Stál som pred oknom

Vopred sa ospravedlňujem za to že táto poviedka nie je ani sci-fi ani fantasy (napriek tomu ju uverejňujeme, dala by sa zaradiť do lyrickej fantasy - pozn. scifi.sk). Vlastne len náhodou som sa dostak na tieto stránky a napadlo ma že by som ju tu mohol uverejniť. Preto ma prosím za to nekameňujte. Ja v skutočnosti poviedy vôbec nepíšem, no vlastne ja nepíšem nič. To len som bol opäť raz v takom duševnom rozpoložení, potreboval som dostať pocity von a tak som len tak začal písať. A výsledkom toho je tento lyrický zjav. Možno sa vám to bude zdať ako úplná blbosť, možno nie, neviem a práve preto to sem dávam. Preto píšte všetko čo vás bezprostredne po prečítaní napadne. Ešte som to neukazoval nikomu a vlstne aj ja sám som to po sebe čítal hádam len raz alebo dva krát. Keď tak by som ešte prípadným záujemcom mohol odporúčiť hudbu z tohto webu: http://narconomicon.xhosting.cz/, pri ktorej to celé vzniklo.
Filmová história scifi
Stál som pre oknom, a rozmýšľal. Zrazu som pochopil že je všetko inak. Že všetko čomu som do vtedy veril, všetko čo som videl a počul, všetko o čom som pochyboval, všetko bolo inak. Tak ale kto som? Pýtam sa neba. A čo tu robím? Tak sám, len ja. Načo? Pýtam sa.
Letím vzduchom. Dostávam sa na miesta, kde nikto nikdy predo mnou nebol. Alebo tu boli všetci. Len ja nie. Ale idem ďalej, tento kraj poznám, často som ho videl vo snoch. A je tu ona. Má krásny biely závoj a svetlé, do chuchvalca uviazané vlasy. Niečo sa jej pýtam. Ona my odpovedá. To čo počujem ma zneistí. Som to ja? A si to ty? Nie, ale vôbec. To len pri svojej ceste vzduchom som náhodou zahliadol dve mušky, ako sa naháňajú okolo sladkej šťavy.
Opäť som vo svojej izbe. Ťukám do klávesnice, snažím sa nemyslieť na nič. Ale tie predstavy sa opakujú. Nemôžem ich vyhnať z hlavy. Čo som zažil ma zmenilo, Nikdy som to nemal zistiť. Vravím si. Ale nemyslím to tak.
Tá tvár sa mi vracia. Vynára sa z monitora a pohlcuje ma. A ja opäť snívam. Alebo bdiem? Hm, paradox. Ako to preboha ja môžem rozoznať. Prečo mám veriť tomu čo mi podstrkuje mozog, tá sústava hmoty, ktorá vznikla, a vyvinula sa na Zemi, ako mu veriť, keď v živote ani len nevidel skutočný svet. Ale ja áno.
Stál som tu. Stál som tu a rozmýšľal. Ako sa mám vyrovnať s tým, že nič z toho čo som zažil sa nikdy nestalo, že nikto koho som poznal neexistoval. Ako sa s tým mám vyrovnať. Až teraz som to pochopil. Že žijem v tom najhoršom väzení. Vo väzení bez hraníc, bez obmedzení, kde si môžem robiť čo chcem. Som uväznený vo vlastnej realite. Čo len môže byť horšie ako väzenie bez hraníc, lebo kde nie sú hranice, nieto východu.
Všetko čo vidím, všetko čo cítim je tu iba odrazom mňa samého. Ten kameň na ceste je tam len preto že ja som tak. Som ten kameň, som každý človek, vec a miesto. Som vietor, voda i vzduch. To všetko pochádza z mojej hlavy. Aký nádherný musí byť skutočný svet. Svet v ktorom sú veci aké si nedokážem predstaviť, predstavy aké moja myseľ nedokáže vytvoriť, to tu nikdy nezažijem.

