To najlepšie za rok 2023: Prekladová Science Fiction

Tak ako každý rok, aj ten minulý vyšlo v preklade množstvo scifi titulov, no nie všetky naozaj za to stáli. Aký teda bol rok 2023 z hľadiska prekladovej vedecko-fantastickej literatúry? Ktoré knihy naozaj stáli za prečítanie nielen v českom, ale konečne aj v slovenskom jazyku? Nech sa páči, Best of scifi za minulý rok :)
cyberstorm
Podpor scifi.sk 2 % z dane v roku 2024
Minulý rok bolo v rámci scifi vydaných hneď niekoľko dôležitých titulov, a to nielen v českom, ale konečne aj v slovenskom jazyku! Vďaka tomu sme sa dočkali hneď niekoľkých tuzemských premiér, kedy konečne vyšli dlhodobo prehliadané klasiky ako Hviezdna pechota (vyd. Mamaš) či Deň trifidov (Lindeni). Vďaka Premedii sme sa dočkali záverečných dvoch častí Duny, zatiaľčo Lindeni nás už tretí rok zásobuje záplavou Isaaca Asimovov.
V Čechách vyšlo hneď niekoľkých zujímavých titulov. Potešilo vydanie románu Hrdinové umírají od Matthewa Stovera a Finneyho Invaze zlodějů těl, čím sa splatil ďalší dlh voči prekladovej fantastike, podobne ako vydanie druhého a tretieho dielu Knihy nového Slnka od Gena Wolfa. Na svoje si prišli fanúšikovia space opery (návrat Ala Reynoldsa, Jacka McDevitta, Dana Simmonsa, Arkady Martine či Allana Cola), milovníci klasickej tvorby (reprinty Asimova, Clarka, Aldissa), či spoločenskejšie a citovejšie ladených diel (Kowal, Bell, Russell).
Množstvo titulov, často vydaných v 90tych, či skorých 2000cich rokoch, bolo reprintovaných, vďaka čomu sme sa dočkali nových vydaní Asimova, Clarka, Aldissa či Reynoldsa, často v pevnej väzbe s vyšperkovanou obálkou a upraveným prekladom.

ROMÁNY V SLOVENSKOM JAZYKU

Oceľové jaskyne. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023).
Oceľové jaskyne. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023). / Zdroj Disclaimer
Isaac Asimov - Oceľové jaskyne (Lindeni, 2023)
Detektívka, science fiction a dystopia v jednom? V podaní Isaaca Asimova to bude čitateľská lahôdka. Asimov zadefinoval tri zákony robotiky, ktoré dodnes ovplyvňujú pohľad na prítomnosť i budúcnosť umelej inteligencie. V rozľahlých mestách pod kupolami je umelá inteligencia pod prísnym dohľadom; vo vzdialených Vonkajších svetoch však žijú kolonisti a roboti bok po boku. Na Zemi sa nájde mŕtvola vesmíranského veľvyslanca. Policajný komisár Julius Enderby poverí detektíva Eliáša Baleyho úlohou nájsť jeho vraha. Vzťahy medzi Vesmíranmi a pozemšťanmi sú však napäté, a tak Vesmírania trvajú na tom, aby Baley na prípade spolupracoval s partnerom podľa ich výberu – robotickým vyšetrovateľom R. Daneelom Olivawom. Daneel však nie je taký robot, na akého je Baley zvyknutý zo Zeme. Je na nerozoznanie od človeka a napriek trom zákonom robotiky a z nich vyplývajúcej nemožnosti spáchať zločin sa už onedlho hlavným podozrivým stáva práve Baleyho nový partner. Môže však robot porušiť tri zákony robotiky?

Pod holým nebom. Druhé slovenské vydanie (prvé s týmto názvom) (Lindeni, 2023).
Pod holým nebom. Druhé slovenské vydanie (prvé s týmto názvom) (Lindeni, 2023). / Zdroj Disclaimer
Isaac Asimov - Pod holým nebom (Lindeni, 2023)
Vražda, detektív, ktorému nič neunikne, roboti a to všetko v nadsvetelnom tempe! Pokračovanie obľúbenej sci-fi série Isaaca Asimova. Nadčasová séria Isaaca Asimova o robotoch – od ikonickej poviedkovej zbierky Ja, Robot až po štyri dnes už za klasiku považované romány – obsahuje najvplyvnejšie myšlienky moderného sci-fi. Zadefinovali tri zákony robotiky, ktoré dodnes ovplyvňujú pohľad na prítomnosť i budúcnosť umelej inteligencie. Obyvatelia planéty Solaria žijú takmer v úplnej izolácii. O všetky ich potreby sa starajú robotickí sluhovia a predstava priameho kontaktu s inými ľuďmi im pripadá nechutná. Napriek tomu sa jeden z obyvateľov stane obeťou vraždy. Solarijčania nie sú schopní vyšetriť tento prípad sami, a tak úradníci z Vonkajších svetov hľadajú pomoc na Zemi – u renomovaného detektíva Eliáša Baleyho. Baleymu opäť pridelia ako partnera robota Daneela Olivawa. Spolu cestujú na tento zvláštny nový svet a odhalia sprisahanie, ktoré by mohlo naveky zmeniť vzťahy medzi ľuďmi a robotmi.

