Mikael a osudná zmena

17 ročný Mikael hľadá svojich rodičov a svoju minulosť, no nájde omnoho viac. Prvá poviedka tohto autora na našom serveri.
Filmová história scifi
Ilustračné obrázky k spacenews - Mikael a osudná zmena
Ilustračné obrázky k spacenews - Mikael a osudná zmena / Zdroj Disclaimer
Vo vzduchu cítiť zápach síry. Dotlčené kontajnery pôsobia tajomne. Samé staré budovy s rozbitými oknami a temnou minulosťou. Strechy majú deravé ako nedokončené puzzle. Tiene rôznych živočíchov behajú sem a tam. Pouličné lampy vydávajú slabé, tlmené svetlo. V jednom kuse počuť monotónne kvapkať vodu z prederavenej ríny. Najstrašidelnejšie pôsobia tiene. Schovávať sa v nich môže čokoľvek. Každá jedna vec vrhá aj tri naraz. Svetlo síce pôsobí tlmene, ale je dosť ostré. Pre túto vec sa toto miesto nazýva “tienisko“, ale aj “tienistá ulica“. V skutočnosti je to švrť. Dejú sa v nej tie najdivnejšie veci. Povráva sa, že niekedy sa v nej uskotočňovali kadejaké experimenty. A na tomto mieste sa mám s dotyčnou osobou stretnúť.
Volám sa Mikael Schein. Mám 17 rokov. Celý život čakám na chvíľu ktorá sa mi stane osudnou pre môj život a ktorá mi ho zmení. Pochádzam z detského domova, ale v 8 rokoch si ma adoptovala jedna bohatá rodina. Bývame v jednej z najbohatších ulíc v Londýne. Som medzi nimi spokojný, starajú sa o mňa ako o vlastného syna, ale jedna vec mi na nich prekáža. V istých momentoch sa správaju veľmi podozrievavo. Nenechajú ma byť von dlhšie ako po šiestej. Nemám nikam ďaleko chodiť. Taktiež mi nič nechcú povedať o mojej minulosti. Pamätám si len, že moja skutočná matka vždy niečo pripálila, inak- na druhý pokus- jej jedlo bolo vynikajúce. Najviac si pamätám jej pripálené toasty. A na otca si pamätám, iba ako na skvelého oprávara. Keď na oboch spomínam, cítim zápach spaleného toastu. Preto sa snažím celý život vypatrať svoju pravú identitu. Vôbec sa mi nedarí. V nijakých záznamoch to nemôžem nájsť. Dnes je štvrtok, musím sa učiť na piatok. Chodím na súkromnú školu. Je tam nuda. A ostatní žiaci sa nesprávajú normálne. Ale má to jednu výhodu. Nikto ma nešikanuje a nerobí si zo mňa srandu ako na minulej škole. Tam to bolo doslova živšie. Teraz to je iné. Proste klasika, ale aspoň sa mi darí. Treba robiť veľa projektov a prezentácii a v tom som dobrý. Práve potrebujem urobiť projekt na pozitíva a negatíva dnešného moderného sveta. Pri zapínaní počítača sa vždy hrabem v mobile, či mi niekto nevolal. Pár žiakov ma berú ako šprta, ale v tom je môj trik. S pár vecami niekomu pomôžem a mám rešpekt. Z premýšlania ma vyrušilo zazvonenie mobilu. Hoci ho mám v ruke a pozerám do neho, vystrašilo ma to. Pozerám na číslo ako dlho chcem, neviem koho je. Nakoniec zdvihnem. Na druhej strane to strašne zachrapčí. Chrapčanie sa preskupí do slov „j-je t-t-tam M-m-mikkael?“ pred očami sa mi zahlmilo. Ten hlas mi znel povedome, ale zároveň neznámo. Taktiež pôsobil isto, ale koktal. „ Á-á... áno“. Zmohol sa len na toto jedno slovo. „ Tak ma pozorne počúvaj“ už nekokce a jeho tón hlasu postupne zvážnieva.
„ Viem o tvojej identite. Viem kto si. A taktiež viem...“ nedopovedal, spojenie sa zrejme prerušilo. Vyslovenie prvej vety som zacítil ako ranu do hrude. Znovu zvoní telefón. Okamžite zdvihnem. Zrejme volá z ďaleka. „Viem o tvojich rodičoch.“ Teraz mi rovno pichol nôž do srdca. „ Ak chceš niečo vedieť viac, tak sa stretneme v tienisku“. Tentokrát vidím iba čiernotu. Začujem klopanie na dverách. Konečne sa spamätám. Pozriem na mobil. Volajúci už zavesil. Pozriem na prijaté hovory, aby som mu znova zavolal. Ignorujem klopanie na dvere. Pozerám a posúvam hore dole aspoň 20 krát, ale nemôžem ho nájsť. Ono číslo tam nie je !!!. Až búchanie pästí do dverí ma osvieži. Som rád, že moji “rodičia“ rešpektujú moje súkromie. Otvorím. Vo dverách stojí otec. „ Už som sa o teba bál... prišiel som ti povedať, že zajtra ráno musím odísť skôr do firmy a vrátim sa až niekedy v pondelok. Práve máme isté problémy a musíme ich riešiť... Zrejme budem musieť odcestovať. Mama sa o teba postará. Síce tiež odíde predtým ako pôjdeš do školy, ale posnaží sa vrátiť skôr .“ Ani ho veľmi nevnímam. Samozrejme, už som na to zvyknutý, nemusíš mi to ani hovoriť. Toto by som najradšej povedal. Namiesto toho len prikývnem. Zatvári sa ustarostene: „ Deje sa niečo ?“
Kiežby som mu mohol povedať pravdu. Ale pre mňa to je neuveritelné, a nieto ešte to zoskúpiť do vety. „ Nie, len sa mi nedarí nájsť pozitíva dnešného moderného sveta,“ odvetím. Negatív sa dá nájsť neskutočne veľa. Napríklad, rodina nie je spolu. Moja rodina je vzorový príklad. Otec pracuje vo firme s počítačmi. Vyrábajú istú značku. Ale majú veľkú konkurenciu. Preto sa tak neskoro vracia z práce. Niekedy tam prespí. A mama pracuje v istej firme s mobilmi. „ Napríklad, známi môžu komunikovať cez ďiaľku. Môžeme aj pomocou auta cestovať za známymi. Uľahčujeme si modernou technikou život. Stačí?“ usmeje sa. „Stačí, “ odpoviem. Taký pokec s ním mávam málokedy. Zrazu mu zazvoní mobil. „ Prepáč Mikael, ale musím to zdvihnúť,“ povie ľútostivo. Divné, v jeho hlase nebolo počuť pocit potreby, skôr smútku. „ No nič, ten projekt sa sám neurobí, “ vzdychnem. Za 40 minút ho mám. Je síce len pol deviatej večer, ale idem už spať. Zaspím až niekedy o desiatej. Ten hovor, otcovo správanie... a ako to myslel s mojimi skutočnými rodičmi ? A nechápem ani tomu, že vie, kto som... možno sa tým vysvetlí moja podstata. Vždy som si nahováral, že som tu kvôli nejakej povinnosti. A možno ten dotyčný mi to vysvetlí. Rozhodol som sa už pár sekúnd po telefonáte. Pôjdem na tienisko. Otec domov nepríde tak skoro a mama máva každý piatok dlhú poradu. Vyberiem sa tam hneď zajtra. Konečne som zaspal. Ráno vstanem o šiestej. Školu mám o ôsmej. Chvíľu ešte poležím. Potom si pripravím učebnice a oblečiem sa. Idem do kuchyne a tam ma čaká prekvapenie. Mama je ešte doma, má oblečenú zásteru a niečo pražila na panvici. Omeletu! Naposledy som mal omeletu od mojej skutočnej matky. Tak to ma teraz zaskočila.
Poprajem jej dobré ráno. „ Dobré ráno, Mikael “ odvetí radostne. Sadnem si za stôl a čakám, kým mi ju položí na tanier. Zatiaľ sa snažím nadviazať na rozhovor. Ale mama ma predbehla: „ Prečo si tak skoro vstal?“ spýta sa. „ Mal som zlé sny, “ výnimočne neklamem. Mame ohľadom osobných vecí klamem. Nechcem sa jej veľmi zdôverovať, lebo jej veľmi neverím. „ A ty si prečo ešte doma ? “ spýtam sa. Položí mi na tanier omeletu. „ Je teplá, ale nezvykaj si,“ zasmeje sa. „ Teraz ma tam nepotrebujú, šéf mi dal na doobeda voľno.“ Na to, že ju robí prvý krát, je dobrá. Keď dojedám, tak sa spýtam na otca: „ Otec už odišiel ?“ Zrejme nemá chuť odpovedať na takú otázku. Idem do izby po tašku, zbalím si desiatu a idem už do školy. Síce je len sedem hodín, ale aspoň sa prejdem pomalšie. Kráčam pomaly, ponorený v myšlienkach. Ešte že sú tu semafóry, inač by ma dozaista zrazilo auto. Kráčam ulicu za ulicou, nevnímam nikoho, ani okoloidúce autá. V hlave sa mi vyvýjali tie najrôznejšie nápady, aby som dokončil dotyčného správu ( začal som ho volať pán D- pán Dotyčný ) . Až po 20 minútach sa spamätám. Kráčal som zlým smerom. Teraz už dávam väčší pozor. Teraz už idem správnym smerom. Dúfam. Som si istý, až keď idem ku prechodu pre chodcov. Keď som si istý, že nejde žiadne auto, tak prejdem na druhú stranu.
Pri prechádzaní cez cestu som sa zase zamyslel. Pokúšam sa vymyslieť svoju vlastnú verziu môjho životného problému. Možno mojich rodičov zrazilo auto. Možno boli policajti, mali nejakú nehodu, alebo ma proste nechceli. Mám to!!! Už si spomínam. Moji rodiča ... bum!!! Zacítim silný náraz do boka a začujem buchnutie dverí. Potom už stratím vedomie. Prebudím sa až v nejakom aute. Poobzerám sa. Som vzadu na sedadle, v predusedí muž. Má hranatú hlavu, čierne vlasy , na sebe má tmavomodré rifle a čierne tričko, ktoré sčasti zakrýva rovnako tmavomodrá bunda. „ Už si sa prebral? “ opýta sa pokojným hlasom, za to ja len zamrlem niečo medzi ehm a áno. „ Prepáč, že som ťa zrazil. Nebolo to nutné. Chcel som pred tebou zastať, ale po prvé by som to nestihol a po druhé dobrovoľne by si nešiel.“ Ospravedlňuje sa mi.
„ Kam ma to veziete?“ spýtam sa pevnejším hlasom. „ Tam, kde budeš v bezpečí. Nesmieme dopustiť, aby si šiel na tienisko.“ Tak toto ma zaskočilo. „ Nesmieme ?“ „ Áno, sme istá organizácia, “ odpovie stručne. „ No, presnejšie, sme bývalá firma na elektrické zariadenia pre políciu, armádu ale aj stopárov, atď. Vyrábali sme napríklad vysielačky, GPS-ky, sledovacie zariadenia a podobne. Ale ja osobne doma skúšam jemnú elektroniku, a skušam vyrábať menších robotíkov, ktorí majú na chrbte alebo v hlave menšiu kameru. V poslednom čase som zistil, že niekto doslova kradne deti so zvláštnymi schopnosťami, ktoré robia vďaka psychike. Tie “krádeže“ sú zo dňa na deň častejšie. Preto sme vytvorili organizáciu menom Nefrus a sme zameraní na tie krádeže. Nefrus sa skladá z 13 ľudí, ktorí majú peniaze a istú známosť vo verejnosti . A mimochodom, volám sa Tod“ . Zastaví na červenú. „ Ale prečo ste ma najprv zrazili, potom uniesli... ja nechcem mať nič s vami spoločné! A prečo nemôžem ísť na tienisko? Nič sa mi nemôže stať, lebo nikto tam nechodí. A vlastne, odkiaľ to viete?“ zahrniem ho otázkami. „ Odpočúvali sme ťa, “ urobí malú odmlku, pretože prechádza na hlavnú „Teraz sme zameraní na teba. Síce nevieme, čo dokážeš, ale vieme, že si výnimočný.“ Vysvetľuje. „ Ako ste ma našli?“ „ Máme isté zdroje“, usmeje sa. Tak toto všetko je pre mňa veľké sústo. Vyzerá milo a presvedčivo. Teda aspoň podľa tváre, ktorú vidím v spetnom zrkadle. Je veľmi sebaistý. Ale neviem, či mu mám veriť. Odmala neverím cudzím ľuďom, ale čakám, že sa mi to odplatí. Keď sa mi to neodplatilo doteraz, tak prečo by sa malo aj teraz ? Rozhodol som sa. Utečiem mu z auta. Ak ma tak dlho sledujú, a ak by som sa mal dostať do zlej situácie, tak mi určite pomôžu. Počkám si, kým zastaví na červenú. Zrejme tá organizácia je vo vzdialenejšej časti Londýna, pretože ideme už okolo pol hodiny. Konečne zastaví. Sleduje okoloidúcich, takže mňa asi ani nezaregistruje. Potichu otvorím dvere, zoberiem školský batoh, vyjdem von. Teraz nasleduje tá horšia časť. Nesmiem zabuchnúť dvere, lebo si ma všimne. Taktiež nesmiem nechať dvere otvorené, lebo by počul ruch cestnej premávky. Pozriem do spätného zrkadla, aby som zistil, kde pozerá. Vypúlim oči. On pozerá priamo na mňa! Zrejme čaká, čo urobím. Neváham ani sekundu. Z celej sily zabuchnem dvere a utekám. Chcem splynúť s okoloidúcimi ľudmi. Ale namiesto toho utekám ako o život. Ale prečo vlastne utekám? Nehovoril nič o tom, že má chce niekde zavrieť alebo niečo podobné. Zastanem, a obzriem sa. Tod za mnou klusá. Ale vidím, že je vyšportovaný a šprint by pre neho nebol problém. „ Čo blbneš ?“ opýta sa pokojne. Divné, nie je vôbec nahnevaný. „ Neverím Vám. Čo myslíte, že ma zrazíte, a odviedete niekam ďaleko? Správate sa úplne ako ten váš zlodej deciek. S vami nechcem mať ničí spoločné. Ten, kto mi volal zrejme vie veľa o mojom skoršom živote. Celý život hľadám rôzne informácie o mojich rodičov, kto som bol, čím som vzláštny. A konečne mi príde odpoveď. Prepáčte, ale nikam s vami nejdem.“ Doslova naňho vylejem svoje pocity. „ Viem, ako sa cítiš Mikael. Ale ísť tam je dosť nebezpečné a ešte nebezpečnejšie to je v tvojom prípade. Ale nebránim Ti. Keď budeš potrebovať pomôcť, tak mi zavolaj.“ Podá mi vizitku. „ Vďaka, že ma chápete, a dúfam , že som vám nespôsil nejaké problémy.“ Ospravedlním sa mu, ale neodpovie a odíde. Pozriem na hodinky. Už je 07:45. Nemám veľa času. Tak sa vyberiem do školy. Nakoniec prídem tri minúty pred začiatkom hodiny. Prvú hodinu máme matematiku. To sotva pretrpím. Učiteľka ma monológ o rôznych zákutiach matematiky. Nemám ani poňatia, čo tým myslí. Potom nasleduje angličtina, geografia, prírodné vedy, chémia, fyzika. Na poslednej hodine div nezaspím. Mali sme občiansku náuku. Síce som obľúbený žiak učiteľov, no s týmto učiteľom sa nenavidíme navzájom. Volá sa pán Charles. Rád ho provokujem. Ale teraz som totálne unavený. Pri jeho “zaujímavom“ monológu zaspím. Zobudí ma až trepot po lavici. Vstal som tak prudko, až odletela ceruzka, ktorú som mal pred sebou. Divné je, že hneď ako som vstal, pocítil som zápach spáleného toastu. A tam odpadla tá ceruzka... Musí to mať niečo spoločné. Zase som sa rozhodol skôr, ako si to domyslím. Pôjdem na Tienisko hneď po škole. Toto je ďalšia otázka, ktorú chcem pánovi D položiť.
