Putovanie za konzervou (recenzia Adrian Tchaikovsky - Ocelová šlechta)

Predposledná kniha z malého českého vydavateľstva Planeta9 je román, alebo skôr dlhšia novela, Ocelová šlechta z pera amerického autora Adriana Tchaikovskeho.
Dany
Adrian Tchaikovsky je vo svete známy najmä svojou zaujímavo poňatou epickou fantasy ságou Shadows of the Apt (č. ako Stíny vědoucích) o svete poznačenom priemyselnou revolúciou s tak trochu inými obyvateľmi. Miesto klasických fantasy postáv v ňom nájdeme hrdinov inšpirovaných hmyzou ríšou, ktorí síce majú ľudský výzor, ale majú aj vlastnosti ôs, mravcov, modliviek atď. Žiaľ, táto séria sa na domácom trhu veľmi neuchytila (vyšli len prvé tri časti). Okrem toho mu v češtine vyšiel ešte jeden nadupaný scifáč s názvom Children of Time, česky ako Děti času, o medzihviezdnom putovaní a hľadaní nového domova pre potomkov Zeme. Preto bolo celkom prekvapením, že malé vydavateľstvo siahlo po menej známom, hoci podľa môjho názoru, kvalitnom autorovi.
Ale teraz k Oceľovej šľachte. Tú toho roku vydalo vydavateľstvo Planeta9, ktoré sa zameriava na science fiction a má na konte autorov ako Peter F. Hamilton alebo legendárny Iain M. Banks. Ocelová šlechta nepredstavuje v tomto koncepte žiadnu výnimku, hoci od iných kníh zatiaľ vydaných Planetou9 sa líši rozsahom. Nejde ani tak o román, ako skôr o dlhšiu novelku, vydanú vo forme samostatnej knihy. Štylizovanej obálke dominuje mech/scion, okolo ktorých sa vlastne dej točí. Ak by sa teda dal jednoslovne vystihnúť dizajn knihy, tak by to bolo slovíčko jednoduchosť... a krása.
Ocelová šlechta. Obálka prvého českého vydania (Planeta9, 2019).
Ocelová šlechta. Obálka prvého českého vydania (Planeta9, 2019). / Zdroj Disclaimer
Súdiť knihu podľa obálky však nie vždy býva dobrý nápad, poďme sa preto pozrieť na písmenká. Autor nám prezentuje svet, ktorému nevládnu štáty a vlády, ale mocné korporácie. Tie si diktujú podmienky a ako bábkari ťahajú za povrázky v divadle znamenajúcom svet. Ak ste na opačnej strane socialno-spoločenskej barikády, máte jednoducho smolu. Je to neutešený svet neďalekej budúcnosti, v ktorom autor opisuje následky stúpania morskej hladiny, nadchádzajúce konflikty o zdroje a preľudnenie. Starý kontinent je zmietaný vojnou medzi Amerikou a Škandináviou. Áno, dobre čítate, amíci nebojujú s rusákmi alebo s Čínou, ale s Vikingami, konkrétne so Švédmi a s Fínmi (a sem tam nejakému ďalšiemu prekvapeniu).
V tomto svete sa stretávame s hlavnou postavou, Tedom Reganom, cynickým, hláškujúcim a zatrpknutým vojakom, ktorý má za sebou už pekných pár pekelných bojov. Je to presne ten typ človeka, ktorého by ste nechali hrať Arniem, Slyom alebo Brucom. Práve Ted je spolu so svojou čatou vyslaný na nemožnú záchrannú misiu s cieľom nájsť a doviezť domov dediča jedného z mocných korporačných rodov, ktorý aj napriek svojmu dokonalému bojovému vybaveniu, Scionovi, zmizol dakde sa bojovou líniou na nepriateľskom území.
A že neviete, kto vlastne Scioni sú? Už podľa obálky je jasné, že pôjde o najmodernejšie exoskelety vyzbrojené tými najúžasnejšími hračkami. Scioni majú najrôznejšie tvary, výzbroj i výstroj, sú rýchli, smrteľní a nezničiteľní. A sakra drahí. Jediní, kto si ich môže dovoliť, sú príslušníci rodín prezidentov megakorporácií, členov správnych rád hyperspoločností a ich akcionári.
-„Stockholm už nic neřídí, v tom je ten problém. Norďácký korporace bojujou na obou stranách, zatracená práce – loni mě bombardovali 1. bitevní sbory zkurvený Ikey, do prdele!“
Celkovo v knihe ide o jednoduchý príbeh o parte odpadlíkov vyslaných na záchrannú misiu. Zachráňte vojaka Ryana bez hrdinského pátosu, Tenká červená línia v špinavom pretechnizovanom svete. Tchaikovsky v tomto smere naozaj exceluje. Skvelo vybral prostredie – nepríjemná blízka budúcnosť plná špiny, blata, studeného a neprívetivého severu (a severanov), chudoby a klasických vojnových scén, nielen priamo na fronte, ale i v civile. Do tohto prostredia je zasadený príkry rozpor medzi klasickou pechotou, vyzbrojenou v štýle 21 storočia, teda pušky, nože, granáty, na jednej strane a Scionmi na strane druhej. Práve tu je silno vidieť rozkol medzi obyčajnými vojakmi a hi-tech oblekmi pár privilegovaných. Hold, to sa potom trocha inak strieľa na dvojnohé zajace, keď ste pekne v teplúčku chránení v nezničiteľnom tanku.
Adrian Tchaikovsky
Adrian Tchaikovsky Disclaimer
Knižka sa, aj vďaka svojmu rozsahu, číta veľmi hladko a rýchlo. Za jeden večer nebudete mať čo robiť. Tomu pomáha aj jednoduchý, priamy dej z bodu A do bodu B, sem tam okorenený technickýcmi hračkami, hláškami a zmáčanú krvou. Rozhodne tomu napomáhajú aj postavy. Hlavného hrdinu si nejde neobľúbiť, taký ten dobrácky hláškujúci tvrďas, archetyp všetkých akčných filmov. Samozrejme, dočkáme sa aj nejakého toho twistu a hlbšej myšlienky, no na druhej strane nečakajte žiadnu hĺbkovú analýzu o nemorálnosti vojny a korporátneho/konzumného života vojny či psychologickú sondu do hĺbky vojakovej duše. Naozaj primárne ide o zábavnú akčnú jazdu, ktorú si isto užijete.
Zhrnutie: Svižne napísaná oddychová jednohubka odohrávajúca sa v škaredom svete, ktorý nemusí byť až tak veľmi nereálny. Knižku s rozsahom len o niečo viac ako 200 stránok zvládnete za jeden večer. Rozhodne som sa bavil.
PS: Na konci knihy je ukážka z pripravovanej, podobne military štýlom ladenej knihy Psí Vojáci, čo isto bude ďalšia jednohubka od autora, na ktorú sa už teraz teším.
Verdikt: 85 %
Adrian Tchaikovsky - Ocelová šlechta (Ironclads)