Sword Art Online 2: Jak Kirito ku harému přišel (recenze)

Aneb čtyřikrát opět o Aincradu.
Od našeho prvního setkání se Sword Art Online – celosvětově známou japonskou knižní sérií – uběhlo již přes půl roku, takže už bylo na čase, aby Crew přišla s dalším dílem. Nakonec jsme se ho po několika nešťastných odkladech v prosinci minulého roku dočkali. Pokud vás ale zajímalo, jak se příběh bude vyvíjet dál, a nedočkavě jste vyhlíželi pokračování, budeme vás muset zklamat. Ačkoliv titul nese přídomek „díl druhý“, jedná se spíše o soubor kratších příběhů a povídek ilustrující události, které se nevešly do první knihy, než o plnohodnotný román, jež by dál posouval hlavní dějovou linii. Pro mnohé se ale naopak může jednat i o dobrou zprávu, protože to znamená návrat do fanoušky oblíbeného světa Aincradu. Drazí čtenáři, chyťte si klobouky, jdeme na to.
Kniha zepředu vypadá skvěle Kniha zepředu vypadá skvěle
Kniha zepředu vypadá skvěle Disclaimer

Boj na život a na smrt? Kdepak, randění ve virtuálním světě!

V publikaci namísto jednoho uceleného příběhu najdeme 4 krátké samostatné povídky, v nichž se úloha vypravěče mění na základě toho, která dívka je nám v příběhu právě představena. Ačkoliv se však vypravěč mění – a tím pádem se také mění dynamika vnímání prostředí a okolního světa – vždy se stejně veškerý děj strhne směrem k našemu alfa samci Kiritovi, který svým šarmem a zručností posílá do kolen jednu dívku za druhou. Pojďme ale popořadě.
V prvním příběhu jménem Černý šermíř se setkáváme s mladou krotitelkou šelem Silicou, která svým vlastním zaviněním přijde o svoji vlastní šelmu a parťačku na cestách, Pinu. Sama unikne smrti pouze o vlásek díky náhlé Kiritově pomoci. Ten jí pak jako správný švarný kavalír nabídne pomoc s náročnou úlohou, kterou musí pro obživení své šelmy podstoupit. Avšak vzhledem k tomu, že je Silica na nižších patrech menší celebritou, potíže na sebe nenechají dlouho čekat.
Kirito sice Silicu stihl zachránit, s Pinou již tak úspěšný nebyl Kirito sice Silicu stihl zachránit, s Pinou již tak úspěšný nebyl
Kirito sice Silicu stihl zachránit, s Pinou již tak úspěšný nebyl Disclaimer
V příběhu druhém jménem Hřejivé srdce se naopak potkáváme s kovářkou Lisbeth, nejlepší kamarádkou Asuny, která je po celém Aincradu známá pro své mistrovství v kování zbraní. Na Asunino doporučení ji vyhledá Kirito s neobvyklou zakázkou: potřebuje si nechat vykovat natolik silný meč, aby s ním bez problému mohl přeseknout její do té doby nejlepší zbraň. Materiál na takto silnou zbraň ovšem neroste na stromech, a tak se spolu musí vydat na výpravu za bájnou rudou.
Kirito a Lisbeth cestou za vzácnou rudou narazí na menší problémy Kirito a Lisbeth cestou za vzácnou rudou narazí na menší problémy
Kirito a Lisbeth cestou za vzácnou rudou narazí na menší problémy Disclaimer
Ve třetím příběhu pojmenovaném Dívka v ranní mlze se naopak vracíme do nám již známé scenérie: období dovolené Kirita a Asuny v jejich srubu na 22. patře. Tam jednoho dopoledne narazí v místních lesích na děsivou postavu, ze kterého se nakonec vyklube malá holčička s amnézií jménem Jui. Dočasně se jí ujímají, jen aby se následně vydali na velké dobrodružství napříč patry ve snaze najít dívčiny rodiče nebo kamarády. Než se ale nadějí, narazí na mnohem větší záhadu, než původně mohli očekávat.
Záhadná dívka, kterou Kirito s Asunou nalezli v lese, nakonec nebyla duch Záhadná dívka, kterou Kirito s Asunou nalezli v lese, nakonec nebyla duch
Záhadná dívka, kterou Kirito s Asunou nalezli v lese, nakonec nebyla duch Disclaimer
Ve čtvrtém a zároveň posledním příběhu nazvaným Sob s červeným nosem opět sledujeme našeho starého známého Kirita, ovšem v takovém duševním rozpoložení, v jakém jsme ho dosud nepoznali. Před Vánoci prvního roku v Aincradu se zuřivě snaží získat vzácný předmět na vyvolání speciálního bosse, se kterým se lze utkat pouze o půlnoci 24. prosince. Z něj má dle záhadných dialogů NPCček a místních drbů padat speciální předmět na obživení již zesnulého hráče. Kirita předmět zajímá, jelikož svou vlastní nabubřelostí půl roku zpátky způsobil smrt svých nejbližších přátel, všech členů gildy jménem Černé kočky při měsíčku. Sžíraný pocitem viny se ze všech sil chopí té poslední naděje, která mu na odčinění své chyby zbývá.
Sači, členka gildy Černé kočky při měsíčku Sači, členka gildy Černé kočky při měsíčku
Sači, členka gildy Černé kočky při měsíčku Disclaimer

