Never Alone - recenzia

Každý rok sa hráči videohier tešia na tituly, ktorých uvedenie na trh sprevádza množstvo trailerov a obrovská marketingová kampaň. Každý rok sa ale nájde aj pár malých, nenápadných hier, ktoré si získajú srdcia hráčov svojou jedinečnosťou.
Never Alone - Scéna - Nuna a líška
Never Alone - Scéna - Nuna a líška Disclaimer
Never Alone predstavuje príbeh, ktorý si na Aljaške rozprávajú domorodci už stovky rokov. Iñupiatskú dedinu sužujú dlhé snežné búrky, počas ktorých nikto nemôže ísť na lov. Mladé dievča sa rozhodne pomôcť svojmu kmeňu a zistiť, čo je príčinou zlého počasia. Na ceste ju sprevádza polárna líška a spolu sa táto dvojica snaží prekonať nástrahy, ktoré so sebou krutá severská divočina prináša.
Hra je kooperatívna plošinovka. Hráč má možnosť prepínať ovládanie medzi postavou líšky a postavou dievčaťa, Nunou. Nuna sa hýbe pomaly, dokáže ale liezť po rebríkoch a používať domorodé zbrane. Polárna líška je rýchla, dokáže preskočiť prekážky, ktoré dievčaťu robia problém a dokáže komunikovať s duchmi, čo je pri púti aljašským prostredím často nápomocné. Duchovia predstavujú typ hádaniek. Hráč s nimi bude musieť manipulovať a posúvať ich tak, aby mu pomohli dostať sa cez ťažko prekonateľné miesta. Hráč môže kedykoľvek zmeniť, ktorú postavu ovláda, no kooperácia je pre prekonanie hádaniek a pascí nevyhnutná. Spolupráca je ale iba jednou z vlastností, ktoré sú na prežitie ľadových pláni potrebné.
Never Alone - Scéna - soví muž
Never Alone - Scéna - soví muž Disclaimer
Tento herný titul nie je výnimočný spôsobom, akým sa hrá, ale obsahom, ktorý hráčovi ponúka. Hra je plná aljašskej mytológie a odkazov na spôsob života v tomto nehostinnom prostredí. Na hre pracovalo vyše 40 domorodých obyvateľov z kmeňa Iñupiat, medzi ktorými boli starešinovia, lovci, rozprávači príbehov, remeselníci a mnohí iní členovia komunity. Kultúrne odkazy nie sú teda iba akýmsi spracovaním dohadov. Ide o osobné zážitky a príbehy, ktoré si domorodí ľudia tradujú stovky rokov.
Inšpirácia sa prejavuje nielen v príbehu, ale aj v ostatných aspektoch hry. Grafická stránka je inšpirovaná tradičným umením a tak sa hráči majú na čo tešiť. Keďže ide o klasickú plošinovku spojenú s hádankami, hráč sa pohybuje iba v 2D obraze, čiže zľava doprava, poprípade poskakuje po plošinách smerom nahor alebo nadol. Prostredie aj modely sú ale 3D a prinášajú chlad aljašských pláni na obrazovky monitorov. Jednotlivé herné úrovne oddeľuje krátke rozprávanie o príbehu, ktoré sprevádzajú 2D animácie kreslené tak, aby pripomínali domorodé maľby.
Never Alone - Scéna - obrázok
Never Alone - Scéna - obrázok Disclaimer
Okrem toho všetkého si hráč odomyká Cultural Insights, čiže náhľady na kultúru. Ide o sériu hraných videí, v ktorých Iñupiati rozprávajú o svojom spôsobe života. Tieto videá sú dostatočne krátke na to, aby hráča nerušili pri hraní. Nenútene učia hráča o živote na Aljaške a posilňujú tak kultúrny odkaz, ktorý sa táto hra snaží odovzdať svojim hráčom. Videá o kultúre sú nahovorené v angličtine, zvyšok hry má však dabing v jazyku Iñupiatov.
Iñupiati touto hrou odovzdávajú hráčom svoju kultúru a spôsob života. Hlavná dejová línia, v ktorej sa Nuna snaží odhaliť príčinu búrok je plná odkazov na rôzne mýty a legendy Iñupiatov. Po dohratí bude vedieť hráč, prečo je spolupráca Iñupiatov tak dôležitá a čo si vážia na prírode. Dozvie sa, ako prežívajú mesiac dlhú noc a čo sa stane, ak uviaznu na kúsku ľadovca. Hráči zistia, prečo musia mať iñupiatské deti silno utiahnuté kapucne, čo pre nich predstavuje polárna žiara a dozvedia sa aj o ich duchovnom živote.
Never Alone - Scéna - dedina
Never Alone - Scéna - dedina Disclaimer
Napriek tomu všetkému sa Never Alone neobišla bez pár chýb. Hra sa snaží dopraviť kultúru k širokému publikum, avšak niektorých hráčov môže hra frustrovať. Hlavným dôvodom je náročnosť hry. Sprvu sa hra zdá jednoduchá, no občas je skok v náročnosti prudký a neskúseného hráča môže odradiť. Navyše často nejde o logické problémy, ktoré musí hráč pokoriť, ale o rýchlosť reflexov. Buď hráč rýchlo skočí a urobí, čo má, alebo musí pasáž opakovať. Nepomáha tomu ani umelá inteligencia v hre. Hráč môže naraz hrať iba za jednu postavu a niekedy sa stane, že druhý charakter skočí do diery alebo sa hýbe nekontrolovateľne zlým smerom aj napriek tomu, že hráč nerobí nič zlé. Tento problém samozrejme nie je prítomný v móde pre dvoch hráčov, kde jeden hráč ovláda líšku a druhý Nunu.
Never Alone je hra, ktorá nesie silný odkaz. Iñupiati sa rozhodli odovzdať svoje kultúrne dedičstvo celému svetu a rozhodli sa tak urobiť prostredníctvom videohry. Vznikol tak príjemná plošinovka, ktorý na pár hodín nielen zabaví hráčov, ale ich aj poučí. Občasné ťažkosti zakrýva vizuálny a náučný zážitok z hry. Pokiaľ ste niekedy chceli vstúpiť do krutého studeného sveta Aljašky, niet lepšej voľby než Never Alone.
Never Alone - Scéna - ľadová stena
Never Alone - Scéna - ľadová stena Disclaimer
Pozitíva hry: