The Book of Aaru: Egyptské mýty miešané so scifi (recenzia)

České Amenti Studio sa vo svojom debute vydáva na odvážnu výpravu do sveta starovekého Egypta, kde sa mýty miešajú so sci-fi technológiami a každý krok môže byť posledný. The Book of Aaru nie je obyčajná diablovka...
J. Freeman
Filmová história scifi
... ale komplexný roguelite zážitok, ktorý skúša trpezlivosť, reflexy aj schopnosť adaptácie – a to všetko v podmanivom vizuále, kde mačky ovládajú čas a hrdinovia bojujú s vlastným prekliatím.
The Book of Aaru - Obálka - The Book of Aaru key art
The Book of Aaru - Obálka - The Book of Aaru Disclaimer
Na prvý pohľad vyzerá The Book of Aaru ako diablovka zasadená do tajomného starovekého Egypta, no už po niekoľkých minútach hrania je jasné, že ide o niečo celkom iné. Český tím Amenti Studio, sídliaci neďaleko Ostravy, sa totiž rozhodol spojiť roguelite mechaniky, izometrický pohľad, mytológiu a sci-fi do jednotného konceptu, ktorý vzdialene pripomína tituly ako Hades či Curse of the Dead Gods.
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru zazoomovaná hrdinka
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru Disclaimer
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru maggot magor :)
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru Disclaimer
Hlavnou postavou je Emily Sands, dobrodružstvo milujúca bádateľka z dvadsiatych rokov minulého storočia, ktorá sa (zakliata do polo-zvieracej podoby) vydáva hľadať Osiridov chrám, no namiesto slávy ju čaká večné zatratenie v technologicko-mystickom podsvetí plnom pascí, démonických bytostí a rozpadajúcich sa ruín, kde sa história prelína s futuristickými prvkami a každá miestnosť vyzerá, akoby ju navrhoval tím filmovej série Stargate. Príbeh síce nie je podávaný explicitne, no každé prostredie vyžaruje atmosféru starých tajomstiev a osudových rozhodnutí, ktoré hráča nútia čítať medzi riadkami, vnímať detaily a vytvárať si obraz o svete, v ktorom sa Emily ocitla.
Hlavným ťahákom je však herná štruktúra – roguelite formát s dynamicky generovanými úrovňami, kde vás každý pokus núti učiť sa z chýb a postupne napredovať. Kombinácia duálneho súboja, kde hráč ovláda dve zbrane naraz, schopnosti spomalenia času, úskokov a parírovania vytvára komplexný, ale zábavný bojový systém, ktorý je jednoduchý na pochopenie, ale ťažký na skutočné zvládnutie. Najväčšou výhodou je, že súboje sa dajú obohatiť kombináciou glyfov, ktoré možno ďalej vylepšovať brnením a rôznymi pasívnymi efektmi. Hra navyše umožňuje vyrábať si počas výprav tzv. medailóny, ktoré pridávajú schopnosti, no vždy za cenu surovín, ktoré sa zháňajú demoláciou prostredia. V podstate čokoľvek rozbijete, môže obsahovať materiály – vázy, múmie, obetné stĺpy, hrobky. Ničiť možno skoro všetko, čo je na začiatku zábavné, no neskôr spomaľuje tempo hry, keďže vás systém núti ničiť všetko, ak si chcete udržať progres.
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru
The Book of Aaru - Produkcia - The Book of Aaru Disclaimer
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru Disclaimer
Vývoj postavy nefunguje len cez tradičné „experience“ – všetko, čo robíte, má svoje následky v rámci tzv. aktívnej meta-progresie. Ale pozor – ak spravíte chybu, niektoré veci nie je možné resetovať, a tak vás môže zlá voľba glyfu sprevádzať zvyšok hry. To môže frustrovať, najmä ak systém požehnania a ukladania postupu pôsobí miestami mierne zmätene. Požaduje určité percento materiálov, no niekedy si zrazu môžete „požehnať“ na 100 % aj bez toho, aby ste spĺňali podmienky. Nejasnosti a absencia resetu však nie sú jediným problémom.
Ovládanie postavy je jedným z najväčších mínusov, pretože hra bola očividne navrhovaná pre gamepad a na klávesnici pôsobí neintuitívne. Kamera je fixne izometrická, pohybujete sa pod uhlom a otáčate postavu pravou páčkou. Pri väčšom počte nepriateľov to spôsobuje nemalý chaos a často sa pristihnete, že útočíte opačným smerom než by ste chceli. Kombinácie útokov pritom vyžadujú presnosť a rytmus. K tomu všetkému musíte čeliť množstvu pascí, ktoré sú vizuálne zaujímavé, často smrteľné a niekedy ich môžete otočiť proti nepriateľom – čo je jeden z najlepších nápadov celej hry. Kto si zvykne, môže si užiť skvelé momenty, kde pasce likvidujú celé skupiny príšer za vás.
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru Disclaimer
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru glyfy
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru Disclaimer
Grafika je jednoduchšia, ale výtvarný štýl je pôsobivý – retro egyptský sci-fi vizuál má charakter, ktorý pripomína Titan Quest alebo niektoré scény z Blade Runnera. Miestnosti sú síce niekedy opakované a úrovne začnú pôsobiť známo, ale vizuál to čiastočne kompenzuje.
Zvuková stránka je prekvapivo silná – atmosférická hudba inšpirovaná arabskými rytmami je hypnotická a príjemne ladí s dianím. Hoci chýba dabing (nahradení hatmatilkou), ničím to neprekáža – hra rozpráva príbeh prostredím.
Technická stránka však ešte potrebuje doladiť a autori na tom intenzívne pracujú vydávaním patrchov – niektoré prvky nefungujú správne, užívateľské rozhranie má slabé miesta a občasné bugy, ako nefunkčné portály alebo zamŕzajúce tlačidlá, vedia otráviť. Najväčším problémom však ostáva tempo. Hra má výborné nápady, výborný základ, no frustrácia z nevybalansovanej obtiažnosti, nedostatku materiálov (aj to už autori prehodnocujú a opravujú), občas nelogického systému progresu a najmä z ovládania môže mnohých hráčov odradiť.
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru Disclaimer
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru
The Book of Aaru - Scéna - The Book of Aaru Disclaimer
Zatiaľ čo skalní fanúšikovia žánru môžu nájsť v Book of Aaru výzvu, ktorá ich udrží pri obrazovke celé hodiny, hráči hľadajúci uvoľnené „casual“ hranie sa tu zrejme nenájdu. Pritom potenciál je nespochybniteľný – nápad s mačkou ako postavou, ktorá manipuluje čas, zasadenie do egyptského sci-fi sveta, kombinácia výbuchov, pascí, ničenia prostredia, systematické zlepšovanie postavy- všetko to znie ako hráčsky sen.
Napriek nedostatkom treba oceniť snahu malého tímu, ktorý dokázal vytvoriť svet, čo nielen dobre vyzerá, ale aj dýcha atmosférou a originalitou. Je obdivuhodné, že štúdio, ktoré začínalo v roku 2021 len s jedným developerom a investorom, dokázalo vytvoriť hru pre jedenásť jazykov, získať pozitívne recenzie na Steame a premeniť sen o tvorbe hier na realitu. The Book of Aaru možno nie je dokonalý titul, ale určite je to dôležitý krok pre českú indie scénu a dôkaz, že s odhodlaním a vášňou sa dá vytvoriť niečo, čo zanechá stopu. Stačí len pár (ďalších) patchov, vyváženie herných mechaník a ochota hráča ponoriť sa do komplexného, pomerne náročného systému, ktorý nemusí hneď sadnúť každému. Ale keď sadne, môže si vás pripútať ako Osiridovo prekliatie – navždy.
My ďakujeme autorom hry za poskytnutie kľúča od prameňa Nílu a hru hodnotíme:
Riki z Aaru: Celkom dobré
Riki z Aaru: Celkom dobré Disclaimer

J. Freeman

J. Freeman
Nothing.

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB