České fantasy Naslouchač - recenzia

Knihu Naslouchač som mala v poličke asi rok, a asi by som ju odtiaľ ešte dlho nevybrala, keby sa ma kamarátka pri každej návšteve nepýtala na môj názor. Pod nátlakom som ju teda počas skúškového (najlepší čas!) vytiahla a ... knihu som asi dva dni nepoložila.
Zubka
To, že to malo negatívny dopad a skúškovala som do 28. februára, je druhá vec. Po prvom diele som rovno kupovala druhý diel, čo v tejto lockdown dobe znamenalo, že som naklikala na Artfóre email a číslo karty a nechala si poslať elektronickú verziu do čítačky.
Petra Stehlíková, autorka Naslouchače je česká spisovateľka, jej knihy vydáva české vydavateľstvo Host, ktoré si zakladá na svojej nezávislosti a vysokej úrovni vydávaných titulov. Z plánovej pentalógie vyšli dve knihy: Naslouchač, Faja a v apríli je plánované vydanie tretieho dielu Nasterea.
Naslouchač. Obálka prvého českého vydania (Host, 2016).
Naslouchač. Obálka prvého českého vydania (Host, 2016). / Zdroj Disclaimer
Dej knihy sa odohráva v postapokalyptickom svete, ktoré ohraničuje pohorie chrániace svet pred jedovatým plynom, pozostatkom Veľkej vojny. Štít rozdeľujúci "zdravú časť" je vyrobený z nerastu sklenit, ktorý opracúvajú sklenaři - otroci, ktorých ovládajú ľudia z nížin. Kvôli tomu, že sklenit vysáva energiu, žijú sklenaři v takmer stredovekých podmienkach, podstupujú každodenné týranie od ľudí z nížin, no zároveň obe skupiny bez seba nevedia existovať. Sklenaři sú remeselníci, zatiaľ čo ľudia z nížin bojovníci. V zlých podmienkach sa v ghette narodí Ilan, dievča, ktoré sa narodilo nepostihnuté, čo je nezvyčajné. Matka, v snahe ochrániť ju predstiera, že Ilan je chlapec, čo vzhľadom na to, že musí mať ako sklenař zakrytú tvár a väčšinu tela. Navyše, Ilan má vrodený talent opracovávať sklenit tak, ako to dokáže len zlomok sklenařov. Vďaka tomu sa dostane medzi najlepších vojakov krajiny, ako ich sluha, ktorý opracováva ich zbrane, a cestuje s nimi po krajine.
Čo treba zdôrazniť, svet ktorý autorka vymyslela, bol výborný. Skvelo poukázala na problém sklenařov a ľudí z nížin, kde jedna skupina nevie bez tej druhej fungovať, avšak to vytvára priestor na zotročenie. Vidíme priamy dôsledok toho, čo sa stane, ak sa "silnejší vyhráva" a "prirodzený výber" stane skutočnosťou, bez akejkoľvek solidarity či súcitu. Postava Ilan je vykreslená možno trochu nerealisticky, keďže dievča z otroctva, ktoré sa dostalo k lepšiemu životu sa veľmi rýchlo začne chovať arogantne, aj napriek tomu, že mala byť v prvom rade otrokom. Mala som tiež pocit, že Ilan sa zamilovala do kapitána, pretože v knihe boli opisy jeho silných rúk, vystupujúcich svalov, farby jeho očí. O ostatných členoch skupiny sme vedeli len to, aký majú pevný stisk. Treba uznať, že bojové, a strašidelné scény autorka dokázala opísať úžasne, v takýchto situáciach nebolo možné odložiť knihu z ruky.
V druhej časti pocit strašidelnosti narastal, no zároveň som začala pociťovať nechuť k postave Ilan a možno aj trochu nenávisť. Jej správanie bolo čím ďalej, tým viac ... pubertálne? Čo si ako otrok nemohla dovoliť, dokonca aj keď jej družina niekoľkokrát vyšla v ústrety viac, ako vôbec mali dovolené. Musím však priznať, že druhý diel sa mi čítal o niečo ťažšie, moja averzia voči Ilan sa ešte o niečo viac prehĺbila a aj napriek dokonalému koncu, vďaka ktorému netrpezlivo očakávam pokračovanie, hodnotím knihu ako horšiu oproti prvému dielu. Je však pravda, že ja mám rada začiatky a príbeh, ako sa hrdina stane vôbec hrdinom, takže to možno bude len môj problém.
Petra Stehlíková
Petra Stehlíková / Zdroj Disclaimer
Netuším ako píšu iní českí autori fantasy, a takisto to neviem porovnať ani s veľkolepými ságami a sériami najznámejších osobností svetovej fantasy, avšak predpokladám, že kniha je písaný skôr jednoduchšie, pretože som to zvládla prečítať aj ja s mojou poruchou pozornosti (ktorá počas pandémie ešte zosilnela). Ak hľadáte originálny svet a oddychové čítanie, Naslouchač je správna cesta.

Petra Stehlíková - Naslouchač
Séria: Naslouchač (1)
Vydavateľstvo: Host