,, Mikael !!!“ zrúkne pán Charles. Vytrhne ma z premýšlania. „ Prosím.“ Poviem akoby nič. „ Na mojich hodinách sa nespí!“ zrúkne ešte viac. „ Ja som nespal.“ To som nemal hovoriť. Nahnevá sa a vyvolá ma k tabuli. Dáva hocijaké otázky. Ani ich neregistrujem. Namiesto toho mu poviem všetko možné čo viem. Ha ha, dostanem dvojku. Nemá právo mi dať horšiu známku za takú odpoveď, čo som mu previedol. Konečne koniec vyučovania. Niečo ma napadne. Najskôr pôjdem domov, zložím si veci, pripravím sa, zoberiem si jednu vec a môžem ísť. Domov idem klusom. Po 10 minútach som doma. Odomknem. Hneď ako otvorím dvere, zrak mi uprie na stôl. Je tam odkaz od mamy. Príde neskoro večer. Lepšie pre mňa. Vybehnem hore schodmi do izby, zhodím školský batoh a hneď idem ku posteli. Nadvihnem madrac a vyberiem malú drevenú truhličku. Je to jediná hmotná pamiatka po mojich rodičoch. Vždy si ju schovávam pred každým. Nikdy som nechápal k čomu je, ale už som to pochopil. Je nádherne vyrezaná s rôznymi ornamentmi. Nemá žiadnu klapku ani nič podobné. Ale viem, že je zamknutá. V živote sa mi viackrát stalo niečo divné. Napríklad , niečo nadvihnem, alebo roztrieštim. Ale každý si to vysvetľoval inak. Už chápem, že to dokážem ovládať pomocou vlastnej vôle a psychiky. A vždy pri reagovaní tej “sily“ zacítim spálený toast. A už aj viem ako otvorím tú truhličku. Sústredím sa, až zrazu zacítim spálený toast. Zrazu sa otvorí veko truhličky. Leží v nej kovový predmet. Vyberiem ho z truhličky a poťažkám v ruke. Váži asi tak kilo. Sú na ňom ornamenty ako na truhličke. Je dlhý asi 15 cm a hrubý 5 cm. Je vyrobený z bronzu. Je to niečo ako skladací nôž. Dám si ho do vrecka a obzriem vnútro truhly. Píše tam len starým písmom dao. Zrejme tak sa volá. Tak, už som vyzbrojený, môžem ísť na tienisko. Behom som tam za 20 minút. Vydýchnem si. Poobzerám sa po okolí. Vchádza sa tam jednou uličkou, ale potom sa rozvetvuje. Do večera mám asi ešte 4 hodiny, ale keď je pán D taký tajomný, isto si sem nepríde až po káve. Vstúpim. Hneď ho uvidím. Pol tváre je spálená s vlasmi, vidno mu len mäso. Oči ma vypúlené. Druhú časť hlavy má normálnu. Celý je oblečený v hnedom kabáte až po nohy. Keď ma zazrie, tak sa rozuteká. Divné. Čaká na mňa a ujde. Stále sa nemôžem spamätať. Radšej zavolám Toda. Nepočkám kým zdvihne mobil a rozbehnem sa za stvorením. Sleduje sa ťažko. Až nakoniec vbehne do jednej z okolitých budov. Niekde v dome konečne zastaví. Keď vojdem do miestnosti, prehovorí: „ Rád Ťa stretávam, Mikael.“ Na to len vyčerpane prikývnem. „ Som rád, že si prišiel skôr. Tak, čo by si rád?“ Povie bezstarostne, akoby som k nemu prišiel na návštevu. „ V telefonáte ste sa zmienili o mojich rodičoch. A tiež o tom, že viete, kto som bol v minulosti.“ Poviem isto. „ Och, už si spomínam. Tvoji rodičia boli skvelí ľudia. Pred nehodou som sa s nimi priatelil.“ Ukáže si na znetvorenú časť tváre. „ Pracovali s riadioaktivitou. A ja s nimi. Ale bol som niečo ako pokusný králik. Chlácholili ma, že sa nič zlé nemôže stáť, pretože skúšali pomocou rôznych látok urobiť neviditelný obal na tvár,“ začína hovoriť nenávistne , „ ale nepodarilo sa im to. Pozri, čo urobili so mnou !!! Preto sa rodu Mitchelovcov chcem pomstiť.“ To nie. Tod mal pravdu. Nemal som tu chodiť. Tento tu je len blázon. Ale aspoň viem, ako som sa volal. Mikael Mitchel. „ A čo viete o mne?“ spýtam sa. „ Veľa. Viem, že si Výnimočný a že máš vzláštne schopnosti. Viem, že si jeden z Výnimočných. Neviem, koľko ich je, ale tak sa volajú deti, ktoré majú istú podstatu a schopnosti.Ale naisto viem, že už dlho jeden z Výnimočných nebudeš.“ Povie hrôzostrašne a hrdelne sa zasmeje.
Otočím sa pripravený utiecť, ale niekdo ma zrazí na zem a pokúsi sa ma omráčiť. Namiesto toho to strašne zabolí. Pozriem sa na útočníka. Je to čerňoch veľký ako gorila. V ruke drží baseballovú pálku. Za 20 sekúnd som omotaný mocným povrazom. Znova sa ma chystá udrieť, keď mu pálka odletí, a vráti sa mu späť, ale trepne ho do hlavy. Bol som to ja. Už to viem lepšie ovládať. Z vrecka vytiahnem dao. Teraz tá schopnosť vo mne prúdi v plnom prúde, a to som necítil ani spáleninu. Zrazu z dao vystrelí čepeľ 20 cm dlhá. Prerežem si povraz. Zatiaľ pán D utekal hore schodmi na podkrovie.
Keď k nemu dôjdem, pred očami mi zamáva s nejakou vecou, na ktorej sa vyníma “červený čudlík“, ako to ja rád hovorím. „ Celé tienisko je zásobené bombami. Ani sa nepokúšaj nič urobiť, inak to celé vyhodím do vzduchu. A sú tu uveznené deti, ktoré som ukradol. Celý čas som hľadal teba.“ Vyhráža sa mi. Zrazu vonku obaja začujeme výbuch. To odtrhne jeho pozornosť. Hodím dao do toho zariadenia, a vrhnem sa naňho. Stačí ho kopnúť a vyletí cez zaplátané okno. Zoberiem si dao. Divné, celý čas som čakal na túto chvíľu a teraz to je také... také nepoznané. O takej minulosti som sa nechcel dozvedieť. Skočím von oknom rovno na pána D. Ale to už ho Tod omráčil. „Vďaka, že ste prišli. A ospravedlňujem sa vám za všetko.“ Snažím sa to povedať čo najnevinejšie. „ To nevadí,“ odvetí. „ Keď som ťa hľadal našiel som nariekanie. A tak som sa tu poprechádzal a našiel som všetky deti, ktoré boli stratené a zavolal som do Nefrusu. Za pár minút sú tu s posilami a prehľadajú celé Tienisko. A ten výbuch- našiel som hlavnú bombu, ktorá je prepojená na všetky väzenia stratených detí. Deti som vypustil do jedného a väzenie som zničil.“ Vysvetľuje. Mlčky stojíme, nevediac, čo si povieme, až kým neprídu z Nefrusu. Dohodol som sa s Todom, že pôjdem s nimi. A tak sa končí môj obyčajný život a začína to, na čo som čakal.
Volám sa Mikael Mitchel a som prvý Výnimočný. Osudná chvíľa sa naplnila.

Samuel Gazdura

Samuel Gazdura

Diskusia

William Cody
Nehodnotim bodovo. Aby som bol ferovy, lebo rovnako som nehodnotil ani Anje a Proroctvo, ktore su tu o trochu nizsie. Toto je z rovnakej kategorie, myslim si, ze aj vek autora bude podobny;-). Kratkych viet bolo privela(co byva aj moj problem), tienisko a jeho opis bol pozitivny zablesk, no pokazeny prehnanym poctom prikratkych viet. Citas asi trochu viac tzv. akcnejsej literatury ako napr. autorka Anje,ale inak to nevybocuje. Citat, citat, citat... A trochu porovnavat;-).
15.06.2013
Kei
Štylistika. Čítalo sa to veľmi ťažko, kvôli krátkym vetám a zčasti pre formuláciu viet. Ako by som to definovala - boli veľmi vecné, oznamovacie. Teda spravil som toto, počul urobil atd. Myslím, že použitie HP ako rozprávača uškodilo - prvý odstavec vyznieva o niečo lepšie a aj niektoré dialógové vety pôsobia v ostatnom texte prekvapivo dobre. (po štylistickej stránke) Tiež nadmerné používanie niektorých slov - napr: to, tam, ten... Dej - tak trochu skáče, načne sa téma, rozvíja sa o pár odstavcov ďalej, miestami je nelogicky a sú tam zjavné chyby - najprv má dao 15 cm a potom z toho vyskocí 20cm čepeľ? Ako môže byť prvý, keď tých výnimočných detí je viac? No nemá význam sa zaoberať nuansami príbehu, keď škrípe písanie. Skúsila by som najprv niečo s rozprávačom a nie v prvej osobe.
15.06.2013
Ester Magyarová
Súhlasím s tými nado mnou. Krátke vety to kazili. Skús si to po sebe prečítať, uvidíš, že ťa tam tie vety budú rušiť. Plno vecí tam ani nebolo treba. Načo nám je, aké predmety mali v škole? Keď píšeš poviedku, nevkladaj do nej zbytočné detaily. Ako povedal William, veľa čítaj a sem tam si aj niečo napíš, aby si zlepšil štylistiku.
15.06.2013
Sirius.SVK
Ako už písali predo mnou, tie krátke vety tomu neskutočne uškodili. Mal som som čo robiť aby som to dočítal. Štylistika totálne zabíja celí ten príbeh, ktorí sa v podstatne nedá ani ohodnotiť. Kvôli tomu ako je napísaný. Kopec zbytočných vecí a zle použitých slov. Ozaj to chce veľa čítať a písať a dať napísané pred zverejnením prečítať niekomu druhému.
17.06.2013
Adhara
Dosť zle napísané. Ja som problém nevidela ani tak v krátkych vetách, ako v príliš popisnom, jednoduchom štýle, vo veľmi zlom členení textu (splývajúce odstavce, repliky viacerých postáv v jednom riadku), medzerách na čudných miestach (pred interpunkčnými znamienkami a pod.), chybne umiestneným čiarkam a veľkému množstvu číselných údajov, ktoré treba rozpísať slovom, keď už tam musia byť. Celkove je to napísané neprehľadne, nepresvedčivo a zadrhávajúco sa. Príbeh je, neuraz sa, tiež slabý. Ak sa aj prenesiem cez to, že pubertiaci s nadprirodzenými schopnosťami sú strašné klišé, nechápem, prečo Mikael netuší, čo sa stalo s jeho rodičmi, keď už bol v čase smrti dosť veľký, aby si ich pamätal (vrátane takých detailov ako čo u nich jedával).
18.06.2013
Adhara
Pokr.: Nevidím zmysel tajnostkárskeho správania adoptívnych rodičov ani hromady ďalších detailov, ktoré tu boli spomenuté. Rozuzlenie tiež slabé a koncové časti som si musela prečítať 3x, kým som ich (kvôli strašnej štylistike a členeniu) pochopila. Ale neber to ako absolútne roznosenie pod čiernu zem – počas čítania som si často predstavovala, ako by to asi vyznelo, keby to bolo napísané štylisticky dokonale, zrozumiteľne, s budovaním napätia (ktoré tu úplne chýbalo), s odôvodnením na správnych miestach. Pri dobrom spracovaní by mohol z toho byť čitateľný príbeh. Síce bez oslnivého nápadu, ale celkom slušný. Napríklad tá pointa s vôňou spálených toastov je celkom fajn, len je podaná veľmi zle. Treba na sebe ešte veľa pracovať.
18.06.2013
jurinko
Mne sa napriklad velmi pacil opis tieniska. Ten opis je natolko odlisny od ostatnych casti poviedky (resp. teda opat raz prologu), ze to priam vyzera, akoby ho pisal niekto iny. Dobre prirovnania, dobra atmosfera, dobre. Proste dobre. Skoda, ze si to potom tak pokazil tou prvou osobou. Sustredil si sa na uplne zbytocnosti a nosny pribeh si nechal akoby ustupit do pozadia (skola, unos Tedom, ...). Je to velmi zaciatocnicke, tie stylisticke a gramaticke chyby sa daju odstranit pomerne jednoducho - citanim. Vela citaj. Ked uz budes uplny makac a nebudes ani v beznom hovorovom styku pouzivat chybne vyrazy (typu "nechapem tomu" namiesto "nechapem to"), mozes skusit nieco napisat. A mal by si sa sustredit na jednotlive postavy, ak pojde o vacsie dielo, je dobre si aj napisat nieco ako pozadie tych postav (kto su, ake su ich motivacie, co vyznamne sa im v minulosti prihodilo, coho sa boja, ...)
18.06.2013
jurinko
[pokr.] a premakat ich psychologiu. Motivacie hlavneho zaporaka boli pomerne ploche a jeho plan hlupy (naco unasal tie ostatne deti, ked pomerne rychlo zistil, ze nie su tym, koho hlada? iba na seba upriamil pozornost). Mikael je tiez plochy a vyjadruje sa kostrbato, co by sice mohol byt autorsky zamer, ak by to bola akoze crta jeho nevyzretej osobnosti, ale skor je to asi tvoja neschopnost vyjadrovat sa dobre ;-) Plus si z casu na cas preskocil do minuleho casu aj tam, kde by si nemal a cele to bolo prilis jednoduchucke a nevypisane, aby to mohlo byt nieco viac, ako iba zaciatocnicky pokus. Ale opis tieniska ma presvedcil o tom, ze mas potencial a zdvihol moje hodnotenie minimalne o bod. Dal som 3
18.06.2013
Kr4b
Neviem podľa akých štandardov na tejto stránke hodnotíte, no dal som 5. Za prvé, nebolo by ani treba veľmi doťahovať a domýšľať, naozaj len trochu, a mohol by si na tomto vystavať nenormálne dobrú vec. A hlavne by si si to medzi dopísaním a pridaním na stránku mal niekoľkokrát prečítať a poopravovať chyby ako: Pár žiakov ma berú ako šprta (na: berie); tam kde budeš v bezpečí (na: do bezpečia); Ja nechcem mať s nič svami spoločné! (na: nechcem s vami mať nič spoločné) a podobne. Najbolestivejším (a zárovaň najvtipnejším) tŕňom v oku bolo, ako bol za 20 sekúnd spútaný. Áno, každý robí chyby a každý vie kritizovať, aj keď nie je čo, lenže v tomto prípade bolo. Čísla v radoch písmen proste vadia, a okrem toho sú to prílišné detaily. + Nemohol som uveriť, že niekto v hlave počíta, kým ho druhý zväzuje. Na druhú stranu, dobre sa to predtavovalo, hoci sa to čítalo ťažko a miestami to znelo zle.
20.06.2013
jurinko
Kr4b, hodnotime tu podla velmi specificky danej stupnice. Ale nie, jedinym standardom je uplna subjektivita, ktora je z pohladu hodnotitela aj tak najpravdivejsia ;-) Vitaj na stranke :-)
20.06.2013
Kr4b
Vďaka :D Autorovi by som ešte poradil, aby skúsil písať v štýle historky, tj. v prvej osobe minulého času. Možno to bude znieť lepšie, možno nie, neviem. Ale myslím, že by sa to minimálne lepšie čítalo.
20.06.2013
Kei
hm, 1. osoba v akomkoľvek čase je náročná. Aby niekto dobre napísal minulý čas, musí poznať veľa štylistických fígľov aby to nebolo plné "som" (spravil som, videl som atď.) Možno je to aj náročnejšie ako prítomný čas, minimálne po štylististickej stránke. Najjednoduchšie na písanie mi príde z hľadiska vševedúceho rozprávača, teda akýsi mysteriózny pozorovateľ, ktorý popisuje čo sa deje.
20.06.2013
jurinko
Mne osobne sa zda najlahsi (a castokrat aj najlepsi, hoci tak sa to uplne neda povedat) sposob tzv. limitovanej tretej osoby. V praxi to vyzera tak, ze hoci je vseveduci autor zaroven rozpravacom, v kazdej casti (kapitole, odseku, ...) prepoziciava funkciu rozpravaca jednej z postav. Napriklad u Gemmella to funguje vyborne (odporucam citat v anglictine, nie preto, ze sa chcem vytahovat, ale preto, lebo Druss the Legend znie asi o miliardu akychkolvek jednotiek lepsie, nez cesky Druss Legendarni ;-) ) a je to aj moznost nazriet do vnutra jednotlivych postav a ukazat, ako rovnake udalosti vnimaju odlisne. Ale sam tak poviedky nepisem, hoci si viem predstavit roman alebo vacsie dielo, ktore ak by som pisal, tak by som ho asi pisal takto :-)
21.06.2013
Kei
hmmm. Gemmella som čítala keď vyšiel prvýkrát, nespomínam ako bol písaný, pamätám len obsah. Ale to prepožičanie rozprávača osobe sa môže udiať dvomi spôsobmi, a to čo píšeš sa stále môže chápať ako písanie v prvej osobe (priamy rozprávač). Ty ale asi máš na mysli rozprávača personálneho, teda taký, ktorý vie presne toľko čo postava, chápe jeho pohnútky a konanie, lebo vie čo si myslí, no je to písané v tretej osobe. (volám ho osobný duch XD) Teda tu nemôže autor napísať "Nevedel, že za rohom ho čakal démon." ak to nevie ani tá postava. Ale inak si mysím, že personálny rozprávač je podmožinou vševedúceho (správne sa tuším volá autorský) a napr: 1. odstavec v tomto texte, tak ako je napísaný teraz, môže byť jeden aj druhý. Nemám predstavu, ktorý z týchto dvoch spôsobov je jednoduchší, asi podľa témy.
21.06.2013
Kr4b
No, podľa mňa si toto vyslovene žiadalo klasického rozprávača z prvej osoby. Ako náročné to je napísať neviem, neskúšal som. Ale čítal som pár kníh v prvej osobe, dokonca v prvej osobe, keď hl. postava bola spoločníkom danej osoby (Rothfus, Doyle...). Frekvencia opakovania "Som" sa dá určite nejako znížiť - napríklad opismi, citátmi, frazeologizmami (alebo ako sa to volá) atď. Predpokladám. Ako som povedal, skúsenosť nemám. Len viem, že knihy spomínaných dvoch autorov sú napísané veľmi dobre (pričom druhá je prakticky tiež z tretej osoby, ale nepôsobí tak)
21.06.2013
Kei
Nie je to len opakovanie "som", sú aj iné prvky vyžadujúce zručnosť v písaní - vravím z vlastnej skúsenosti. A nezáleží, či je to minulý alebo prítomný čas 1. osoby (bavíme sa o slovesnej osobe). A tu chýbajú práve základy štylistiky. Neverím na tvrdenia "vyslovene si to žiadalo", alebo len občas. Účinok textu závisí na zručnosti autora. To "prakticky tiež z tretej osoby ale nepôsobí tak" - neviem či náhodou nemáš na mysli prvú osobu ako osobu prítomnú v deji a rozprávač vlastne prerozpráva udalosti z prvej (jej) ruky - čo práve tá osoba zažila, či zažíva a v danej chvíli pozná iba hľadisko tej postavy. To je ale personálny rozprávač, ktorého popisuje Jurinko a píše sa v tretej osobe. Rothfussa som ešte nečítala, ale keď som teraz prebehla prvú kapitolu, nemám pocit, že je písaný v prvej osobe.
22.06.2013
Kei
Ujasnime si terminológiu. Rozprávač môže byť (základné delenie) *1. Autorský - rozprávač je vševedko a vidí dej akoby z nadhľadu, teda vie aj to čo postavy nie, pozná ich zvonku, zvnútra, ich myšlienky, čo bolo aj čo bude; *2. Personálny = klasický - pohľad prítomnej postavy ale píše sa v 3. osobe. Teda rozprávač je stotožnený s niektorou z postáv a píše udalosti z jej pohľadu, vie čo si myslí, čo cíti a vidí, a ak postava niečo nevie, nevie to ani rozprávač. (preto ten duch čo som ho spomínala); *3. Priamy rozprávač - prvá osoba - lebo dej je vyrozprávany v 1 osobe, teda postava priamo popisuje čo vidí a ako vníma (táto poviedka). No a práve bod 3. je najťažší, aj keď prvý dojem je obvykle iný. Sú aj ďalšie kategórie, ale tie su pre nás v tejto chvíli nepodstatné.
22.06.2013
Kr4b
U Rothfusa nemaš pocit že je písaný z 1. os, pretože tak začne byť písaný až keď hlavná postava začne rozprávať svoj príbeh, do tej doby som to čítal skoro nasilu.
Samozrejme sa nebudem hádať, ja používam toho personálneho. Len si myslím, že vnímanie hl. postavy od použitého rozprávača nejako závisí. Napríklad vcítiť sa do nej by teoreticky malo byť ľahšie. Viem si toto predstaviť aj v 3.os a pravdepodobne by to v takom prípade stratilo svoje osobné čaro. Teraz ma napadá, že je to aj tak jedno, každý si zvolí podľa toho, ako sa mu lepšie píše.
U Doyla je to tak: Watson píše svoje zážitky so Sherlockom, pričom do jeho myšlienkových pochodov zasahuje pomerne málo. V praxi to teda vyzerá podobne ako príbeh o hrdinovi - hovoríme že on spravil toto, spravil tamto... Taký štýl tiež nie je na zahodenie, poskytuje, zdá sa, dostatok voľnosti.
22.06.2013
Adhara
Nedá mi neprispieť svojou troškou do mlyna... súhlasím, že písanie v prvej osobe je ťažké a dosť ma prekvapuje, koľko mladých autorov si túto možnosť volí. Azda preto, že sa veľmi chcú stotožniť so svojím hrdinom, unikať prostredníctvom neho do zaujímavejšieho sveta? V každom prípade, až siedme dlhšie dielko (dlhšie značí nad 100 strán), do ktorého som sa pustila, som si trúfla napísať v prvej osobe, lebo tam si to situácia vyslovene žiadala.
22.06.2013
Kei
Kr4b: ja nevravím že písanie v prvej osobe je zlé, len že je to náročné aj keď sa to nezdá. Napríklad spomínaný Sherlock. Rozprávač je priamy - Watson, no o sebe vraví málo a nie je tvorcom deja, len jeho pozorovateľom. A väčšinou sa bavia o minulom deji, priamej "akcie" je menej. Môže rozprávať o Sherlockovi, lebo ho dobre pozná. Ďalej - veľká časť sú dialógy. Len ten malý zvyšok je Watsonove rozprávanie. A W. je dosť inteligentný, aby som mu jeho rozprávanie uverila. Aj v tom leží majstrovstvo Doyla. (Vždy ma vytáča, ak priamy rozprávač sám rozmýšľa a koná nelogicky, no pritom tak presne vie povedať, čo ostatní robia a prečo, z mihnutia oka vytuší nálady, vydedukuje čo o chvíľu spravia atď. Alebo vie oveľa viac, ako má vedieť). Ale k veci - 1. či 3. osoba, ani jedno nejde bez praxe.
22.06.2013
Kr4b
Kei: S tým sa proste musí súhlasiť! :D Presne tak.
Adhara: Nenapadlo ma nad tým uvažovať takto... Myslím tú časť o unikaní do zaujimavejšieho sveta. Tiež som dosť mladý autor, ale ťahá ma to k 3.os. Ztotožnením s postavou som myslel ztotožnenie čitateľa, nie autora, hoci toto je ešte zaujímavejšia alternatíva. Každopádne, pre autora z nášho dlhého dialógu plynie veľmi... obyčajné ponaučenie - píš, ako ti je najlepšie. Možno lepšie unikneš na do nejakého zaujímavého sveta, to je vlastne účel písania (a hlavne čítania).
22.06.2013
Puf
Ejha, este ze som nevedela ake to je komplikovane pred Kolenom :P
22.06.2013
Kr4b
Mobil zvonku tiež nevyzerá tak zložito ako z vnútra a používať sa ho naučíš rýchlo. A čo je vnútri ťa stále akosi nezaujíma :D
23.06.2013
Kei
Kr4b: Kto povedal že nezaujíma? Opýtaj sa môjho už nefunkčného mobilu XD
Puf: tí šťastnejší to píšu inštinktívne a okrem toho by som ťa nezaradila k neskúseným XD So základmi slovenčiny a štylistiky problémy nemáš, aspoň som si to nevšimla
23.06.2013
Kr4b
Bola to metafora. A určite je jasné, ako som ju myslel
23.06.2013
Kei
Ale jasne že viem, len mi nedalo, keďže si spomenul práve mobil :-) ...sory :)
23.06.2013
Puf
OK, mobil, chapem :) Nuz, tazko ma povazovat za skuseneho autora, kym som prisla sem som pisala iba maily kamaratom. Samozrejme ze citam, ale nikdy som sa nesnazila zanalyzovat precitane tak ako to robia ludia tu. A s tou slovencinou... vzdy sa snazim pred publikovanim text niekomu zdatnemu podstrcit nech mi poopravuje preboha aspon hrubki :)
23.06.2013
Samuel Gazdura
no, vďaka za pravú kritiku... bolo to moje druhé dielo, ktoré som musel napísať do súťaže a na rýchlo. ja rád používam 1. osobu v rozprávaní lebo môže vyjadrovať vlastné pocity- síce to je pre mňa ťažké. povolený počet strán do súťaže bol len 5, a vlastne vtedy som sa začal tak venovať písaniu- takže toto je moje také prvé normálne dielko. prvé dielko tu ani nebudem dávať, to je veľmi detské a vtedy som ani nevedel čo je to sci-fi. teraz sa tomu viac venujem. Knihy čítam dosť. mne osobne sa toto dielo nepáči ale bolo to na rýchlo. ešte raz za kritiku lebo doma každý hovorí že to je dobré a niekto že "nadľudské" tak vaša kritika mi prospela. čo sa týka písania, tak sa budem snažiť dodržiavať vaše rady. ... prišiel som si sem len po svoj text že si vytlačím lebo som stratil USB a tolko komentov... tak to ma dostalo.Ešte raz vdaka za vaše názory prajem vám tiež štastie v písaní
25.09.2013
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.