Kouzlo prvního dílu lehce chybí, ale…

Když jsem se dozvěděl, že v knize nebudeme striktně sledovat pokračování příběhu mezi Kiritem a Asunou, přistupoval jsem ke čtení lehce skepticky. Přeci jenom chemie mezi těmito dvěma postavami a jejich společná cesta byly jednou z hlavních prvků, které jsem u prvního dílu nejvíce vychvaloval. Má skepse se do určité míry vyplnila: opravdu příběhy v tomto díle neměly stejnou atmosféru. Její zbytky šly pozorovat ve třetí povídce o holčičce v mlze, kde mi ji společné škádlení mezi našimi novomanžely malými náznaky připomínalo, ale nebylo to úplně ono.
Co ale kniha ztratila na atmosféře mezi ústřední dvojicí, vynahrazuje si ve worldbuildingu. Konečně svět působí jako reálné MMOčko. V příbězích se tak setkáme s takzvaným PK (player killing), grinděním jedné a té samé oblasti pro určitý předmět, eventů se speciálními bossy, dlouhých questlines apod. Pořád to ještě není úplně ono, a k LitRPG to rozhodně má stále daleko, ale jedná se o výrazný krok správným směrem, kdy kulisy světa nepůsobí pouze jen jako nějaký fígl k nalákání pozornosti, ale reálný autorův záměr o vytvoření reálného herního světa.
Zadní strana s krátkou synopsí Zadní strana s krátkou synopsí
Zadní strana s krátkou synopsí Disclaimer
Zároveň díky měnícím se vypravěčům vidíme pocity jiných lidí uvězněných ve hře, kteří ne vždy nutně musí být naprostí šílenci honící se za nejvyšším levelem jako protagonisté prvního dílu. Vidíme tak herní svět z úplně jiných úhlů pohledu, díky čemuž si o něm můžeme udělat mnohem lepší obrázek. Zároveň díky tragicky laděné poslední povídce máme možnost nahlédnout pod pokličku jinak stoickému a brilantnímu Kiritovi, což z něj dělá mnohem lidštější postavu.
Sword Art Online v českých a slovenských kinech!
Světe div se, ale je tomu tak! V době vydání recenze se v českých a slovenských kinech již odvysílal první film jménem Sword Art Online – Progressive – Aria of a Starless Night s následujícím druhým dílem Scherzo of Deep Night na cestě! Ten do kin vstoupí 24.2., kdy se bude promítat minimálně celý víkend, a v některých multiplexech dokonce přetáhne i do týdne následujícího! Pokud vás knižní série nadchla, rozhodně skočte do kina na trošku jiný pohled událostí v Aincradu. A jestli vás zajímá, co je to ono „Progressive“ v přídomku filmu, doporučujeme se podívat na naši recenzi prvního dílu, kde tento pojem rozebíráme.

Není zlato všechno, co se třpytí

Co se týče výstavby příběhu, můžeme sice pozorovat jistý pokrok, pořád to má však k vyloženě dobrému dílu daleko. Příběhy jsou i nadále očividně prvoplánové, postavy se místy chovají hloupě a svět má stále před sebou ještě dlouhou cestu k uvěřitelnosti. Naopak kvůli absenci sladké atmosféry prvního dílo chybělo knize takové to kouzlo, díky kterému by se naprosto jednoduše četla.
Vydání od Crwe je ovšem stále špičkové. Skvělý překlad, kvalitní vazba a dobře zpracované ilustrace. Pořád se jedná o zbytečnou cihličku, kdy je srovnatelně tlustá jako první díl, ale to už se hádám nezmění.
Rozměry se jedná o podobnou cihličku, jakou je i první díl Rozměry se jedná o podobnou cihličku, jakou je i první díl
Rozměry se jedná o podobnou cihličku, jakou je i první díl Disclaimer

Ve výsledku se jedná o vcelku srovnatelné dílo s první knihou. Pokud vás bavila ta, určitě vás bude bavit i tato. Pokud ne, druhý díl vás rozhodně nepřesvědčí o opaku. Návrat zpátky do kulis prvního dílu je lehce neuspokojivý, avšak lépe pomáhá rozvést svět a postavy. Teď už jenom aby se hlavní příběh reálně posunul dál…
Reki Kawahara Reki Kawahara
_
Reki Kawahara (川原礫) pochází z prefektury Gunma, nacházející se ve střední oblasti japonského ostrova Honšú. Za svých dětských a univerzitních let hrál mnoho různých MMORPG her jako Ultima Online, Wizardry nebo World of Warcraft, které mu následně byly předlohou k jeho největšímu knižnímu hitu Sword Art Online. Navzdory současnému úspěchu se však nejednalo o instantní bestseller. Titul nejdříve po dobu několika let vydával pod jiným pseudonymem online jako román na pokračování, když s ním neuspěl v literární soutěži. Po letech se o účast pokusil znovu a s výhrou v kapse se mu podařilo sérii konečně vydat i oficiálně. Kromě Sword Art Online a všech jeho odnoží napsal také knižní série The Accel World a The Isolator.

Hodnocení: 60 %
Nakladatelství: Crew
Překlad: Petr Kabelka, Matěj Vozábal