Riddick: Kronika temna - recenzia

Deti, čakanie sa vyplatilo... Riddick je späť! A je to teda nárez, to vám poviem! Čo pohľad na plátno, to slasť... Sliny vám potečú, že nebudete stíhať papierové vreckovky vymieňať! Poďme ale pekne po poriadku...
Niekedy začiatkom tohto roku som prvý raz zazrel ukážky z nového filmu s Vinom Dieselom: vyzeralo to vynikajúco, temne, tvrdo (na sci-fi) a poriadne akčne... Samozrejme - Riddick! (Čo iné?) Veď chýry putovali vyprahlými informačnými kanálmi, že Vin sa podieľa nielen herecky ale aj producentsky na trojici filmov - kroník Riddicka, hrdinu z preslávneho nízkorozpočtového kultu menom Čiernočierna tma.
Chronicles of Riddick, The - Poster Chronicles of Riddick, The - Poster
Chronicles of Riddick, The - Poster - Teaser Chronicles of Riddick, The - Poster - Teaser
Chronicles of Riddick, The - Poster - Teaser 2 Chronicles of Riddick, The - Poster - Teaser 2
A veru, nebudem dlho chodiť okolo kaše - Riddick: Kronika temna je asi najlepší hard-core-science-fiction film od čias... no od čias... no, ani si nepamätám, tak dlho sme už žiaden dobrý film tohto razenia v kinách nemali. Niektorí sa pokúšali (Bojisko Zem, Hviezdne vojny, Pluto Nash, Planéta pokladov, etc.) ale alebo tam bolo alebo veľa zbytočných dialógov (čo je o niečo krajšie slovo ako "kecov"), alebo príliš veľa umelých postáv, ktoré nevedeli, ani prečo robia to, čo robia, alebo sa na to nedalo pozerať vôbec, pretože sponzori boli asi pod vplyvom akýchsi omamných látok, keď schvaľovali dotácie na scenáre niekorých z týchto "veľdiel"... Úspech Riddicka netvorí ale dobrý scenár, príjemní herci, od ktorých vieme, čo môžeme očakávať, vynikajúce efekty (toto si určite zaslúži Oskarovskú nomináciu na špeciálne efekty) či hudba, ktorá zapadá do prostredia... je to perfektný mix všetkého už vymenovaného, čo vytvára tento nezabudnuteľný pôžitok (akoby dobrý CEO povedal: "strategicky to do seba zapadá")!
Chronicles of Riddick, The - Riddick a Aereon Chronicles of Riddick, The - Riddick a Aereon
Chronicles of Riddick, The - Riddick a jeho okuliare Chronicles of Riddick, The - Riddick a jeho okuliare
Chronicles of Riddick, The - lord maršál v brnení Chronicles of Riddick, The - lord maršál v brnení
Chronicles of Riddick, The - Kyra Chronicles of Riddick, The - Kyra
Voľné pokračovanie Pitch Black (Čiernočiernej tmy) začína teda poľovačkou na Riddicka, ktorý sa už niekoľko rokov schováva pred žoldniermi, idúcimi po jeho krku... Vesmír ale ťaží iná záležitosť: kult Nekromanov (Necromongers) sa šíri ako pliaga nekonečným priestorom. Ich vodca lord Maršál heslom "convert now or fall forever" (Konvertuj teraz alebo padni navždy.) ničí jednu civilizáciu za druhou. Tento osud neobíde ani slnečný systém Helion, ktorý je domovom mnohých civilizácií a kultúr. Počas útoku naň sa ale na planéte nachádza Riddick, ktorému to zase až tak jedno úplne nie je. A zdá sa, že ani on nie je úplne jedno lordovi Maršálovi... V spleti niekoľkých sub-dejových línií sa nakoniec otvára otázka: Môže Riddick rozhodnúť o budúcnosti vesmíru? (A vy nečakajte, že vám to tu poviem, ale choďte si to už konečne pozrieť do kina!)
Scenár je teda dobre koncipovaný... Dej rozprávajú striedavo Riddick a Aereon, čo by mohlo pôsobiť nesúladene, ale v tomto prípade sa tento experiment vydaril. Jednotlivé dejové oblúky sú koncipované veľmi vhodne, zapadajú do seba bez straty kontinuity. Vo filme sa strieda krátky retardačný moment so silným ale zato premysleným akčným prvkom. Určite sa teda nudiť nebudete.