Tilk

Tilk

Diskusia

kanys (Anonym)
Wow. Hmm. ... . Wow. Zhluk... coho, myslienok? Skor suhrn momentalnych pocitov po premene v slova. Nic ine ako pocity to vo mne nevyvolalo. Ziadna konkretna myslienka. Abstraktne. Ale dobre. Vzhladom na to ze nepises vynikajuce.
08.12.2005
xius
ahjaj, tak tesne a predsa druhy :) ze by mal kanys doma konecne net????? chichi... k veci: abstrakcia je nebezpecna, ak nie si na vysokej urovni, citatel velmi rychlo zbada paralely so svojim myslenim a nenachadza v tvojom texte nic nove, co by ho uputalo... a zas dalsia skupina ti nebude rozumiet ani prdlajz :) (tam sa viac-menej radim) ja chapem tie pocity, viem ake to je...a musim tak akosi uznat, ze za okolnosti, za akych to vzniklo, je to dobre...ked si ja takto vypluvam dusu, tak to hned aj mazem a verte, ze robim dobre ;) takze...dojmy z diela mam skor prazdne, nic urcite, nic vyrazne...musel som sa brzdit, aby som nepreskakoval slova... abstrakcia je nebezpecna, sak vravim...
08.12.2005
draculin
Jaj,tak toto nemozem hodnotit. Kokteil myslienok,pocitov. Prilis osobne - pisane pravdepodobne len pre autora sameho..citatelovy (aspon mne:) tie pocity a myslienky vobec neprechadzaju,ani srnka netusi co tym chcel basnik povedat.. Nechytam sa ani toho,aky asi mal byt "zmysel" utvaru..co to vlastne chcelo povedat.
Ale zase to nie je nejak strasna kritika :o) ..len proste..alebo to sem nejak nepatri a je to mimo mísu..alebo si musim liznut muchotravky :o/
08.12.2005
marcus
Co je potom pisanie aj nie vyjadrenie svojich myslienok a pocitov? Nemoze predsa kazdy pisat podla vopred zadanej sablony a odosobnit sa natolko aby stal akoby za oknom a pisal dej uplne bez svojej osobnosti. Toto je podla mna velmi kvalitne napisane, aj ked uputavka bola takmer rovnako dlha ako cele dielko. Abstraktne , to je to spravne slovo. Abstraktne... mozno nebezpecne , mozno nie. Nebezpecne pre tych ktori sa toho boja a nevedia ako sa na to maju divat. Abstraktne umenie je pre niekoho uplna blbost a pre inych najkrajsia vec aku v zivote videli. Uhol pohladu, to je to na co mnohi zabudame.
Hodnotenie 9/10
08.12.2005
Trin (Anonym)
Suhlasim s marcusom, nechapem preco by malo byt vsetko co sa napise len prvoplanove a malo to sluzit len inym, pretoze verim, ze pisanie sluzi hlavne nam, teda tym co pisu, alebo sa o to aspon snazia:-))))
Pocity???Zmiesan e, presne som vedela ako sa dotycna osoba citi, presne som vedela, preco a presne som citila tu beznadej, to sklamanie, tu bolest, vsetko to, co sa clovek vo svojom malicehrnom a tak obycajnom zivote snazi zakryt, chapem preco, to pisatelovi urobilo dobre napisat to, chapem preco, clovek obcas ma pocity ake ma....a uplne ma to pohltilo....a ze abstraktne????A nahodou, nie je cela scifi len o tom ako kto, co vnima???A ako si to vie predstavit, teda abstraknost???
08.12.2005
adelaide (Anonym)
Nechapem. Kritike. Ziadne prazdno po precitani sa nedostavilo. Zmysel tohto diela je v tom ako sa na to kto pozera. Uz nemam co povedat. Marcus a Trin to prekrasne vystihli a do pozornosti davam ich posledne vety:). Moje osobne hodnotenie: 9,5
08.12.2005
ADA (Anonym)
Suhlasim z adelaide. mne sa to ako lyricko-filozoficky prejav velmi pacilo:-)
13.12.2005
laila (Anonym)
povedala by som , ze casto filozofujes. Nie je to zle, hra zo slovami a ich prepletanim moze vycarit fakt cosi okuzlujuce, len by sa trebalo vyhnut ich castemu opakovaniu. A dat do toho trosku viacej "zivota". Trosku mi vadili kratke vety zavesene tesne za sebou. Straca to tah a potom moze aj citatel zaujem.Ale urcite skusat a pisat dalej:-)
15.12.2005
draculin
Tak vazne neviem ..pisanie je hlavne pre ludi naokolo..inac by vsetko zostalo v sufliku/na harddisku. Zapis sna moze byt fajn,ale je to ine kaffe.. nemozem vychvalovat abstrakciu len preto,ze to je abstrakcia:) Poviedka ma privodit nejaky konkretny stav,konkretne myslienky a predstavy..a nie sa spoliehat,ze u jedneho z 1000 sa trafi.
Iny priklad ma nejak nenapada :)..Ruze pre Algernon..malo aj myslienku..aj spracovanie,dej. Prave to mi tu chybalo.Ale ako myslienkovo-muchotravkovo-abst raktne-filozoficko-divny prejav to bolo dobre :)
16.12.2005
draculin
Este poznamocka - ta hudba je fakt dobra.Priam vyborna..mňam!!
Akurat vzhladom na to aka je..tento textik je vrchol optimizmu.Clovek by cakal nieco depresivnejsie :)
16.12.2005
amarimi (Anonym)
oslovila ma jedna veta, ktora mi z hlavy len tak lahko neutecie: "Čo len môže byť horšie ako väzenie bez hraníc, lebo kde nie sú hranice, nieto východu." myslim, ze je velmi silna.
marcus, uz dlho som na ziadnom serveri, ani tu, necitala taky kvalitny a trefny komentar, aky si napisal ty! Perfektne si vystihol postoje niektorych ludi.

