Mačkáš mi hada, d€3!/e (recenzia Sebevražedný Oddíl: Přiškrcení)

Všetko dobré aj zlé sa raz končí a nie je tomu inak ani pri komiksových runoch. Ako dopadol záver Williamsovho Sebevražedného Oddílu vám prezradí recenzia.
Som narodený v roku 1987, čo okrem faktu, že mi pomaly ťahá na 40, znamená aj to, že som odchovaný chlapáckymi akčnými filmami 80-tych a 90-tych rokov. Extrémne svalnatí hrdinovia, mohutné zbrane spôsobujúce ešte mohutnejšie explózie, neľútostní zloduchovia, hrôzostrašné monštrá a testosterón striekajúci aj z uší sú tie správne ingrediencie poctivého „béčka“, ktoré budú asi navždy mojim osobným „guilty pleasure“. Nie vždy má predsa človek náladu na sofistikovaný príbeh, ktorý si vyžaduje každú sekundu divákovej pozornosti. Niekedy chcem proste vypnúť a oddať sa braku. A to neplatí len pre filmy, ale aj pre komiksy.
Práve takouto „béčkovou“ zábavou je DC Comics séria Sebevražedný Oddíl, ktorú nám v češtine prináša vydavateľstvo Bbart. Predo mnou leží posledná, už ôsma kniha runu písaného Robom Williamsom. Ten sa okrem práce na tejto tímovke anti-hrdinov do srdcí komiksových fanúšikov zapísal tiež sériami ako Deadpool, Punisher Max alebo Wolverine. Je teda zjavné, že k tvrďáckym postavám s dobrodružstvami drsnejšími než brúsny papier má vyslovene blízko. Ale na to, aby bola aj braková zábava skutočne zábavnou to nestačí. Aj na takýto „pokleslý“ žáner mám určité nároky. Podarilo sa ich Williamsovi s týmto komiksom splniť?
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Přiškrcení je pomerne hrubým kúskom o 256 stranách, preto neprekvapí, že v sebe ukrýva štyri príbehy. Dva z nich sú komplexnejšie záležitosti a dve zostávajúce by sme mohli nazvať „jednohubkami“ a hneď pochválim, že každá je žánrovo rozdielna od druhej. Prvý príbeh stavia vedľa seba Deadshota a Batmana. Temný rytier sa totiž rozhodol predajného ostrostrelca vyslobodiť z väzenia a pomôcť mu zachrániť jeho dcéru, ktorú uniesol kult jašteričích (pardon, hadích) ľudí, Kobra. To sa samozrejme nepáči veliteľke oddielu Amande Wallerovej, ktorá na nich poštve zbytok tímu. Nechať hosťovať vo svojej sérii postavu väčšiu než svet, akou rozhodne Batman je, nebýva vždy najšťastnejšie rozhodnutie. Zvykne na seba upútať všetku pozornosť a zatieniť postavy, o ktorých daná séria je. To však nie je problémom tohto príbehu. Tým je, že Deadshot a Batman medzi sebou nemajú žiadnu chémiu a potenciál na dobrú buddy komédiu vyšumí do prázdna rovnako ako Batmanova motivácia pomáhať Deadhsotovi. Našťastie od momentu, kedy sa dej presunie do bunkrov kultu Kobra, začne poctivá zábava plná vynikajúcej akcie a hadích monštier. Williamsov Sebevražedný Oddíl sa našťastie neberie vážne a rozhodne mu to pristane.
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Bacha had! Bacha had!
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Bacha had! Disclaimer
Následne dostávame (už spomínané) dve jednohubky. Prvá je temnou, hororovou záležitosťou, v ktorej sledujeme záložný oddiel (hlavný tím je na misii v Atlantíde – viď. Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu), ktorý sa vydáva vypátrať utečenca do neďalekej bažiny. Tam, okrem Swamp Thinga, na nich číha aj prastaré zlo a my dostávame sviežu kombináciu body hororu a lesného masakru, ktorá vzdáva hold ranným dielam Sama Raimiho. Kto obľubuje takéto chuťovky, určite nebude sklamaný. Druhou jednohubkou je sólo misia Captaina Boomeranga. Z neho sa totiž vykľul najlepší tajný agent Austrálie a jeho kontinent ho potrebuje viac ako kedykoľvek predtým. Boomerang sa teda vydáva zachrániť svoju rodnú zem, jej ľud a klokany. Túto paródiu špionážneho žánru a nepretržitý „roast“ Austrálie som si skutočne užil.
