Počiatok - recenzia

Režisér a scenárista v jednej osobe Christopher Nolan si spravil "prestávku" medzi filmami o netopierom mužovi. Celý čas až do včerajšieho večera ma trápila jedna otázka, čo mohol stihnúť za tak krátky čas?
Podporte scifi.sk
Nolanove filmy sa vyznačujú hlbokými myšlienkovými pochodmi, vycibreným dejom, nekonvenčným spôsobom podania príbehu, režijnými vychytávkami a nečakanými zvratmi. Tento recept ochutil a vzkriesil aj mŕtveho Batmana, pri ktorom zabudnete, že sledujete žánrový film.
Počiatok je plne autorský film s novými postavami, novým dejom. Priemyselná špionáž zaznamenala obrovský prielom: vďaka lsti je možné ukradnúť človeku to najdrahšie a najcennejšie - myšlienku.
Inception - Záber -
Skúste sa zamysliet, ako viete kedy spíte? Budíte sa v šoku alebo s úľavou, že to bol len sen. Potom sa posadíte na posteli, pozriete sa von a pousmejete sa, aký bol hlúpy. Vstanete, oblečiete sa, prídete do práce na najvyššom poschodí, sadnete si do drahého koženého kresla, odomknete sejf s tajnými informáciami a na to zazvoní telefón. Dozviete sa, že vaše tajomstvo je "von"! Padne vám sánka a okamžite si spomeniete na muža vo vašom sne, ktorý sa vám pri bare díva do tváre. Snažíte sa rozpamätať na jeho tvár, ale čím viac sa snažíte, tým je nečitatelnejšia. Voláte políciu, ale hneď pochopíte, že to nemá zmysel. Na účte Doma Cobba pribudne 6-ciferná suma a vy ste skončili.
Toto je však len "Počiatok".
Inception - Záber -
Nolanov "vlak" je ťažký a rozbieha sa preto pomaly. Nasadáte so svojimi priatelmi na prvej zastávke, keď však naberie všetkých pasažierov a premaže všetky kolieska, naberie na rýchlosti až tak, že takmer z okna neuvidíte, kde ste. Do hlavy vám bude búšiť rev Zimmerových trúb. Keď z neho vystúpite, bude sa vám točiť hlava a svet vonku už nebude taký, ako predtým...
Inception - Záber -
V jednej recenzii som čítal, že Nolan je majster, ktorý využíva tradičné filmárske prostriedky a nie počitačové efekty. Áno, do istej miery je to pravda. Nolan sa hrá s kamerou, s gravitáciou, so svetlom, zo zvukom - dokonca zo samotným divákom v podobe podareného strihu v určitej scéne (to v danom okamžiku pochopíte), ale CGI efekty využíva! Jediný rozdiel medzi ostatnými režisérmi a ním je, že pozná mieru a estetiku, takže si žiadne počítačové efekty vlastne nevšimnete. Nenechal sa zlákať 3D-ošiaľom. Možno zo solidarity k upratovačkám v kinách. Verte mi, že keby použil tretí rozmer, hanbili by ste sa vyjsť z kina. Napriek tomu: pozor na stĺpy v chodbách kín.
Nolan je makač a toto nie je prestávka medzi Batmanmi. Batmani boli oddychovkou pred Inception!
Na koniec dovoľte malú hádanku: Čo majú spoločné tieto filmy?
2001: Vesmírna odysea - Hviezdne vojny - Jurský park - Matrix - Inception?
P.S. Nekomplikujte ľuďom život! Vycikajte sa pred tým, ako pôjdete spať!

andrej android praznovsky

andrej android praznovsky

Súvisiace objekty SFDB

(2010)

