Tieň

Proste fantasy poviedka. Nieje to žiadny úryvok ale kompletná kratšia poviedka. Zároveň je to môj prvý príspevok sem tak prosím o poriadnu kritiku (nešetrite ma, ja to prežijem, asi).
Filmová história scifi
V ten deň bolo od rána pochmúrne upršané počasie, čo nebolo v tých časoch na južných hraniciach Walorodskej ríše vôbec nezvyčajné. Zvieratá boli od samého rána nervózne, asi cítili zlo, ktoré sa ticho blížilo do týchto končín. Škoda, že ľudia tomu nevenovali väčšiu pozornosť. Možno by si ho aj oni všimli skôr a všetko mohol skončiť úplne inak.
Rewodin sa v ten pochmúrny deň zobudil ešte pred východom slnka a keďže svet vyzeral z kasární ešte pochmúrnejší, bol jeden z mála ľudí, ktorí čakali, že tento deň prinesie niečo zlé. Rewodin na to, že nebol obdarený žiadnymi magickými schopnosťami a mal len dvadsať rokov, zastával vo Walorodskom vojsku neskutočne vysokú funkciu gedonera, čo bol vlastne veliteľ malého oddielu o sile asi šesťsto mužov. Jeho úloha bola veľmi jednoduchá - mal so svojím oddielom strážiť malý kus hraníc ríše, v blízkosti ktorého sa nenachádzalo nič okrem troch malých dediniek a jednej malej bezvýznamnej vojenskej pevnosti. Rewodin sa asi dve hodiny nekľudne prechádzal po okolí a keď potom konečne vyšlo slnko, vrátil sa ku kasárňam, kde na neho už čakal zoradený oddiel jazdcov o sile asi päťdesiat mužov. Následne vyrazili na svoju rannú obhliadku hraníc. Spočiatku všetko prebiehalo ako obvykle až kým neprišli na miesto, kde cez rieku Sedor prechádzal most. Na toto miesto mierili preto, aby vymenili dvadsať vojakov, ktorí v noci strážili most. Okolie mosta však bolo prázdne a ohnisko, pri ktorom v noci sedávali vojaci, bolo vyhasnuté. Po vojakoch a ich zvieratách nebolo nikde ani stopy a keďže sa tam nenachádzala ani krv, šípy, či iné známky boja, najpravdepodobnejšie bolo, že vojaci proste dezertovali. Vedel to aj Rewodin, no svojich mužov dobre poznal a aj keď to nedal najavo, niekde vo vnútri tušil, že stade neodišli dobrovoľne. Aj keď to nerobil rád, nechal pri moste tých dvadsať vojakov, ktorí tam mali strážiť cez deň a spolu zo zvyšnými tridsiatimi mužmi sa vydal do neďalekej dediny zvanej Teroda, kde chcel zistiť, či dedinčania náhodou nevedia niečo o tom, čo sa stalo. No keď prišli do dediny, naskytol sa im nepríjemný pohľad. V dedine, ktorá mala cez päťsto obyvateľov, nebolo ani živej duše. Nikde nebola ani známka po nejakom násilí alebo inom dôvode, pre ktorý by všetci dedinčania cez noc zrazu opustili dedinu. Rewodinovi sa nechcelo veriť, že by v celej dedine neostala ani jediná stopa, ktorá by ukazovala, čo sa vlastne v noci stalo a tak vojakom prikázal prehľadať dedinu. Spočiatku sa to zdalo zbytočné. Všetky domy boli v stave, akoby sa ich majitelia iba vybrali na prechádzku, skrátka nechýbalo v nich nič, dokonca ani veci, ktoré si ľudia zvyknú brať, keď narýchlo opúšťajú svoje domovy. Vyzeralo to, že nič nenájdu, no keď už Rewodin chcel vojakom prikázať, aby prestali s hľadaním, zrazu za ním prišiel jeden z jeho mužov s tým, že v jednej stodole niečo našiel. Šiel teda za ním, až kým ho nepriviedol do malej stodoly, kde sa mu naskytol nechutný pohľad. Na zemi ležalo zohavené telo muža, ktorý ešte v posmrtnom kŕči zvieral v ruke nôž. Z tela sa šíril odporný zápach, pretože muž mal rozpárané brucho. Rewodin bol však vojak, ktorý už poznal hrôzy vojny a naviac cítil, že je dôležité zistiť čo sa stalo a tak telo muža dôkladne prehľadal. Mŕtvy však mal u seba okrem oblečenia a noža, ktorým sa evidentne snažil brániť, len fľašu s vodou, ktorou sa asi osviežoval pri práci. Rewodin potom rýchlo prikázal mužom, aby prestali s hľadaním a rýchlo vyrazili do najbližšej dediny zvanej Goredod. Snažil sa tam dostať čo najrýchlejšie, pretože potom čo videl telo toho muža vedel, že nech sa stalo čokoľvek, určite to nebolo nič dobré. Keď prišli do dediny naskytol sa im navlas rovnaký obraz ako pred chvíľou. Rewodin sa chystal otočiť a dať vojakom rozkaz vyraziť preč, keď sa zrazu z bočnej uličky vyrútil chlap. Keď uvidel Rewodina otočil sa a bežal smerom k nemu. Tesne pred ním sa zrazu zrútil na zem, bolestivo zastonal, pozrel sa na Rewodina a s panikou v hlase spustil: „Pomôžte! Prosím! Pomôžte... niečo... niečo strašné sa tu stalo... voda!... voda!...pomôžte!...hlasy...hlasy...nie!!!“ Zrazu sa muž začal zvíjať a kvíliť v bolestiach. O chvíľu sa však prestal metať, postavil sa, pozrel na Rewodina takým divným, neskutočne chladným pohľadom, hodiacim sa viac pre mŕtveho ako živého. Chvíľu len ticho hľadel na Rewodina, no zrazu z plného hrdla zareval a bleskurýchlo skočil smerom naňho. Rewodin sa v poslednej chvíli uhoľ na stranu a vytasil meč. Muž sa otočil, nenávistne sa pozrel na Rewodina, zareval a následne mu prešiel meč vojaka stojaceho za ním skrz celú lebku. Keď padlo bezduché telo muža na zem, Rewodin sa na neho zmätene pozrel. Chvíľu len ticho stál, potom zrazu rýchlo vyskočil na koňa a prikázal vojakom vydať sa do poslednej a najväčšej dediny v okolí menom Zewerudu. Cesta ubehla rýchlo a keď boli už tesne pred dedinou, na chvíľu sa Rewodinove srdce naplnilo radosťou, pretože uvidel, že v dedine je kopa ľudí. Jeho radosť rýchlo upadla keď si všimol, že niektorí ľudia padajú na zem a iní z nej zasa vstávajú a všetci smerujú rovnako - na severný koniec dediny. Spočiatku ako sa k ľudom blížili sa zdalo, akoby ich vôbec nevnímali, no keď sa priblížili na určitú vzdialenosť, celá masa ľudí sa otočila a s rovnako nepríčetným výrazom ako mal ten muž, sa rozbehli proti nim. Rewodinovi muži boli síce ozbrojení, no masa dedinčanov ich počtom viac ako desaťnásobne prevyšovala. Strhol sa krutý boj. Nepríčetní dedinčania sa na nich vrhli ako divé zveri snažiac sa ich zabiť len s pomocou svojich rúk a zubov. Okolo každého z Rewodinových mužov za chvíľu ležalo niekoľko mŕtvych tiel. No keďže presila dedinčanov bola obrovská, pomaly začali jeden po druhom odpadávať. Rewodinových mužov dedinčania najprv stiahli z koňa a potom nemilosrdne roztrhali holými rukami. Počet Rewodinových spolubojovníkov sa neustále zmenšoval, Rewodin síce sám nemal problémy a darilo sa mu odrážať útoky dedinčanov, no vedel, že sám sa ubrániť nemôže a tak ako počet jeho spolubojovníkov klesal, začal si pomaly uvedomovať, že sa odtiaľto asi živý nedostane. Situácia sa zdala čím ďalej tým beznádejnejšia. Rewodin sa už bránil len asi s desiatimi vojakmi. Boli obkľúčení a kruh sa stále sťahoval. Rewodin začal vážne veriť tomu, že toto je koniec jeho života, ale z týchto myšlienok ho zrazu vytrhol hlasný zvuk patriaci blížiacej sa jazde. Rewodin nevedel, či jazda, ktorú počul, sa chystá im pomôcť alebo sa len prizerať ich záhube, ale v jeho srdci to rozdúchalo veľkú túžbu vytrvať aspoň kým to nezistí. Nemusel ani dlho čakať. Odpoveď prišla veľmi rýchlo, keď jazda v plnej rýchlosti prevalcovala zástupy dedinčanov. Dedinčanov za niekoľko desiatok sekúnd porazili a následne vysvitlo, že jazda, ktorá im prišla na pomoc, bolo poskladaná z vojakov, ktorí ostali v pevnosti. Rewodin sa po porazení dedinčanov domnieval, že dnes má to najhoršie už za sebou, no keď zistil, čomu vlastne vďačí za pomoc pochopil, že to tak ani zďaleka nie je. Pevnosť totiž napadlo asi šesťtisíc ľudí, ktorí sa všetci správajú rovnako ako dedinčania. Pevnosť za chvíľu dobili, pretože im pomáhal nejaký mág, ktorý kúzlom podpálil celú pevnosť. Asi dvesto vojakom sa podarilo zachrániť útekom cez tajný východ. Sto vojakov sa rozdelilo na skupiny a vydalo sa do najbližšieho vojenského tábora doniesť správu o tom, čo sa stalo a tá zvyšná stovka teraz stála pri Rewodinovi. Rewodin nevedel čo má v takejto situácii robiť, napadla ho len jedna jediná rozumná vec a to vrátiť sa k pevnosti a sledovať stopy mágovej armády a pokúsiť sa ju nájsť a potom už len ticho sledovať a keď prídu nejaké walorodské vojská bude im môcť pomôcť aspoň tým, že im povie, kde sa nepriateľ nachádza. Prišli teda k pevnosti, ktorú našli úplne zničenú a potom sledovali stopy útočníkov, ktoré ich zaviedli asi dva kilometre za hranice Walorodskej ríše blízko miesta, kde rieka Sedor vchádza do veľkého Malevonského lesa. Potom sa stopy náhle stratili a naokolo nebolo nič, len veľký skalný masív na juhu a obrovský temný les navôkol. Rewodin sa teda rozhodol, že sa schovajú v blízkosti posledných stôp a budú čakať, či tadiaľto útočníci znova nepôjdu. Tak teda čakali, no čas ubiehal a v okolí sa nič ani nepohlo, teda okrem všadeprítomných mravcov. Rewodin sa po dlhej dobre rozhodol, že vyjde z úkrytu a prehľadá miesto, kde sa stopy stratili, pozornejšie. Asi po hodine neúspešného hľadania hocijakej stopy to vzdal a sadol si na zem. S odporom hľadel na skalný masív. Ako tak sedel, zrazu mesiac vyšiel spoza oblakov a svetlo dopadlo práve na skalnú stenu tesne vedľa Rewodina. Z nejakého zvláštneho dôvodu Rewodin nedokázal z toho miesta odtrhnúť zrak a ako tak hľadel, zrazu si všimol, ako sa niekoľko mravcov z ničoho nič objavilo pod skalnou stenou. Rewodini dostal náhle vnuknutie a skúsil sa dotknúť steny nad miestom, kade prešli mravce, no jeho ruky prešli skrz stenu. Ohromený tým čo zistil sa náhle rozbehol k miestam, kde sa skrývali jeho vojaci a prikázal im, aby sa aj naďalej schovávali v lese. Potom sa vrátil na to miesto a vykročil do neznáma.
Rewodin sa ocitol vo veľkej zapáchajúcej jaskyni. Pomaly začal kráčať dopredu, snažiac sa nevnímať odporný hnilobný zápach, ktorého intenzita sa stupňovala s každým ďalším krokom. Jaskyňa bola slabo osvetlená, čo mu vyhovovalo, keďže nechcel, aby si ho niekto všimol, no ešte viac to spomaľovalo jeho tempo. Asi po dvoch minútach chôdze narazil na dvoch mužov, ktorí strážili miesto, kde sa jaskyňa zužovala a vytvárala akoby bránu, cez ktorú sa nedalo prejsť bez toho, aby si to tí dvaja všimli. Rewodin neváhal, najprv sa k nim prikradol čo najbližšie ako to išlo bez toho, aby si ho všimli. Potom rýchlo priskočil medzi nich, jednému bleskurýchlo odťal hlavu a druhého zatiaľ udrel z celej sily päsťou do tváre, aby nestihol kričať a následne usmrtil aj jeho. Potom pokračoval ďalej. Cesta bola jednoduchšia ako čakal, len občas natrafil na osamotené stráže, ktoré si ani nestihli všimnúť ako sa ich hlava zrazu ocitla na zemi. Jediný väčší problém bol, keď natrafil na vchod do obrovskej jasne osvetlenej sály, kde sa nachádzala hádam celá armáda, no Rewodinovi sa našťastie podarilo nájsť bočnú chodbu, ktorá viedla okolo nebezpečnej miestnosti a potom v bezpečnej vzdialenosti od obrovskej sály sa znova napájala na chodbu, ktorou šiel predtým. Krčal dopredu, až kým nenarazil na koniec chodby a keďže tam uvidel dvere (čo je v jaskyni dosť nezvyčajné), bolo mu okamžite jasné, že zvolil správny smer. Opatrne sa pozrel dnu do miestnosti cez kľúčovú dierku, no keďže tam nikoho nevidel a dvere boli odomknuté, vošiel dovnútra. Ocitol sa v miestnosti plnej rôznych kníh, kotlov a iných predmetov, ktoré nedokázal ani pomenovať. Rewodin si to všetko prezeral a snažil sa medzitým nájsť nejakú príčinu toho, čo sa stalo. Zrazu začul rýchlo sa blížiace kroky a tak s hľadaním prestal a skryl sa v rohu miestnosti za nejaké sudy. Dvere sa náhle otvorili a do miestnosti vošli dve postavy, ktoré však Rewodin zo svojej skrýše dobre nevidel. Jeden z mužov nervóznym hlasom prehovoril: „Akerod, ja neviem, čo ak si to všimnú? Asi by bolo lepšie, keby sme to nechali tak.“ „Nebuď hlúpy Gedored, ak na to aj prídu, bude už príliš neskoro. Nič nezmôžu. Videl si predsa tých všetkých, na ktorých sme to už použili. Nie je žiadny dôvod, prečo by to na nich nemalo fungovať. Stačí už len nakaziť rieku Daredon a za týždeň budú zo všetkých obyvateľov južného Walorodu otroci našej vôle.“ Rewodin sa pri týchto slovách nervózne zahmýril. Už nedokázal dlhšie čakať. Ak správne pochopil mágove slová, že keď ľudia vypijú nakazenú vodu stanú otrokmi jeho vôle, znamenalo to, že Walorod by sa nebol schopný tomuto ubrániť. No a keďže Rewodin usúdil, že otrok bez pána nemá komu slúžiť a teda nie je nebezpečný, rozhodol sa vyjsť zo svojho úkrytu a zabiť ich, kým má šancu. Potichu vytasil meč, následne vybehol spoza sudov, začal sa k nim rýchlo blížiť. Bol už asi dva kroky od nich. Zreteľne počul ako jeden z nich niečo šepká. Rewodin rýchlo zdvihol meč a chystal sa seknúť, no zrazu mu meč vyletel z rúk a pristál na opačnej strane miestnosti. Rewodin bol síce odzbrojený, no nezmenil svoj úmysel a keďže bol už celkom blízko pri jednom z mágov, napriahol sa a zasadil mu celou silou ranu do tváre. Mág to nečkal a tak okamžite padol na zem. Rewodin sa otočil smerom na ďalšieho mága, no ten len skríkol: „Colideron kedar!“ a Rewodina odhodila silná tlaková vlna asi dva metre dozadu. Rewodin len nehybne ležal a sledoval ako mág podišiel k druhému omráčenému mágovi a nejakým kúzlom ho prebral a následne ako sa obaja mágovia začali k nemu ticho blížiť. Rewodin vedľa seba nahmatal krátku kovovú tyč, nenápadne na ňu položil ruku a čakal. Obaja mágovia zastali v jeho blízkosti a jeden spustil: „Vidíš to Gedored, toto bol posledný človek, čo mal šancu prekaziť nám naše plány a teraz? Pozri, leží tu na zemi a o chvíľu sa stane len jedným z množstva našich otrokov.“ Rewodin náhle vyskočil na nohy a zahnal sa kovovou tyčou po mágovej hlave, no skôr ako stihla zasiahnuť jeho lebku, mág vyslovil nejaké zaklínadlo a tyč ostala visieť vo vzduchu. Rewodin ňou nebol schopný pohnúť. Následne sa Rewodin znova chystal udrieť mága, no skôr ako to stihol, znova ho odhodila tlaková vlna. Zastavila ho až stena. „Malý sa s nami chce hrať. Čo myslíš Gedored, zahráme sa s ním aj my?“ „Áno Akerod, poďme sa hrať!“ po týchto slovách jeden z nich zvolal: „Idarun borodun!“ Po týchto slovách sa však nič nestalo. Rewodin sa preto rýchlo postavil a rozbehol sa oproti mágom, no skôr ako k nim dobehol, doľahli do jeho uší slová: „Colideron kedar!“ Po týchto slovách Rewodina znova odhodila tlaková vlna, no asi po metri letu narazil vo vzduchu do neviditeľnej steny. Rewodin mal pocit, že má zlomené všetky kosti v tele a začal strácať aj poslednú nádej na záchranu, no potom si zrazu všimol, že dopadol vedľa stola, na ktorom ležala dýka. Rýchlo ju schmatol a dúfal, že si to mágovia nevšimli. Rewodin sa chcel postaviť a znova sa pokúsiť napadnúť mágov, no skôr ako to stihol, začu,l že mág sa chystá vysloviť ďalšie zaklínadlo a tak sa len sústredil na to, aby dýku udržal v rukách. A ďalšie zaklínadlo hneď aj prišlo. Rewodina znova odhodilo asi dva metre dozadu, na jeho veľké šťastie práve na miesto, kde predtým pristál jeho meč. Nemysliac na bolesť, hneď ako pristál, hodil dýku po jednom z mágov a dýka trafila svoj cieľ. Zasiahla Gedoreda rovno do hlavy a okamžite ho usmrtila. Akerod hrozne zreval. Rewdoin bleskurýchlo schytil meč a hodil ho i po ňom. Meč už bol v polovici cesty, keď Akerod zreval: „Zomri! Nemida...“ Kúzlo prerušil meč, ktorý zasiahol jeho hlavu. Akerod sa zrútil mŕtvy na zem ku Gedoredovi.
Rewodin sa s početnými zlomeninami vyplazil von z jaskyne. Cestou prešiel aj cez miestnosť, v ktorej sa nachádzalo celé Akerodove a Gedoredove vojsko. Ukázalo sa, že mal pravdu. Všetci ležali ako mŕtvi na zemi. Rewodin si všimol, že dýchajú, no ich vôľa bola už kúzlom nenávratne zničená. Boli to len prázdne telá bez duše, no takto aspoň neboli nebezpeční. Keď sa dostal z jaskyne, všimli si ho jeho vojaci a postarali sa o neho. A keď o týždeň prišlo vojsko, ktoré doviedla tá stovka vojakov, ktorá šla po posily, Rewodin im vysvetlil čo sa stalo a po ukážke jaskyne mu aj uverili. A ako sa správy o týchto udalostiach šírili, z Rewodina sa stal jeden z najväčších hrdinov ríše. Onedlho bol povýšený na generála, pridelili mu vojsko a poslali ho bojovať na západnú frontu s novým nepriateľom, ale to je už iný príbeh.

PeTeR

PeTeR

Diskusia

žjuvka
Zdá sa, že Petrovo monoautorské ťaženie na scifi.sk-hrad pokračuje. Prečítam znova, znova, znova....
13.12.2007
xius
Teda. Dost dost zle... Slovo "následne" si pouzil viac nez by bolo zdrave a "kľud" so vsetkymi svojimi derivatmi nepatri do slovenciny. Preco sa dobre 2/3 pribehu odvijali chronologickym a suchym opisom "sli/videli/mysleli" nepochopim asi nikdy... Pribehu chyba gradacia, aj ked snaha o nu tam je. (tri dediny, ze yo, v kazdej o chlp viac informacii) Autorske "hadzanie" vysvetleni do naruce citatela gradaciu zabije. Citatel potrebuje nieco, z coho si sam vydedukuje, co sa dalej bude diat - ak chybne, kul, si kral. Ale ja som sa nemal, coho chytit. Ani hlavny hrdina. Len mu vsetko padalo z nebies. Aj riesenie. (nacapal magov pri rozhovore o ich plane, omg) Ziadny humor. Ziadne svetle okamihy. Nic pametaniahodne. ...je to len "scenar" a aj to ohrany. Je mi luto.
13.12.2007
SARS
Ľudia, Kedy sa už naučíte robiť odseky! Všetko zliate dokopy je škutočne nečitateľné. Dobre, k veci. Ku xiusovi pridávam: miestami pridávaš zbytočné vety a kľudne by sa to zaobišlo bez tej hnustnej zátvorky. Tentokrát sa skús vžiť do kože čitateľa, či tvoj "neureviteľný" príbeh je rovnako zaujímavý pre neho. Alebo postačí prísediaci kámoš, alebo príbuzný.
13.12.2007
Saťo
no musim len suhlasit. Stranse takeee.. pasivne sice dve sceny niesli prvky akcnosti no neboli akcne napisane, a zvysok textu detto. Proste to len plynulo... Chcelo by to viac priamich reci, viac kratych secnych viet, viac citou, viac bolesti... dalsia vec: dvaja ludia co sa chystaju ovladnut svet(kralovstvo) by sa rozpravali trosku inak, ten ich rozhovor mi nepripadal velmi autenticky. A este detail: dyka neusmrcuje... aspon to podla mna neznie dobre. Dyka moze napr: prebodnut oko a svojov spickov sa zaborit do mozgu... usmrtit je velmi slabe slovicko na zabitie vrhnutou dykou. Xius: preco klud niekje svk slovo? aj word ma teky nazor, no nejako to nezerem..
13.12.2007
seli
Súhlasím so všetkým vyššie povedaným. je to len také prerozprávanie deja. Nemusíš čitateľovi všetko vysvetľovať, a ak to aj urobiť chceš, môžeš to urobiť príjemnejšie, napríklad toto "Kráčal dopredu, až kým nenarazil na koniec chodby a keďže tam uvidel dvere (čo je v jaskyni dosť nezvyčajné)..." by asi znelo lepšie keby si to napísal v štýle "Pokračoval ďalej. Dvere na konci jaskynnej chodby ho prekvapili..." (to má byť len chabý príklad). Ja proti zátvorkám nič nemám, ale v tomto prípade to je vážne len ako vysvetľovacia vsuvka, ako v nejakej učebnici.
Okrem toho to nie je veľmi logické. Prečo kúsok hranice s tromi dedinkami stráži 600 vojakov? Mimochodom, kto ich živí? Tých cca dvetisíc ľudí v dedinách by ich asi neuživilo. Keďže Tvoji vojaci jazdia na koňoch, lietadlom im zásoby asi neposielajú, a priemyselná výroba tiež asi nie je na vrchole, je to agrárna ekonomika. Vysvetlenie by bolo, že je to veľmi horúca hranica tesne pred, počas alebo tesne po vojne - ale asi by to neplatilo na pár kilometrov, ale všade, tak by nemal byť problém sa skontaktovať s iným jednotkami - keď svoj vlastný úsek obehnú za jedno dopoludnie... Museli by mať aj živé zásobovacie kontakty s vnútrozemím, asi by tam bol aký-taký obchod za týmto účelom (takisto 20 vojakov stráži jeden most - buď tade chodí veľa divných ľudí, alebo ho strážia pred nepriateľom). A ak by to bolo všetko tak - predpokladám, že tými nepriateľmi by boli mágovia, ktorí práve začali útok... ako to, že si nevšimli, že pár hodín po prvom útoku, vnikla vojenská jednotka napadnutých priamo k ich hlavnému stanu, 2km na ich vlastné územie? A ešte jedna poznámka - hlavný hrdina je síce popísaný ako šikovný chlapík, ktorý v mladom veku dosiahol vysokú hodnosť, ale aj v dedine aj v jaskyni sa nespráva ako veliteľ, ale ako osamelý hrdina mysliaci len na seba. Na to, že sám bojuje dobre, ale keď muži padnú, aj tak sa neubráni... potom im káže čakať a bez vysvetlenie ide tajným vchodom do jaskyne. Okrem štylistiky a odstavcov (gramatika nebola najhoršia, j keď "uhoľ sa"?, ale ok) by si sa snažil myslieť viac do dôsledkov. Aj keď je to fantasy. Môžeš si vymyslieť že kúzlom možno zabiť, ale v každodennom živote musia vojaci niečo jesť. Môžeš teda aj vymyslieť, že kúzlom nasýtiš celú armádu, ale ak je pohraničná jednotka vybavená takouto vysokou (inak z hľadiska príbehu vždy problematickou) technológiou, treba sa o tom o zmieniť.
Uff. No tak veľa šťastia pri ďalšom písaní.
13.12.2007
seli
2Saťo: lebo po slovensky je to pokoj
13.12.2007
xius
2seli: *tlieska* :)
13.12.2007
marcus
Pozor, pozor, mam zartovny priklad zaludnosti slovensko- ceskeho jazyka: Klud po slovensky pokoj. Pokoj po slovensky izba :-)))
hehehehheh.... ehm.. ok , k poviedke: pouzijem text piesne: Co mam este povedat? Ved vsetky slova tu uz boli....
Asi tak, ale predsa je tu nieco plusove. Gramatika. pribeh taky na dobru noc detom. Treba na tom pracovat. Pridat dialogy, trosku napatia, uz otrepanu gradaciu a poriadne zamiesat, nechat kysnut, upiect a podavat....
13.12.2007
m3
vies co ta atmoska mala nieco do seba ,,pripomenulo mi to nejaky pribeh s draciho doupete zo sablozubej veverky,, ale tam to bolo trochu viac prespekulovane...Mam len dve vyhraty ze letiet pol metra alebo aj dva je dost malo(pol metra je asi monitor,tak si to predstav) a este ze ta veta : " podme sa s nim hrat ! " bola jak vysrihnuta s modrej ustrice(policajna akademia) .drzim palce asi je to lepsie jak to predtym
13.12.2007
m3
Btw ,,teraz je ten novy film ze zlaty kompas ,,je to len dalsia vykradnuta Narnia,,alebo sa to oplati ist pozret????????
13.12.2007
SARS
Už sa nemôžem pozerať ak kritizujete autora za každú volovinu, čos voľakí byrokratický budižničenovia z krátkej chvílky vypotili! Napíšem a pošlem textový komiks a budete vidieť čo je to nespisovnosť ;).
13.12.2007
seli
napíš! ešte dnes! no šup šup, už píšeš? Nepíšeš, ja ťa vidím! Tak hybaj!
13.12.2007
marcus
SARS: textovy komiks? :-)) doobre. Ale v jednom mas pravdu, niekedy su to bludy... co narobis, kazdy rad prispeje svojou troskou. :-)
14.12.2007
xius
...a casto to bludy praveze nie su. :) (aj to neustale na meter presne opisovanie vzdialenosti je chyba) Imho je ovela lepsie, ked to prezenieme, akoby sme mali niekomu nakecat, ze je to slusne, len pis dalej... A on bude, rovnako zle.
14.12.2007
marcus
Ozaj prisiel niekto na to preco sa to bola Tien ?
14.12.2007
xius
...pretoze zlo sa plizilo sta by tien dusami nevinnych? :)
14.12.2007
jurinko
Hm. Mne sa vynimocne zda, ze vsetky negativne prispevky su prilis hnidopisske na to, aby boli fakt konstruktivne. Ano, je to povrchny opis. Ano, je to zle clenene (co som si vsimol uz pred precitanim). Ano, opis zaverecnej akcie je taky naivno-amatersky. Ano, hlavny hrdina je Hrdina bez bazne a hany, nie je to velitel a nie je to tam dostatocne vysvetlene. Vsetky tie chyby vsetci vidime. Ale podla mna nie su az take dolezite. Clenenie textu znamena pat minut uprav vo Worde (ak nie tri). Forma a dramaticky obluk sa da ziskat len pisanim, takisto ako vnutorna logika sveta, takisto ako nenaivita rozhovorov a akcnost akcnych scen. A kedze je to prva poviedka, budem mimoriadne zhovievavy, pretoze ked sa na to pozriete z trosku ineho uhla, je to vlastne boj so zombikmi, ale vo fantasy quasiminulosti. A to sa mi zda, napriek chybam, ktore to obsahuje, zaujimavy namet. Cital som to pomerne s chutou a keby to bolo vylepsene o korektury a clenenie a tie dalsie veci, tak by to bolo dost dobre citanie. Takto je to na pol ceste, co ale nemozeme prvemu dielu vycitat. Dal som 5
14.12.2007
jurinko
A pokoj - klud... V dnesnej dobe si myslim, ze nikto nepouziva slovo "topankac", ktore pani zo Slovenskeho jazykovedneho ustavu L. Stura vyhlasili za spisovne, ale normalny "botnik", co je taky isty bohemizmus, ako "klud". Takze pokoj a nadhlad prajem :-)
14.12.2007
marcus
Ludia jedna prosba. kliknite na kartago.myminicity.com --- je to jedna hra potrebujm kliky.. OK Ok ja viem sprosto som Vas vsetkych na cele s Scifi.sk zneuzil a hanba ma bije trstenicou ale tie kliky mi trebaa :-) Dakujem budete bohato odmeneni... mozno...
K tym spisovnym vyrazom. juri ma pravdu, lebo ani kreslu nehovorime hovnik... no na druhej strane su tu iste hranice , netreba nad vsetkym mavnut rukou.. ja napriklad velmi nemusim slovo moc-- v zmysle velmi.
14.12.2007
Alexander Schneider
Takze pozor, ziaden "topankac" ale "topánkovník" - to je spisovne. A Marcus... to je teda co za nove tamagochi v podobe mesta???
14.12.2007
jurinko
tak aj ja mam minicity, tak pripadne potom hnupovo.myminicity.com
Sano: topankovnik? to mi zasa nieco uslo :-D
14.12.2007
marcus
Sano: no nieco take, kolko ludi klikne kolko domov mas...
Juri: tak ty ich tam mas dost :-)
14.12.2007
seli
2Jurinko, máš síce pravdu, ale ako to súvisí s poukazovaním na nedostatky? To je predsa pointa toho, že k poviedke je diskusia, a všetka kritika a rady sú myslené v dobrom, ako návod na zlepšenie (aspoň z mojej strany určite, ale myslím, že to platí aj o ostatných). všimni si, ako zriedka niekto akémukoľvek autorovi povie, aby s písaním navždy prestal. Vždy povieme: toto toto toto zlepšiť al. zmeniť tak a tak. A k tým odstavcom: naozaj sa to zle číta, a práve pre to, že je to pár kliknutí vo worde, by to nemalo byť tvorcovi na obtiaž, ak chce, aby si to čitatelia viac vychutnali. 2marcus: klikla som
14.12.2007
Filther
no. v podstate uz bolo asi vsetko povedane, takze len ukazem na to, co vadilo mne:-) v prvom rade ODSEKY!!! preboha. hned, jak som to zbadal ma skoro vystrelo. ale prezil som a aj som precital. hrozne mi vadilo caste opakovanie slov (hlavne meno hrdinu a... 3x slovo mag v JEDNEJ VETE?!) a predvidatelnost deja (hrozne mi to pripominalo warcraft3 a kel thuzadovu misiu:-)). este mi vysvelti co je podla teba velky odiel, ked maly je 600 muzov (z coho 50 ide na obchodzku)??? uz si niekedy pocul o plukoch, legiach ci batalionoch? no nic. 600 muzov uz moze byt mala armada... no dobre velmi mala:-) koncom mi neda este jedna vec. ta kovova tyc mi skoro vypichla oko!!! co preboha robi nieco take v stredoveku?? no ale aby som nebol taky zly: dej bol celkom fajn. len ta sterilnost rozpravania ma miestami uspavala. vela zdaru. dam 4
14.12.2007
Saťo
sterilnos rozpravania.. LOL, pekne :D , Taka mala fakticka poznamocka, skusali ste si text skopnut niekde inde, napr do wordu... cita sa to tak o vela lepsie, mozeste si nastavit velkos strany, pisma, pozadie... myslim to vseobecne nie len pre tuto poviedku
14.12.2007
Filther
jj, to som skusal. aj ked velky rozdiel v tom nevidim. robil som to hlavne vtedy, ked som este nemal doma net. stahoval som si poviedky na nudne chvile:-)
14.12.2007
seli
Ja som to neskúšala, mám slabé srdce pre scifi.sk, tak z neho nebudem hneď utekať. :-)
14.12.2007
Saťo
ake utekanie?
14.12.2007
seli
no prídeš, skopíruješ poviedku a utečieš ju čítať do wordu... to skrátka nie je nič pre mňa, možno by sa na to lepšie pozeralo (a možno aj nie, ešte by som nedajbože začala opravovať gramatické chyby:-)), ale ja to tu mám rada.
14.12.2007
jurinko
seli: Ale ved ja nehovorim, ze je zle radit autorom, len pre tento krat (pravdepodobne kvoli chvilkovej slabosti alebo co) som omnoho zhovievavejsi nez zvysok osadenstva. Ale ta poviedka ma mnoho chyb, to je jasne. A je aj jasne, ze nikto nikoho nechce zakopat pod zem, ale pomerne priatelsky usmernit. Len mne sa ta poviedka napokon celkom pacila, tak som taky umierneny a usmievavy :-)
14.12.2007
jurinko
marcus: tak kto by chcel byvat v Hnupove, vsak? :-D ozaj, kolko obyvatelov treba, aby si sa mohol zacat rozvijat? nejaky priemysel a tak...
14.12.2007
Saťo
ja to tak neberiem, len sa mi ovela lepsie citaju dlhe texty inym fontom(hlavne vacsim) a na inom pozadi... mozno to je tym ze som tak precital uz par tisic stranok, proste sila zvyku
14.12.2007
Saťo
^to bolo seli
14.12.2007
marcus
juri: netusim :-)) ale asi nad 30 neviem... :-)
15.12.2007
žjuvka
Prosím autora, aby sa na tejto diskusii zúčastnil, pretože v podstate jediný názor na poviedku, ktorý tu nemáme, je ten jeho.
15.12.2007
PeTeR
myslím si že autor bi sa nemal vyjadrovať k svojej tvorbe pretože k nej nikdy nemôže mať objektívny názor. No ale keď už ma niekto prosí tak sa teda vyjadrím. V podstate súhlasím zo všetkým čo sa tu napísalo no je to moja prvá práca a také veci typu "sterilný dej" sa dajú zlepšiť iba cvikom no takže budem sa snažiť aby to nabudúce bolo lešie a inak mám lepšiu kritiku ako som čakal
15.12.2007
PeTeR
Teraz som si všimol že tie poviedky pod touto majú v kolónke autor rovnaké meno no pozor nepísla som ich ja ale pravdepodobne iba nejaký môj menovec
15.12.2007
xius
PeTeR: Tak to je problem. :) Vo vypise poviedok su pod menom "Peter" vase diela spolu. Asi by si mal vymysliet novy "pseudonym", kedze si prisiel ako druhy. ;)
15.12.2007
marcus
PeTeR: nesuhlasim s tebou pretoze autor do diskusie rozhodne parti pretoze iba on moze dodatocne odhalit svoj zamer preco tu a onu scenu poucit naco sa zameral a o co mu vlastne islo. Toto co tu piseme su povacsine technicke zalezitosti, aj preto lebo je tu malo poviedok, nad ktorymi by sa dalo hlbsie zamysliet, ale ....akosi som zabudol co som vlastne chcel... no nic, v podstate som chcel len tolko, ze autor by mal o svojom diele diskutovat, ak je s kym.
15.12.2007
seli
Tak to s tým menom je dôležité upozornenie, bolo by to vhodné nejako zmeniť. Inak k zapájaniu sa autora: to závisí od toho, čo si od zverejnenia a diskusie sľubuješ. Ak chceš písať a zlepšovať sa, niekedy Ti zapojenie sa do diskusie môže priniesť ďalšiu odozvu, aj viac rád, keď s čitateľmi niečo vyjasníš. na druhej strane, ak ťa čitatelia žiadajú o vyjasnenie niečoho (nebol to veľmi tento prípad, sú tu poviedky, kde sa diskusia odvíja v štýle, kto lepšie (ne)pochopil, o čo išlo. Tu sme asi nepochopili iba názov), aj bez zapojenia sa do diskusie by autorovi malo dôsjť, že kde bola chyba. A samozrejme, ani my diela nehodnotíme objektívne, ale samozrejme e pohľad autora úplne iný než kohokoľvek iného. ja vcelku trvám na všetkých vyššie uvedených výhradách, ale na prvý pokus to nebolo také zlé, v porovnaní s prvými pokusmi na tomto serveri to bol možno aj nadpriemer. Ale osobne som Ti žiadne body nedala, dávam body, len ak to ohodnotím na 7 a viac, čo nebol tento prípad.
15.12.2007
Filther
to s rovnakym pseudonymom je dost divne. chcem tym povedat, ze vacsina serverov nevytvori konto, ktore uz existuje... no urcite by som si v takom pripade zmenil nick. nemam totiz rad, ked mam kritiku (kladnu ci zapornu) za to co nemam na svedomi. tot moj nazor
15.12.2007
SARS
Súhlasím s marcusom a seli. Kritika bez autora je ako ryba bez korenia. Dá sa zjesť, ale tú pravú chuť dáva to korenie. Viem to z vlastnej skúsenosti na scifi.sk, keď prebiehali dlhočizné diskusie k nedokončených poviedkam (niektoré boli v celku slučné) čakajúc na vysvetlenie od autora, ktorý sa nikdy neukázal. Veď autorov názor je najdôležitejší (u amatérov ).
15.12.2007
SARS
Čo sa týka pseudonymu, má poukazovať na autorovu odlišnosť a jedinečnosť. Považujem za vrchol umeleckej neoriginality sa pod vlastné diela podpisovať svojim krsným menom (celé meno je ok).
15.12.2007
PeTeR
čo sa týka toho pseudonyma tak problém je v tom že ja si ho môžem zmeniť a už som to skúšal ale pod poviedkov je stále to staré a tak je to tak ako to je inak a keď som sa prihlasoval myslel som že login bude nick ako pri väčšine iných registrácií a nie kolónka celé meno
15.12.2007
xius
PeTeR: Nj, na scifi.sk mnoho veci nefunguje, ako by clovek cakal, ale to je proste dan za familiarnu atmosku. :P Urcite je v moci admina tvoje poviedky prehodit.
15.12.2007
marcus
Pravda, ved predsa Admin je vsemocny. :-)
15.12.2007
žjuvka
Xius a jeho familiárna atmoška:). Ale máš pravdu. Fakt. Na margo zúčastňovania sa autorov, mám pocit, že ten, kto prispieva poviedkou by nemal byť iba konzumentom názorov, ale mal by sa do diskusie aspoň občas aktívne zapájať. Pretože inak to môže vzbudiť dojem, že mu na diele ako takom príliš nezáleží, že jediné, čo chcel bolo niečo publikovať a v neposlednom rade, že tu z nás ostatných robí bláznov. Aj keď uznávam, že napríklad v mojom prípade je už niečo také veľmi ťažké.
15.12.2007
SARS
Skôr si myslím ignoratnom, iba blázon, či génius by do tejto diskusie neprispel (nejak sa nám kopia tie príspevky ;).
15.12.2007
Filther
jj, dost sa to kopi...
15.12.2007
žjuvka
Neviem, či je niekto, ktokoľvek taký génius, že by od publikovania poviedky po publikovanie názorov tak vyspel, že by sa mohol od svojho diela úplne dištancovať. Ale ak áno, mohol by zoslať aspoň nejaké božské znamenie, pretože....
16.12.2007
PeTeR
uf, toto som veľmi nepochopil
16.12.2007
jurinko
Niekedy mam pocit, ze to ani zjuvka prilis nepochopil, hlavne nech tam je vela cudzich slov (najlepsie napriklad existencoinalizmus a paradigma :-D ). Nic v zlom, xius ma zasa to jeho imho, ktore doteraz neviem, co znamena :-D. A k tym nickom: Rad by som apeloval na admina, aby moju poviedku Lubko prehodil pod autora "jurinko" vedla Jolany. (Uz som posielal aj mail, ale vratilo mi ho) Dakujem :-)
16.12.2007
SARS
hmm, myslím, že žjuvka sa snažil vypustiť priveľa cudzích slov (zo začiatku pri čítaní žjuvkových príspevkov v druhom okne som mal otvorený slovnik-cizich-slov ;).
16.12.2007
PeTeR
Ja bi som tiež rád poprosil admina aby túto poviedku prehodil od Atora Peter na mňa teda PeTeR ak rozdiel iba vo veľkých písmenách málo tak si zmením meno len treba povedať
17.12.2007
žjuvka
Ako sa zdá, ani admin nebude mať do Vianoc (a ani neskôr) pokoj. jurinko, ty si fakt trieda. Ďakujem SARS. Snáď to bude už len lepšie.
17.12.2007
xius
IMHO = in my humble opinion = podla mojho skromneho nazoru (IMO si uz kazdy domysli :))
17.12.2007
jurinko
Dakujem za vysvetlenie. Ja som si myslel, ze je to nejaka latinske slovo, znaciace nieco hlbokomyselne... A ono je to tradicna internetovska cas a klepy do klavesnice setriaca skratka prevzata z anglictiny. No toto... :-)
17.12.2007
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.