Lucy Taylor – Sklíčenost: Je zrnko temnoty naozaj temné? (recenzia)

Edícia Zrnka temnoty nám prináša dobový horor od autorky Lucy Taylor. Je zrnko temnoty naozaj temné?
Lukáš Polák
Edícia Zrnka temnoty ma veľmi baví. Ide o sériu noviel do 150 strán od vydavateľstva Golden Dog, ktorá mieša českých autorov so zahraničnými. Témy sú tiež rôzne a útle knižky vychádzajú každé dva mesiace. Naposledy vyšiel vydarený realistický horor z prostredia kresťanských sirotincov o drsnom a brutálnom zneužívaní malých detí od českej autorky Madly Pospíšilovej Karasovej s názvom V pekle jsme všichni Hebert. Najviac ma ale bavili Kyselé bonbony, ktoré napísal Kealan Patrick Burke. Dostali ma svojim mysterióznym hororom s ľahkým “lovecraft” pozadím. Čerstvá knižka pochádza od autorky Lucy Taylor, nesie názov Sklíčenost a tiež ma dostane?
Sklíčenost. Prvé české vydanie (Golden Dog, 2023). Titulka k Sklíčenost
Sklíčenost. Prvé české vydanie (Golden Dog, 2023). / Zdroj Disclaimer
Píše sa rok 1873. Ruth Abbott sa pridá k karaváne a cestuje do Santa Fé. V sebe dusí lásku k druhej žene, ktorú by spoločnosť neprijala a zároveň má nočné mory. Karavána je plná rodín s deťmi a taktiež s nimi cestuje tajomný muž De La Vaca, ktorého označujú na čarodejníka či bosoráka. Vedie s ním rozhovory a porozpráva jej, že ich prenasleduje bytosť. Kožomenič a čoskoro udrie. Počas cesty sa začnú diať zvláštne veci a vyvrcholí to zmiznutím dievčaťa s menom Alica. Naozaj karavána čelí temným silám?
Kniha začína skvelo. Autorka vydláždi cestu šikovným jazykom, výborne navnadí dobovou atmosférou a pomaly, medzi riadky, vsúva nepokoj a možnú temnotu v pozadí. Atmosféru však naruší moment, kedy dôjde k prvému stretnutiu s démonom. Neviem prečo, ale autorka sa uchýli až k „béčkovému“ motívu sexuálnej scény s nadprirodzenou silou, ktorá výrazne naruší mysterióznosť príbehu. Doslova dá scéna facku čitateľovi a vytrhne ho z deja.
Lucy Tayler mieša v novele folk horor, kde si požičiava prvky z indiánskej mytológie, s fantasy nápadmi (lietanie, mágia) a béčkovým hororom. Veľakrát je to kameň úrazu, pretože žánre narážajú do seba a veľakrát sa doslova negujú – temná atmosféra s lacnou scénou sexu s monštrom.
Veľkým plusom je ako autorka postavila na jednu stranu váh nadprirodzené zlo a na druhú stranu položila skazený ľudský charakter schopný spáchať ohavné činy. A súd necháva na nás. Táto myšlienka, kedy si máš vybrať, kto je horší, patrí k najzaujímavejším častiam knihy.
Záver novele dosť poškodil a priniesol zbytočne prekombinovanú „mixku“ viacerých motívov. Najprv sa začne tváriť, že sa príbeh skončí rituálnym hororom (nebol by som proti), no následne prepadne do totálneho gore béčka, ktoré v tomto prípade opäť pôsobí ako päsť na oko a celé to korunuje prekombinovaným zvratom (lepšie by novela pôsobila bez neho). Následný dojazd, ktorý má pôsobiť drsne, vyfučí do prázdna.

Lucy Taylor
_
Lucy Taylor (1951) sa narodila v Richmonde v štáte Virgínii. Vyštudovala bakalársky odbor filozofie. V počiatkoch svojej tvorby sa venovala cestopisnej literatúre faktu. Juhu sa nikdy tak úplne nezbavila, o čom svedčí príchuť južanskej gotiky v mnohých jej dielach.
Je autorkou viacerých románov a samostatne vydaných noviel, medzi ktoré patrí Dancing with Demons, Spree, Nailed, Saving Souls a Eternal Hearts. Za román The Safety of Unknown Cities získala v roku 1995 Cenu Brama Stokera v kategórii najlepšia prvotina a International Horror Guild Award za najlepšiu prvotinu a v roku 1996 Deathrealm Award za najlepší román.
Jej poviedky vyšli vo viac ako stovke časopisov a antológií, vrátane The Mammoth Book of Historical Erotica, The Best of Cemetery Dance, Twentieth Century Gothic, The Year's Best Fantasy and Horror a Century's Best Horror Fiction. Väčšina z nich bola zozbieraná v deviatich zbierkach, pričom za jednu z nich s názvom The Flesh Artist bola v roku 1994 nominovaná na Bram Stoker Award v kategórii Superior Achievement in a Fiction Collection.
Taylorovej horory obvykle neobsahujú nadprirodzené prvky, namiesto toho sa jedná o psychologické thrillery o extrémnych ľudských vzťahoch, často s výraznými erotickými prvkami. Nie nadarmo zaradil Locus Index to Science Fiction niekoľko jej diel do kategórie "erotický horor". Jej pôvodné krátke poviedky sa objavujú vo všetkých piatich zväzkoch medzinárodnej antologickej rady Exotic Gothic.

Záver: Sklíčenost mala nabehnuté na výborný dobový horor so zaujímavým monštrom a atmosférou znepokojenia, no autorka ju neudržala a zbytočne začala do príbehu vnášať béčkové motívy, ktoré skôr knihe uškodili a pochovali tajomnú atmosféru zo začiatku knihy.

Hodnotenie: 60 %

Lucy Taylor – Sklíčenost
Pôvodný názov: Desolation: A Horror Western Novella)