Predohra k Nadácii. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023)
Predohra k Nadácii. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023) / Zdroj Disclaimer
Isaac Asimov - Predohra k Nadácii (Lindeni, 2023) (Nadácia #6)
Prequel k epickej science fiction, ktorú poznáte aj ako seriál! Píše sa rok 12 020 n. l. a imperátor Cleon nepokojne sedí na tróne v Trantore. V hlavnom meste galaktickej ríše vytvorilo štyridsať miliárd ľudí civilizáciu oplývajúcu technickou aj kultúrnou zložitosťou. Hari Seldon prišiel na Trantor zverejniť prácu o psychohistórii, teórii matematického predpovedania budúcnosti. Mladý matematik tým spečatil svoj osud aj osud celého ľudstva: stáva sa mužom s kľúčom k budúcnosti, ktorá bude naveky známa ako Nadácia.

Ráma II. Prvé slovenské vydanie (Mamaš, 2023).
Ráma II. Prvé slovenské vydanie (Mamaš, 2023). / Zdroj Disclaimer
Arthur C. Clarke – Ráma II (Mamaš, 2023)
V roku 2200, sedemdesiat rokov po prvom stretnutí s Rámom, do našej slnečnej sústavy opäť vstupuje vesmírna loď, ktorú vytvorila mimozemská civilizácia. Tentoraz sú ľudia na Zemi pripravení a k objektu vysielajú tím zostavený z odborníkov. Po prvej návšteve Rámu totiž zostali mnohé otázky nezodpovedané. Ľudská posádka však nemôže tušiť, čo ju čaká vnútri záhadného plavidla, rovnako ako nevie zabrániť konfliktom, ktoré vypuknú medzi dvanástimi vedcami a astronautmi...

Hviezdna pechota. Prvé slovenské vydanie (Mamaš, 2023).
Hviezdna pechota. Prvé slovenské vydanie (Mamaš, 2023). / Zdroj Disclaimer
Robert A. Heinlein - Hviezdna pechota (Mamaš, 2023)
Branec z ďalekej budúcnosti prechádza na prahu dospelosti najťažším vojenským výcvikom v známom vesmíre a púšťa sa do boja s najnebezpečnejšími nepriateľmi ľudstva. Johnnie Rico vlastne nikdy nechcel narukovať, a už vôbec nie do mobilnej pechoty. Teraz sa však snaží zvládnuť nepredstaviteľne tvrdý bojový výcvik s vedomím, že vo vojne medzi Terranskou federáciou a krvilačnými pavúkovcami nielen jeho, ale aj celú jednotku delí od smrti jediný chybný krok.
Keď sa Robert A. Heinlein rozhodol napísať knihu o budúcej ľudskej spoločnosti, ktorá čelí útoku z vesmíru, ešte netušil, že vytvorí kontroverzný bestseller, ktorý bude aj po desaťročiach vyvolávať vášne, získavať prestížne ceny, fascinovať priaznivcov aj odporcov a položí základy nového žánru – vojenského sci-fi. Hviezdna pechota sa navyše stala inšpiráciou pre množstvo ďalších autorov a filmárov. Bez nej by dnešné sci-fi vyzeralo úplne inak.
Slovenská science fiction kniha roku!

Kacíri Duny. Prvé slovenské vydanie (Premedia, 2023).
Kacíri Duny. Prvé slovenské vydanie (Premedia, 2023). Disclaimer
Frank Herbert – Kacíri Duny (Premedia, 2023)
V piatom pokračovaní kultovej knižnej série sa opäť vraciame do piesočných dún. Leto Atreides je mŕtvy a jeho ríša upadá. Počas Rozptylu sa rozpŕchli do neznámych kútov galaxie miliónové davy. Z Arrakisu sa stal Rakis, planéta, ktorú zaplavila púšť – a ktorej hrozí vymretie obrovských piesočných červov. (vychádza 25. januára)
Do starých končín sa vracajú Stratení a hlásia sa o moc. A nie sú jediní. O nadvládu bojujú rôzne frakcie. Uprostred komplikovanej a neprehľadnej situácie sa objavuje Šíana, dievča, ktoré dokáže jazdiť na červoch ako kedysi Fremeni. Stelesňuje splnenie dávneho proroctva Božského imperátora.

Kapitula: Duna. Prvé slovenské vydanie (Premedia, 2023).
Kapitula: Duna. Prvé slovenské vydanie (Premedia, 2023). / Zdroj Disclaimer
Frank Herbert – Kapitula: Duna (Premedia, 2023)
Zavedené usporiadanie galaxie odchádza do dejín. Ctené matre, bezohľadné spoločenstvo, ktoré zničilo planétu Duna, je na vzostupe. Proti nim sa stále bránia zvyšky Bene Gesseritu a koordinujú odpor z dosiaľ neobjaveného sveta, planéty zvanej Kapitula. Plánujú nový Rozptyl, no tentoraz so sebou povezú aj jeden starostlivo opatrovaný poklad: piesočné červy, potomkov jediného gigantického červa, ktorého sa podarilo zachrániť z Duny. Zelený svet na planéte Kapitula sa čoskoro stane vyprahnutou pustatinou – a novou Dunou.
V tejto poslednej knihe svojej série o Dune Herbert znovu vytvára vesmír plný neskutočne rozvinutých postáv a kontextov, v ktorých sa dajú najlepšie oceniť. Ako sa odvíja mnohovrstevný dej knihy, čitateľ objaví fascinujúcu bohatosť detailov a uhlov pohľadu. Vzrušujúci príbeh od prvej po poslednú stranu, legenda najslávnejšieho sci-fi eposu stále žije.

Deň trifidov. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023)
Deň trifidov. Prvé slovenské vydanie (Lindeni, 2023) / Zdroj Disclaimer
John Wyndham - Deň trifidov (Lindeni, 2023)
Biológ Bill Masen je po operácií očí a ako jeden z mála ľudí na svete si nemôže pozrieť zvláštny meteorický roj. Všetci, ktorí toto vesmírne divadlo videli, však oslepli. Bezpečný a známy svet, ktorý Bill poznal len pred dvadsiatimi štyrmi hodinami, je navždy preč. Okrem nástrah po katastrofickej udalosti všade číhajú aj trifidy – dvojmetrové mäsožravé rastliny, ktoré dokážu kráčať a jedovatým žihadlom poľahky zabiť dospelého človeka.
Ľudstvo je v troskách a trifidy sú na ceste ovládnuť svet.

ROMÁNY V ČESKOM JAZYKU

Dosah spásy. Prvé české vydanie (Polaris, 2023).
Dosah spásy. Prvé české vydanie (Polaris, 2023). / Zdroj Disclaimer
Dan Abnett - Dosah spásy (W40k: Gauntovi duchové #13) (Polaris, 2023)
Duchovia z tanithských Prvých a jediných už boli príliš dlho mimo prvej línie. Preto sa zaradujú, keď sa im naskytne misia, v ktorej môžu dokonale využiť svoje schopnosti. Cieľ: tajomný Dosah spásy, vzdialená a nedobytná pevnosť ukrývajúca tajomstvo, ktorá by mohla zmeniť priebeh kampane v Sabbatiných svetoch. Jej prepad sa prakticky rovná samovražednej misii a Duchovia možno boli príliš dlho v zálohe a spohodlneli. Plukovníka komisára Gaunta a jeho Duchov, prenasledovaných prízrakmi z minulosti ale aj ich úhlavným nepriateľom, možno čaká ich hviezdna hodina... alebo ich posledná misia. Trinásta kniha z cyklu Gauntovi Duchovia.

Člověk. Prvé české vydanie (Polaris, 2023).
Člověk. Prvé české vydanie (Polaris, 2023). / Zdroj Disclaimer
Neal Asher – Člověk (Vzestup Džainů #3) (Polaris, 2023)
Zo svojho dávneho väzenia sa oslobodí džainská vojnová loď disponujúca smrtiacou technológiou. Jej cieľom je zničiť svojho starého protivníka Klientku a zničiť všetkých, ktorí sa mu postavia do cesty. Ľudia aj Pradori sa domnievali, že Džainovia dávno vyhynuli. Ich nemesis je teraz ale späť a Orlandine sa musí pripraviť na obranu ľudstva. K tomu ale potrebuje znalosti Klientky - lenže je vždy nepriateľ vášho nepriateľa vaším priateľom?
Zemská centrála a Pradori uzavrú tvárou v tvár skaze mrzuté spojenectvo. Nie všetci sú s tým však spokojní a niektorí urobia čokoľvek, aby túto krehkú koalíciu rozbili.
Ako džainská vojnová loď razí cestu naprieč galaxiou, zdá sa nezastaviteľná. Orlandinou životnou úlohou je neutralizovať džainskú technológiu, takže či nad ňou nedokáže triumfovať ona, nedokáže to nikto. Čo ak sa ale stane tým, čo prisahala zničiť?
Tretia a záverečná časť Vzestup Džainů.

Jadérko. Prvé české vydanie (Host, 2023)
Jadérko. Prvé české vydanie (Host, 2023) / Zdroj Disclaimer
Matt Bell – Jadérko (Host, 2023)
Stavili by ste, tvárou v tvár ku koncu sveta na to, že sa ľudstvo nakoniec spojí a katastrofu odvráti? Jadierko je košatá a tajuplná kniha o stromoch a ľuďoch pod nimi — o ľuďoch žijúcich vo svete, ktorý premieňajú.
Dobou osídľovania panenskej Ameriky putuje faun Chapman, sadzač jabloní: zároveň zviera otvorené pôvodnému poriadku prírody, človek odhodlaný vnútiť svetu vlastný poriadok a odveká bájna bytosť prenasledovaná dávnou i práve prežívanou vinou. V druhej polovici dvadsiateho prvého storočia je Amerika krajinou vyčerpaných možností a obmedzených slobôd, ktorej krajinu „odsídľuje“ šľachtiteľ stromov John, ktorý chce dať Zemi novú šancu tým, že z nej zmaže ľudský ciach. Za koncom sveta v ľadovej pustatine prežíva posledný úbohý kyborg bez mena, dedič všetkého tvorstva. Po stovkách rokov živorenia v symbióze s unavenými strojmi stane na začiatku cesty, pre ktorú bol zrejme pôvodne stvorený. Na jej koniec nevidí, ale vie, že sa zbieha s jeho vlastným koncom ako korene v jednom kmeni.
Všetkým potom do života zaznieva strašný hlas speváka Orfea, žalospev schopný tvoriť a boriť mikrosvety.

Invaze zlodějů těl. Prvé české vydanie (Fobos, 2023).
Invaze zlodějů těl. Prvé české vydanie (Fobos, 2023). / Zdroj Disclaimer
Jack Finney - Invaze zlodějů těl (Fobos, 2023)
Jedného tichého večera odhalí doktor Miles Bennell desivú skutočnosť. Pokojné kalifornské mestečko Mill Valley, kde žil a pracoval celý život, sa pomaly, ale iste mení. Neznáma hrozba z vesmíru prenikla do samého srdca jemu známeho sveta a mimozemské formy života pokradmo zaplavujú telá a mysle jeho susedov a priateľov.
Nezostáva nič iné, len sa postaviť protivníkovi, pred ktorým nemožno utiecť. A nebezpečenstvo sa môže skrývať za každou známou tvárou...
Román, ktorý prvýkrát vyšiel v roku 1955, je klasickým príbehom o mimozemskej invázii a víťazstve ľudského ducha nad neviditeľným nepriateľom. Stal sa tiež predlohou pre niekoľko úspešných filmových spracovaní.

V životech loutek. Prvé české vydanie (Fantom Print, 2023)
V životech loutek. Prvé české vydanie (Fantom Print, 2023) / Zdroj Disclaimer
TJ Klune - V životech loutek (Fantom Print, 2023)
TJ Klune vás pozýva hlboko do srdca prapodivného lesa a na mimoriadnu cestu rodiny poskladanej z náhradných dielov. V zvláštnom, nenápadnom domove postavenom vo vetvách stromov žijú traja roboti – otcovský vynaliezavý android Giovanni Lawson, milo sadistická mechanická ošetrovateľka a malý, neurotický vysávač. A žije s nimi aj Victor Lawson, človek. Sú jedna rodina, schovaná a v bezpečí.
Potom, čo Vic z blízkeho šrotoviska zachráni a opraví neznámeho androida s označením „HAP“, doženú Gia ozvuky temnej minulosti, a to tým najhorším možným spôsobom. Stačí totiž len jediná kvapka krvi z Victorovej dlane, aby upozornila robotov z Giovho predchádzajúceho života na to, kde sa nachádza. A zatiaľ čo sa Vicov domov rúca v plameňoch, Gio je zajatý a odvezený späť do svojho starého laboratória v Meste elektrických snov. Zvyšok Vicovej nesúrodej rodiny sa tak musí vydať na cestu nehostinnou krajinou, aby Gia zachránil pred vyradením, alebo ešte horšie, pred preprogramovaním.
Cestou za záchranou Gia musí Vic, zmietaný protichodnými pocitmi zrady a náklonnosti k Hapovi, urobiť rozhodnutie: Dokáže prijať lásku s podmienkami?

Neúprosný Měsíc. Prvé české vydanie (Fobos, 2023).
Neúprosný Měsíc. Prvé české vydanie (Fobos, 2023). / Zdroj Disclaimer
Marie Robinette Kowal - Neúprosný Měsíc (Astronautka #3) ( Fobos, 2023)
Mary Robinette Kowal pokračuje vo svojej oceňovanej sérii Lady Astronaut, započatej knihami The Calculating Stars a The Fated Sky.
V najnovšom románe The Relentless Moon sa ako následok klimatických katastrof po dopade meteorického roja na Zemi šialene zvyšuje teplota. Vesmírny program sužujú nepokoje a sabotáže a cieľ IAC dostať čo najviac ľudí zo Zeme skôr, ako sa stane neobývateľnou, je v ohrození.
Elma York je na ceste na Mars, ale na mesačnej kolónii sa stále ešte len pracuje. Jej priateľka a kolegyňa Nicole Warginová je nadšená, že je jednou z tých priekopníckych osadníčok, ktorá využíva svoje značné letové a politické schopnosti na to, aby udržala program na správnej ceste. Menej ju však teší, že jej manžel, guvernér Kansasu, uvažuje o kandidatúre na prezidenta.

Pustina zvaná mír. Prvé české vydanie (Host, 2023).
Pustina zvaná mír. Prvé české vydanie (Host, 2023). / Zdroj Disclaimer
Arkady Martine - Pustina zvaná mír (Teixcalaan #2) (Host, 2023)
Pokračovanie oceňovanej space opery Spomienka zvaná Ríša z diplomatických kruhov ďalekej galaxie.
Na hraniciach mocného Teikskalánu sa vesmírna flotila stretáva s tajomnými mimozemšťanmi v prstencových lodiach, ktoré sa objavujú nevedno odkiaľ. Veliteľka Devatera Ibiška sa obracia na ministerstvo informácií, aby z centra ríše poslalo vyjednávača. Na vlajkovú loď tak prilieta vyslankyňa Troja Posidonia a o pomoc požiada aj svoju priateľku Mahit Dzmarovú.
Mahit, ktorá sa po krátkom čase vo funkcii lselskej veľvyslankyne vrátila z Teikskalánu, sa obáva, že ju strážcovia odkazu potrestajú za jej správanie v Meste. Prijíma teda ponuku Trojej Posidonie a pred nebezpečenstvom utečie priamo na vojnový front. Ako má ale nájsť spoločnú reč s mimozemšťanmi, keď už len komunikácia s priateľkou, ku ktorej chová trochu rozporuplné city, je pre ňu ťažký oriešok?
A je vôbec možné dohovoriť sa s civilizáciou, ktorá používa jazyk tak odporný, že sa ľuďom pri obyčajnom počúvaní krátkej nahrávky robí zle od žalúdka? Zdá sa, že kultúrny stret medzi staničníkmi a Teikskaláncami je proti tomu, k čomu sa schyľuje, urobenou prechádzkou hydroponickým sadom.

Maják na severu. Prvé české vydanie (Argo, 2023).
Maják na severu. Prvé české vydanie (Argo, 2023). / Zdroj Disclaimer
Natasha Pulley - Maják na severu (Argo, 2023)
Píše sa rok 1900. Anglicko padlo. Londýn je priemyselným centrom Francúzskej republiky. Joe stojí na stanici, na sebe má kvalitný plášť s podšívkou zo škótskej kocky a nepamätá si nič. Vôbec nič. Nevie, kto je, ani ako sa tam ocitol. Muž bez minulosti. Ale z času na čas akoby predsa len niečo videl - miesta, ľudí ... Vraj je to istá forma epilepsie. Až mu jedného dňa príde pohľadnica...
Čo má Joe spoločného s majákom ďaleko pri škótskom pobreží? Prečo tam prichádza zima počas jediného dňa? Kto napísal mená na stĺpy trčiace z mora? Ale hlavne – ako dopadnú napoleonské vojny? A dožije sa Joe súčasnosti? V strhujúcom románe Natashy Pulleyovej ucítite pach krvi, chlad morskej vody aj ničivé plamene lásky.
Je to nejakých štyristo stránok, ale človek má pocit, ako by ich bolo polovica. Ak môžete, vyhraďte si víkend a ponorte sa...
Posledná pecka Natashy Pulleyovej, v ktorej ohýba pravidlá žánru, v sebe majstrovsky kombinuje históriu, špekulatívnu fikciu, romantiku a ďalšie prvky, čím vzniká neuveriteľne čítavý celok… Toto je paráda.

Dveře spánku. Prvé české vydanie (Triton, 2023).
Dveře spánku. Prvé české vydanie (Triton, 2023). / Zdroj Disclaimer
Tim Pratt - Dveře spánku (Triton, 2023)
Zakaždým, keď Zax zaspí, prebudí sa do inej reality na inom svete. Nemôže si zvoliť cieľ a nikdy nevie, čo uvidí, keď otvorí oči. Niekedy sa prebudí v technologickej utópii, inokedy v zbombardovaných troskách zrútenej civilizácie alebo uprostred bojovej vravy. Môže sa spoliehať len sám na seba a drobných pomocníkov, ktorých cestou našiel – futuristické hračky, sedatíva, ktoré mu umožňujú rýchlo zaspať a utiecť z nebezpečných svetov alebo stimulanty, ktorými si naopak predlžuje pobyt na tých príjemných. Život sa síce nedá príliš plánovať, ale našťastie nie je Zax vždy sám. Môže so sebou brať ľudí, ak ich držia v náručí a spoločne zaspia. A tak navštevuje svet za svetom, kým nezistí, že po ňom idú...

Poseidonův odkaz. Prvé české vydanie (Laser-books, 2023)
Poseidonův odkaz. Prvé české vydanie (Laser-books, 2023) / Zdroj Disclaimer
Alastair Reynolds - Poseidonův odkaz (Poseidonovy děti #3) (Laser-books, 2023)
200 rokov po páde Mechanizmu dosiahla ľudská spoločnosť zdanlivú stabilitu. Kolónie sú pod oceánmi, v celej slnečnej sústave aj mimo nej, na extrasolárnych planétach. Spájajú ich lode, ktoré sa pohybujú polovičnou rýchlosťou svetla. Alebo skôr spájali by, keby hrozivá prítomnosť cudzích Strážcov neviedla k vynútenému moratóriu na medzihviezdne cestovanie.
Ale všetko sa zmení, keď na kolónii Skúška pravdy dorazí zdanlivo nemožný rádiový signál:
POŠLITE NDEGE
Správa pochádza z neobývaného, neprebádaného vesmíru ďaleko mimo dosahu ľudských možností.
Kto ju teda mohol poslať? A na čo potrebuje zneuctenú vedkyňu Ndege Akinyu, ktorá žije na kolónii v trvalom domácom väzení kvôli svojej roli pri zabití 417 000 ľudí?
V závere epickej ságy Poseidonove deti dostáva rodina Akinyovcov poslednú príležitosť očistiť svoje meno. A možno pri tom nájsť odpovede na najväčšie záhady vesmíru…

Požár v Elysiu. Prvé české vydanie (Triton, 2023)
Požár v Elysiu. Prvé české vydanie (Triton, 2023) / Zdroj Disclaimer
Alastair Reynolds - Požár v Elysiu (Prefekt Dreyfus #2) (Triton, 2023)
Jeden občan zomrel pred štrnástimi dňami. Dvaja pred týždňom. Štyria včera... a ak sa nepodarí nájsť príčinu a celé to zastaviť, budú čoskoro po smrti všetci.
Na desiatich tisícoch habitatoch a mikrosvetoch obiehajúcich okolo planéty Žltozeme umierajú ľudia bez varovania a bez zjavnej súvislosti medzi obeťami. Ich neurálne implantáty sa z ničoho nič rozpália a roztavia.
Alastair Reynolds sa vrátil do sveta Prefekta detektívkou, v ktorej nikto nie je v bezpečí, a predkladá strhujúci príbeh o technológiách, revolúcii a pomste.

