Projekt Fénix

Tu orol 1. Máme tu problém. Poviedka o lietadle s revolucnym pohonom.
Podporte scifi.sk
Nad leteckou základňou Edwards svitalo. Tak ako už mnohokrát. Dnes však bol vzduch nasýtený niečím zvláštnym. Starý nočný strážnik túto vôňu poznal. Všetko sa vždy začalo príchodom hlavného inžiniera, ktorý mal na starosti testovanie nového lietadla. Pred bránou zastavil starší ale krásne nablýskaný Chewrolet.
„Ahoj Fred, Aká bola služba.“ Pozdravil Steve Woset, hlavný konštruktér.
Starý vrátnik sa šibalsky usmial a odvetil. „Tak čože dnes chystáte, nejaký raketový pohon.“
Stewe vedel čo sa patrí. „Nebojte, jeden okruh s naším vtáčikom spravíme pre vás“.
Fred otvoril závoru a Stewe prešiel ďalej.
Fred sa nikdy nevypytoval viac ako jednou vetou, ale za tých 35 rokov služby sa naučil o testovacích strojoch toľko čo hociktorý konštruktér. S pilotmi to bolo, ale trochu ťažšie. Mnoho z tých čo prešli cez jeho bránu sa už naspäť nevrátilo. Poznal, každého z nich. Ale až príliš veľa z nich viselo na jeho stene slávy. Boli na nej fotky pilotov, ktorí sa už nevrátili. Mark Owens aj s druhým pilotom, navigátorom Johnom Spencerom prichádzali na letisko hodinu pred začiatkom testu.
„Ahoj Fred.“ pozdravil John.
„Ahojte chlapci. Tak čo mi dnes ukážete. Dúfam, že to aspoň bude mať krídla.“ Fred videl že ich treba trocha rozveseliť. Na Johna to zabralo, ale Mark bol myšlienkami už v lietadle.
Prípravy prebiehali vždy rovnako. Ešte večer pred testom natankovali lietadlo, aby videli, či niekde niečo netečie a odskúšali všetky dôležité systémy. Technici väčšinou zostali cez noc na letisku. Prvý prišiel ráno hlavný konštruktér lietadla, potom novinári, ak boli pozvaný a nakoniec samotní piloti. U tohto testu si však Fred všimol jednu zvláštnu vec. Nikde nevidel cisterny s palivom. Vŕtalo mu to hlavou a tak si zapol svoj malý prijímač. Bol naladený na frekvenciu, na ktorej komunikovala veža s lietadlom. Asi o hodinu, po rutinných predštartovných operáciách lietadlo odštartovalo. Rýchlo nabralo výšku a prešlo do vodorovného letu. Freda prekvapila malá hlučnosť lietadla, ale nad podobnými vecami si už dávno prestal lámať hlavu. Medzitým počúval priebeh testu.
„Tu Orol 1, sme pripravený vyskúšať maximálnu rýchlosť lietadla.“
„Tu veža, máte povolenie na test. A skúste nášho vtáčika dopraviť na zem v celku.“
„Orol 1, rozumiem, ponaháňame pár supov a na obed sme dole.“
Stíhačka typu YF1 Fénix s revolučným pohonom a dvojčlennou posádkou začala zrýchľovať a onedlho zaznel nad letiskom Edwards v Kalifornii zvukový tresk, keď prekročila rýchlosť zvuku. Pohon vlastne nebol ani tak revolučný, len ho ešte nikdy nevyskúšali v lietadle. Motor fungoval podobne ako fén na vlasy, len s tým rozdielom, že ťah motora vytváral rozpínajúci plyn, ktorý sa ohrieval na vyhrievacích telesách a predný ventilátor slúžil ako kompresor, podobne ako u prúdového motora. Dostatok energie pre dva motory dodával malý jadrový reaktor. Princíp je jednoduchý, ale nároky na energiu sú obrovské. Na druhej strane máme lietadlo, ktoré neznečisťuje atmosféru, je takmer nehlučné. Je aj bezpečnejšie, pretože nie je naplnené palivom. Otázkou zostáva už len zabezpečenie jadrového paliva pri havárii.
„Orol 1, výška 20 000 stôp, rýchlosť 1,05 Machu.“ Pilot Mark Owens nečakal na odpoveď.
Tento test robili na tomto prototype prvýkrát. So svojím navigátorom Johnom Spencerom tvorili zohratú dvojicu. Maximálna rýchlosť lietadla bola projektovaná na 2,5 násobok rýchlosti zvuku. Predchádzajúce predletové testy odhalili iba zopár problémov s ovládaním, čo bolo dôsledkom toho, že lietadlo nepoužívalo palivo. V klasickom lietadle sa spotrebou paliva mení poloha ťažiska. Vo Fénixovi sa však palivo nemíňalo a lietadlo sa muselo naprojektovať tak, aby bolo správne vyvážené a stabilné.
„Tak fajn, zapneme na tom našom féne druhý stupeň“ zažartoval Mark.
„A nezabudni zakývať Fredovi.“ pridal sa John.
Posledné hlásenie zahrialo pri srdci aj Freda. Zatiaľ išlo všetko podľa plánu.
„Tu Orol 1, rýchlosť 1,9 Machu“ hlásil Mark.
„Edwards, rozumiem“
„Všetky systémy v poriadku, teplota motorov aj reaktoru v norme.“ Informoval o stave lietadla John.
Len chvíľu nato, ako to dopovedal, trafilo niečo do lietadla a to sa trochu zatriaslo. V tej chvíli prekračoval machmeter dvojku a lietadlo sa blížilo k maximálnej rýchlosti.
„Čo to bolo?“ zareagoval John.
„Neviem asi turbolencia“ Mark bojoval s riadením a našťastie sa mu podarilo lietadlo stabilizovať.
„Zdá sa, že je všetko v poriadku. Dnes je kľudné počasie, nemali by byť turbolencie.“ John sledoval prístroje.
„Môžeme pokračovať v teste.“ pýtal sa Mark.
„Neviem, začalo mi kolísať napätie v pravom motore, radšej spomaľ.“ Mark sa začínal mračiť.
„Dobre ideme na 1,5 Machu.“ Oznámil Mark.
„Tu Edwards, čo sa deje, spomaľujete.“
„Máme problém s napätím vo vyhrievacej komore pravého motora.“
„Rozumiem, radšej zrušíme test“ Mark nebol nadšený, ale nemohol s tým nič robiť.
Lietadlo sa zatiaľ rútilo rýchlosťou 900 míľ za hodinu. Chovalo sa stabilne a pilot s ním nemal žiadne problémy.
„Mark, máme problém, pravý motor sa prehrieva!“ John sa mračil čoraz viac.
„Čože! Dobre znížim výkon na minimum.“ Aj Mark sa už začínal mračiť, veci sa začali kaziť. V tom sa lietadlo zatriaslo znova, tentokrát silnejšie.
„Dofrasa, horí nám motor, vypínam ho.“ John vypol motor práve včas, požiar uhasil nápor vzduchu a motor sa začal ochladzovať. Po chvíli kontrolka „nebezpečie požiaru“ zhasla.
„Edwards, tu orol 1. Máme tu problém. Stratili sme pravý motor, žiadam okamžite o núdzové pristátie.“
„Tu Edwards, v poriadku máte voľnú dráhu, držte sa chlapci.“
Vypnutie motora neznamená automaticky tragédiu. Automatika zníži aj výkon reaktoru a lietadlu a pilotom teda nehrozilo akútne nebezpečenstvo. Motor sa už ale nedal zapnúť. Piloti by riskovali rozpadnutie motora, alebo preťaženie reaktora v dôsledku skratu, ktorý bol najpravdepodobnejšou príčinou požiaru. Strata motora však sťažuje ovládanie lietadla. Lietadlo nemá vyvážený ťah a neustále sa točí do jednej strany. Preto je ťažké nasmerovať lietadlo presne na dráhu. Pri samotnom pristávaní je tento efekt slabší, pretože pilot zníži ťah motora. Stále ale ostáva riziko znovu vznietenia pokazeného motora, alebo výpadku preťaženého funkčného motora.
„Rozumiem. Nerád by som prišiel o nášho vtáčika.“ Snažil sa Mark o optimizmus.
Medzitým sa John snažil eliminovať nepríjemné dôsledky výpadku motora. Pilot naklonil lietadlo asi o 30 stupňov doľava, aby eliminoval vplyv nerovnomerného ťahu. Mark pracoval s riadením bravúrne. Lietadlo sa nebránilo pilotovmu riadeniu a držalo smer. Po chvíli sa mu podarilo aj stabilizovať rýchlosť na 250 uzloch. Nebola to žiadna sláva, ale na dolet na dráhu to stačilo. Mark túto situáciu už raz zažil, ale vtedy to nedopadlo dobre. Lietadlo sa pri poslednej otočke dostalo do padajúcej vývrtky a už nemal dostatočnú výšku na to aby sa z nej mohol dostať. Mark sa katapultoval a zachránil sa v poslednej chvíli, ale jeho nadriadení mu neodpustili, že nezachránil lietadlo. Mark však na to teraz vôbec nemyslel.
