A žili strašne, až kým nepomreli (recenzia Konec LiDCtva)

Bude matematika znamenať koniec našej planéty? Akí charizmatickí sú hrdinovia sveta DC v stave rozkladu? Je jeden z najväčších hitov DC, konečne vydaný v češtine, niečím viac než béčkovou zábavkou? Na tieto otázky vám odpovie recenzia.
Vydavateľstvo Crew za posledné roky zásobuje tuzemských čitateľov jedným superhrdinským komiksom za druhým. V edícií Legendy dostávame klasické príbehy či už z Marvelu alebo z DC, ale na svoje si prídu aj komiksáci hladní po aktuálnych sériách. Medzi tieto kúsky patrí práve miniséria Konec LiDCtva, ktorú som dostal do rúk. V USA sa od momentu vydania stala obrovským hitom a dokonca aj ja som si ju svojho času pridal do pull listu a čítal rovno v zošitovkách. Miniséria bola natoľko úspešná, že sa dočkala niekoľkých pokračovaní a z príbehu, ktorý mohol ostať samostatnou minisériou, sa stala skutočne epická sága.
Konec LiDCtva - Obálka - Obálka českého vydania Obálka českého vydania
Konec LiDCtva - Obálka - Obálka českého vydania Disclaimer
Príbeh je dosť jednoduchý a priamočiary. Čo však na prvý pohľad vyzeralo ako Darkseidov pokus o dobytie planéty Zem, bol v skutočnosti únos člena Justice League, Cyborga. Darkseid totiž zistil, že práve on vo svojom roboticky-ľudskom tele skrýva kľúč k odomknutiu rovnice Anti-života. Tá je od počiatku vekov Darkseidovou bielou veľrybou, po ktorej neúnavne pátra. Pri jej odomykaní sa však niečo pokazí, rovnica „ožíva“ a namieri si to rovno k Zemi. Vďaka faktu, že je Cyborg neustále online, sa začne rovnica šíriť pomocou internetu medzi obyvateľov planéty. Tí sa po kontakte s ňou začnú meniť na krvilačné, nemŕtve beštie a pandémia smrti je na svete.
Konec LiDCtva - Scéna - Skrotenie zlého Darkseida Skrotenie zlého Darkseida
Konec LiDCtva - Scéna - Skrotenie zlého Darkseida Disclaimer
Ako vravím, príbeh je priamočiary, jednoduchý a v celom komikse hrá len vedľajšiu rolu. Hlavným motívom nie je ani posolstvo o tom, ako internet a sociálne média môžu byť raz našou smrťou. Nie. Tým, čo tento príbeh posúva vyššie než obyčajné zábavné béčko, je spôsob, akým jeho autor pracuje s postavami a ich emóciami. Tom Taylor je austrálsky spisovateľ a jedna z najžiarivejších mladých hviezd superhrdinského komiksu. Má za sebou prácu na tituloch ako Injustice, Earth 2 alebo All New Wolverine. V češtine mu zatiaľ vyšiel len jeden titul, a to DC Black Label záležitosť, Hellblazer.
Konec LiDCtva - Scéna - Zombieker Zombieker
Konec LiDCtva - Scéna - Zombieker Disclaimer
Taylor patrí medzi tú hŕstku autorov, ktorí svoje postavy dokonale poznajú a úplne im rozumejú. Z jeho diel je cítiť, ze daný vesmír veľmi dobre pozná a má ho úprimne rád. Prvé kapitoly Konca LiDCtva sa môžu zdať uponáhľané, ale to je spôsobené práve tým, že postavy nemajú čas na trúchlenie a vydýchanie sa. Musia riešiť globálnu katastrofu, ktorou vírus rovnice Anti-života je. Ale keď v druhej polovici príbehu príde čas spracovať prežité tragédie, majte pripravené vreckovky. Taylor totiž zamáva vašimi srdciami tak, že ich budete potrebovať. Keď už spomínam tragédie, autor veľmi dobre pracuje aj s faktom, že v tomto príbehu môže umrieť ktokoľvek bez ohľadu na to, akou veľkou postavou vesmíru DC je. Verte mi, nikto nie je v bezpečí a nikto nemá isté, že sa dožije závarečnej strany.
Konec LiDCtva - Scéna - muž z ocele muž z ocele
Konec LiDCtva - Scéna - muž z ocele Disclaimer
O preklad sa postaral Ján Kukrál a odviedol výbornú prácu. Neviem, či aj samotný preklad názvu je jeho prácou, ale je to priam geniálne rozhodnutie. V originále sa miniséria volá DCeased, čo je šikovná slovná hračka a v preklade znamená „Zosnulí“. Prísť preto s niečím, čo v názve zachová aj ikonické DC a zároveň vystihne ducha príbehu, musela byť drina a myslím si, že zvoliť práve Konec LiDCtva bol vynikajúci nápad. Klobúk dole.

Záver: Áno, Konec LiDCtva je na prvý pohľad béčkovou zábavkou. Našťastie nám ju však prináša vynikajúci Tom Taylor, ktorý z nej vďaka svojej láske k vesmíru DC a jeho postavám robí nadpriemerné čítanie. Ak aj vy milujete tento vesmír, určite komiks neprehliadnite. Nebudete sklamaní. Ostáva len dúfať, že v Crew vydajú aj ďalšie časti tejto apokalyptickej ságy a my dostaneme kompletný príbeh, nie len jeho úvodnú kapitolu. Mimochodom všimli ste si, že som ani raz nepoužil slovo na Z? ;)

Hodnotenie: 85%

Konec LiDCtva
Pôvodný názov: DCeased