Meče, mágia a svaly (recenzia Archivní Kolekce Barbar Conan 1 – Conan přichází)

„Tajomstvo ocele vždy nesie so sebou záhadu. Musíš sa ho naučiť, Conan. Musíš sa naučiť jeho disciplíne. Nikomu, nikomu na tomto svete nemôžeš veriť. Žiadnemu mužovi, žene a ani šelme. Ale meč! Tomu veriť môžeš!“. Cimerský barbar menom Conan sa týmto heslom riadi dlhé dekády a ako dopadlo vydanie jeho klasických komiksových dobrodružstiev zo 70tych rokov v češtine vám prezradí recenzia.
Keď vydavateľstvo Comics Centrum ohlásilo, že sa chystá vydať v češtine klasické príbehy Barbara Conana (pod názvom Archivní Kolekce Barbar Conan 1 – Conan přichází) pôvodne vydané v Marvel Comics v 70tych rokoch, zaliala ma vlna nostalgie. Šmahom ruky sa zo mňa stal malý chlapec vyrastajúci na Slovensku v 90tych rokoch. Ako správny budúci geek som bol chorľavé dieťa, ktoré rodičia za každú návštevu lekára uplácali bolestným v podobe knihy alebo komiksu. Áno, v sladkých 90tkach v našich končinách vychádzali komiksy a to dokonca v podobe zošitových on-going sérií. Tie vydávalo vydavateľstvo Semic Slovart a jednou z nich bol práve Barbar Conan od Marvelu. To je dôvod, prečo som bez váhania siahol po možnosti súborné vydanie tejto klasiky recenzovať.
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Ako som spomínal, jedná sa o úplne klasickú sériu vydávanú v Marvel Comics a toto vydanie obsahuje čísla 1-13, ktoré pôvodne v USA vychádzali v období rokov 1970-1972. Jedná sa teda o prvú komiksovú adaptáciu hrdinských činov Cimerského barbara, čo bolo v období, kedy sekvenčnému umeniu tvrdo dominoval superhrdinský žáner, určite risk. Veď aj filmová verzia s Arnoldom Schwarzeneggerom sa na plátna kín dostala až o 12 rokov neskôr a aj keď príbehy spisovateľa Roberta E. Howarda, stvoriteľa postavy Conana, patrili medzi najpredávanejšie v rámci žánru, s komiksovou adaptáciou prichádzali aj oprávnené obavy. Nebude sa jednať o obyčajné prznenie a ryžovanie na značke? V 70tych rokoch navyše komiksy podliehali silnej cenzorskej kontrole úradu The Comics Code Authority, ktorý dohliadal na to, aby sa na ich stránkach neobjavilo nič, čo by mohlo ohroziť duševné a morálne zdravie mládeže. A keďže Conanove knižné dobrodružstvá boli plné krvavých bojov a sexuálnych scén, mnohí fanúšikovia sa obávali, či sa Marvelu podarí aj napriek týmto obmedzeniam zachovať pôvodného ducha Howardových príbehov.
Najväčším podielom sa o privedenie Conana na stránky komiksov pričinil Roy Thomas. Jedná sa o skutočného priekopníka a komiksy písal od 60tych rokov. Písal pre oba veľké vydavateľské domy, čiže ako pre Marvel Comics, tak aj pre DC. Okrem práce na sériách ako Blue Beetle, Action Comics alebo Amazing Spider-Man sa podieľal aj na vytvorení dnes už legendárnych postáv ako Wolverine, Vision alebo Ghost Rider. Začiatkom 70tych rokov vdýchol život na stránkach komiksov práve Cimerskému barbarovi a očividne mu žáner fantasy, alebo ak chcete „Meča a Mágie“, ako bol v tých časoch žáner nazývaný, ulahodil. So samotným Conanom prešiel aj do konkurenčného Dark Horse Comics a podieľal sa aj na sériách ako Red Sonja, Xena: Warrior Princess a Hercules: The Legendary Journeys.
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Čo robíš? Padla mi žena! Čo robíš? Padla mi žena!
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Čo robíš? Padla mi žena! Disclaimer
Pri čítaní Conan Přichází je potrebné mať na mysli fakt, že sa jedná o komiks tzv. strieborného veku komiksu a s tým aj k nemu pristupovať. Očakával som teda siahodlhé opisné rámčeky, v ktorých bude opisované dianie na obrázkoch, častokrát aj také, ktoré jasne znázorňujú kresby. Bol som milo prekvapený tým, že aj keď tento „neduh“ starších komiksov tu je, nie je zďaleka zastúpený v tak extrémnej miere, ako som sa obával. Thomas veľmi zručne narába s priestorom na rozprávanie príbehu a nesnaží sa všetko krkolomne opisovať a tým necháva priestor kresličovi, aby mohol dianie zachytiť. Šikovne prechádza medzi opisnými rámčekmi a dialógovými bublinami, aj keď tých je niekedy menej, keďže Conan nie je žiadny rečník, a tým necháva dej prirodzene a plynulo posúvať vpred. Ďalšou charakteristikou starších komiksov je, že každý zošit je vlastne samostatným príbehom a človek teda môže knihu otvoriť na ktorejkoľvek kapitole, prečítať si ju a užiť si dobrodružstvo samostatne tak, ako je. Je síce pravda, že udalosti na seba mierne nadväzujú, ale skutočne minimálnym spôsobom a nemá to žiadny vplyv na jednotlivé príbehy. Nadväznosť je maximálne spomenutá v rámci dialógov. Mimochodom, veľmi ma potešilo, že na začiatku knihy je aj mapa Conanovho sveta a tak som kapitolu za kapitolou mohol sledovať, ako cestuje po tomto fantastickom svete. Pomohlo mi to mať lepšiu predstavu o jeho putovaní a geopolitickom rozpoložení naznačenom v príbehoch.
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Podrž mi to Podrž mi to
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Podrž mi to Disclaimer
Príbehy samé o sebe postavia Conana napríklad do prvej línie vojnového konfliktu, do boja proti obriemu pavúčiemu božstvu a budeme svedkami aj oslobodenia otrokov z područia krutovlády snežných opoľudí. To je len krátka ukážka protivníkov a dobrodružstiev, ktoré na Conana a čitateľov čakajú v knihe. Niektoré z nich sú priame adaptácie poviedok a dokonca aj básní Roberta E. Howarda, kým ďalšie pochádzajú z hlavy Roya Thomasa. Ten ich však tvoril s náležitým rešpektom k pôvodnému autorovi, čo mu len slúži k cti. Aj keď musím priznať, že základná schéma príbehov sa častokrát opakuje, čiže Conan príde niečo ukradnúť (pričom ho niekedy chytia a niekedy nie), zabije monštrum (alebo čarodejníka, tyranského kráľa atď.), zachráni bezbrannú ženu a putuje ďalej, každý z nich je dostatočne zábavný. Navyše, Cimeran vždy čelí novým a zaujímavým protivníkom a raz dokonca natrafí aj na lovecraftovské monštrum. Čo dáva zmysel, keďže Howard a Lovecraft boli priatelia a je potvrdené, že ich príbehy sa odohrávali v rovnakom vesmíre. Cenzorská ruka vyššie spomínaného The Comics Code Authority je na výslednom diele cítiť, takže na krvavé boje a sexuálne explicitné scény rovno zabudnite. Toto je komiks vhodný pre mládež, ale výsledku to vôbec nevadí a aj keď je Conan oproti svojej literárnej predlohe trochu „učesanejší“, stále je to barbar, ktorý splašeného koňa vylieči dobre miereným úderom do pysku.
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Spíš? Spíš?
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Spíš? Disclaimer
O spracovanie výtvarnej stránky série sa postaral britský ilustrátor Barry Windsor-Smith. Svoju umeleckú stopu zanechal na sériách ako Wolverine, Fantastic Four alebo Uncanny X-Men. Séria Barbar Conan bola však jednou z jeho prvých zákaziek pre Marvel a je pravda, že v prvých číslach je to cítiť. Hlavne keď príde na výraze tváre, tie sú častokrát nechcene komické. V prvých číslach mi vadila aj Conanova prilba, ktorá chránila jeho hlavu. Smith sa krátku chvíľu hľadal, ale tak od štvrtej kapitoly (v ktorej Conan prišiel o spomínanú prilbu) si s Cimerským barbarom začal rozumieť naplno. Dokonca aj tá mimika je podstatne lepšia. Veľmi chválim jeho zobrazenie všemožných netvorov. Je cítiť, že si ich kresbu užíval a aj samotného Conana zobrazuje ako statného, svalnatého bojovníka, avšak stále ako človeka a nie žiadneho Supermana. Stále však treba brať ohľad na to, že sa jedná o komiks zo 70tych rokov a taká je aj kresba. Akcia nie je taká detailná a plynulá na akú sme zvyknutí z dnešných komiksov a odchovanci modernej éry by nad ňou mohli ohrňovať nosom. Ja som ale vedel do čoho idem a každý jeden panel som si užil naplno v opare silnej nostalgie. Navyše musím pochváliť aj obálky jednotlivých zošitov, ktoré síce pár krát vyslovene spoilovali prípadné prekvapenia v príbehoch, ale tak to už v časoch, kedy obálky zrkadlili, čo čitateľov skutočne v komikse čaká, bývalo.
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Ten pavúk si prdol? Ten pavúk si prdol?
Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází - Scéna - Ten pavúk si prdol? Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Comics Centrum a jedná sa o do češtiny lokalizovanú verziu tzn. Marveláckych „Phone Book“ edícií, oficiálne nazvaných Marvel Epic Collection. To sú pekne hrubé, súborné, brožované vydania. Tu máme prvý rozdiel oproti originálu, pretože v Comics Centre sa rozhodli Conana vydať v pevnej väzbe chránenej pekným prebalom, čo rozhodne chválim. Avšak samotná väzba si pochvalu nezaslúži. Materiál dosiek pôsobí lacným dojmom a rohy a spodok chrbta sa mi dokonca pri prvom čítaní zošúchali. Týmto som sklamaný, keďže sa jedná o komiks stojaci takmer 40 eur. Za tie peniaze si zaslúžime kvalitnejšie a reprezentatívnejšie viazanie. Aj chrbát knihy sa mi pri čítaní začal nakláňať na jednu stranu. Ako vravím, jedná sa o prvé čítanie, čo je dosť trapas. Navyše ako zberateľ omnibusov, každý hrubší komiks pred čítaním podrobím uvoľňovaniu väzby práve preto, aby sa nepoškodila a bola dlho pekná. Tomuto vydaniu nepomohlo ani to a to je za mňa veľkým sklamaním. Neviem, v akom stave bývajú v Comics Centre ich vyhlásené kolosálky, ale táto skúsenosť ma veľkou dôverou nenapĺňa a osobne ostanem radšej pri omnibusoch v angličtine. Čo na druhú stranu budem chváliť do nebies je nálož bonusov, ktoré toto vydanie obsahuje. Dostávame cez 50 strán bonusového materiálu a tým nemyslím len klasické alternatívne obálky alebo skice postáv. Tie sú tu síce tiež, ale máme tu aj redakčné úvodníky z pôvodných vydaní komiksov kde Thomas opisuje celý príbeh toho, ako dostali Conana do komiksového sveta. Jednanie s agentami, Marvel redakciou a aj preberanie rozhorčených listov od fanúšikov. Dostávame tak zaujímavý pohľad do zákulisia, ktorý je samostatným príbehom v pozadí príbehu. Čo ma pobavilo je aj to, že Thomas tu otvorene (a dosť drsne) kritizuje Smithovu prácu na prvých číslach. S niečím takým som sa ešte nestretol, aby autor naložil v úvodníku svojmu kresličovi. Ďalej tu nájdeme dobové reklamy, ktoré promovali vydanie komiksu alebo pôvodnú verziu scenára prvého čísla a mnoho ďalších chuťoviek. O preklad sa postarala Alexandra Niklíčková a nenašiel som jedinú chybu, ktorú by som mohol vytknúť. Výborná práca.

Záver: Archivní kolekce Barbar Conan 1 - Conan přichází je vynikajúcim pohľadom do 70tych rokov, kedy komiksy boli písané výhradne pre mládež, každý zošit obsahoval samostatný príbeh a čitateľom doručí enormnú dávku nostalgie. Roy Thomas servíruje fantastické dobrodružstvá, ktoré ctia odkaz Howardových diel a je vidieť, že postavu Conana má rád a svojou láskou k nemu vás s potešením nakazí. Tak isto kostrbatý opisný štýl komiksov 70tych rokov drží na minime, takže si Conanove príbehy ľahko užijú aj súčasní čitatelia. Smithova kresba dotvára krásny Conanov svet a dokonca môžeme z kapitoly na kapitolu sledovať ako sa zlepšuje aj ilustrátorov štýl. Škoda len väzby pochybnej kvality, ktorá zráža inak skvelý dojem z komiksu. To, našťastie, napravuje vrchovatá porcia bonusov, ktoré vo vydaní nájdete. Conan Přichází je aj napriek svojmu veku skvelým fantasy čítaním, ktoré je pre fanúšikov postavy, žánru a klasických komiksov absolútnou povinnosťou. Za seba môžem povedať, že sa veľmi teším na ďalšiu knihu z tejto archívnej série a vy by ste rozhodne nemali prehliadnuť túto.

Hodnotenie: 85%

Archivní Kolekce Barbar Conan 1 – Conan přichází
Pôvodný názov: Conan the Barbarian: The Original Marvel Years Epic Collection – The Coming of Conan