18.12.2005
marcus
amarimi: dik. ale keby nebola kvalitna poviedka nebol by dobry komentar. :-)
18.12.2005
amarimi (Anonym)
tak to teda treba autora pochvalit! :)
18.12.2005
Pejo Rativny
Podla mna sa umenie odlišuje od ostatneho tym, ze nevznika pre potreby čitateľa, ale autora. mne sa to nepaci, co ale neznamena, že to je zle. urcite sa to istej skupine ludi paci a to je dovod zverejnit to.
22.12.2005
Zuzi (Anonym)
Hmm, som tu nová a tak neviem, či mám právo takto kritizovať, no mne táto poviedka pripadala naozaj DOSŤ amatérsky.
Áno, súhlasím, že umenie má zachytávať momentálne pocity. Určite však ide aj o to čo najvýstižnejšie ich vyjadriť. Takisto súhlasím, že umenie nevzniká pre potreby čitateľa, ale autora. To ale znamená, že písanie má človeku pomôcť ujasniť si pocity, dotvoriť osobnosť, vyrásť a zároveň sa o to podeliť s čitateľmi.
Autor však píše, že poviedku si po napísaní prečítal len asi dva krát. A to určite nestačí ani na opravenie pravopisných chýb, nie ešte na sebaobjavovanie.
To, čo nám tu Tilk ponúka, nie je hotová poviedka. Je to len základ, akási skica, je to niečo, čo by MOHLO byť dobré a čo by MOHLO niečo vyjadrovať, ale zďaleka to nie je dokončené.
A tak len píš ďalej, Tilc.
27.12.2005
Tilk (Anonym)
No tak to zírám. Poviedku som sem dával už dosť dávno v nádeji, že sa k nej vyjadrí pár ľudí a uvidím ako na tom som, ale dlho sa tu neobjavovala, tak som si myslel že už ju ani autor neplánuje znerejniť a prestal som sem chodiť. A teraz úplnou náhodou letím okolo a čo nevidím, moja poviedka a 15 príspevkov k nej.
Boli tu spomínané nejaké muchotrávky, tak priznávam rovno že celkom čistý som pri písaní nebol, aj keď od muchotrávok mám ešte ďaľeko. Táto poviedka (či zhluk slov či ako to nazvať) sa sem dostala asi tak, že som ju v slabej chvíľke nakopíroval do prehliadača a odoslal skôr ako som si to stihol rozmysieť. Ale chcel som vedieť čo na to povedia iní a nechcel som ju ukazovať nikomu známemu, a tak práve zázrak internetu bolo to pravé. To je aj dôvod prečo som to čital len raz alebo 2 krát (vlasne ani teraz som to hore radšej nečítal), boli to momentálne pocity, takto nejak to v tej konkrétnej chvíli vizeralo u mňa vnútri. Šokovaný som hlavne takým kladným hodnoteným, naozaj nič okrem slohových prác v škole som nikdy nezverejňoval a skôr som čakal niečo typu "načo to sem vôbec dávaš veď to je úplne o ničom" Takže som naozaj potešený. Osobne ďakujem za príspevok Trin, toľko pochopenia v jendom príspevku, to sa hádam ani nedá :-)))
Boli spomínané aj výzvy pokračovať v písaní, hm, no u mňa je problém hlavne v podmienkach, ktoré na to nie sú skoro nikdy. Ale dúfam že časom sa budem ešte o niečo pokúšať, a tento krát snáď aj niečo s dejom, nápadou je celá kopa, len doriešiť to spracovanie, ono kedy som to písal len tak na silu o pol noci, tak by to vizeralo asi ako tento príspevok :-)
Dík za hodnotenie, za kladné aj záporné, konštruktívny bol snáď každý jeden príspevok. Majte sa.
04.01.2006
draculin
Ha !! Som vedel,ze nebol uplne cisty!! :o)))
05.01.2006
kAnYs (Anonym)
Trin a Marcus. Ja som povedal ze to bolo vyjadrenie momentalnych pocitav, ako vlastne podotkol sam autor. Nepovedal som ze poviedky maju byt podla sablony, citate vyznam medzi riadkami tam kde ziadny medzi riadkami neni. Ako sam pan velky Phillip K. Dick povedal: "Scifi je umenie napadov." A ja sa snazim preto pisat mimo akejkolvek sablony ako sa len da. Mno... snazim... proste sa ziadnej sablony nedrzim. Trin, samozrejme ze kazde scifi je o myslienkach (poriadne scifi myslim, trebarz duna) ale vacsinou su tieto konkretnejsie podane a vykreslene. Preto ta abstraktnost, nic konkretneho podla mna toto dielo nehovori. Ale ako povedal Marcus, uhol pohladu :) Jo a Xius. MAM NET!!! Muhehehehe...
18.01.2006
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.