Miroslav Pech – Program Nosferatu: Krvavý návrat k dcére (recenzia)

Český hororový autor Miroslav Pech sa vrhol na upírsku tematiku. Ako to dopadlo?
Lukáš Polák
Upírstvo v horore.
Existuje vyšťavenejšia téma? Je vôbec možné prísť s niečím neokukaným? Poznáme upírov ako šlachticov, vrahov, beštie alebo aj ako trblietavých milencov. Svoj pohľad na túto tému sa pokúsil predostrieť šikovný autor Miroslav Pech. Český spisovateľ napísal niekoľko hororových kníh (Mainstream, Dítě tmy alebo Rytíř), no taktiež vydal diela, ktoré nemajú s hororom nič spoločné (Otec u porodu, Marabu). Jeho najnovšie dielo vyšlo v edícii Zrnka temnoty, ktorú vydáva vydavateľstvo Golden Dog.
Program Nosferatu. Prvé vydanie (Golden Dog, 2024).
Program Nosferatu. Prvé vydanie (Golden Dog, 2024). / Zdroj Disclaimer
Kristýnin otec Josef „Goblin“ Štěpán bol hororový spisovateľ. Napísal niekoľko šťavnatých diel plných monštier, násilia a bizarných zápletiek. Horor nielen písal, ale ním aj žil. Po večeroch pozeral strašidelné filmy, mal obrovskú zbierku kníh a patril k ľuďom, o ktorých sa vraví, že sú chodiaca encyklopédia. Vzťah s Kristýninou mamou sa mu rozpadol a po čase sa rozhodol spáchať samovraždu. Prečo to spravil?
Prvá polovica knihy je doslova pitva vzťahu Kristýny a jej otca. Mezi riadkami cítiť ich vzájomnú lásku, jedinečnú chémiu medzi rodičom a dcérou a ich osobitný vzťah (nemajú problém si dať spolu ani LSD). Síce od začiatku vieme, že Josef zomrel, no k danej situácii dôjde až v polovici knihy, a zatiaľ prežívame spoločné chvíle spolu s nimi. Český autor zachytil ich vzťah autenticky, postavy doslova ožili a mal som chuť stráviť s nimi hororový večer.
Približne v polke knihy vnikne do príbehu záhada. Josef „Goblin“ Štěpán je mŕtvy, no tesne po smrti sa ozve dcére cez počítač. Nechce prezradiť, aký je posmrtný život, ako to funguje za bránami smrti, ale zároveň chce od nej niečo dôležité. Najprv som mal podozrenie, že príbeh odbočí do vôd dark fantasy žánru (skúmaním podsvetia alebo dôjde k stretnutiam s démonmi), no dej okamžite preradil do žánru hororu. Hneď prvá krvavá scéna mi pripomenula Hellraisera od Clivea Barkera, nemyslím Cenobitov, ale Frankovu časť koláča. Čiže ani o červené farby smrti som neprišiel a niektoré scény potešili moje po béčkovosti a drsnosti chtivé srdce.
Voči knihe mám iba jednu výčitku. Vzťahu medzi ústrednými postavami venoval český autor obsiahlu časť knihy, pokiaľ by išlo o román, tak by to bolo v poriadku a na hororovú časť príbehu veľa priestoru nezostalo. Románová dĺžka by dielu viacej pristala.
Program Nosferatu je na jednu stranu béčkový horor s bizarnou zápletkou, no na druhú stranu ide o skvelú ukážku diela, kde postavy ožívajú pred očami a ich vzájomný vzťah cítiť medzi riadkami. Osobne by som privítal viac hororu, no to môže byť len môj problém. Nové Zrnko temnoty stojí teda za pozornosť.

Hodnotenie: 80 %

Miroslav Pech - Program Nosferatu
Vydavateľstvo: Golden Dog