Vrabčák. Prvé české vydanie (XYZ, 2023)
Vrabčák. Prvé české vydanie (XYZ, 2023) / Zdroj Disclaimer
Mary Doria Russell – Vrabčák (XYZ, 2023)
Vizionársky príbeh o podstate dobra a zla, ktorý nadchne fanúšikov Duny i Atlasu mrakov.
Ľudstvo konečne získalo dôkaz života vo vesmíre. Zatiaľ čo diplomati OSN vedú debaty o tom, ako zorganizovať misiu na planétu Rakhat, odkiaľ bol zachytený signál, poriadok jezuitov tam tajne vysiela vlastnú osemčlennú vedeckú výpravu. Z tej sa však v roku 2059 vracia iba kňaz Emilio - zohavený a psychicky na dne. Čo sa na Rakhate udialo? Kde je zvyšok posádky? Zdá sa, že jezuitská výprava objavila svet spochybňujúci samotnú definíciu ľudskosti.

Hrdinové umírají. Prvé české vydanie (Planeta9, 2023).
Hrdinové umírají. Prvé české vydanie (Planeta9, 2023). / Zdroj Disclaimer
Matthew Stover - Hrdinové umírají (Planeta9, 2023)
Vo svete Ankhany nie je väčší hrdina ako Caine, preslávený ako Čepeľ Tyshalleova. Je neúprosný, nezastaviteľný, jednoducho najlepší v tom, čo robí.
A Caine zabíja. Zabil už množstvo vládcov i prostých ľudí, zloduchov i hrdinov.
Doma na Zemi vystupuje Caine ako Hari Michaelson, superhviezda, ktorej dobrodružstvo v Ankhane priťahujú miliardy divákov. Napriek tomu je spútaný rigidnou kastovou spoločnosťou, musí ignorovať chmúrnu skutočnosť, že zabíja ľudí na vzdialenom svete pre zábavu na vlastnej planéte - a musí držať svoj zlosť na uzde.
Teraz však Caine stojí na hrane osudu.
On a jeho žena, Pallas Rilová, spolu dávno nežijú, ale niektoré putá prečkajú všeličo. To je Caineovi viac než jasné, keď zistí, že Pallas záhadne zmizla v slumoch Ankhany. Aby ju zachránil, musí čeliť najväčšej výzve svojho života: smrtiacej hre na mačku a myš s najzradnejšími vládcami dvoch svetov...
Česká science fiction kniha roku!

Dravé věci naší doby. Prvé necenzurované vydanie (Triton, 2023).
Dravé věci naší doby. Prvé necenzurované vydanie (Triton, 2023). / Zdroj Disclaimer
Arkadij & Boris Strugackij - Dravé věci naší doby (Triton, 2023)
Vitajte v našej dobe – 20. rokoch tohto storočia, ako si ich predstavovali Arkadij a Boris Strugačtí. Nie je to svet Poludnia, ešte nie, ale žiarivá budúcnosť už prebleskuje len kúsok za obzorom. Svet po desaťročiach vojen a hospodárskych otrasov konečne nadobúda stabilitu, a s rastúcim sebavedomím dokonca dvíha hlavu ku hviezdam.
Ivan Žilin, bývalý kozmoletec a teraz agent Bezpečnostnej rady, prichádza do blahobytného prímorského letoviska, aby prešetril sériu podozrivých úmrtí. Už od začiatku ale zisťuje, že to nebude mať jednoduché: Mestečko totiž ukrýva nespočetné množstvo lákadiel a kratochvíľ, ktorým miestni hovoria „kruhy raja“. Žilin sa toho teda počas svojho niekoľkodňového pobytu nakoniec dozvie viac, než by si býval prial - sám o sebe, o ľuďoch aj o ľudstve ako takom.
Román Dravé veci našej doby je mrazivou a znepokojivou víziou budúcnosti, v ktorej všetci všetko majú, ale v ktorej každému napriek tomu – alebo práve preto – niečo dôležité chýba.
Jediné predchádzajúce české vydanie románu (z roku 1985 pod názvom „Dravci môjho storočia“) bolo neblaho zasiahnuté dobovou cenzúrou. Jedno z najdiskutovanejších diel sa teraz konečne dostáva do rúk čitateľov v novom preklade, založenom na necenzúrovanom a plne zreštaurovanom origináli (dielo zreštauroval v roku 1997 S. Bondarenko so súhlasom Borisa Strugackého).

Pěšky na Aldebaran. Prvé české vydanie (Planeta9, 2023).
Pěšky na Aldebaran. Prvé české vydanie (Planeta9, 2023). Disclaimer
Adrian Tchaikovsky - Pěšky na Aldebaran (Planeta9, 2023)
Strhujúci príbeh astronauta strateného vo vnútri mimozemského artefaktu.
Volám sa Gary Rendell. Som astronaut.
Keď sa ma ako chlapca pýtali, čím chcem byť, až vyrastiem, odpovedal som: "Astronautom, prosím!" Sníval som o tom, že sa stanem astronautom, študoval a pracoval som ako astronaut. Keď sonda skúmajúca Oortov oblak našla podivnú mimozemskú skalu a bol vyslaný medzinárodný tím vedcov, aby tú záhadu letel odhaliť, stal som sa členom posádky. Myslel som si, aké mám šťastie.
Mal som ešte väčšie šťastie, keď došlo ku katastrofe, náš tím sa rozdelil a zablúdil v nekonečných chladných tuneloch. Ja som nejako prežil.

