Reportáž z Comic Conu Junior 2023

Popri svojom veľkom bratovi Comic Cone v Prahe je brnenský festival síce mladšia, ale o nič menej zaujímavá akcia. S hereckými hviezdami zahraničných ako aj českých televíznych a filmových produkcií, dvoma hernými zónami, viacerými prednáškovými miestnosťami a vynikajúcou organizáciou sa jedná o udalosť, ktorú by ste vo festivalovom kalendári nemali vynechať.
Je štvrtok poobede, balím veci, nakladám do auta a vyberám sa na cestu októbrovým Slovenskom a Moravou smerom za festivalovými zážitkami. Sčasti upršaná cesta nie je nijak zaujímavá, a tak si ju spríjemňujem počúvaním žánrových podcastov (pre RPG nadšencov - odporúčam najmä prvú polovicu vysielaní od Guya Sclandersa na jeho podcastovom zozname). Tie ma naladia minimálne na hernú atmosféru, keďže tú očakávam aj na samotnom festivale.
Pavilón E Brnenského výstaviska - tri poschodia plné geekstva
Pavilón E Brnenského výstaviska - tri poschodia plné geekstva / Zdroj Disclaimer
Po neskoršom príchode (ďakujem, Strečno) a ubytovaní sa v Quality Hotel (meno ako vyšité a zodpovedajúce obsahu), ktorý sa nachádza len pár krokov od Pavilónu E Brnenského výstaviska, kde bude doma aj samotný festival, sa stretávam so Zdeňkom z organizačného tímu. Z toho sa počas večerného posedenia pri jednom drinku vykľuje znalec stolových hier a aktívny LARP fanúšik - máme teda o čom hovoriť! Zároveň dostanem prvú info, ako festival prebieha, kedy začína a čo sa od nás ako mediálne zastrešujúceho partnera očakáva. Dostávame taktiež termíny na prístup k interview s vybranými hviezdami festivalu. (Na spísané rozhovory sa môžete čoskoro tešiť u nás na webe - prezradím zatiaľ len toľko, že to bude Michael Shanks z tímu SG-1 a Connor Trinneer z posádky Star Trek Enterprise).
Comic-Con Junior 2023 - Produkcia - Hostia festivalu
Comic-Con Junior 2023 - Produkcia - Hostia festivalu Disclaimer
V piatok je počas celého dňa cítiť trmu-vrmu pri stavbe jednotlivých stánkov, kójí, vybavenia prednáškových miestností. Keď večer prichádzam, aby sme spolu so Števom postavili aj náš scifi.sk stánok a vyplnili tak pridelenú kóju veľkosti 2x2 metre v partnerskej zóne oproti Artist Alley, sú mnohí už vybalení, kníhkupectvá stavajú usilovne predajné regále a vybaľujú knihy, komiksy a mangy. (Počas soboty ale začujem útržky rozhovorov ich zamestnancov, ktoré signalizujú, že toho zobrali toľko, že vybaľovanie trvá ešte počas festivalu samotného. Klobúk dole pred toľkou obetou pre vec a super nasadením! Pre návštevníctvo: oplatí sa teda prísť a pozrieť na tovar niekoľkokrát!) 😉
Artist Alley zaplnili veľmi pôsobivé výtvory mladých talentov
Artist Alley zaplnili veľmi pôsobivé výtvory mladých talentov Disclaimer
Niektorí dokonca previezli na con skoro všetky zásoby - radosť to bola prehľadávať!
Niektorí dokonca previezli na con skoro všetky zásoby - radosť to bola prehľadávať! Disclaimer
Bohatú knižnú ponuku zastrešilo hneď niekoľko knihkupectiev
Bohatú knižnú ponuku zastrešilo hneď niekoľko knihkupectiev Disclaimer
Prehľad na mieste zaručovali obrovské mapy (a trochu menej čudný navádzací systém)
Prehľad na mieste zaručovali obrovské mapy (a trochu menej čudný navádzací systém) Disclaimer
Podľa mapiek očakávam zaplnenú plochu troch podlaží. Prízemiu budú kraľovať digitálne hry, partnerské stánky a zábavné aktivity či obchodíky. Prvé poschodie hosťuje hlavnú prednáškovú miestnosť ale aj všetky ostatné menšie prednáškové miestnosti, cosplay stage a stánky s knihami, umeleckými remeselníckymi predmetmi (už spomínaná Artist Alley) a miestom, kde budete môcť získať podpisy a fotky so zahraničnými hviezdami.
Záujem o konzoly bol veľký a hrali sa veľké aj malé deti
Záujem o konzoly bol veľký a hrali sa veľké aj malé deti Disclaimer
Taktiež konzoly si našli svojich priaznivcov, ktorí mohli vyskúšať najnovšie hry
Taktiež konzoly si našli svojich priaznivcov, ktorí mohli vyskúšať najnovšie hry Disclaimer
Food trucky na prízemí boli miestom, kde ste opäť mohli nabrať síl k ďalšiemu geekovaniu
Food trucky na prízemí boli miestom, kde ste opäť mohli nabrať síl k ďalšiemu geekovaniu Disclaimer
Druhé poschodie je tematicky venované stolovým hrám, ich predajcom a komiksovým umelcom a umelkyniam. Aj keď na mapách vyzerá všetko relatívne chaoticky, rovnocenne a neprehľadne, prezradím, že na mieste sa zorientujete veľmi rýchlo a nebudete na to potrebovať ani kartónové stojany s navigačnými označeniami (ktoré podľa mňa mixom farieb nedávajú žiadny zmysel).
Herňa stolových hier bola voľne prístupná a dostatočne veľká
Herňa stolových hier bola voľne prístupná a dostatočne veľká Disclaimer
Oproti herni sa nachádzali stánky distribútorov a výrobcov stolných hier
Oproti herni sa nachádzali stánky distribútorov a výrobcov stolných hier Disclaimer
Keď boli sály plné, v kuloároch sa nik nemusel tlačiť
Keď boli sály plné, v kuloároch sa nik nemusel tlačiť Disclaimer

Comic Con Junior

Prvý deň festivalu je najnavštevovanejší, no obe rána sa pred vstupom tvorí rad, z ktorého však po konečnom otvorení brán rýchlo ubúda a čoskoro sa - najmä ak ste si kúpili lístok dopredu - dostanete bez problému dnu. Pred vami sa tak doslova otvárajú dvere do fantázie. A to v tento deň využívajú mnohí rodičia so svojimi ratolesťami! Väčšina cieľovej skupiny, ktorá na brnenský Comic-Con Junior prichádza, sú - možno aj vzhľadom na názov - rodiny s deťmi. A nemusí sa jednať o fanúšikovské rodiny. Dnešná popkultúra je tak presiaknutá zahraničnými ikonami (od superhrdinov/ky počnúc, cez videohry a filmy, pri japonských postavičkách končiac), že deti sú na nich odkojené odmala a rodičia s tým veľa nenarobia. Filmotéky animovaných filmov za posledné dve desaťročia narástli od počiatkov Pixaru x-násobne. Star Wars a Marvel sa stali všadeprítomným mainstreamom, manga a anime kultúrne ovplyvňuje aj západnú a európsku tvorbu. Nie je teda prekvapivé, že najmä mladé publikum, ktoré namiesto WWF zvieratiek do albumov lepí Pokémonov, nebude na tejto akcii chýbať. A viem si predstaviť, že to pre nich musí byť udalosť, obliecť si spolu s ostatnými svoje kostýmy netopierých či pavúčích mužov a zázračných žien, a stretnúť na akcii osobnosti cosplay scény, ktorí a ktoré stvárňujú ich obľúbené postavy na nerozoznanie od predlohy. (Pozdravujem obrovského Thora. A jeho kladivo.)
Juniorské publikum sa zabavilo aj pri pretekoch v ovládaní autíčok
Juniorské publikum sa zabavilo aj pri pretekoch v ovládaní autíčok Disclaimer
Čo sa za mlada naučíš... - Princezna Lea počas tréningu
Čo sa za mlada naučíš... - Princezna Lea počas tréningu Disclaimer
Štvorlístok a jeho ilustrátor Jaroslav Němeček
Štvorlístok a jeho ilustrátor Jaroslav Němeček Disclaimer
Hurhaj a “chaos” vládne z celej akcie najviac na prízemí, ktoré je plné detí nalepených na obrazovky videohier, pričom na nich cez plecia dozerajú otcovia a mamy. Jednotlivé stánky od Samsungu (dokonca s konferenciérom), MSI, Xboxu, Nintenda či arkádnych hier a ďalších svojím zvukových výstupom v celom priestore naozaj kakofonicky zrkadlia to, čo sa deje okolo - neustály pohyb je tu daný nielen masou ľudí, ale aj rôznymi aktivitami - môžete si vyskúšať s Hawkeyom zastrieľať lukom do terča, vyskúšať zahrať basketbal alebo nájsť si čas na rôzne workshopové akcie. V obchodíkoch známych českých ale aj zahraničných predajcov si zakúpite svoj svetelný meč alebo čarodejnícky prútik či metlu. Úplne vzadu za celou sadou zaujímavých ponúk, kde minúť bubáčiky, sa nachádzalo niekoľko food-truckov (s príjemným výberom jedál) a ešte ďalej veľká Pokémon zóna, kde máte možnosť vymeniť alebo zakúpiť niektoré z kariet, albumov a ďalšieho merchu z tohto sveta či zahrať túto hru. Ľudí v nej bolo požehnane. Neviem, či decká ovládajú vôbec pravidlá - vidím to na mojom synovcovi - ale to im nebráni zbierať kartičky a vymieňať si ich, či mať svojich obľúbených pokémonov. Ako zberateľ im úplne rozumiem. Až mi slzička pri tom vytryskla, aká fajnová komunita nám tu dúfam do budúcna rastie!
Úplne vzadu bola umiestnená Pokezóna, kde sa uskutočnil nielen turnaj ale aj výmenná burza kartičiek
Úplne vzadu bola umiestnená Pokezóna, kde sa uskutočnil nielen turnaj ale aj výmenná burza kartičiek Disclaimer
Naopak - najprehľadnejším a najtichším je druhé poschodie, kde sú doma stolové hry. Musím pochváliť prehľadnú organizáciu stolov a demovaných hier, dostatok miesta, svetla najmä pri strane s oknami. Prítomní boli všetci veľkí hráči - od Blackfire (Asmodee), cez Mindok až po výrobcov terénov. Pri tom všetkom sa našiel priestor dokonca aj pre rolové hry (alias “Dračák”), ktoré zastrešila česká Dračí hlídka so stolami pre hranie, pri ktorých som neustále niekoho videl, keď som prechádzal okolo - super! Počas dní sa na tomto mieste - podobne ako aj napr. v Pokézóne - odohralo niekoľko turnajov, takže ak ste súťaživý typ, mohli ste skúsiť porovnať váš dôvtip s tými ostatných hráčov a hráčiek!
Súčasťou programu bolo aj zopár stolov pre rolovú hru Dračia hliadka, ktoré boli skoro vždy obsadené
Súčasťou programu bolo aj zopár stolov pre rolovú hru Dračia hliadka, ktoré boli skoro vždy obsadené Disclaimer
Na druhej strane najvyššieho poschodia sa vytvorilo miesto pre komiksových autorov a autorky, ktorých tento rok bolo hojne - medzi tých, ktorých minimálne reflektujem osobne patrili Petr Kopl a Jana Kilianová, no bol som veľmi pozitívne prekvapený aj z mien ako Kryštof Franciško, ktorého akvarelová technika priamo na mieste bola veľmi pôsobivá, detto vystavené kúsky na stene vedľa jeho stánku, či Dan Černý, ktorý aktuálne kreslí dokonca pre Disney komiksy (napr. Káčerovo) pre pôvodne fínsku mediálnu skupinu Sanoma. So všetkými sa dalo pokecať, pozrieť sa na ich prácu, prejsť si novinky či plánované projekty. Pre všetkých, ktorí a ktoré mali počas conu zistiť viac o ilustrovaní komiksov, ich tvorbe alebo sa opýtať na hocičo z kuchyne autorov a autoriek, tak mali možnosť naozaj prvého kontaktu! A ak vám slovná výmena nestačila, tak každé dve hodiny sa títo striedali v komiksových workshopoch, takže ste si mali možnosť vyskúšať veci priamo na mieste, nechať si poradiť, zlepšiť svoj štýl kreslenia a vyskúšať si niečo nové. A to som ešte nespomenul programovú líniu Comics Line, ktorá v sále na konci tejto chodby poskytovala celodenný prednáškový program od fans ale aj samotných autorov/iek komiksov o komiksoch, ich vydávaní či zaujímavých momentoch v tých najznámejších (Marvel, DC či indie komiks od Gaimana napr.)
Pôvodný český komiks bol bohato zastúpený, tu Petr Kopl a jeho Morgavsa a Morgana
Pôvodný český komiks bol bohato zastúpený, tu Petr Kopl a jeho Morgavsa a Morgana Disclaimer
Kryštof Franciško a jeho výstava prevažne akvarelovej komiksovej tvorby (Rudý Děs) príjemne prekvapila
Kryštof Franciško a jeho výstava prevažne akvarelovej komiksovej tvorby (Rudý Děs) príjemne prekvapila Disclaimer
Tvorba Kryštofa Franciška zaujala svojím osobitým štýlom
Tvorba Kryštofa Franciška zaujala svojím osobitým štýlom Disclaimer
Fanúšikovských prednáškových línií bolo ale habadej - o poschodie nižšie vyplnili celé jedno krídlo pavilónu: šesť prednáškových miestností s rozdielnou kapacitou poskytovalo dostatočný priestor a mohli by tak fungovať ako vlastný con sám o sebe! Zameraním boli rozdelené na sci-fi, fantasy, hry (ako stolové, tak videohry), ázijskú popkultúru, literárne a vedecké miestnosti. (Ak si predstavím, že to je vlastne samotný bratislavský Comics Salón / Anime Show a ich program, je toto porovnanie výstižné.) Nemuseli ste sa ani venovať ničomu inému a našli by ste si tu dostatok mozgovej potravy na celý víkend. Samozrejme, nie všetky prednášky boli stopercentne navštevované. Osobne sa mi páčila najmä komorná atmosféra Book Line, ktorá ponúkla naozaj veľmi kvalitný a pekný program - náhodou som sa tam ocitol na prednáške o písaní romantických fantasy a bol som veľmi prekvapený otvorenosťou prednášajúcich, ich vlastnými skúsenosťami, ale aj detailným zhodnotením trhu či aplikáciou postupov v ich práci. A ak by ste prešli celkový program jednotlivých línií, niektoré mená by vám určite zarezonovali, lebo ich poznáte zo žánrových médií.
Vynikajúci program na otvorenom pódiu pre fans cosplayu zastrešili známe české tváre
Vynikajúci program na otvorenom pódiu pre fans cosplayu zastrešili známe české tváre Disclaimer
Zaujímavá bola aj prednáška o romantickej fantasy literatúre s jej autorkami
Zaujímavá bola aj prednáška o romantickej fantasy literatúre s jej autorkami Disclaimer
Český Star Wars Cosplay je už dlhé roky organizovaný na veľmi vysokej úrovni
Český Star Wars Cosplay je už dlhé roky organizovaný na veľmi vysokej úrovni Disclaimer
Najväčšími miestnosťami a tým hlavným ťahúňom pre návštevníkov a návštevníčky boli ale obe mega-veľké prednáškové miestnosti E1 a E2 nachádzajúce sa na strednom (prvom) poschodí pavilónu E: tá prvá bola dedikovaná najmä prednáškam a rozhovorom so zahraničnými hosťami. Tá druhá zase domácim hviezdam, ako aj detskému publiku. Keď sa chodbami začali k bočným dverám týchto miestností valiť davy ľudí, vedeli ste, že prichádza čas, kedy sa na pódiu objaví nejaká zahraničná hviezda (alebo dve). Tohtoročný Comic Con Junior tak priviedol do Brna herecké osobnosti, akými sú Dean Cain (Superman, Smallville, Supergirl a ďalšie), Michael Shanks (Daniel Jackson zo seriálu Stargate SG-1), Lexa Doig (Andromeda z rovnomenného seriálu alebo Dr. Carolyn Lam zo seriálu Stargate SG-1), Connor Trinneer (Trip zo