„Tu orol 1, dráha pred nami, ideme na to, ľavý motor sa zatiaľ drží“ Oznámil Mark.
„Tu Edwards, máte povolenie pristáť.“ Z riadacej veže už bolo vidieť lietadlo, ktoré práve vysúvalo podvozok. Zároveň sa dymilo s pravého motora, plamene však vidieť nebolo.
Mark natočil lietadlo súbežne s dráhou. Nechal si väčšiu výšku, aby nemusel používať príliš motor, ktorý by destabilizoval jeho lietadlo a bol už tiež poriadne prehriaty. Až v tejto chvíli dal klapky naplno. Dovtedy ich nemal vysunuté preto, aby ho príliš nespomaľovali. Začal klesať a spomaľovať. Lietadlo sadlo úplne presne pri rýchlosti 150 uzlov.
„Orol sadol. Všetci cestujúci prežili. Vlasy máme statočne vyfúkané.“ Povedal už odľahčene Mark.
„Výborne chlapci, sme radi že ste naspäť dole.“ V letovej kontrole zavládlo nadšenie.
Zostávalo už len odrolovať k hangáru. Mark s Johnom zvládli haváriu skvele. Pristáli s ťažko poškodeným strojom a ukázali, že sú výbornou dvojicou. Stali sa hrdinami dňa. Nebolo to však všetko. Ukázalo sa že lietadlo aj s jedným novým motorom dokáže zvládnuť krízovú situáciu. Porucha motora bola spôsobená vtákom, ktorý vletel do motora. To spôsobilo poškodenie vyhrievacích telies. Samotné ostatky vtáka spôsobili požiar a ktorý sa začal šíriť. Požiar sa našťastie po chvíli uhasil. Druhý motor bol preťažený, ale vydržal. Tak ako tak, stačilo vymeniť motor, a o par dní sa test mohol robiť znova. Tento krát však s inou dvojicou skúšobných pilotov. Mark a John v tej noci lietali trochu iným smerom.
A Fred. Pri odchode im zagratuloval k dobrému výkonu a bol šťastný, že nemusí pripnúť ich fotky na stenu slávy.

Martin Slušný

Martin Slušný

Diskusia

draculin
Pondelok,streda a piatok su tie dni,ked sa tu nieco nove objavi-a ani dnesok nastastie nesklamal:) a k poviedke..ehm.Za prve - kratke! Ja uz neviem ci to je epidemia,ze pod poviedkou si tolko ludi predstavuje "nieco" na cca. 2 normostrany,kde sa neda rozpidat prakticky vobec nic.V zasade som totiz nepochopil o co tu islo..test nejakeho raketoveho pohonu.Ehm.Toť vsjo?Viem ze tu mam image frflosa..ale ked otvorim akykolvek scifi/fantasy casopis,poviedkovu zbierku,tak POVIEDKA je nieco kratsie,ale co ma dej.Ani to nebolo prilis scifi..keby lietadlo malo palivo,tak to kludne moze byt opis testu zo sucasnosti/minulosti. Ako perlicky, nazaciatku ma pobavilo to mnozstvo W: Edwards,Chewrolet,Stewe,Woset. . neviem si predstavit vojenslu letecku zakladnu strazenu starym straznikom,to skorej armadou..a v texte nejak ulietali jednotky: Mach,kmph,uzle - kto sa ma v tom vyznat? Ja asi nie:) autor ma asi rad lietanie,ok..a k samotnemu napadu sa nevyjadrujem.Akurat..celkovo nic moc..
26.05.2006
SARS
V leteckéj terminológii nemám prehlad tak v tejto oblasti naplno dôverujem autorovi. Čo sa týka jadrových lietadiel, scifi je to tak z polky. Túto technógiu si prvý krát dal patentovať Feynman (bol všeličo, ale leteckých konštruktérom by som ho nenazýval, len robil v Los Alamos na jadrovej bombe a bol američan ;). Potom skúšali realizovať, pochopiteľne nie na stíhačke. Jadrový reaktor okrem toho, že je veľký, je aj ťažký, a nemálo. V tom vklvie neúspech celého projektu. Nepodarilo sa prelomiť diabolský pomer zlietnutia. Lietadlo musí byť dostatočne lahké, ale aj výkonne aby zlietlo. Jadrový reaktor konštatnu ľahkosti porušil a projekt skapal. Teraz k poviedke. Pekne popísané prostredie americkej leteckej základne a procesu lietania samotného. Len suchopádny dej testu nového druhu lietania mi trošku vadil. Rozsah je dobrý, aspoň neodradzuje. Skutočne mi to ako scifi nepripadalo. Niečo tomu chýbalo, napätie, humor. Jednoducho to potrebuje byť zaujímavým. btw: Som rád , že si si takmer po roku spomenul na tento server ;).
