Maxina bizarná jeseň (recenzia)

Seriál Stranger Things si od svojho vzniku získal množstvá verných fanúšikov a teší sa kultovému statusu. Nie je preto prekvapivé, že na motívy tohto príbehu začali vznikať viaceré romány, ktoré dokresľujú udalosti seriálu, prípadne ich ukazujú z doposiaľ nespomínaných uhlov pohľadu. Jedným z nich je aj román Runaway Max, ktorý vyšiel tohto roku v českom preklade.
Mladučká Maxine Mayfieldová bola jednou z nových postáv druhej série obľúbeného seriálu Stranger Things. Hoci spočiatku pôsobila drsne a nevrlo, postupne si získala srdcia hlavných hrdinov Mikea, Dustina, Lucasa, Willa, a napokon aj Eleven. Symbolicky na Halloween sa stáva súčasťou ich partie a prežíva s nimi jeseň, na ktorú nikdy nezabudne. O samotnej Max, štýlovej skejťáčke s ryšavými vlasmi na začiatku druhej série priveľa nevieme. Jej minulosť a dôvody, prečo sa s matkou a adoptívnym otcom presťahovala do bohom zabudnutého mestečka menom Hawkins nepoznáme. Odpovede na tieto otázky sa nám rozhodla dať americká spisovateľka Brenna Yovanoff, ktorá napísala román s názvom Runaway Max (v češtine vydaný v Argu pod názvom Šílená Max). Yovanoff bola dovtedy známa ako autorka young adult fantastiky, preto jej spojenie s frančízou Stranger Things, určenou najmä mladým dospelým, vyzeralo logicky a sľubne. Ako sa jej podarilo rozpovedať príbeh rusovlasej rebelky?
Brenna Yovanoff s knihou Brenna Yovanoff s knihou
Brenna Yovanoff s knihou Disclaimer
Max spoznávame ako trinásťročné dievča, ktoré žije po rozvode rodičov len s matkou. S otcom, ktorý odcestoval žiť na opačný koniec Spojených štátov, sa prakticky nestýka, aj keď ich vzťahy boli vždy veľmi dobré. Matkine občasné avantúry už berie s rezervou, pretože vie, že každá z nich je odsúdená na neúspech. Každý jeden z jej priateľov sa ukázal byť nejakým spôsobom absolútne nekompatibilný s pokojným rodinným životom, ktorý hľadá Maxina mama pre seba a svoju dcéru. Po všetkých tých pijanoch a gambleroch však prichádza na scénu Neil. Neil je iný ako ostatní. Dobre vychovaný, striktný, ale pritom srdečný muž sa čoskoro stáva pre Max novým členom rodiny, rovnako ako Billy, jeho syn z predchádzajúceho vzťahu. Billy, problémový chlapec, ktorého zaujíma len tvrdá hudba, alkohol, cigarety a ženy je pre zodpovedného Neila najväčším životným trápením. Ťažko si k nemu hľadá cestu i samotná Max, aj keď v ich vzťahu nevlastných súrodencov nevládne nevraživosť, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Celá novovzniknutá rodinka sa na Neilov popud rozhodne presťahovať taktiež čo najďalej zo slnečnej Kalifornie. Voľba padla na neprívetivé a upršané mestečko Hawkins v Indiane. A ako všetci dobre vieme, udalosti, ktoré sa dejú v tomto mestečku, sú všetko, len nie normálne. To všetko má mladá Max pocítiť na vlastnej koži už čoskoro.
Max - Stranger Things Max - Stranger Things
Max - Stranger Things Disclaimer
Po formálnej stránke sa jedná o pomerne dobre napísaný román. Napriek tomu, že Stranger Things rozhodne nie je príbeh určený len deťom, prípadne mladým dospelým, Šílená Max je miestami veľmi detská kniha. Cítiť to najmä na stavbe viet, román je písaný nenáročným štýlom s množstvom jednoduchých viet. Gro príbehu tvoria Maxine vnútorné monológy, nad ktorými musí čitateľ miestami krútiť hlavou. Jasné, hrdinka je trinásťročné dieťa, ale aj tak, ak ste mali radi Maxine zo seriálu, teda hrdinku, ktorá stojí pevne nohami na zemi a má to v hlave usporiadané viac ako dobre, môžete ostať zarazení. Max z tohto románu pôsobí miestami akoby jej bolo nanajvýš deväť a pri niektorých jej úvahách sa budete chytať za hlavu.
Románu taktiež nesvedčí neustále skákanie medzi dvoma rovinami - Maxinou minulosťou v Kalifornii a jej zážitkami, spojenými s bojom proti desivému Mindflayerovi v Hawkinse. Obe dejové línie sú písané v minulom čase, čo neustále skákanie medzi dejovými líniami čitateľovi ešte viac komplikuje.
Celkový dojem ostáva napokon rozporuplný. Ako veľkého fanúšika seriálu ma Šílená Max síce bavila, ale rozhodne sa nejedná o žiadne povinné čítanie pre všetkých nadšencov. Treba zdôrazniť, že Šílená Max je jednoznačne určená pre ľudí, ktorí seriál poznajú a ako prvá vstupenka do tohto príbehu by nefungovala, pretože využíva veľké množstvo reálií, spomínaných v seriáli, ktoré ďalej nerozvíja a nevysvetľuje.
Jedná sa o nenáročné čítanie, vďaka ktorému si osviežite udalosti druhej série Stranger Things, tentokrát netradične z pohľadu postavy, pre ktoré sú všetky tie Upside Downy a demogorgoni úplnou novinkou. Pridanou hodnotou príbehu je zaujímavé ohliadnutie sa za Maxinou pohnutou minulosťou a dôvodmi, prečo opustila idylickú Kaliforniu. Zároveň príbeh dobre rozvíja osobnosť problémového Billyho, ktorého už nikdy nebudete vnímať len ako prvoplánového zlého chlapca, ale ako utrápeného mladého muža, majúceho množstvo osobných problémov.
Ak vám však osadenstvo mestečka Hawkins chýba a štýlová skejťáčka Max patrila medzi vaše obľúbené postavy, táto útla knižka bude pre vás určite dobrou kratochvíľou počas čakania na štvrtú sériu tohto netflixového hitu.

Hodnotenie: 60%

Brenna Yovanoff - Šílená Max
Vydavateľstvo: Argo