seriálu Star Trek Enterprise alebo wraith Michael zo seriálu Stargate: Atlantis) či William Nadylam (Yusuf Kama z Fantastických zverov). Ako zúčastnení/é ste tak mali šancu nielen zhliadnuť ich na pódiu v rozhovore s výbornou Silviou “Draky” Šustrovou (pozdravujem!), ale taktiež si zakúpiť možnosť odfotiť sa s nimi, popr. si dať túto fotku alebo iné memorabílie podpísať priamo na mieste! Michael s Lexou (sú manželia) napr. vo svojej nedeľnej dvojhodinovke srandovne nazvanej Manželská poradna s SG-1 predviedli už zohrané divadlo, v ktorom sa Lexa štylizovala do ráznej ženy a Michael do manžela pod papučou - všetko s rezervou a s priehršťou zábavných momentov pre vďačné publikum. A Connor bol príjemne uvoľnený a zároveň veľmi otvorený - podobne, ako je aj vo svojom podcaste The Shuttlepod Show, ktorý realizuje spolu so svojím priateľom a ďalším alumnom seriálu Enterprise, Dominicom Keatingom. (Toto kľudne môže Comic Con zavolať nabudúce!) Ostatných som nestíhal, no aj za týchto pár momentov, som vďačný.
Prítomné boli aj české hviezdy a zdieľali s publikom zážitky z hereckého života - tu Naďa Konvalinková známa z filmu Adéla ještě nevěčeřela
Prítomné boli aj české hviezdy a zdieľali s publikom zážitky z hereckého života - tu Naďa Konvalinková známa z filmu Adéla ještě nevěčeřela Disclaimer
Lexa Doig bola jednou z hlavných hostiek festivalu - a ponúkla vypointovanú zábavnú talk-show
Lexa Doig bola jednou z hlavných hostiek festivalu - a ponúkla vypointovanú zábavnú talk-show Disclaimer
Strihanie pásky pri otvorení Comic Conu Junior sa dialo v prítomnosti všetkých hlavných hostí a hostiek
Strihanie pásky pri otvorení Comic Conu Junior sa dialo v prítomnosti všetkých hlavných hostí a hostiek Disclaimer

Ako to teda zhrnúť?

Comic Con Junior je reprezentatívny - a to znamená ozaj veľa - con, ktorý je organizačne na vysokej úrovni. Detské (alebo juniorské? 😉) choroby, ktoré sa vraj objavili minulý rok, boli vychytané. Z reakcií na Facebooku po jeho ukončení bolo cítiť extrémne pozitívne pochvaly, pričom sa jednalo o príjemne strávený víkend pre všetkých zúčastnených. Priestory sú vynikajúce (až na prednáškové miestnosti s rovnou podlahou, ktoré môžu robiť problém zadným radám publika dovidieť na pódium), poskytujú všetky realizačné nutnosti ako pre vystavovateľov, tak pre zúčastnené rodiny. Bohatý program je ozaj top zásobený, takže si stále nájdete niečo, čo vás zaujme. Škoda len, že je tento viditeľný až týždeň pred akciou. (Možno len pre staré conové dinosaurie relikty, ktoré preferujú sedenie v bare a kecanie, sa tam možno nič vhodné nenájde. 😀 To ale nie je primárna cieľová skupina tohto podujatia.) Poloha Brna umožňuje časovo podobný dojazd autom z východu Slovenska, ako potrebujete do Bratislavy, takže ak sa budete rozhodovať, ktoré cony zvoliť, môžete tento pridať kľudne do zoznamu na budúci rok.
Summa summarum - vynikajúca akcia. Odporúčam!
Koľko pikachu vidíte na obrázku?
Koľko pikachu vidíte na obrázku? Disclaimer