Karma je zdarma! (recenzia Batman - Detective Comics: Vnější Vliv)

Batman je u nás najpopulárnejší a najpredávanejší superhrdina. V jeho "rodnej" sérii Detective Comics došlo k striedaniu kreatívneho tímu a ja som sa pozrel ako to dopadlo, keď opraty chytil do rúk Bryan Hill.
Komiksy ako také sa stávajú čoraz populárnejšou súčasťou popkultúry. Kým sme ešte 10 rokov dozadu boli radi za pár titulov ročne, ktoré boli skôr na istotu vybranými klasikami, dnes dostávame pravidelnú várku sekvenčného umenia všetkých tvarov a chutí. Výnimkou nie je ani naozaj rozsiahly výber pomerne aktuálnych superhrdinských sérií, o ktorých by sme, ako som spomínal, pred pár rokmi mohli len snívať. Nikoho neprekvapí, že u nás je najpopulárnejšou “pláštenkou” Batman. Kým v Crew vydávajú hlavnú sériu, ku ktorej ak nechcete, aby som pľul jed, sa radšej vyjadrovať nebudem, v BBArt si zobrali na starosť druhú najväčšiu netopieriu sériu Detective Comics (ďalej TEC).
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Hlavná obálka Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Hlavná obálka
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Hlavná obálka Disclaimer
Pod iniciatívou DC Comics s názvom Rebirth sme už v rámci TEC v češtine dostali 7 kníh, ktoré obsahovali obzvlášť vydarený run, ktorý písal James Tynion IV. Preto keď s ôsmou knihou, ktorá nesie podtitul Vnější Vliv, prebral post scenáristu Bryan Hill, stála pred ním neľahká úloha a to nesklamať fanúšikov hladných po dobrodružstvách Temného Rytiera a jeho Bat Rodiny. Kým hlavná séria prináša Batmanove sólo príbehy, TEC sa sústreďuje na hrdinov patriacich do rodiny a Batman ako taký je síce prítomný, ale nie je nevyhnutne hlavnou postavou. Späť ale k Hillovi. Medzi autormi je pomerne nováčik a svoju kariéru začal vo vydavateľstve Top Cow, kde pracoval na sériách zo sveta Witchblade, ktorý nie je neznámy ani tuzemským fanúšikom. Neskôr pracoval na výbornej sérii Postal a tiež písal aj scenáre k parádnym seriálom ako Ash Vs Evil Dead a Titans. Vďaka tomu si ho všimli v DC, kde mu zverili práve sériu Detective Comics.
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Čo tam kričíš? Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Čo tam kričíš?
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Čo tam kričíš? Disclaimer
Po udalostiach Tynionovho runu ostala rodina v troskách, keďže tím opustili Spoiler, Red Robin a aj veliteľka Batwoman. Po Batmanovom boku ostali len Signal, Orphan a Oracle preto Temný Rytier nutne potrebuje nájsť niekoho, kto tím stmelí a povedie v nasledujúcom období. Osloví preto Jeffersona Piercea, ktorý pôsobí ako superhrdina pod menom Black Ligtning. Gotham City navyše začne terorizovať obzvlášť brutálny a záhadný zločinec Karma. Čo sa týka záporáka, nie je to žiadna sláva a Hill neprichádza s ničím revolučným. Nevravím že je to nudný záporák. Svojou krutosťou rozhodne vie získať pozornoť, ale čo sa týka jeho pozadia a motivácie, tam to už tak slávne nie je. Tému záporáka, ktorý má s Batmanom spoločnú minulosť a chce mu otvoriť oči a ukázať, že ho rodina oslabuje, som už čítal niekoľkokrát a napríklad taký Scott Snyder ju v Smrti rodiny spracoval zaujímavejšie.
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, pozri čo tu mám Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, pozri čo tu mám
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, pozri čo tu mám Disclaimer
Našťastie, záporák nie je tým hlavným, o čom Vnější Vliv je. Ústrednou témou je náprava narušených vzťahov v rodine a získanie si členov tímu novým mentorom. Ako som písal vyššie, je ním Black Lightning, ktorý je pre ostatných cudzím človekom. Stojí teda pred úlohu vybudovať si dôveru a rešpekt a to pri deckách z Gotham City nie je prechádzkou ružovým sadom. Veľmi sa mi páči fakt, že je Black Lightning v civilnom živote pedagóg, takže jeho prístup k práci s dospievajúcimi superhrdinami je diametrálne odlišný od toho, na čo sme zvyknutí od Batmana. Príde mi to osviežujúce a som rád že Hill sa sústreďuje práve na tento aspekt. Vnější Vliv je však len úvodnou kapitolou jeho runu, takže vzťahy sa nestíhajú pevne vybudovať. Necháva ma to však v očakávaní ďalších udalostí a naozaj sa teším na to, akým smerom Hill sériu povedie ďalej. Navyše súčasťou tímu je aj Orphan, ktorá je suverénne mojim najobľúbenejším členom rodiny. Každý komiks, kde sa Cassandra Cain objaví a jej postava je spracovaná správne, odo mňa automaticky dostáva plusové body. Našťastie, Vnější Vliv je práve takým komiksom.
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Kazačok Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Kazačok
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, Kazačok Disclaimer
O výtvarnú stránku komiksu sa postarali Miguel Mendonça a Philippe Briones, ktorý za Mendonçau chvíľku zaskakoval. Mendonça pre DC pracoval na veľkom množstve titulov, ale meno si vybudoval najmä svojou prácou na sériách ako Aquaman a Wonder Woman. Briones je v DC pomerne nováčik a svojou ceruzou stihol poznačiť série Suicide Squad a Aquaman. Pre Marvel Comics pracoval na tituloch ako Iron Man, Mrs. Marvel alebo X-Men. Je pravda, že keď dôjde na striedanie výtvarníkov počas série, nebývam z toho nadšený, ale v tomto prípade som zmenu ani nepostrehol. Obaja páni majú dosť podobný rukopis a musím povedať, že sa mi naozaj páči. Ich štýl by som definoval ako klasickú komiksovú kresbu s miernym nádychom animáku. Takáto kresba bola v komiksoch veľmi populárna po prelome milénia a úprimne celkom mi aj chýbala. Práve preto som si ju užil a výtvarná stránka mi prišla osviežujúca. Výborne zachytáva akciu a niektoré obzvlášť kruté činy záporáka Karmy vizuálne zjemnila a urobila ich vhodné do komiksu pre dospievajúcich čitateľov.
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, uhni Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, uhni
Batman - Detective Comics: Vnější Vliv, uhni Disclaimer
Po hlavnom príbehu nám komiks prináša ešte one-shot, v ktorom sa Batman postaví mysterióznemu Deaconovi Blackfireovi a pokúsi sa z jeho zovretia zachrániť malého chlapca, ktorého sa snaží Blackfire posadnúť. O scenár sa postaral Michael Moreci, ktorý napísal napríkad Suicide Squad: Secret Files. Priznávam, že Batmana v tejto mysteriórnej polohe moc nemusím, rovanko ako nemusím ani formát krátkych komiksových príbehov, takže nemožno povedať, že by som z tohoto one-shotu bol nadšený. Nehovorím, že je to zlé. Je to však proste príbeh na jeden zošit, kde Batman zachráni chlapca. Nič viac, nič menej. O Kresbu sa postaral Sebastian Fiumara, ktorý debutoval kresbou komiksov z Hellboy sveta, čiže o nadprirodzene niečo vie. Jeho štýl sa pre takýto mierne hororový typ príbehov hodí perfektne. To však nič nemení na tom, že ma tento záverečný prídavok neoslovil. Nevadí mi, ale nevadilo by mi ani keby tam nebol.
O české vydanie komiksu sa postaralo nakladateľstvo BBArt, ktoré tuzemským čitateľom prináša komiksy už dlhé roky. Vnější Vliv vydali v klasickom brožovanom vydaní, ktorému nemožno nič vytknúť. Obálka a strany sú kvalitné a vyzerá to, že niečo vydržia, takže sa nemusíme báť opakovaného čítania. O preklad sa postaral Pavel Švanda, ktorý má na konte prácu na tituloch ako Wonder Woman, Ultimates, Spider-Man a mnoho ďalších. Jedná sa teda o profesionála a ja som nenašiel jedinú vec, ktorú by som prekladu mohol vytknúť. Nič neostalo stratené v preklade a čitateľ tak dostáva plnohodnotný zážitok.

Záver: Batman Detective Comics: Vnější Vliv nie je instantnou klasikou žánru, o ktorej sa bude roky hovoriť ako o legendárnom titule. Záporák a jeho motivácia neprináša nič nové a prevratné. Aj napriek tomu sa jedná o veľmi dobrý a zábavný komiks, ktorý som si úprimne užil. Prináša dobrú akciu, parádnu kresbu a navyše je tam Cassandra Cain. Od bezduchej zábavy ho však delí osviežujúci uhol pohľadu na budovanie tímu, ktorý prináša postava Black Lightninga. Bryan Hill nám ponúka kvalitnú úvodnú kapitolu svojho runu a ja sa teším na to, čo nás čaká ďalej. Navyše oproti tomu, čo predvádza Tom King v hlavnej sérii Batman, je toto vyložene masterpiece.

Scenár: Bryan Hill, Michael Moreci
Kresba: Miguel Mendonça, Philippe Briones, Sebastian Fiumara
Preklad: Pavel Švanda