Darkest Dungeon - recenzia

Nabaľte si zásoby jedla, nabrúste meče, skontrolujte brnenie. Je čas získať späť stratené dedičstvo, slávu a bohatstvo. Dajte si ale pozor, je to dlhá a náročná cesta, na ktorej stratí život mnoho hrdinov. Tí, ktorí cestu prežijú, si z dobrodružstva okrem pár zlatých mincí prinesú aj besnotu, chorú myseľ a viac pohlavných chorôb, než im ostane prstov na rukách.
Darkest Dungeon - Plagát - poster
Darkest Dungeon - Plagát - poster / Zdroj Disclaimer
Darkest Dungeon stavia hráča do role potomka kedysi bohatého rodu, ktorý si žil honosne a šťastne na svojich veľkých pozemkoch. Teda až do chvíle, keď sa jeden z predkov rozhodol hľadať bohatstvo, ktoré sa malo ukrývať pod rodinným sídlom. Kopať hlboko do útrob zeme sa mu ale nevyplatilo – v hlbinách nenašiel zlato, ale stvorenia temnoty. Nezískal nič, no stratil všetko. Teraz je na hráčovi, aby dobil späť rodinné sídlo a dokončil začatý hon za pokladom.
Hráč na to ale nebude sám. Nemŕtve príšery vyliezajúce z pekelných hlbín, zombie, nekromanceri, banditi a k tomu všetkému vidina strateného pokladu sú ideálnym lákadlom pre potulných hlupákov a hrdinov. Opustené sídlo je teraz obklopené krčmami, bordelom, obchodníkmi, sanatóriom a inými budovami, do ktorých by čestný človek so zdravým rozumom nevkročil. Pre zúfalého dediča je to ale ideálna situácia, ako nájsť pár hladných krkov a poslať ich odviesť špinavú prácu.
Darkest Dungeon - Scéna - Hemlet
Darkest Dungeon - Scéna - Hemlet Disclaimer
Najsilnejšou stránkou Darkest Dungeon je bezpochyby atmosféra, ktorú dokáže táto hra navodiť. Už od prvých záberov úvodného videa a spôsobu, akým sú opisované príšery z temnoty, je vidno inšpiráciu Lovecraftom. Rozprávač, ktorý hráča sprevádza hrou a hovorí mu o udalostiach, ktoré predchádzali jeho príchodu a občasne komentuje hráčove aktivity, vie perfektne navodiť beznádejnú atmosféru. Celé to je doplnené kresbou v komiksovom štýle a v tmavých farbách. Na detailoch sa ale nešetrilo a tak sa môžu hráči tešiť na zaujímavé prostredia ako napríklad hrobky, močiare, útesy, ruiny samotného sídla a iné zákutia pozmekov, kde stretnú napríklad okultistov, nemŕtvych a podivné príšery s chápadlami.
Hráč má jednoduchú úlohu – dobiť späť rodinné sídlo a nájsť poklad, ktorý hľadal jeho predok. Dosiahne tak za pomoci hrdinov, ktorých si môže najať v meste. A keďže väčšina hrdinov sú blázni, nebude nikdy núdza o nových poskokov na špinavú prácu. Z veľkého počtu záujemcov si ale na každú výpravu môže hráč vybrať iba štyroch. V hre je dostupných niekoľko typov hrdinov, ako rytieri, lovci odmien, okultisti, bojové kňažky a podobne a je iba na hráčovi, akú partiu si poskladá. Niektorí hrdinovia sú odolnejší, bijú sa s mečmi a dýkami, iní strieľajú zo zbraní a dokážu otráviť nepriateľov, alebo vyliečiť spolubojovníkov.
Darkest Dungeon - Scéna - it spies
Darkest Dungeon - Scéna - it spies Disclaimer
Každý hrdina má navyše sadu vlastností, ktorá ho bližšie špecifikuje. Niektorí sa vyžívajú v zabíjaní beštií a bezbožných príšer. Iní sa boja hmyzu a tmy. Lovca pokladov môže zbožňovať, keď ho v kaplnke bičujú a kvôli kleptománii má zakázané hrať v meste karty. Niektoré vlastnosti priamo ovplyvňujú vlastnosti postavy v boji, iné pôsobia na to, ako sa môže v meste zbaviť stresu z prežitého dobrodružstva, alebo či si nájdený poklad nechá a nedá ho hráčovi.
Keďže aj hrdinovia sú iba ľudia a dobrodružstvá nie sú len o jedení jedla pri ohni, tieto vlastnosti sa priebehom hry menia. Statočný lovca odmien môže siahnuť do vrecka mŕtvoly, len aby sa nakazil nejakou chorobu. Kňažka si môže prečítať nájdenú knihu, len aby prišla o poslednú štipku viery. Každému hrdinovi sa počas dobrodružstva zvyšuje úroveň stresu a to ovplyvňuje jeho konanie. Keď rytier uvidí, ako naokolo neho umierajú ľudia, lietajú hlavy a končatiny a miesto náruče pohľadaných dievčin ho objímajú slizké chápadlá, poddá sa šialenstvu a začne si beznádej vychutnávať. Občas sa ale stane, že hrdinovia sa z výpravy vrátia silnejší. Ich odolnosť proti šialeným potvorám sa zvýši. Ich sila proti posluhovačom temnoty bude vyššia. Ich hlad za bohatstvom a slávou bude rásť.