Chronicles of Riddick, The - Aereon predstupuje pre Lorda Maršála Chronicles of Riddick, The - Aereon predstupuje pre Lorda Maršála
Chronicles of Riddick, The - dáma Vaako a Riddick Chronicles of Riddick, The - dáma Vaako a Riddick
Chronicles of Riddick, The - Kyra a Riddick Chronicles of Riddick, The - Kyra a Riddick
Chronicles of Riddick, The - lord maršál Chronicles of Riddick, The - lord maršál
Jednotlivé postavy sú možno nie príliš plastické a viac-menej neprekvapia, ale každá z nich má aspoň svoju minulosť, ktorú si so sebou nesie, a zároveň jej táto aj predurčuje správanie sa v tých-ktorých situáciách - či sa už jedná o Kyru, ktorá celý čas iba fňuká o tom, že ju Riddick ako malé dievča opustil, či lorda Maršála, ktorého dopredu ženie veštba, alebo samotného Riddicka, ktorý chce iba utiecť pred žoldniermi a nič iné ho (možno okrem Kyry) nezaujíma. Mnohé veci ale jednoducho vypovedané nie sú a tým pádom prenechávajú tvorcovia filmu aj priestor kreativite divákov.
Heci nie sú priveľmi známi, no všetci sa objavili v tom či onom dobrom filme. Najčastejšie sa na plátne objavuje Vin Diesel, ktorý možno slovo "mimika" ani len nemá vo slovníku (nieto ešte na tvári - samozrejme, okrem posunu jedného obočia o niekoľko milimetrov vyššie, ale to sa nepočíta). Thandie Newton (dáma Vaako) poznáme z poslednej Mission Impossible, Judi Dench (Aereon) zase z Jamesa Bonda, Karla Urbana (Vaako) sťa Eoméra z Pána prsteňov... Všetci podávajú príjemný výkon, a viac sme od nich - povedzme si pravdu - ani očakávať nemohli.
Chronicles of Riddick, The - Riddick Chronicles of Riddick, The - Riddick
Chronicles of Riddick, The - Riddick a Kyra v boji Chronicles of Riddick, The - Riddick a Kyra v boji
Chronicles of Riddick, The - Riddick vo väzení na Krematórii Chronicles of Riddick, The - Riddick vo väzení na Krematórii
Chronicles of Riddick, The - Sochy v mŕtvom meste Chronicles of Riddick, The - Sochy v mŕtvom meste
A čo by bol poriadny sci-fi nárez bez prítomnosti prevratných špeciálnych efektov, dizajnu lodí a nových technológií či hudby, ktorá podfarbuje celú atmosféru filmu... Riddick má všetko z toho. Okrem inovatívnych lodí mega-armády Nekromanov či schopností rasy Elementoidov, tu nájdeme aj vynikajúco stvárnené planéty (najmä Kremtória stojí za to). Dizajnéri a tvorcovia kulís sa teda vyhrali na všetkých možných detailoch a tak dokonca aj jeden nepodstatný displej na Rusmi ovládanej planéte zobrazuje iba azbuku... Takýto prístup k práci iba poteší.
Čo film ešte robí tak príjemne "pozerateľným" sú okamihy, ktoré ostávajú v pamäti: scény s dobrými grafickými prvkami (napr. rasa Elementoidov, či boj medzi hlavnými hrdinami, psy z planéty Krematória), inovatívnymi technológiami (napr. prieskum Riddickovej pamäti telepatkami, šošovkári), či inovatívnymi zbraňami (napr. hrnček na polievku... pardón, na čaj) alebo výrokmi, ktoré si zapamätáte (napr. Lord Maršál: "Povedz mi, čo si myslíš o tejto čepeli?" Riddick si ju niekoľkokrát nachá rotovať okolo svojej ruky. Potom ju ponúkne späť Lordovi Maršálovi: "Povedal by som, že rukovät je o pol gramu ťažšia, ako má byť.")
Chronicles of Riddick, The - Vaako a dáma Vaako Chronicles of Riddick, The - Vaako a dáma Vaako
Chronicles of Riddick, The - Riddick v útoku Chronicles of Riddick, The - Riddick v útoku
Chronicles of Riddick, The - Riddickove oči Chronicles of Riddick, The - Riddickove oči
Na záver niet čo dodať... (Povedal som vám už, aby ste si to určite išli pozrieť do kina?) Riddick: Kronika temna je plnokrvný nárez tvrdej vesmírnej sci-fi, akú sme tu dlho nemali. A hoci vo filme nájdete nejeden nelogický moment a herecké výkony nie sú najlepšie, je to ešte stále veľmi dobrý film, ktorý vás určite zabaví... Odporúčam!