26.05.2006
adelaide
Tak hneď takto nazačiatok vás chcem všetkých pozdraviť, keďže som tu už dávno nebola v dôsledku..ehm... rôznych vecí a teší ma, že táto stránka má ešte stále dobrých nových autorov (a to je aj kompliment autorovi tohoto dielka). Táto poviedka je napísaná v celku dobre. Páči sa mi poštylistickej stránke a taktiež i preto, že autor vie o čom píše, i keď práve preto to môže byť pre niektorých ľudí trochu nezrozumitelné... (napr. to lietanie... :)) som prisla na to, ze som absolutne mimo...). Myslím, že dĺžka je adekvátna, lebo keby to bolo dlhšie asi by ma to začalo nudiť, keďže to postráda akúsi väčšiu akciu alebo nejaké hlášky :))... proste niečo, čo by ma na tejto poviedke skutočne zaujalo. Mne osobne tam chýbala atmosféra. Samozrejme, ľuďom, ktorí sa do toho vyznajú sa to asi páčiť bude... A tu je kameň úrazu. I keď jadrové palivo je z časti trochu futuristické, aj tak mi to nepríde ako fantasy alebo scifi... :)) A preto sa nehnevaj, že tak pindám. Keby sa autor pokúsil napísať niečo iné, určené aj nám obyčajným smrtelníkom, tak by na to boli určite lepšie ohlasy...
26.05.2006
lusy
Dokelu ľudia s množstvom času, máte ho prebytok, tak posuňte sem nejaký! Tak niiič, prečítam, posúdim, napíšem neskôr, skutočne nestíham. Bože také dlhé príspevky pred mojím, asi by som zvyšný priestor mala zaplniť nejakou nezrozumiteľnou filozofickou poučkou, prípadne niečím v reči papiamento. Ale nič sa nedá robiť, najprv čítať, potom... aké je to slušné slovo? Ahá, kritizovať.
26.05.2006
Lukas Chrapek
Ahoj, mne sa to páčilo... ale mám výhrady k niektorým detailom, tak hlavne si si protirečil keď si napísal, že lietadlo večer natankovali a potom si napísal, že lietadlo palivo nemá(nepotrebuje) a že, obyčajný vrátnik odpočúva(pravdepodobne) tajný test lietadla. A hlavne mi tam chýbalo, že si neopísal lietadlo, ako vyzerá. Ale inak dobre. :)
26.05.2006
lusy
Využívam čas, keď tu nikto iný ako sa zdá nie je a čítam a čítam. Veru, záslužná činnosť, najmä keď sa treba učiť. Ale aj tak. Poviedka je aj podľa mňa dosť krátka, akási taká príliš telegrafická, čosi ako protokol o priebehu experimentu (brrr protokoly). Je to trošku dosť schématické, niečo ako: úvod, problém, priebeh, záver, fakt trošku bezatmosferické, no nesúvisí to s atmosférou (vzduch), ale s atmosférou (pocit). Tuším sa snažím všetko vysvetľovať do podrobna, je to príšerné, už nebudem (asi). Technické detaily ma veľmi neuchvátili ani neprekvapili, takže sa nemienim zožierať ich prípadnou nedokonalosťou. Ale to s tými 250 a 150 uzlami, to sa mi páčilo, hneď mi to udrelo do očú, vzduchoplavba ma vždy brala. No a teraz druhá časať krutosti. Aj ja sa musím priznať, že tomu chýba askási pútavá výpravnosť, netreba vymýšľať práve nejaké úchvatné humorizmy, ale časi také by bodlo, celé je to akési škrobené a kŕčovité aj keď sa to snaží. A prosím neopakovať veľmi slová, toho tam zase až tak veľa nebolo, ale aj tak pozor na to. Príliš veľa synonymných operencov (Aves) v poviedke. Inak prečo práve Fénix? Uuuf, toto bude doteraz môj najdlhší príspevok, no som z toho trochu mimo...
