Victoria Schwab – Gallant (recenzia)

Strašidelný dom, skryté svety, rodinné tajomstvá! Využila V.E. Schwab svoj potenciál naplno?
BocianSara
Americká autorka V.E. Schwab má už na konte viac než dvadsať kníh a u nás je známa predovšetkým preloženým Neviditeľným životom Addie LaRueovej či sériou Cassidy Blake. Píše pre všetky vekové kategórie a Gallant naplnený gotickou atmosférou je určený hlavne mladším tínedžerom zaujímajúcich sa o mysteriózne príbehy. Kniha je síce propagovaná ako Young Adult, no pocitovo by som ju zaradila skôr do Middle Grade.
Gallant. Prvé slovenské vydanie (Slovart, 2022).
Gallant. Prvé slovenské vydanie (Slovart, 2022). / Zdroj Disclaimer
Sledujeme šestnásťročnú nemú Oliviu, ktorá vyrastala v sirotinci. Jedinú spoločnosť Olivii v neľahkých rokoch robil matkin denník naznačujúci jej pomätenosť a prízraky, fragmenty zosnulých ľudí. Práve preto zostane príjemne prekvapená, keď príde list od strýka, ktorý ju volá do Gallantu – rodného domu jej mamy. Napriek matkiným upozorneniam v zdedenom denníku sa rozhodne zo sirotinca odísť. Po príchode do Gallantu zisťuje, že strýko je po smrti a bratranec ju tam nechce. Olivia sa ale starého rodinného sídla ako nového domova nemieni vzdať a odhaľuje tajomstvá svojich rodičov a temnú záhadu okolo usadlosti.
Prvé dve tretiny knihy majú jemný nádych nadprirodzeného hororu, ktorý sa transformuje do jednoduchého temného fantasy v momente, keď začne hlavná hrdinka skúmať tieňový svet susediaci s tým našim. Výraznou témou je potreba niekam patriť a smrť (či to, čo tu po nás zostane). Najzaujímavejším aspektom knihy nie sú zvláštne ilustrácie prepojené s textom, ako sa na prvý pohľad môže zdať, ale pozorovanie interakcií nemej Olivie s inými postavami. Oliviin každodenný život je skvelou reprezentáciou rôznorodosti a ohľaduplnosti medzi ľuďmi. Zatiaľ čo boli niektoré rozprávajúce postavy ochotné naučiť sa znakovú reč, iné sa zámerne Olivii otáčali chrbtom, aby nemuseli byť konfrontovaní s jej postojom a názorom, aby ju dôkladnejšie umlčali. Inak pôsobí Olivia aj napriek svojej vlastnosti vidieť prízraky veľmi tuctovo.
Victoria (V. E.) Schwab
_
Victoria Elizabeth Schwab (1987) sa narodila anglickej matke a americkému otcovi z Beverly Hills. Rada cestuje, pije dobrý čaj a je autorkou literatúry pre deti a mládež s prvkami sci-fi a fantasy.
Publikovať začala v roku 2011. Jej tvorba je zväčša určená detským a YA čitateľom s presahom do romantického žánru. Ako prvá bola do češtiny v roku 2014 preložená jej kniha Archív. Nasledovali série Tvár mágie, Cassidy Blake, Spirit Animals a Divoká pieseň. Pod pseudonymom V. E. Schwab publikovala v roku 2021 úspešné fantasy Neviditelný život Addie LaRue. O rok neskôr vydala YA fantasy Gallant (2022), obe určené dospelým čitateľom.
Celkovo má na konte takmer dvadsať románov a niekoľko kratších textov odohrávajúcich sa vo viacerých sériách, tri grafické romány – adaptácie jej vlastných románov Shades of Magic a tínedžerský televízny seriál s prvkami nadprirodzena First Kill.
V súčasnosti žije v Nashville, USA.
Záver: Síce je autorkin štýl prekrásny, text ľahko plynie a príjemne sa v ňom stratíte, po čase si však uvedomíte, že kniha nemá takmer žiaden dej, unáhlený záver a väčšina knihy nefunguje ani ako budovanie sveta či spoznávanie postáv. Po prečítaní vám zostanú rovnaké otázky ako na začiatku, len niekoľko detailov je načrtnutých aj zodpovedaných. O každej vedľajšej postave sa dozviete jednu alebo dve vlastnosti, ktoré sa hodili autorke do skladačky a podporujú tým hlavnú hrdinku, inak sú ploché a kvôli tomu aj nezaujímavé. Dokonca aj teoreticky veľmi intenzívny záporák vyznieva napriek svojim činom v konečnom dôsledku smiešne. Dokonalý nápad tak padá na hraní sa so slovami namiesto toho, aby sa autorka sústredila na postavy a predstavenia svojho sveta ako by si to zaslúžili, nehovoriac o predvídateľnosti.

Hodnotenie: 55%

Victoria Schwab - Gallant
Pôvodný názov: Gallant