Rozpolcený čas. Prvé české vydanie (Laser-books, 2023)
Rozpolcený čas. Prvé české vydanie (Laser-books, 2023) / Zdroj Disclaimer
Dayton Ward - Rozpolcený čas (Star Trek: Epilog osudu #1) (Laser-books, 2023)
Čas sa rozpadá. Nespočetné množstvo alternatívnych a paralelných realít je pod útokom - slabnú a rúcajú sa z neľútostného náporu. Bez zásahu sa vesmír rúti do nekonečnej priepasti entropie. Starý priateľ, zocelený dekádami prihliadaním na túto dočasne eskalujúcu katastrofu, hľadá pomoc u kapitána Jean-Luca Picarda a posádky hviezdnej lode Enterprise. Apokalypsa môže pochádzať z ich budúcnosti, ale možno príčinu nájsť v minulosti? Samotná identifikácia neznámeho protivníka je len prvým krokom na dlhej ceste k mieru, ale prvotné úspechy prichádzajú za strašnú cenu. Koľko bude stáť finálne víťazstvo je vo hviezdach. A bude mať v budúcnosti, ktorá súčasnosť nebude pamätať, vôbec nejakú hodnotu?

Střet myslí. Prvé české vydanie (Fobos, 2023).
Střet myslí. Prvé české vydanie (Fobos, 2023). / Zdroj Disclaimer
Martha Wells - Střet myslí (Z deníků Robokata #5) (Fobos, 2023)
Po mnohých dobrodružstvách a nebezpečných misiách sa Robokat vracia na scénu v prvom samostatnom románe z pera oceňovanej americkej spisovateľky Marthy Wells, ktorá pred rokmi predstavila čitateľom vedecko-fantastickej literatúry postavu humanoidného robota so sklonmi k sarkazmu a ironickým poznámkam na adresu ľudí. Podobne ako v predchádzajúcich príbehoch sa aj teraz Robokat ocitá vo víre diania a vrhá sa do akcie, aby zachránil svojich klientov, priateľov, skoro priateľov a aj tých, na ktorých by mu podľa jeho slov ani nemalo záležať, pred následkami odvekého ľudského problému – chamtivosti. Keď prvýkrát za svoju existenciu zakúsi stratu niekoho, kto mu dokázal porozumieť a pomôcť, neváha a rozhodne sa dopadnúť a zničiť vinníkov, a to aj napriek tomu, že by si najradšej niekde osamote vychutnával seriály a dúfal, že si ho nikto nevšimne a neopýta sa , ako sa cíti. Vitajte vo svete vesmírnych kolónií, prefíkaných korporácií a robotov so schopnosťou vymaniť sa zo svojho pôvodného nastavenia a urobiť viac, než sa od nich očakávalo: vyznať sa sám v sebe.

Smiřitelův spár. Prvé české vydanie (Fobos, 2023)
Smiřitelův spár. Prvé české vydanie (Fobos, 2023) / Zdroj Disclaimer
Gene Wolfe - Smiřitelův spár (Fobos, 2023) (Kniha Nového Slunce #2)
Mučiteľský tovariš Severián pokračuje vo svojej púti do provinčného mesta Trax, kam ho predstavitelia cechu poslali do vyhnanstva po tom, čo prejavil láskavosť odsúdenej na smrť a porušil tak cechové pravidlá.
Cestou by však tiež chcel znova nájsť milovanú Dorkas a vyhľadať oprávnenú majiteľku Zmieriteľovho spáru, mocnej relikvie, ktorá sa mu zhodou okolností dostala do rúk. Snaha splniť svoje záväzky ho prevedie nebezpečnou baňou, kde sa namiesto rudy ťažia pozostatky vzdialenej minulosti, skrytými zákutiami vladárskeho sídla i rozvalinami mesta, ktorého dávny veľkňaz sa Severiánovi pozoruhodne podobal…
Gene Wolfe nestavia stále nové prekvapenia do cesty iba svojmu hrdinovi, ale aj čitateľom. Tí sa tak v druhej časti tetralógie Kniha Nového Slnka môžu tešiť na svojbytné prerozprávanie mýtu o Théseovi, divadelnú hru, v ktorej sa spolu so Severiánovým osudom záhadne a pokrútene odráža aj osud celého sveta, alebo na šibalské citáty z klasických diel.