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Psst… niečo ti trčí zo zadku Psst… niečo ti trčí zo zadku
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Psst… niečo ti trčí zo zadku Disclaimer
Záverečný príbeh je vyvrcholením celého Williamsovho runu a privádza nás do tajného podmorského ruského väzenia, v ktorom sa nachádza unesená veliteľka oddielu Amanda Wallerová. Oddiel teda prichádza na pomoc a ako to už býva zvykom, odhalia sa temné tajomstvá, zrady a dočkáme sa aj akčného finále epických rozmerov. Príbeh, samozrejme, neprináša nič revolučné a to je úplne v poriadku. Dostávame totiž vynikajúcu 80-tkovú akciu plnú výbuchov, ohnivých monštier, humoru a vynikajúcej chémie medzi členmi tímu. Presne takto má vyzerať zábavné akčné „béčko“, aké som spomínal v úvode článku. Opakujem, Williamsov Sebevražedný Oddíl sa neberie vážne a vykladá na stôl zábavu, humor a akciu. A to niekedy bohato stačí.
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Niekto to rád horúce Niekto to rád horúce
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Niekto to rád horúce Disclaimer
Na výtvarnej stránke knihy sa podielalo až 15 autorov, čo je za mňa úplný extrém. Nemám rád keď sa striedajú traja ilustrátori ale 15 je proste priveľa! Nepoviem nič keby každý príbeh kreslí iný ilustrátor. To by bolo ešte v poriadku. Ale tu sa umelci striedajú nie, že z kapitoly na kapitolu ale dokonca aj v rámci jedného zošitu. Nepochopím takýto prístup a pripadá mi to zbytočné, kontraproduktívne a hlavne rušivé. Nevravím, že samotný umelci odvádzajú zlú prácu, to vôbec! Ale v tomto prípade platí, že menej je niekedy viac. Čo ale pochválim sú obálky. Tie sú väčšinou naozaj super a je na nich radosť pozrieť. To našťastie pre sériu Sebevražedný Oddíl platilo vždy.
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Rang, Boome Rang Rang, Boome Rang
Sebevražedný oddíl 8: Přiškrcení - Scéna - Rang, Boome Rang Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Bbart a dostávame štandardnú brož, ako to ostatne pri superhrdinských sériách už býva zvykom. O preklad sa postaral ostrieľaný Pavel Švanda a už tradične som na ňom nenašiel jedinú chybičku. Aj keď sa jedná o poslednú časť Williamsovho runu, pevne verím, že v Bbart nehodlajú s vydávaním Sebevražedného Oddílu prestať. Nasleduje totiž síce krátky, ale o to vydarenejší run Toma Taylora a po ňom nasleduje, za mňa, ešte o chlp lepší run Robbieho Thompsona. Bola by škoda, keby o ne tuzemskí komiksáci prídu.

Záver: Sebevražedný Oddíl: Přiskrcení je poctivá „béčková“ zábava, ktorá nám prináša štyri príbehy, každý vo vlastnom žánre. Buddy komédia, horor, špionážny thriller a epická akcia. Najslabšou časťou knihy je hneď úvodný príbeh, v ktorom hosťuje Batman, ale fiasko to nie je. Ako celok je Přiskrcení príjemným brakovým čítaním pri ktorom vypnete mozog, zabudnete na okolitý svet a užijete si zábavnú jazdu plnú bizarných postáv a situácií. Škoda len nepochopiteľne veľkého množstva kresličov, ktorí na komikse pracovali. Platí tu pravidlo, že menej je niekedy viac a toto kreatívne rozhodnutie finálnemu produktu len podkopáva nohy. Aj napriek tomu je komiks stále solídnym, žánrovým čítaním. Fanúšikovia Suicide Squad a oddychovej literatúry určite nebudú sklamaní.

Sebevražedný Oddíl: Přiškrcení
Pôvodný názov: Suicide Squad vol 8. : Constriction
Scenár: Rob Williams