27.05.2006
Maijro
ufff... najprv klobuk dole pred znalostami autora o lietani... pre mna to je spanielska dedina... cela poviedka je sice pekna ale postrada akusi pointu, dej... proste cokolvek co by ju vytrhlo z fadnosti... myslim ze v nejakom casopise o lietadlach by mala isto uplatnenie ale na stranke venovanej scifi... no neviem... co sa tyka poviedky ako celku... par nelogickych konstrukcii (niektore boli uz spomenute)... napr. lietadlo z jadrovym pohonom je bezpecnejsie lebo nema benzin... ale problem je ked havaruje a kto odprace ten radioaktivny bordel.... hmmm nuz neviem si predstavit ze keby take lietadlo padlo trebars do NY a namorilo niekolko blokov ci by to bolo bezpecnejsie ako keby tam padlo klasicke lietadlo... nuz ale celkovo taky lepsi priemer... snad tych 6 bodov
28.05.2006
Aldeberan
pomaly zaciatok s vela menami, potom sa to rozbehlo a bolo to citatelne (to je poklona :) Chybala pointa alebo aspon nejaky dovod preco to citat. V podstate - vobec ma to nepobavilo. A nechapem to použitie uzlov na konci :) Mne ta technicka hantyrka moc nevadila, trošku sa vyznam tak som rozumel, (takže autor taky velky fachman do lietania nebude - aleb osa krotil) len tie uzle fakt nechápem. To malo byt vystatovanie sa tým, že poznáš tri jednotky rychlosti alebo čo ?
28.05.2006
Martin Slušný
Uzol je rychlostna jednotka, ktora sa pouziva v letectve a 1 uzol je jedna namorna mila za hodinu. Pretoze sa dej odohrava v USA pouzil som ich jednostky. A s tym palivom na zaciatku, tak na to si musim dat nabuduce robit pozor :-)
29.05.2006
draculin
PRoblem nebol v uzloch ako takych - aj tak myslim ze to vacsine ludi doslo:) Ale ked raz pouzijes kilometre za h, potom mile za h..a nakoniec este uzle,je v tom chaos. A v zasade mozes kaslat na autenticitu v tomto..v nemalo knihach som si vsimol,ze v cz/sk prekladoch pouzili nase jednotky,zatial co v originali boli uzle :)
29.05.2006
lusy
Nejako sa nam to tu uzli. To nie je dobry napad, ale ked uz su na tomto serveri debaty o stelesneni prispievatelov coby kvetin, tak preco nie cosi o jednotkach SI a im podobnych. Len prosim nedvodzovat vzorce, tam by koncila moja nadsena ucast na tejto stranke.
29.05.2006
Hanko Martin
Moje hodnotenie 6/10. Hned na uvod priznam, ze nie som ziaden pilot. Ale okrem uz vytknutych nedostatkov pridam este nieco. Ja osobne som mal s celej poviedky dojem, akoby autor nastudoval zaklady lietania a na zaklade toho napisal poviedku. To znamena, ze specializovane poznatky boli podavane akoby """ameterskym&q uot;"" stylom. Nemal som ten dojem, ze autor na 100% vie o com pise, a na zaklade toho som popri hltani deja musel zamestnavat hlavu rozmyslanim, ci je to vobec teoreticky mozne a ci sa to nahodou neriesi v skutocnosti inak. A kedze ma (sice amatersky) skusobne lety dost zaujimaju (v preklade: videl som :-) niekolko dokumentov o priebehu testov niekolkych lietadiel) myslim, ze to ma s technickej strany dost hrube nedostatky.
Tak a teraz plus. Aj napriek viacerym nedostatkom ma poviedka ani na chvilu "nenutila" skoncit s citanim a docital som ju na jeden SUP.
07.06.2006
Martin Mydlár
Chlapi prišli, zalietali, trocha sa to pokazilo, a odišli. Tak podobne ako ja: Som prišiel, prečítal, troška sa stratil a zasa odišiel. Chýbalo mi prekvapenie - niečo, čo by poviedku spravilo originálnou, nečakanou... Asi sa to dá povedať aj jednoduchšie: chýbal mi nápad. (podľa možnosti nie z Top Gun-u) Čo sa týka žánru SF... to ej už otázne... Ale nechať vzlietnuť fén podľa mňa na to nestačí. Na druhej strane, poviedka je plynulá a dobre sa číta. Už iba poprehadzovať zopár čiarok a interpunkcií a textovo to je úplne výborné!
11.06.2006
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.