Liktorův meč. Prvé české vydanie (Fobos, 2023)
Liktorův meč. Prvé české vydanie (Fobos, 2023) / Zdroj Disclaimer
Gene Wolfe - Liktorův meč ( Fobos, 2023) (Kniha Nového Slunce #3)
Ohromný spletitý žalár vyhĺbený v skale, v ktorom si bez denného svetla odpykávajú trest stovky či tisíce väzňov – taká je Vinkula mesta Trax, ktorej správy sa ujal mučiteľský tovar Severián. Ide pre neho o druhú šancu pokorne uplatniť znalosti a zručnosti, ktoré mu cechovní majstri vštepovali už odmala.
Ďalší osudový zvrat však na seba nenechá dlho čakať a Severián sa znovu stáva vyhnancom čeliacim dlhým radom netvorov: ohnivému prízraku sliediacemu po jeho stope, šelme vstrebávajúcej s mäsom obetí aj ich osobnosť, dvojhlavému tyranovi i starým známym, ktorých mylne pokladal za neškodných a poľutovaniahodných. A každý krok ho približuje k frontovej línii na severe…
V treťom diele tetralógie Kniha Nového Slnka pokračuje púť plná nebezpečenstva a pokušenia, na ktorej sa Severián učí lepšie rozumieť svetu i sám sebe a postupne odhaľuje obrysy veľkej úlohy, pred ktorou stojí a ku ktorej jeho púť horami i džungľami umierajúceho sveta smeruje.

ZBIERKY POVIEDOK

Zástup vzpomínek. Prvé české vydanie (Triton, 2023)
Zástup vzpomínek. Prvé české vydanie (Triton, 2023) / Zdroj Disclaimer
James S. A. Corey - Zástup vzpomínek (Expanze) (Triton, 2023)
Na Marse experimentuje vedec s novým typom motora, ktorý jedného dňa umožní ľudstvu cestovať ku hviezdam. Skupina trestancov na väzenskej stanici vyhĺbenej vo vnútri asteroidu nemá ani potuchy, aká katastrofa sa na všetkých valí. Šéf podsvetia sa pripravuje opustiť rodnú planétu sužovanú preľudnením, znečistením a chudobou. Rodina bojuje s protivenstvom na kolonizovanom cudzom svete, kde našla nový domov. To všetko, a mnohé ďalšie, nájdete v tejto neobyčajnej poviedkovej zbierke zo sveta Expanzie.

Dědicové budoucnosti. Prvé české vydanie (LEVYN, 2023).
Dědicové budoucnosti. Prvé české vydanie (LEVYN, 2023). / Zdroj Disclaimer
H. G. Wells - Dědicové budoucnosti (Sebrané povídky H. G. Wellse #3) (LEVYN, 2023)
Čo sa stane s civilizáciou napadnutou jedovatými mravcami? Ako sa dá počas jedného dňa vystúpiť na alpský štít a bezpečne sa dostať zase späť do hotela? Čo sa ukrýva za tajomnými dverami v stene alebo v rádžovom trezore? Tak rozmanité otázky si vo svojich fantastických, dobrodružných alebo čisto humoristických prózach kladie anglický spisovateľ H. G. Wells v treťom, záverečnom zväzku zozbieraných poviedok, predstavujúcom autorovu neskoršiu, vyzretú tvorbu, aj menej známe texty vychádzajúce vo svojej dobe iba časopisecky.

POVIEDOKOVÉ ANTOLÓGIE

Příběhy kacířství. Prvé české vydanie (Polaris, 2023).
Příběhy kacířství. Prvé české vydanie (Polaris, 2023). / Zdroj Disclaimer
Nick Kyme & Lindsey Priestley (eds.) - Příběhy kacířství (Polaris, 2023)
Keď sa vojvodca Horus vzbúril proti Cisárovi, vypukla občianska vojna, ktorá takmer zničila Impérium. V celej galaxii zúri boje, keď sa niektorí Astrates postavili proti svojim bratom v zbrani. Jediným víťazom tejto dlhotrvajúcej vojny je smrť. Ale už dávno predtým sa légie stretávali s určením svojej identity voči požiadavkám Veľkého krížového ťaženia. Poviedky v tejto knihe zo sveta Warhammeru 40 000 popisujú bitky zvedené v čase, keď sa Veľké krížové ťaženie chýli ku koncu a zrodilo sa Horovo kacírstvo, ktoré na seba berie najrôznejšie podoby - od šarvátok s kacírmi a mimozemskými votrelcami až po konflikty v samotných légiách alebo dokonca s vlastným svojhlavým primarchom.

REPRINTY

Brian W. Aldiss - Helikonie I – Jaro (Helikonie #1) (Laser-books, 2023)
Isaac Asimov - Kosmické proudy (Trantor #3) (Argo, 2023)
Isaac Asimov - Neznámý Asimov (Argo, 2023)
Kir Bulyčov - Osada (Triton, 2023)
Arthur C. Clarke - Konec dětství (Argo, 2023)
Samuel R. Delany - Nova (Laser-books, 2023)
Ivan Antonovič Jefremov - Hmlovina Andromedy (Torden, 2023)
Frederik Pohl & Cyril M. Kornbluth - Obchodníci s vesmírem (Triton/Argo, 2023)
Dan Simmons - Olymp (Ílion #2) (Fobos, 2023)
Jack McDevitt - Deepsix (Priscilla Hutch Hutchinson / Akadémia #2) (Planeta9)
Allan Cole & Chris Bunch - Vulkán (Sten #1) (Triton, 2023)
Alastair Reynolds - Odhalený vesmír (Odhalený vesmír #1) (Triton, 2023)
Alastair Reynolds - Kaldera (Odhalený vesmír #2) (Triton, 2023)
Arkadij & Boris Strugackij - Je těžké být bohem (Triton, 2023)
Arkadij & Boris Strugackij - Pondělí začína v sobotu (Triton, 2023)

cyberstorm

Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.