Mapa všetkých známych exoplanét

NASA ukázala prepracovanú mapu zobrazujúcu všetky doteraz objavené planéty mimo našej slnečnej sústavy, inak povedané exoplanéty. Mapa, ktorá zobrazuje viac než 4000 objavených exoplanét, je vo forme videa, ktoré ukazuje históriu ich objavov od roku 1991.
J.Niničová
Filmová história scifi
Videomapa všetkých známych exoplanét Disclaimer
Exoplanéty sú pre nás zaujímavé nielen preto, že obiehajú okolo inej hviezdy, ale aj preto, že majú potenciál pre život.
Vizualizácia exoplanét je impozantnou z pohľadu exponenciálnej rýchlosti, akou objavujeme vonkajšie svety, ktoré sú od nás vzdialené mnoho svetelných rokov. Vo veľkej miere k objavovaniu nových exoplanét dopomohol Keplerov vesmírny teleskop, využívaný od roku 2009, ktorý koncom minulého roka poslala NASA oficiálne do dôchodku.
Umelecká interpretácia jedných z najnovšie objavených exoplanét. Dvojice objektov pri Teegardenovej hviezde boli detegované 20. júna 2019. / Zdroj Disclaimer
Keplerov vesmírny teleskop bol nahradený Transiting Exoplanet Servey satelitom (TESS), ktorý svoju prácu pokračoval tam, kde ju Kepler skončil. TESS satelitom sa len nedávno podarilo zaznamenať doposiaľ najmenšiu exoplanétu.

Exoplanéty sú pre nás zaujímavé aj preto, že majú potenciál pre život.

Ďalšie teleskopy sa plánujú spustiť budúci rok. Jedným z nich je napríklad CHEOPS - European Characterising Exoplanets Satellite, ktorý je zatiaľ vo fáze plánovania.
Najnovší plánovaný vesmírny teleskop, James Webb Telescope, žiaľ, čelí veľkým meškaniam, kvôli značne prekročenému rozpočtu NASA.
Vesmírny teleskop Jamesa Webba.
Vesmírny teleskop Jamesa Webba. / Zdroj Disclaimer