Darkest Dungeon - Scéna - Fear
Darkest Dungeon - Scéna - Fear Disclaimer
Hráč si z toho, čo na výpravách získa, môže zveľaďovať pozemok. Môže sa rozhodnúť vylepšiť krčmu, čo pomôže pri odbúravaní stresu, alebo prestavať sanatórium, kde pošle hrdinov zbaviť sa zlých vlastností. Mnohokrát sa ale z dobrodružstiev nevráti toľko živých hrdinov, koľko sa na nich vydalo. Bude teda potrebné zavítať aj na kraj mesta a najať tam nové posily. To je niečo, čo sa musí hráč naučiť už veľmi skoro. Životy hrdinov sú nahraditeľné a stačí málo na to, aby niektorý hrdina zomrel. Jeden dobrý zásah nepriateľom, jedno zlé rozhodnutie a je po všetkom. Niekedy je vhodné zbaviť sa hrdinov s nevhodnými vlastnosťami a naverbovať niekoho zdatnejšieho. Dobrodružstvá v tejto hre nie sú pre slabých.
Výpravy a súboje v hre prebiehajú jednoducho. Hráč si vyberie, ktorú oblasť sídla chce preskúmať a začína dobrodružstvo. V rámci neho môže mať rôznu úlohu – zabiť všetkých nepriateľov, preskúmať každú miestnosť, očistiť oltáre, nájsť stratené lieky a všeličo iné. Hráč pomocou mapy prechádza miestnosťami a chodbami, ktoré ich spájajú. Hráč môže naraziť na pasce, truhlice s pokladom a rôzne iné objekty, pri ktorých sa môže rozhodnúť, či chce riskovať a preskúmať ich. Pri strete s nepriateľom ide o všetko. Systém boja je ťahový a tak má hráč čas na taktizovanie. V súboji hrá svoju rolu to, na akej pozícii stoja hrdinovia a nepriatelia, aké útoky majú k dispozícii a treba si dávať pozor na všetko. Stačí pár zlých rozhodnutí a hrdina stratí život. Hra sa ale snaží byť rovnako bezcitná aj k zlým potvorám a ak sa hráč rozhodne dobre, nepriatelia môžu padnúť bež šance protiútoku. Práve to, že v hre sa môže stať, že nepriateľ v priebehu pár ťahov ukončí život hrdinov, ale rovnaké šance sú aj pre opačnú situáciu, robí tento titul zaujímavým.
Darkest Dungeon - Scéna - Bookcase
Darkest Dungeon - Scéna - Bookcase Disclaimer
Hra je plná zaujímavých mechaník, ako napríklad svetlo. Hráč si na výpravy musí nosiť fakle, pomocou ktorých udržuje úroveň svetla. Čím slabšie je svetlo, tým silnejšie sú príšery, ale s ich silou stúpa aj šanca nájsť viac pokladov. Hráč sa teda rozhoduje, či chce viac riskovať a zároveň aj viac získať, alebo mu stačí menej. Rovnako to je aj pri plnení úloh. Bolo potrebné preskúmať 90% miestností? No čo ak sa v ostatných skrýva niečo zaujímavé? Hráč sa musí rozhodnúť, či chce ísť ďalej, alebo výpravu ukončiť. Môže nájsť zlato a zbrane, no za rohom ho môže čakať aj smrť.
Darkest Dungeon patrí k dlhému radu roguelike hier, ktoré sa na trhu videohier začali v poslednej dobe objavovať. Tu to ale hráč nemá ľahké. Musí sa naučiť, že zlyhanie a smrť hrdinov neznamená koniec. Musí sa naučiť, že občas je dobré pár hrdinov obetovať a dostať sa tak až do cieľa a že niekedy je lepšie sa z výpravy stiahnuť, aj keď to má za následok zlyhanie a nenaplnenie úlohy. Mnohých hráčov môže takýto štýl hrania a náročnosť samotnej hry odradiť od toho, aby pri Darkest Dungeon strávili viac času, alebo aby dali hre akúkoľvek šancu. Tí ostatní, ktorí majú radi poriadnu výzvu, nerobí im problém zbaviť sa nevhodných hrdinov, opakovať výpravy a obetovať vycvičených bojovníkov pre pár zlatých, nájdu pri tejto hre mnoho hodín zábavy a mnoho hodín šialenstva.
Darkest Dungeon - Scéna - cooking time
Darkest Dungeon - Scéna - cooking time Disclaimer
Pozitíva hry: