Osudný skok

Čo dnes bolo, keby "to" nebolo...
Filmová história scifi
I.
V roku 2056 boli presuny do minulosti vcelku bežné. A bezpečné. Všetko, čo sa muselo pritom dodržať, bolo: 1.) nebrať si so sebou nič s výnimkou šiat resp. malých pamäťových čipov a 2.) za žiadnu cenu sa nikomu nemiešať do života. Takže, ako som povedal na začiatku, presuny do minulosti boli vcelku bežné. A do 11. septembra 2056 aj úplne bezpečné...
Než sa udiala tá vec, mal som už za sebou štyri výlety do minulosti. Ako religionista, špecialista na kresťanské dejiny, som bol najskôr pritom, keď svätý Augustín vyhlásil, že ženy nemajú dušu a sú menejcenné tvory, ktoré pochádzajú zo zlého semena. Bol som si ‒ a to až dvakrát, pozrieť aj neslávne známu Bartolomejskú noc, počas ktorej v Paríži povraždili tisíce hugenotov. Všetkých bez rozdielu, aj malé deti s matkami, a za plného vedomia. Otázka, ktorá môjho zamestnávateľa, Université Catholique de Lyon, už dlhšie trápila, znela, či o tom vtedajší pápež Gregor XIII vedel. (Vedel.) No a, samozrejme, nemohol som chýbať ani vtedy, keď Josef Mengele spolu s ďalšími nacistami utekal za pomoci Vatikánskych legátov do Argentíny.
Teraz som si chcel pozrieť katarov ‒ stredovekých heretikov, ktorých posledné telá do žiariacich plameňov poslal v roku 1244 Simon de Montfort. Mojim cieľom však nebola pevnosť Montségur, ale mestečko Béziers. Podľa doterajších záznamov v ňom totiž krížová výprava pod vedením Arnolda, opáta kláštora v Cîteaux, vybila všetko obyvateľstvo - dvadsať tisíc ľudí - bez ohľadu na vyznanie. Ako napísal kronikár, pri dobytí mesta počuli križiaci krik obyvateľov. „Keď podľa výkrikov poznali, že tam sú spolu s kacírmi aj pravoverní (katolíci), povedali opátovi: ‚Čo si máme počať, otče? Nedokážeme rozlišovať dobrých od zlých.“
Úlohou bolo, okrem pochopiteľne presného počtu obetí, zistiť aj to, či opát skutočne na ich otázku odpovedal: -Bite ich všetkých, pretože Pán pozná svojich!
II.
Vo vládnej budove na Rue de Laslandes už bolo všetko pripravené na transport. Vošiel som do miestnosti, skontroloval si čip za pravým uchom, na ktorý sa mi zmestí až 27 hodín audiozáznamu (prenos obrazu zatiaľ povolený nebol) a ľahol si do pripraveného xylitu. Pocit, že niečo nie je v poriadku, som začal mať až vtedy, čo som mnou namiesto slabého pulzujúceho ťahu dvakrát šklblo. To tretie som už takmer nevnímal...
Vedomie sa mi opäť vrátilo na brehu takmer vyschnutého jazera. Opatrne som sa prevrátil na chrbát a pomaly si prehmatal telo. Keď som našťastie, okrem niekoľkých bolestivých podliatín, nezistil na ňom žiadne vážnejšie zranenie, posadil som sa. A vtedy som ho zbadal. Sedel na kopčeku, palicu mal položenú vedľa seba a veľkými čiernymi očami pozeral priamo na mňa. Na opálené čelo mu padal pramienok tmavých vlasov, vedľa neho sa pásli kozy .
Vstal som. Delilo ma od neho asi 20 metrov a celý ten čas, celý ten čas, kým som pomaly kráčal smerom k nemu, tam len sedel a díval sa. - Salut, povedal som. Nereagoval. Skúsil som to ešte v ďalších šiestich jazykoch, chlapec však ani pri jednom nepohol brvou. Zrazu sa mi dotkol tváre. Prstom prešiel po obryse nosa, pokračoval k perám a keď sa dostal k mojej výrazne vystupujúcej brade, stiahol sa. Potom vystrel ruku...
Asi po piatich minútach sme, nasledovaní trojicou kôz, vyšli z nehostinnej krajiny. Pod skalným masívom sa krčilo zopár malých, podľa vystupujúceho dymu však obývaných domov. A k jednému z nich ma viedol aj chlapec.
Už z diaľky bolo odtiaľ počuť buchot. Keď sme vošli dovnútra, muž sekerou práve pribíjal klince do čohosi, čo malo neskôr pravdepodobne slúžiť ako stôl. Kým môj unavený mozog spracovával novú infomáciu, chlapec niečo povedal. Muž zdvihol hlavu, postrapatil mu vlasy a usmial sa.
Ja som urobil presne to isté.

Timon.Angel Veverka

Timon.Angel Veverka

Diskusia

Maijro
Je to sice slubny zaciatok celkom dobreho dielo aj s dobrou temou, avsak akosi nemozem prist na chut poslednemu trendu prispevkov na scifi.sk kde autori v poslednej dobe uverejnuju maximalne uvod niecoho alebo text vytrhnuty z kontextu... na tom sa da hodnotit akurat gramatika a niekedy este mozno pointa ked je vytarana hned na zaciatku... ale takto.... no neviem... skus k tomu pridat aj zbytok a urcite sa bude na co tesit... kedze je to prilis kratke a v podstate okrem toho ze niekedy v buducnosti sa bude dat cestovat v case to nic ine neriesi... nehodnotim...
17.11.2007
marcus
Suhlasim s tym co povedal Maijro. + este datum 11.septembra je trosku taky.. no ... A celkovo ta cesta do minulosti. Urcite by nebola bezpecna, teda bezpecna mozno ale ludia by to zneuzivali na zmenu buducnosti to je jasna vec.. ludia su svine to je uz raz tak. A potom este technicke veci. Cesta do minulosti tak ako si ju opisal teba, ze clovek bude moc chodit rozpravat sa atd je malo pravdepodobna , skor by to bolo ako ked sedis v divadle. Nevies nic ovplyvnit, nikto ta nevidi. A potom je tu ten znamy problem s babkou :-) Si predstav, ze sa vratis do minulosti a zabijes svoju babku este skor ako sa narodi tvoja mama. Ale ako je to mozne ? Ked sa nenarodi tvoja mama , nenarodis sa ani ty, tak ako mozes zabit vlastnu babku ?... Preto sa predpoklada, ze aj do minulosti tak len ako pozorovatel...
Tolko fyzikalne okienko.
Nehodnotim nie je totis velmi co. Aj nepriek tomu, ze to bolo napisane celkom dobre.
17.11.2007
SARS
Cestovanie v čase je kapitola sama o sebe, a preto sa jej zámerne vyhnem. Teraz k poviedke: Zo začiatku som čakal opisy udalostí, ktoré náštívil (viz Planéta P=149), ale normálny dej ma milo prekvapil. Škoda, že autor (alebo admin) to usekol :(. Snaď sa dožijem pokračovania. PS: 2marcus: Problém s babkou má jednoduché riešenie. Ak je iba 1 časová os, tak ju nezabiješ, pretože tvoja cesta do minulosti je už súčasťou tvojej minulosti (už sa to stalo). V prípade viacerých ťa to nepovlivní, pretože ty pochádzaš s inej. Z toho istého dôvodu nie je možné záchrániť svet vyslalím chrabrého hrdinu, aby to zvrátil (preto sa mi páči 12 monkeys).
17.11.2007
marcus
SARS: no neviem . lebo buducnost minulost neovplyvni, naopak ano. ale zober to tak ok prides zabijes babku, ale potom sa uz nemozes vratit spat, pretoze TY v buducnosti uz neexistujes kedze ta nemal kto porodit v minulosti :-)))
17.11.2007
Maijro
v podstate iba doplnim Markusov prispevok, ze ak ta nemal kto porodit v minulosti, tak sa tam ani z tej buducnosti nemozes vratit... takze je to stale iba jeden bludny kruh, ktory nema riesenie a kto ho vyriesi nech si pyta nobelovku :D
17.11.2007
marcus
To je ten casovy paradox ako pri ciernej diere. Kde sa predpoklada, ze je tunel spajajuci dve miesta vesmiru a prechod je okamzity. Takze ak kozmonaut vojde dnu do diery A okamzite sa objavi na druhej strane pri diere B a v ten isty moment by sa opat vratil cez B uvidel by este sameho seba ako vchadza prvykrat do diery A. :-)))
17.11.2007
jurinko
K poviedke: zaciatok, co je na hovno, inak pisane dobre, dal som 5
K casovym paradoxom: suhlasim s tym, ze je to cast tvojej minulosti (cize sa to neda zmenit... nemozes zabit svoju babku, cize v minulosti mozes spokojne zabijat ludi gulometom a nic sa nestane).. Alebo, ak sa to da zmenit, tak (tusim Stephen Hawking o tom hovoril) zmenou minulosti zmenis celu realitu, ktora sa zruti a ty sa nemozes vratit, odkial si prisiel, ale sa vratis do novej dimenzie (paralelnej, ak chcete). Obidve maju niekolko plusov aj minusov, ale viac sa priklanam k tej prvej. Cize ak ta nezavreli za genocidu a vratis sa do minulosti a vyvrazdis pol miliona ludi a vratis sa, tak sa nevratis do basy, ale normalne do svojho sveta a o genocide si budes citat (ako aj pred cestou do minulosti z tvojho pohladu) v knizkach. Jedine, ze by ta zavreli PO tej ceste, ale to by zas museli vediet, ze si to bol ty a museli by ta zavriet az PO ceste, lebo zas by ti nemali ako zabranit tu genocidu spachat, ani keby ta zavreli este pred tym, ako si cestoval do minulosti. Ale je ten svet zamotany :D
17.11.2007
žjuvka
Zaujímalo by ma, odkiaľ autor čerpá (historické) podklady, pretože sa mi zdajú dosť frankofilné. Ďakujem. Inak čo sa týka toho cestovania v čase, nedá mi nevyjadriť sa. Veď komu nie, komu áno. (BTW), sny sú pre mňa istou navigujúcou a psychologicky veľmi považovanou črtou môjho bytia a aj keď nechcem otravovať, snívalo sa mi zaujímavé riešenie. Riešenie cestovania v čase. Hovoriť o tom, že ak existujú ľudia schopní cestovať v priestore, musia existovať aj takí, ktorí to zvládajú časom. Myslím, že v tom sne bolo povedané niečo o viazaní sa na rozmery ako také. Ak by sa dalo obmedziť, patrne by sa dali vynechať aj niektoré problémy so zabíjaním prastarých rodičov prípadne potomkov. Aspoň čiastočne. Toto nie fyzika, len pocit....
17.11.2007
SARS
2jurinko: Zopakoval si moje slová, ale v zrozumitelnejšej (a dlhšej) podobe. Časové paradoxy sú vlastne vyriešené, ale o to ťažšie napísateľné, pretože pri ceste do minulosti musíš zohladniť spomienky (pripadne súčastnosť) s udalosťami, ktoré ešte len nastanú (po ceste časom). Čo sa týka teória 1 osi vs. paralelných dimenzií ja som za obe. Teda v prípade pokusu o zmenu sa čas bude "brániť" (jednoducho ti to nevyjde) a ak sa ti to podari vytvoríš len daľšiu paralelnú dimenziu a svet, z ktorého si prišiel to neovplivní. Marcus asi priveľa hladel (a čital) diel ako "Zítra vstanu a obarím se čajem" alebo "Zabil se Einsteina, pánové"
17.11.2007
marcus
SARS: nie len som uvazoval v jednotnom cisle. Paralelne dimenzie som vynechal. Samozrejme ak ch vezmeme tak sa cely pohlad na vec nemi. Skoda ze tu nie je nikto fundovany.. hned by som bral taku diskusiu, :-))
17.11.2007
Maijro
btw tak ma napadlo ze celkom dobre to bolo vysvetlenev trilogii Back to Future, hoci to bol hollywood, na niektorych prikadoch sa to dalo celkom dobre vysvetlit.... jo a dobre to vysvetlil aj I. Asimov vo svojej knizke Koniec Vecnosti, kde popisal aj dopad zmien z minulosti na buducnost ako aj samotnu pripravu na cestu do minulosti.. rozhodne by som odporucal precitat si, kym sa autor pusti do takejto (dost zlozitej) temy
18.11.2007
m3
poviedka je putavá ale velmi drasticky ukoncena,,
k tej babke a tomu pol milionu vyvrazdenych ludi by asi patril este niekdo kto v pravi okamzik zasiahne proti zmene casu(z buducnosti)...takze sa svet asi zachranit neda , vzdy je nejaka korporacia proti
18.11.2007
jurinko
Inak mna este napadla jedna vec, ale to uz davnejsie: Preco si ludia myslia, ze sa neda menit cas preto, lebo udalosti v nom su naviazane na spomienky akterov? Toto mi pride ako prilisna arogancia ludi. Lebo to predpoklada, ze cas menit mozes, ak sa o tom nikto nedozvie. Ale v case a priestore neexistuju len ludia. Ano, tie paradoxy su najvyraznejsie, ked sa tykaju vnimania ludmi, ale podla mna nezmiznu spolu so spomienkami ludi. Podla mna menit minulost je nemozne, lebo sa uz stala. A je jedno, ci o tom niekto vie alebo nevie. Ku vztahu minulosti a buducnosti mam este jednu teoriu, ale to by bolo na dlho :-)
19.11.2007
žjuvka
Toto by chcelo nejaké striktné riešenie. Niečo exaktné. Vybrúsené ako diamant. Potom zrušíme diskusiu a pôjdeme spať.
19.11.2007
Saťo
Ja mam v cestovani casom pomerne jasno :D:D:D:D ako uz tu bolo spomenute su dve alternativy, jedna dimenzia / viac(najskor nekonecno, aj ked to je dost blbe cislo) dimenzii, alebo casovych linni ak chcete. V pripad ze by bola jedna, tak by ste vazne nemohli zabit svoju babicku, nieco v behu dejin, nejake udalosti, by vam v tom urcite zabranily. Lenze co ak by ste chceli zabit svoju pra^12babicku, no ani to by vam nemalo byt dovlene, lenze to by znamenalo ze uz v tom case(12 generacii dozadu) by bolo jasne co sa stane teraz, a defacto v hlbsom meradle by bolo vsetko od zaciatku do konca nalinkovane, a to sa mi kazdopadne nepaci, take proste nezerem :D, to by totiz muselo znamenat, ze je nejaky definytivny koniec, teraz nevravim o zivote a podobnych hlupostiach. A tiez sa mi nechce verit ze by nebolo nic pred zaciatkom, Cize, zhrnute jedna casova linia nieje pre mna prijatelna, teda pokial by sa nedala konanim ludi znicit, co vsak nepovazujem za pravdepodobne, znicenie veskereho casu a priestoru, to "asi" nie. Btw Koniec vecnosti je vazne dobra kniha, dakedy si ju musim precitat znova.
20.11.2007
SARS
Dúfam, že všetko okolo cestovania v čase sa v tejto diskusii už vyriešilo (okrem jurinkovej teórie, ktorá ma fuckt zaujíma). Nebaví ma čítať od každého to isté prezentované ako vlastnú originálnu myšlienku (A NEPYTAJTE SA MA ČO!!!!). 2Maijro: Celú trilógiu Back to future som odhlade a bez urážky ,ale je to poriadna p******a. Toľko ku vysvetleniu paradoxov cestovania v čase (konkrétne do minulosti).
20.11.2007
Saťo
ano pisal som ti iste, no podstatne tam bolo ze som zdovodnoval preco to moze(malo by) byt len tak. Don't be so pissed off!
20.11.2007
jurinko
Moja teoria spociva v tom, ze menit sa moze iba buducnost, minulost nie. Paralelne vesmiry vidim iba ako myslienkovy koncept, naozajstne paralelne vesmiry podla mna neexistuju. Kedze kazde nase rozhodnutie, cokolvek, co urobime, ma nesmierne komplikovane nasledky, tak tieto "paralelne dimenzie" su pre mna nasledky nasich rozhodnuti, ktore by sme urobili inac, nez ako sme ich naozaj urobili. Cize v kazdom bode casu zanika nekonecne mnozstvo paralelnych vesmirov a zostava len to, v ktorom zijeme na zaklade vlastnych rozhodnuti. (mam moznost ist do skoly alebo neist. V momente, ked sa rozhodnem ist, zanikne paralelny vesmir [moznost paralelneho vesmiru], v ktorom som do skoly nesiel a uz naveky zostane iba realita, v ktorej som do skoly isiel)....> cize minulost sa menit neda, lebo uz je dana, uz sa odohrala, buducnost sa menit da (cize mozeme smelo povedat, ze je zachovana slobodna vola cloveka). No a teda si myslim, ze sa neda cestovat do buducnosti (nemozes vediet, pre aku variantu si sa rozhodol, stratil by si slobodnu volu a navyse tie vsetky "paralelne vesmiry" z tvojho pritomneho casu este nezanikli, lebo si sa este nerozhodol) a zaroven sa v minulosti neda nic ovplyvnit (viz predchodzie debaty). No.. neviem, ci je to zrozumitelne, ale dufam, ze hej :-)
A este k Back to Future: extremna pi*ovina, to, ako sa vzdy menila casova os presne vtedy, ked on zo svojho pohladu zmenil udalosti bolo neuveritelne stupidne. Uf, ale som sa rozpisal :-D
21.11.2007
marcus
juri: cestovanie v case do buducnosti mozne je . Treba len jednu drobnost a to minimalne 99,68% ( alebo tak nejako) rychlosti svetla. potom to je mozne. Presne o tom hovoril Hawking, ale rozpisovat to nebudem lebo by asi SARSA kleplo :-))
21.11.2007
SARS
Right, right. Na cestovanie do budúcnosti netreba obťažovať pána profesora Hawkinga, stačí zaspať dobu :-D. Vážne! Skroskotanie na opustenom ostrove, alebo obyčajná kóma (resp. prebratie z nej) je vlastne cesta do budúcnosti. Samozrejme nesmiem zabudnúť na populárny paradox dvojčať (more info -> marcus). Jednoducho cestovanie do budúcnosti možné je a dokonca sa rieši na istých teoretických inštitútoch. Lenže práve cesta do minulosti je nemožná, a preto plánovaná cesta do budúcnosti je na jednosmerný lístok ;) PS: Do minulosti sa cestovať nedá, ale môžme ju vidieť. Stačí sa za jasnej noci pozrieť na oblohu. úúúf, ale som sa rozpísal, snaď mi to marcus prepáči (btw: Tvoje rozpisovanie mi nevadi :).
21.11.2007
marcus
SARS: presne tak , staci sa pozriet na slnko alebo v noci na hviezdy a si v minulosti...
21.11.2007
jurinko
Tak paradox dvojciat je jasny, ale ja myslim cestovat do vlastnej buducnosti, nie do cudzej. A to mozne nie je. Lebo aj ked dvojca cestujuce rychlostou bliziacou sa rychlosti svetla sa vrati do buducnosti na Zemi, pre neho cas normalne plynie (preto sa to vola relativita:-)). Ale nemozes preskocit vlastny cas a zrazu sa vidiet, ako ucis na vysokej skole, pricom v tvojom case zrovna vyberas odpadky za KFC :-)
21.11.2007
žjuvka
....
21.11.2007
SARS
jurinko, keď sa tak zamysliš, je absolútna blbosť, že sa vydám do budúcnosti pozrieť sa ako sa mi vodí. Prečo? Berme, že existuje iba jedna časová os (paralelné svety zamlčíme). Ty vytvoríš časový portál a z bodu A sa v zlomku sekundy presunieš do dva roky vziadelého bodu B. Lenže ak si sa zase nevrátil do pôvodného času (čo som vyvrátil) v budúcnosti existovať nemôžeš pretože si jedonducho na dva roky zmizol (Kto by študoval na výške, keď ty si odcestoval do budúcna). Riešením by boli paralelné dimenzie. Cestoval by si do paralenej budúcnosti, kde tvoje paralenné ja necestovalo do budúcnosti, ale zostalo a šlo na výšku. Lenže to je už mimo našej diskusie ;).
21.11.2007
marcus
:-)))) toto si uz ziada vlastnu diskusiu ...
21.11.2007
žjuvka
Takže už to nie je o originalite? No vážne, k tejto téme je vždy čo povedať, dobre, že sa jej dostalo oživenia, niet lepšej reklamy ako rozhovor na relatívne témy.
21.11.2007
Timon.Angel Veverka
... som skoro odpadol, keď som uviedol počet prípsevkov v diskusii :-)) Ale aby som odpovedal na otázky (resp. vyjadrenia):
to marcus a SARS: thnx za poklonu :-) / 11.september... hmmm beriem, v dalšej verzii dám radšej 9. november :-)
to žjuvka: to, že oba texty boli "šľahnuté" francúzštinou resp. francúzkym prostredím, je len a len zhoda náhod:-)) Mám aj iné poviekdky, tie sa však už nedotýkajú sci-fi (skôr mystery :-)), ktoré sa odohrávajú aj na iných miestach planéty.
to jurinko: ehmm. čo je "na hovno"? Definuj bližšie... Ď.
to Maijro: vdaka za povzbudenie, aj som rozymsalal, ale aj v takejto minipoviedkovej forme ma dielko zmysle. Stačí, ak sa dedukuje meno chlapca...
samozrejme, reťaz ďalších udalostí a vývoja sveta vám už, ako som zistil, vyvsvetľovať nemusím (a nemusí sa hneď jednať vraždu :-))))).
22.11.2007
jurinko
to autor: na hovno su vsetky poviedky, ktore su iba zaciatkom / prologom / uvodom. Takze aj ta tvoja :-) Ale nie je to az take zle, v podstate je to jedine minus (preto 5 bodov)
SARS: ja cely cas tvrdim, ze je nemozne cestovat do buducnosti a ty teraz napises, ze to je nemozne, jaky objav :-D... Inak ked vies cestovat v case, tak sa samozrejme predpoklada, ze sa vratis do bodu, z ktoreho si sa vydal do buducnosti, nie, ze v nej zostanes zit (keby si v nej zostal zit, je to presne, ako hovoris). Ked v nej zit nezostanes, ale sa vratis, tak je to aj tak nemozne, preto, preco som povedal (nemozes dopredu vediet, ako sa rozhodnes, tvoja buducnost je neista, lebo s kazdym uplynutym casovym okamihom zanika podla mna nekonecne vela paralelnych vesmirov, v ktorych sa cokolvek odohralo inak). A-a vo tom to je :-)
22.11.2007
SARS
2jurinko: Jeden o voze, druhý o koze. Takto býva, keď obaja hovoria rovnakým jazykom :). O prípade návratu som neuvažoval, pretože som ho zakázal ďalším slovom ;). 2timon: Naše frflanie neber osobne. Sme iba grupa scifistov chodiaca na amatérsku stránku čakajúc výtvory hodné Huga, alebo Nebuly. Bohužiaľ posledné mesiace (možno rok) dostávame iba skromné porcie v podobe nedokončených poviedok. Tak začíname diskutovať na zaujímavejšie témy (vid diskusia Stav X od Nicki). Mne osobne sa poviedka páčila, len keby mala koniec.
22.11.2007
Ševčo
ten chlapec bol určite Ježíš!
07.04.2012
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.