Rudá a Šedá – alt history Československo plné superschopností (recenzia)

Český autor Dalibor Vácha je už pre čitateľov českej fantastiky pomerne známym menom. Tento spisovateľ je srdcom a dušou historik, čo možno cítiť aj na jeho dielach. Skvelým príkladom sú jeho na seba nadväzujúce romány Šedá a Rudá, rozpovedajúce príbeh ľudí so superschopnosťami v alternatívnej histórii, v ktorej nedošlo k rozpadu Československa. Ako nás tieto knihy bavili?
História hrá v príbehoch českého autora Dalibora Váchu prím. V jeho románoch Šedá a Rudá, odohrávajúcich sa v alternatívnej verzii československých dejín predstavuje čitateľovi pohľad na krajinu, v ktorej síce nastala novembrová revolúcia, avšak celistvosť štátu bola zachovaná aj naďalej. Hoci revolúcia v realite priniesla nadšenie z konca totality a víziu lepších zajtrajškov, Váchovo Československo pripomína skôr typickú postapokalyptickú krajinu. Republikou sa šíri záhadná substancia známa len ako šedá, po ktorej idú všetky staré eštébácke kádre. Štátna bezpečnosť už síce oficiálne nefunguje, avšak jej dosah do všetkých sfér života je silnejší, než kedykoľvek predtým.
Hlavnou hrdinkou príbehu je sedemnásťročné dievča Jenovéfa, študentka zdravotníckej strednej školy. Toto na prvý pohľad nevýrazné dievča skrýva nevídaný talent a priťahuje tak na seba pozornosť nesprávnych ľudí. Jenovéfa je totižto tzv. esperka, teda človek ovplývajúci nadprirodzenými schopnosťami ako napr. telepatia alebo telekinéza. Premisa príbehu je už klasicky obohratá – agenti zlej organizácie idú po mladej dievčine s nadprirodzenými schopnosťami a snažia sa získať ju na svoju stranu. Či spomenieme Podpaľačku od Stephena Kinga, kultový seriál Stranger Things alebo populárne anime Elfen Lied, všetky z nich sú dôkazom že táto premisa je síce ošúchaná, ale stále funkčná a zábavná.
Šedá - Vácha Šedá - Vácha
Šedá - Vácha Disclaimer
Spomedzi všetkých bad boys sa čitateľ bude stretávať najčastejšie s plukovníkom Malým. Tento chlapík je rozhodne zlým človekom a skrýva nejedno škaredé tajomstvo. Najmä prostredníctvom jeho dejovej línie, pripomínajúcej zaujímavý špionážny psychotriler, spoznávame reálie Váchovho Československa. Československa plného špiny a zmarených ilúzií, cynizmu a beznádeje. Dokáže to zmeniť mladučká Jenovéfa?
Prvý román z tejto Váchovej série sa rozbieha trochu pomalšie a netrpezlivého čitateľa môže odradiť. Ak sa však prehryziete prvými zhruba päťdesiatimi až sto stranami, odmenou vám bude dobre premyslený a po literárnej stránke nadpriemerný román s veľmi zaujímavými nápadmi a dobre napísanými postavami. Ku koncu bol román už nefalšovanou peckou a hltal som jednu stranu za druhou. Končí navyše tak, že si budete pýtať viac.
Tieto prosby Vácha vypočul v druhom románe s názvom Rudá. V deji sa posúvame o tri roky dopredu. Udalosti sa rapídne zhoršili. Sovietsky zväz útočí na Československo prostredníctvom armády geneticky upravených ľudí známych ako kosteji. Prakticky celé obyvateľstvo Československa bolo vyhnané zo svojich príbytkov, jedlo sa míňa a človek človeku je vlkom. A to všetko len kvôli tajomnej šedej, ktorej tajomstvo bolo konečne odhalené. Čo je táto tajomná substancia zač a prečo je mocný Sovietsky zväz odhodlaný vyvraždiť celý národ len preto, aby jej získal viac?
Hlavnou hrdinkou je opätovne Jenovéfa, ktorá už naplno prijala svoj osud. Garde jej však tentoraz robí nová postava, vojak Karel Jarka, jeden z československých vojakov, bojujúcich proti desivým kostejom a esperom. Práve vďaka nemu máme informácie o krvavých bojoch priamo z prvej ruky.
Rudá - Vácha Rudá - Vácha
Rudá - Vácha Disclaimer
Opäť raz čitateľa zaujme delenie deja do hlavných kapitol, ale i menších podkapitol, v ktorých autor veľmi rád strieda rozprávačov príbehu. Zároveň, rovnako ako v prvom románe, zaujímavým doplnkom románu sú vymyslené novinové články a rôzne dobové zápisky, zvyšujúce pocit autenticity príbehu.
Krvavosťou deja a drsnosťou jazyka sa Vácha v druhom dieli série približuje svojmu slávnemu rodákovi Františkovi Kotletovi, ktorého diela Rudá z veľkej časti pripomína. Vácha píše výborne. Jeho jazyk je drsný, čo vo väčšine prípadov nemám rád, ale v tomto prípade to k príbehu dokonale pasuje. Dej neobsahuje hluché miesta a motivácie autorových hrdinov nie sú čiernobiele a prvoplánové. Autor zvláda čitateľovi servírovať zaujímavý mix hĺbavých zamyslení sa postáv, ale i brutálnej akcie. Hlavná hrdinka Jenovéfa je v druhom dieli omnoho lepšou a zaujímavejšou postavou, ktorej nemožno nefandiť.
Rudá je po mnohých stránkach zábavnejším príbehom než Šedá. Postavy sú už etablované a autor nestráca čas s vysvetľovačkami. Všetkého dobrého a zábavného, čo som chválil v Šedej, sa mi dostalo v Rudej dvakrát toľko. Práve preto ako veľké plus vnímam otvorený koniec, ktorým si autor necháva otvorené dvierka pre tretí román z tohto sveta. Úprimne, neviem sa ho dočkať.
Hodnotenie: Šedá – 70%, Rudá – 85%

Šedá
Autor: Dalibor Vácha