Doom - recenzia

Už sme to tu videli, poviete si: Mortal Kombat, Tomb Raider, Resident Evil. Počítačové hry sa pokúšajú vytĺcť aspoň aký-taký peniažok z vreckového mladých hráčov. A hoci Doom je o tom istom, aspoň sa to pokúša robiť správne.
Podpor scifi.sk 2 % z dane v roku 2024
Priznávam, nie som fanúšik hier typu FPS (first-person.shooter), a už vôbec nie 3D hier, napriek tomu si ešte veľmi dobre pamätám, keď sa mi do rúk pred mnohými rokmi dostala na dvoch disketách prvá demo-verzia Dooma. Na tú dobu perfektnými detailami vynikajúce prostredie s plynulým 3D svetom, doposiaľ nevidenými nepriateľmi, množstvom krvi a rozľahlými levelmi ma do seba vtiahlo okamžite plnou rýchlosťou. Doom som do konca nedohral... po polovici ma prestal baviť. Postupom času som nemal záujem ani o jeho pokračovania alebo varianty (Heretic, Hexen, atď.)... a tak som sa podobne aj staval k blížiacemu sa kinofilmu: ako slabému odvaru bezduchého naháňania sa a strieľania po nejakých marťanských katakombách.
Som veľmi rád, že som sa mýlil.
Doom - Výskumná stanica Olduvai Doom - Výskumná stanica Olduvai
Doom - Základňa Archy Doom - Základňa Archy
Doom - John krátko pred teleportáciou Doom - John krátko pred teleportáciou
Doom - John a Sarge Doom - John a Sarge
Je rok 2145 a výskumné centrum UAC (Union Aerospace Corporation) na Marse je pod karanténou. Personál laboratórií neodpovedá a tak na rad príde RRTS - Rapid Response Tactical Squad, čiže Taktická jednotka rýchleho nasadenia, alebo inak povedané po zuby ozbrojená skupina žoldnierov. Medzi nimi aj John Grimm alias Reaper, ktorého sestra Samantha pokračuje vo výskume ich rodičov na spomínanej stanici... práve ona je poverená zabezpečením dát z troch laboratórií spolu s touto vojenskou skupinou. Onedlho po vstupe do uzavretého priestoru laboratórií sa ale začínajú diať veci, ktoré by sa diať nemali: mŕtvi ožívajú a už vôbec nemajú záujem dať si s vami jahodové daiquiri.
Doom - RRTS Doom - RRTS
Doom - Samantha Grimmová Doom - Samantha Grimmová
Doom - John Grimm Doom - John Grimm
Doom - Sarge a BFG Doom - Sarge a BFG
V deji film odbočuje od známeho námetu počítačovej hry. Namiesto výskumu dimenzií, z ktorých tá osudná vedie do "pekla", sa vo filme pekelných príšer nedočkáte. To isté platí o zbraniach, ktoré by vám ich pomohli zažehnať späť (napr. Soul Cube). Aspoň že notoricky známa BFG ostala. Peklo je tu zamenené geneticky upraveným 24. chromozónom, ktorému Marťania vďačili za regeneračné schopnosti, super-inteligenciu a -silu. Škoda len, že sa u niektorých jedincov vyskytujú isté nežiadúce účinky. Napriek celkom logickému deju má film niekoľko chýb... jednou je napríklad už skutočnosť vyhubenia marťanskej civilizácie.
Doom - Barón Doom - Barón
Doom - John v laboratóriu Doom - John v laboratóriu
Doom - Samantha v laboratóriu Doom - Samantha v laboratóriu
Doom - Duke Doom - Duke
Hudobnou a zvukovou kulisou kráča film dôstojne v šľapajách svojich počítačových predchodcov. Taktiež špeciálne efekty a masky sú na primeranej úrovni a nekazia dojem. Kameňom úrazu je podľa mňa kamera, ktorá je nezáživná a málokedy ponúka atmosfericky silný obraz. Prechádzanie ušpinenej stanice je neprekvapujúce, nápady so sklenenými nádobami naplnenými umelo žijúcimi ľudskými i neľudskými orgánmi či zvieratami v klietkach tu už boli niekoľkokrát. V tomto film unikátmi a inovátorstvom neprekvapuje. Zaujímavou je až FPS scéna, ktorá ponúka príjemné ozvláštnenie. Myslím, že sa s ňou režisér pekne pohral, osobne v nej ale prínos pre svetovú sci-fi kinematografiu nevidím.
Doom - Portman Doom - Portman
Doom - FPS perspektíva - Chodba Doom - FPS perspektíva - Chodba
Doom - FPS perspektíva - Nepriateľ Doom - FPS perspektíva - Nepriateľ
Doom - FPS perspektíva - Ex-Pinky Doom - FPS perspektíva - Ex-Pinky
Herecké výkony sú priemernej úrovni. Karl Urban (John Grimm) a Rosamund Pike (Samantha Grimmová) sú presvedčiví sťa súrodenci a scenár im uštedril aj niekoľko pekných ale neprirodzene znejúcich dialógových výmien. Osobne som najviac sklamaný z nepresvedčivého The Rock-a, ktorému ako vedúcemu vojenského tímu chýba nielen ostrosť ale aj hlas na túto postavu. Príjemným kontrastom je potom rôznorodosť ostatných žoldnierov. Mojím obľúbencom sa stal Richard Brake (Portman), ktorého charizma nie je pekná, ale zato silná.
Ak by som to mal zhrnúť, tak poviem, že tento atmosfericky nezvládnutý film s príjemne prekvapujúcim logickým dejom a priemernými výkonmi sa skôr hodí na DVD ako do kina, ale nech. Pre fanúšikov hry bude sklamaním. Pre ostatných aspoň príjemné potešením počas dlhých zimných večerov.

