Je Uncharted prelomovým dobrodružným filmom? (recenzia)

Takže sme sa konečne dočkali ďalšej Lary Cro... teda skoro. Uncharted s Tomom Hollandom a Markom Wahlbergom nie je zlý film. Je zábavný, vtipný, akčný, ale...
Uncharted - Plagát
Uncharted - Plagát / Zdroj Disclaimer
...ale. Poďme na to pekne poporiadku.
Séria Unchatred je aj v našich končinách známa konzolová hra, ktorá už celé roky vychádza na herných platformách Sony Playstation. Jej história sa začala písať v 2007 prvým dielom Uncharted: Drake's Fortune a následne sa dočkala dovedna ôsmych pokračovaní, väčšinou od vývojárov Naughty Dog alebo Bend Studio. Súborné prepracované vydanie posledných dvoch (Uncharted 4: A Thief's End a Uncharted: The Lost Legacy) s názvom Uncharted: Legacy of Thieves Collection vyšlo len nedávno, koncom januára tohto roku. V hernej sérii adventúr sa zžijete s postavou Nate Drakea, mladého britského dobrodruha, ktorý spolu so svojimi priateľmi pátra po známych pokladoch. Herná séria sa dočkala veľkej popularity a teda niet divu, že po nej siahli aj filmové štúdiá.
Videohra Uncharted: Drake's Fortune bola vo svojej dobe dosť prelomová.
Videohra Uncharted: Drake's Fortune bola vo svojej dobe dosť prelomová. Disclaimer
Prvý pokus o adaptáciu bol už v roku 2008, kedy sa o Uncharted začal zaujímať filmový producent Avi Arads s Davidom O. Russellom ako scenáristom a režisérom, pričom o hlavnú rolu Nathana Drakea prejavil záujem Nathan Fillion. Medzičasom sa však začali veci komplikovať a naťahovať, menili sa tvorcovia, scenáre i obsadenie hlavných postáv (Filliona postupne vystriedal Mark Wahlberg aj Chriss Pratt), až sme sa Uncharted po dlhých vyše 14 rokoch dočkali.
Vo filme stretávame mladíka Nathana Drakea (Tom Holland), ktorý sa životom prediera, ako vie. Pracuje v bare, geekuje na historických faktoch, hrá sa na spideyho a sem-tam čosi šlohne. Jedného dňa ho osloví chlapík menom Sully (Mark Wahlberg) s tvrdením, že pozná cestu k pokladu, o ktorom Nathan spolu so svojim zmiznutým bratom ako malí snívali. Ponuka, ktorej sa nevraví nie, o to viac, že je do Sullyho príbehu nejakým spôsobom zamotaný aj Nathanov brat Sam. Výprava za rozprávkovým pokladom tak môže začať.
Bez mapy k pokladu to nejde
Bez mapy k pokladu to nejde Disclaimer
Každá naháňačka za pokladom musí mať svoje artefakty
Každá naháňačka za pokladom musí mať svoje artefakty Disclaimer
Nakoľko som Uncharted nikdy nehral, netuším, ako veľmi sa drží alebo nedrží jednotlivých herných dielov. Pre mňa, čoby hernou predlohou nepobozkaného panica, je celkom fajn. Nie super, ani nie dobre, ale fajn. Ako divák bez očakávaní som si film, napriek nízkemu hodnoteniu na Rotten Tomatos, užil. Film má svoje muchy – a má ich celkom dosť. Ak by som mal začať vymenovávať, tak logika konania postáv nemá často zmysel, fyzika počas viacerých akčných scén si dala šlofíka a aj s psychológiou postáv sa mohli tvorcovia viac vyblázniť. Film je žánrovými klišé napchaný doslova k prasknutiu, či už v podobe naivnej siroty, strateného brata, mapy pokladov, zloducha idúceho cez mŕtvoly, osudovej krásky alebo artefaktov určujúcich ďalšie putovanie. To všetko a viac vo filme nájdete, avšak tentoraz to beriem skôr ako pozitívum, ktoré jednoducho k žánru patrí.
Réžiu mal na starosti Ruben Fleischer (Venom z 2018 alebo prvý Zombieland), ktorý je skôr remeselníkom, než majstrom. Jeho filmy sú, podobne ako Uncharted, nenáročným akčným dobrodružstvom, a ani teraz to nie je inak. Podobne je to aj so scenárom. Je slabučký a priamočiary, čo sa však u takéhoto typu filmov asi tak trocha predpokladá. Aj tak som očakával trocha viac, minimálne kvôli dvojici Art Marcum a Matt Holloway, a ich práci aj na prvom Iron Manovi.
Herci svojimi výkonmi väčšinou nesklamú, ale ani nijak neexcelujú. Tom Holland hrá svoju Spider-Manovskú líniu – a to doslova – keď skáče z lampy na lampu alebo v parkour štýle prenasleduje zvodnú zlodejku. Mark Wahlberg pre zmenu zaskakuje za Tomovho staršieho brata takým tým Han Solovským, čiastočne sebeckým štýlom a síce naoko pôsobí fajn, ale stále mu to akosi neberiete. Príjemným prekvapením bola mladučká Sophia Ali v role Chloe. Zatiaľ teda celkom dobre. Tu sa ale dostávame k negatívam. Napriek všetkej snahe mi do filmu nepasovala rola žoldnierky Jo Braddock, ktorú si strihla Tati Gabrielle. Osobne však za najväčší prehrešok považujem nevyužitie potenciálu Antonia Banderasa, ktorého herecký šarm bol jednoznačne premrhaný. Legendárny mariachi by si rozhodne zaslúžil viac priestoru, než mu tvorcovia poskytli.
Antonio Banderas v roli záporáka ostal maximálne nevyužitý.
Antonio Banderas v roli záporáka ostal maximálne nevyužitý. / Zdroj Disclaimer
Prekvapil film aj v niečom pozitívnom? Ale áno, iste. Niektoré zvraty v deji naozaj nebudete čakať. A to v dobrom slova zmysle. Prepracovaná choreografia i akčné scény, najmä tie s loďami na záver filmu, sú parádne trikovo zvládnuté a držia film nad vodou. Nechýba ani humor, avšak vyslovene komické scény vo filme nenájdete.
UNCHARTED - Official Trailer (HD) Disclaimer
Záver: Uncharted je príjemná popcornovina v štýle posledného Tomb Raidera, možno o niečo lepšie. Tom pekne skáče – ale Legolas v Hobbitovi bol lepší. Lietajúce lode sú super, ale Robert De Niro ako kapitán Shakespeare zo Stardustu to zvládol lepšie. A lovenie pokladov? Na Indiho s Fordovou charizmou sa to fakt nechytá. V závere si nechali tvorcovia otvorené dvierka pre možné pokračovania a ja im ich úprimne prajem, pretože napriek všetkým výhradám je Uncharted príjemný akčný film. Navyše, v záplave komiksáčov je takýchto filmov poskromne a ak chcete vyslovene odpočinkový akčný dobrodružný film, tak si ho isto užijete.
P.S. Počkajte si na medzititulkovú scénu 😊

Verdikt: 70%

Tom Holland