Počiatok

Diskusia

Šaňo aka Babcom
Mno... tak teda neviem... mna ten film velmi nechytil. Nehovorim, ze nebol dobry. Naopak, bol lepsi ako vaecsina filmov, ktore dnes prichadzaju z USA. Napriek tomu musim vytknut plochost a repetitivnost Di Capria - ten chlapec nevie hrat. Okrem toho to bolo nadmieru predvidatelne a nicim neprekvapive. A... potom som nad tym zacal rozmyslat, a myslim, ze to nema aj tak zmysel vymyslat tomu nejaky zmysel a desifrovat to, pretoze je to cele Nolanov podfuk... a my sme mu naleteli. Myslim si, ze je to extra tak robene, aby to nedavalo zmysel ani jednym smerom, ktorym sa clovek na ten film pozrie. Samozrejme, mozem si tautologicky obranit kazdy argument, preco to a tak... ale je to o nicom. Sorry... na Imaginarium to nema. To je podla mna film tohto roku.
04.08.2010
andrej android praznovsky
Môj nazor je ze "fim" ako taky je vlastne vzdy jeden velký podfuk a herci s režisérom "klamú" diváka, a ten keď im to zhltne , odviedli svoju prácu. Ak môžem vyjadriť svoj názor na DiCapria, na strednej škole som viedol hádky so spolužiakmi kvoli Titanicu a DiCapriovi. Stále si stojím za svojim názorom že vdaka 14tkam v časoch premietania Romea a Julliet a neskor TItianicu a takisto prepísknutého marketingu TItanicu vznikol Capriovský syndrom, ktorý zaškatulkoval mladého herca do cukríčka čo nevie hrať. Podla mna nevie hrat Schwarzeneger vo väčšine svojich fimoch:) /odporučam pozerať v originále!!!/.DiCaprio sa ide zodrať aby mu divák uveril každé okienko filmu a vdaka vráskam na jeho tvári to má stále ľahšie. Keď ho videl De Niro prvý krát hrať /úlohu zaostalého chlapca/ zavolal Scorsessemu, ze nasiel za seba náhradu.
05.08.2010
kAnYs
Suhlasim s Andrejom co sa tyka DiCapria. Niekolkonasobne lepsi nez Tom Cruise, Christian Bale a Arnold Schwarzenegger dokopy. A Inception bol podla mojho nazoru skvely. Nie tak pribehom, ktory bol dost predvidatelny, suhlasim, ale skor spracovanim. A napadom. A detailami, aj ked tam to trochu haprovalo.
05.08.2010
andrej android praznovsky
Ake chyby mate obaja a mysli? Tie detaily a logicke chyby?
05.08.2010
kAnYs
Napriklad ze v druhej urovni boli v beztiazi a v tretej mali normalnu gravitaciu.
06.08.2010
andrej android praznovsky
PRekrucam, hladam argument a mas pravdu, bud je to jednoduché a nedomyslene ,alebo zlozite a dokonalé. ale jednoduchsie vysvetlenie byva vacsinou pravdive...
06.08.2010
cyberstorm
Imaginarium bolo dobre, Inception je skvele... A hoci som nemal Di Capria rad, treba uznat, ze ten clovek vie hrat. Aj ked, treba uznat ze sa to vsetko znasobuje Nolanovym reziserskym koncertom. Osobne mi Inception spadal do kategorie "temnych" zanrovych filmov ako je Matrix, Dark Knight a hlavne Dark City (v mnoho mi Dark City samotny pripominal, aj ked to bolo o uplne niecom inom). V kazdom pripade ma tento film dost chytil za srdce. Treba viac, omnoho viac takychto projektov.
09.08.2010
jurinko
Mam podobny pocit ako Sano. Nie ohladne di Capria, ktory podla mna hra vyborne (cim dalej tym lepsie in fact), ale ohladne filmu ako takeho. Logicke chyby? Nevadi, divak sa s tym nejako vysporiada. Vymyslel som si ppci fantasticky svet, ale pouzil som donho zakonitosti reality, cim som ho pomerne degradoval? Nevadi, otocim ulicu nad hlavu, divaci budu paf.. Ked vysiel Matrix, autor Tronu sa nechal pocut (myslim, ze v nejakom rozhovore), ze sa mu zda, ze Wachowski nevyuzili potencial filmu. Ked uz neobmedzena virtualna realita, tak uz KURVA neobmedzena virtualna realita! A podobny pocit mam z Inceptionu.. Svet sna, v ktorom je vsetko mozne, je tu zrazu redukovany na pozmenenu realitu, kde ozbrojeni vojaci vlastne nie su ozbrojeni vojaci, ale podvedomie... Ziiv. Ja osobne ked spim a nahanaju ma zombici, tak v jeden pekny moment si to uvedomim a zombici maju po chlebe :-)
10.08.2010
jurinko
Nehovoriac o tom, ze nerespektuje pravidla vlastneho sveta. Pri prekoteni sa zo stolicky sa zobudim, ale ked sa pregulam s autom hore strechou, tak spim dalej? Vsetci sa zobudia na kick, ale hlavny hrdina sa este vyberie kohosi zachranovat, lebo je hlavny hrdina a zakonitosti nanho neplatia? Nevadi, ved divak sa s tym vysporiada. Nehovorim, ze to malo byt druhe Imaginarium (aj ked vhodnym spojenim tychto dvoch filmov by vznikol film, ktory nema slabe miesta ani jedneho, zato silu oboch), ale podla mna Nolan nevyuzil potencial filmu. Vadi mi, ze z mnohych detailov filmu citim pristup „Sak nechajme na divakovi, ako si to chce vysvetlit, kaslime uz na to, podme sa zaoberat niecim inym“. Pre mna Inception velmi zaujimava pukancova zabava, urcite nadpriemerny zazitok, ktory vsak neznesie blizsie zamyslenie, pretoze cim dlhsie som nad nim rozmyslal, tym viac som bol znechuteny a sklamany.
10.08.2010
cyberstorm
jurinko...cim dlhsie uvazujes nad akymkolvek filmom, tak najdes chyby a sklamanie...a tyka sa to VSETKYCH filmov...
10.08.2010

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(2010)

Počiatok