Štvrté proroctvo (Knowing) - Recenzia

Čo majú spoločné ďalší sfušovaný distribučný názov filmu, režisér Vrany a Ja, robot a najpreceňovanejší herec súčastnosti?
Tajomné proroctvá vždy priťahovali ľudí. Paradoxne sa zatiaľ nikdy nevyplnili alebo sa na ne dochádza vždy až po udalosti, ktorú mali "predpovedať". Proroctvo, ktoré nájde John Koestler (Nicolas Cage) je však trochu iné. Časová schránka, ktorú po 50-tich rokoch vykopú na základnej škole jeho syna obsahuje okrem roztomilých detských kresieb aj zvláštny kód, ktorý všetci spočiatku považujú len za nezmyselnú spleť čísiel. John, ktorý je zhodou okolností aj profesorom astrofyziky na MIT však zakrátko dôjde na to, že tieto čísla nie sú náhodné a bohužiaľ to nie sú ani čísla do lotérie. Čísla udávajú dátumy najväčších katastrof za posledných 50 rokov. Štyri z nich sa však ešte len majú stať...
Knowing - Záber - Knowingc
Knowing - Záber - Knowingc Disclaimer
Priznám sa, že keď som čítal zépletku filmu pred pár mesiacmi, okamžite ma zaujala. Takisto mená ako Alex Proyas - podľa mňa jeden z najlepších režisérov súčastnosti (minimálne v žánri sci-fi) či Nikolas Cage - kedysi zaujímavý herec v poslednom čase skôr známi svojimi podivnými príčeskami, ma prinútili začať venovať tomuto filmu pozornosť. Keď sa na niečo tešíte obvykle ostávate sklamaný, to však nie je tento prípad.
Knowing - Záber - Knowingb
Knowing - Záber - Knowingb Disclaimer
Proyas nesklamal a v istom zmysle ani Cage, aj keď jeho herecký prejav príliš neoslní - vo filme opakuje prakticky jeden a ten istý WTF? výraz, dá sa to prežiť. To čo filmu nedal hlavný herec však skvelo napravil režisér. Ten opäť potvrdil svoj talent a schopnosť natočiť atmosférické a napínavé sci-fi. Buďte pripravený, že Knowing je čistokrvný sci-fi triler miestami prechádzajúci až do hororu. Aj keď sa film miestami nevyhne telenovelovým pasážam a existencionálnym vložkám, od prvej katastrofickej scény (a dám ruku do ohňa za to, že vás naozaj dostane!) má stupňujúci sa spád a záverečná scéna vám minimálne vyrazí dych.
Knowing - Záber - Knowinga
Knowing - Záber - Knowinga Disclaimer
Koniec je vskutku prekvapivý a dáva filmu až "spielbergovské" rozuzlenie, ktoré asi nikto nečaká. Niekomu sedieť nemusí, mne sa však páčilo. Je to asi jeden z dôvodov prečo sa tomuto filmu ušli mierne rozpačité hodnotenia. Ja s nimi však nesúhlasím, pre mňa je Knowing zatiaľ sci-fi roka a pevne verím, že ho prekoná až ON - myslím, že každý sci-fi fanúšik vie o kom hovorím :)

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut