Ghost of Tsushima - recenzia

Vývojár Sucker Punch Productions prichádza so zaujímavou novinkou zasadenou do Japonska počas mongolských nájazdov. Oplatí sa kupovať?
Thessaly
Západ slnka - Scéna - Ghost of Tsushima Západ slnka
Západ slnka - Scéna - Ghost of Tsushima Disclaimer
O čo vlastne v hre ide?
V hre Ghost of Tsushima sa „prevtelíme“ do postavy Jina Sakai, príslušníka aristokracie. Jina po smrti otca vychováva jeho strýko, lord Šimura. Hneď na začiatku sa odohráva bitka pri Komode, v ktorej Japonci prehrajú a lord Šimura je zajatý a vzatý do väzby ako rukojemník. Jinom unikne a musí najprv získať priateľov a spojencov, ktorí mu pomôžu v boji proti Khotun Khanovi, veliteľovi mongolských vojsk. Spriatelí sa napríklad s Yunou, bývalou zlodejkou, ktorá je však veľmi odvážna a odhodlaná urobiť všetko, aby ochránila svojho brata. Ďalej je to napríklad Sensei Išikawa, legendárny lukostrelec, alebo lady Masako, posledná žijúca dedička rodu Adachi, ženúca sa za pomstou. Po príbehovej stránke hra teda neposkytuje žiadne veľké prekvapenia – od začiatku nám je jasné, že sa skôr či neskôr budeme musieť postaviť veľkému Khotun Khanovi, otázka je skôr kedy a ako to dosiahnuť. Spestrenie však ponúkajú vedľajšie príbehové linky spomínaných postáv ako sensei Išikawa, Yuna a iní. Vedľajšie misie sa volajú cušimské príbehy, je ich pomerne dosť a po čase začínajú byť trochu repetitívne. Väčšinou ide o príbehy ľudí zasiahnutých vojnou a mongolskou inváziou, ktorým treba pomôcť, či už zabitím zlodejíčkov, alebo navrátením majetku, ktorý im bol ukradnutý. Poslednou kapitolou sú mýtické príbehy, v ktorých sa vydáte po stopách rôznych legendárnych bojovníkov a po splnení misie získate buď kus zbroje, alebo sa naučíte novú bojovú techniku.

Hrateľnosť
Z tohto hľadiska v podstate nie je čo vytknúť. Máme pred sebou otvorený svet a hráme z tretej postavy za spomínaného Jina. Hra využíva pomerne originálny bojový systém – Jin sa učí rôzne postoje, z ktorých každý postoj je účinný proti inému typu nepriateľov – jeden proti kopijníkom, druhý proti šermiarom, a tak ďalej. Spočiatku sa to môže zdať trochu zložité, no po čase sa na to dá zvyknúť, prípadne postoje neprepínať. V priebehu hry aj tak získate ešte dva postoje, ktoré budú účinné proti všetkým nepriateľom. Jin má k dispozícii aj luk, šípy ani inú muníciu si však vyrábať nemôže. Tá sa dá buď kúpiť alebo nájsť. Počas hry zbierate tzv. zásoby, za ktoré si potom môžete nakupovať veci u obchodníkov. Zbierať sa dajú aj kvety, ale nič extra užitočné za ne nekúpite – väčšinou ide o skiny na zbrane alebo zbroj, no tie sa dajú získať aj plnením príbehových misií alebo objavovaním tzv. stĺpov cti. Za plnenie misií sa vám zvyšuje legenda a zároveň dostávate body, za ktoré sa klasicky kupujú útoky a schopnosti. Postavu si však môžete vylepšovať aj inými spôsobmi – napríklad osadzovaním amuletov do zbraní, zvyšovaním zdravia alebo odhodlania. Na výber máte v podstate dva spôsoby, ako hru prejsť, buď stealth spôsobom, alebo čestne, ako pravý samuraj. K tomuto sa viažu aj dve „morálne“ rozhodnutia, ktoré v hre urobíte, koniec hry však nijako závažne neovplyvnia.
Líščia nora - Scéna - Ghost of Tsushima Líščia nora
Líščia nora - Scéna - Ghost of Tsushima Disclaimer
Vizuál
Po grafickej stránke je naozaj radosť na hru pozerať. Japonsko je v Ghost of Tsushima naozaj rôznorodá, pestrofarebná krajina. Nájdeme tu lúky obsypané kvetmi, lesy ako vystrihnuté z nejakého fantasy románu, aj zasnežené vrchy a hory. Krajina však nezostáva nepoznačená mongolským vpádom a stretneme sa aj s vyklčovanými lesmi, spálenými poliami a stromami plnými obesencov. Napriek tomu, že na hre pracovalo americké štúdio, z hry cítiť japonský vplyv. Dokazuje to nielen spomínaný spôsob boja, ale aj vizuál, s všadeprítomnými poletujúcimi listami a lupeňmi. Napriek tomu, že je to nepochybne veľmi estetické, to trochu zhoršuje viditeľnosť a človek si ťažšie všimne blikajúce predmety, ktoré sa dajú vziať, ako napríklad drevo, zásoby, či rôzne collectibles.
Čo chválim
Táto hra veľmi dobre vyriešila – aspoň podľa mňa – viacero vecí. Prvou z nich je navigácia na mape, k dispozícii nie že žiaden mini kompas ani mapa, ktorá by vám ukazovala cestu. Namiesto toho si môžete na mape miesto označiť a zavedie vás k nemu vietor. Toto je výborné riešenie, pretože sa pri hre môžete plne sústrediť na hru a nepozerať vždy jedným očkom na mapu, či idete správnym smerom. Ďalšou pozitívnou vecou je rozhranie, ktoré je veľmi prehľadné a jednoduché. Hra je rozdelená do troch Aktov, pričom s príbehom sa nerobia žiadne tajnosti a hneď na začiatku každého z nich viete, čo všetko treba urobiť pre dokončenie Aktu. Maximálne zdravie si môžete zvyšovať objavovaním a relaxovaním v horúcich kúpeľoch, amulety zase získavate, keď sa pokloníte svätyni. V hre sú dva druhy svätyní, k tzv. inari svätyni vás zavedie líška, takže pridávam extra bonusové body za roztomilosť (jk). Jin však nie je iba zabijak. Ako správny samuraj píše haiku a tiež hrá na flautu, pomocou ktorej dokáže meniť počasie. Čerešničkou na torte je, že si môžete zvoliť hru s japonským dabingom a českými titulkami a naplno sa tak ponoriť do svojho japonského dobrodružstva.
Stredoveké Japonsko - Scéna - Ghost of Tsushima Krásne prostredie stredovekého Japonska
Stredoveké Japonsko - Scéna - Ghost of Tsushima Disclaimer
+ krásny vizuál
+ štýl boja
+ originálna práca s vylepšovaním postavy
+ príbeh
+ navigácia pomocou vetra
+ prehľadné rozhranie a rozdelenie do Aktov
- dialógy sa nedajú preskočiť
- navigácia môže byť obtiažna

Hodnotenie: 95 %
Názov: Ghost of Tsushima
Vývojár: Sucker Punch Productions
Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
Žáner: akčná adventúra
Platforma: Playstation 4
Dátum vydania: 17. júl 2020
Mód: Single player, multi-player (chystá sa)

Thessaly

Thessaly
Zbožňujem literatúru akéhokoľvek (ne)žánru a rada si zahrám dobrú hru na PS4. Z fantastiky mám radšej modernejšie veci, ktoré sa neboja posúvať hranice stále ďalej. Mám dve mačky a nikdy neviem, čo napísať do svojho bia.