Alexander Schneider

Alexander Schneider
Knižný a filmový recenzent, bývalý porotca súťaže Martinus Cena Fantázie, propagátor a predseda Združenia fanúšikov Babylonu 5 na Slovensku. Scifi, fantasy, horor: Herbert, Holdstock a Lumley.

Súvisiace objekty SFDB

(2005)

Doom

Diskusia

Aldeberan (Anonym)
prvý ... ? ráta sa to aj pri nieco inaom kao poviedky ? mno neviem ... :)
14.01.2006
SARS
Doom-a som videl a poviem NIC MOC
Sice nie som fanusikov filmov podla komikov a pocitacovych hier (povazujem ich za komercne sracky, len o nasili, sexe a efektoch), ale v tomto filme som sa skutocne sklamal. Nielen ide o klasicky film tohoto typu priemerneho spracovania, ale vacsina bojovych scen sa odhorava v tme, alebo poloseru, co v pocitacovej hre je super hororovy zazitok, ale u filmo to len kazi dojem. S recenzentom mozem suhlasit, ze jedina skutocne dobra scena je FPS scéna ako vystrihnuta z hry.
14.01.2006
SARS
Doom-a som videl a poviem NIC MOC
Sice nie som fanusikov filmov podla komikov a pocitacovych hier (povazujem ich za komercne sracky, len o nasili, sexe a efektoch), ale v tomto filme som sa skutocne sklamal. Nielen ide o klasicky film tohoto typu priemerneho spracovania, ale vacsina bojovych scen sa odhorava v tme, alebo poloseru, co v pocitacovej hre je super hororovy zazitok, ale u filmo to len kazi dojem. S recenzentom mozem suhlasit, ze jedina skutocne dobra scena je FPS scéna ako vystrihnuta z hry.
14.01.2006
Aldeneram (Anonym)
tak zle to nie je ... si prilis pesimisticky.
14.01.2006
adelaide (Anonym)
ale je, musime si priznat, ze to nebolo bohvieco...tych 89 sk sa mohlo vyuzit i lepsie... :-/
14.01.2006
Alexander Schneider
Priznam sa, ze som to videl dvakrat. Prvykrat sa mi to celkom pacilo. Druhykrat to bolo totalne nudne... Myslim, ze to o nicom dobrom nesvedci. Moj jednorazovy komercny zazitok som ale mal a bol som happy.
14.01.2006
SARS
to Aldeneram: Nechcel som byt prilis kriticky, ale ja povazujem iny typ filmov za kvalitu (kvalitny scenar, perfektna psychologia postav, ziadne umely dej a hlavne ORIGiNALITA). Bohuzial nie je vela scifi filmov, ktore sa mozu pochvalit takymto spracovanim :), preto som presedlal na psychologicke filmy, dramy a suche komedie z tohto sveta.
14.01.2006
.Hack3r (Anonym)
Tak zase nic. Podla man jediny film podla hry ktory ozaj vysiel bolo Final Fantasy Advent Children.

14.01.2006
kanys (Anonym)
jo, presne, final fantasy. Co sa tyka hier. Osobne si myslim ze hry maju obrovsky potencial pre vykreslenie pribehu do hlbky, len bohuzial, rovnako ako filmova sci-fi scena podliahaju brutalnej komercii a dobrych hier je coraz menej. O to horsie je to ze ked sa nieco sfilmuje tak to bud poseru, alebo sfilmuju nieco co filmovat nema zmysel (Doom, Tomb Rider). Skoda ze hollywood sa zo zalepenymi ocami vrta v otrieskanych napadoch a cokolvek co sa z toho vymika je smarene do kontajnera. Vdaka bohu za Japoncov a ich anime. Aj ked dobrych je aj tych malo. A co sa tyka dooma... postrehol som tam par celkom vychytanych narazok na hru ale inak mi to nedalo nic. Ani tolko aby mi v pamati utkvela na to co len jedna prijemna spomienka.
16.01.2006
kanys (Anonym)
a SARS, mas pravdu, takych scifacov je ozaj malo. Velmi malo, co je smutne, pretoze v tomto smere, tak ako v kazdom inom, hlavne co sa tyka napadov, ci uz originalnych alebo nie, maju najvacsi potencial.
16.01.2006

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(2005)

Doom