Keď sa mýty vynoria nad hladinu (recenzia Aquaman/Sebevražedný oddíl: Potopte Atlantidu!)

Geopolitické usporiadanie je naozaj krehký ekosystém a keď sa z hlbín oceánov vynorí bájne kráľovstvo Altantída, je pochopiteľné, že svetových lídrov zachváti panika. Ešteže majú po ruke prísne tajnú operačnú skupinu X! Ako nakoniec dopadla táto misia, nám prezradí recenzia.
Bájna ríša Atlantída fascinuje svet už od čias filozofa Platóna a dodnes sa vedú debaty o tom, či bývala skutočným miestom alebo je len prekrásnou legendou. Vo svete DC Comics je domovom známeho hrdinu Aquamana, člena Ligy Spravodlivosti, ktorý mnohokrát priložil ruku k záchrane sveta, a aj tak ju väčšina tamojšieho obyvateľstva považuje za fikciu. Aké veľké prekvapenie ju čaká, keď sa jedného slnečného rána celé toto bájne kráľovstvo vynorí na dohľad od východného pobrežia Spojených štátov. Práve o tom hovorí najnovšie komiksové dobrodružstvo Potopte Atlantidu!, ktoré nám v češtine prinieslo vydavateľstvo BBArt.
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Potopte Atlantidu! je crossoverom dvoch sérií a to konkrétne Aquaman a Sebevražedný Oddíl a to je dôvod, prečo sa o scenár postarali dvaja autori. Rob Williams za Sebevražedný Oddíl a Dan Abnett za Aquamana. Williams je britský scenárista, ktorý (ako väčšina Britov) začínal publikovať v známom magazíne a vydavateľstve 2000 AD, kde sa dostal k práci na príbehoch najznámejšieho hrdinu z tejto stajne, Judge Dredd. To mu otvorilo dvere do Marvel Comics, kde svoju trošku pridal k sériám ako Wolverine, Deadpool alebo Punisher Max. Ako vidíme, jednalo sa o pekne drsné série a preto sa nemožno čudovať, že mu v DC Comics dali na starosť najobľúbenejší tím anti-hrdinov Suicide Squad (Sebevražedný Oddíl). Dan Abnett, rovnako Brit, je v komiksovej brandži o niečo dlhšie. Svoje začiatky si tiež odkrútil písaním príbehov Judge Dredda a napríklad, aj u nás známeho, Sinistera Dextera. Pre Marvel potom písal Punishera, X-Menov, Guardians of the Galaxy a mnoho ďalších sérií. Logicky si ho všimli aj v DC Comics, kde v 90tych rokoch pomáhal s Aquamanom, ku ktorému sa vrátil ako hlavný scenárista v aktuálnej sérii. Okrem toho pracoval na sériách ako Titans, Action Comics alebo Superman/Batman. Obaja sú teda skúsení autori a ja som zvedavý, ako ich spolupráca dopadla.
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Teď královnou jsem já Teď královnou jsem já
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Teď královnou jsem já Disclaimer
Ako som spomínal v úvode, príbeh začína v momente, keď sa „na prahu“ USA vynorí kráľovstvo Atlantída. Toto priamo nadväzuje na udalosti epického eventu Temné Noci: Metal, ktorý v češtine vyšiel v troch knihách, ale k pochopeniu tohto komiksu nepotrebujete mať Metal načítaný. Ak si ho však prečítate, nič tým nepokazíte a navyše si doprajete naozaj dobrý komiks. Poďme ale späť k Potopte Atlantidu! Dôležitý je aj fakt, že Aquaman (Arthur Curry) sa po nedávnych udalostiach vzdal trónu a korunovácia čaká jeho životnú lásku, Meru. Tá využije túto príležitosť a na ceremóniu pozýva najväčších svetových politických lídrov, aby diplomaticky ukázala, že Atlantída pre krajiny pevniny nepredstavuje hrozbu, ale naopak, túži s nimi spolupracovať. Nie všetci „suchozemci“ zdieľajú tento diplomatický zámer a preto je zmobilizovaná Operačná Skupina X na super tajnú misiu, ktorej cieľom je, ako napovedá názov komiksu, potopiť Atlantídu. Aké prekvapenie však čaká na Harley Quinn, Deadshota, Killer Croca a ostatných zabudnuteľných členov tímu, keď zisťujú, že cieľom misie nie je Atlantídu potopiť, ale definitívne ju zničiť magickou atómovou bombou.
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Čo si to povedal? Čo si to povedal?
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Čo si to povedal? Disclaimer
Potopte Atlantidu! je pomerne krátky (4 kapitoly), rýchly a akčný príbeh. Nečakajte teda sondu do psychológie postáv a rozvoj charakterov. Všetky postavy sú jasne definované. Harley je vtipná, Deadshot smrtiaci, Aquaman hrdinský a dej odsýpa pekne, ako má. Dobre, priznávam, že Killer Croc tu prechádza určitým vývojom. Trúchli nad nedávnou smrťou Enchantress, s ktorou tvoril pár, a nevidí dôvod ďalej žiť. Oceňujem, že Williams sa snažil o pohľad do duše Croca, ale príbeh je natoľko akčný, že na pocity tu nie je čas a nedostávajú toľko priestoru, koľko by si vyrovnanie s takouto bolesťou zaslúžilo. Škoda. Na druhej strane, Abnett vo svojich kapitolách šikovne pracuje s postavami Mery a Arthura. Kým nová kráľovná sa snaží vydobyť si rešpekt a ukázať, že je schopnou panovníčkou, ktorá ovláda diplomaciu a tiež nemá strach použiť tvrdú silu, keď niekto ohrozuje občanov jej kráľovstva. Arthur na druhej strane stále nie je vnútorne úplne zmierený so svojím novým postavením a snaží sa Meru chrániť a tým nechtiac podkopáva nohy jej autorite. Páči sa mi, do akých situácií Abnett postavy dostáva a úprimne sa teším na ďalší vývin jeho Aquaman série. Spomeniem ešte, že aj keď sa jedná o akčný a pomerne priamočiary komiks, záver ma príjemne prekvapil a nebol úplne tým, čo som čakal. Viac však neprezradím, to si budete musieť prečítať v komikse sami.
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Poďme domov Poďme domov
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Poďme domov Disclaimer
Vzhľadom na to, že sa nám tu prekrývajú dve série, nikoho neprekvapí, že aj o výtvarnú stránku sa postarali dvaja umelci. Konkrétne José Luís a Joe Bennet. Prvý menovaný je pomerne mladý talent, ktorý sa len rozbieha, ale stihol už svojou kresbou okrášliť série ako Terrifics, Titans United alebo Wonder Woman. Bennet toho stihol už trochu viac a jeho kresby môžeme v komiksoch nájsť už od konca 90tych rokov. Spomeniem napríklad série Amazing Spider-Man, Captain America alebo Hawkeye pre Marvel alebo 52, Deathstroke a Nightwing pre DC. Obaja páni priniesli solídnu kresbu, ktorá sa vynikajúco hodí pre akčný komiks, akým je Potopte Atlantidu! Žiaľ, štýl ani jedného z nich sa nevyznačuje niečím, čo by som mohol nazvať „osobitým rukopisom“, vďaka ktorému by človek mohol pri prvom pohľade spoznať autora. Priniesli kvalitný štandard mainstreamového komiksu, nič viac a ani nič menej.
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Shark Attack Shark Attack
Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! - Scéna - Shark Attack Disclaimer
Komiks v češtine vydalo vydavateľstvo BBArt v štandardnej brožovanej edícii. V tomto formáte sa vydáva drvivá väčšina rozbehnutých superhrdinských sérií. Časy, kedy sme si mohli vybrať medzi pevnou väzbou a brožou sú už dávno preč, no na druhú stranu dostávame na výber omnoho väčšie množstvo titulov, než kedysi. Vydavatelia majú určite dobre spočítané, aké tituly sa oplatí vydávať v akej verzii a tie pevné väzby si šetria pre špeciálnejšie kúsky, čo im určite nemožno mať za zlé. Každopádne, táto brož je kvalitná a nerozpadne sa v rukách po jednom čítaní. A to je to podstatné. O preklad sa postarala Hana Vrábelová a ja som nenašiel jedinú chybičku, ktorú by som mohol vytiahnuť na svetlo sveta.

Záver: Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu! je príjemná akčná jednohubka, ktorá dobre odsýpa. Žiadnu dieru do sveta síce neurobí a ani sa o to nesnaží. Autori si dobre uvedomovali, že píšu konzumnú zábavku a nie revolučné dielo, ktoré obráti superhrdinský žáner naruby. Chválim určite Abnettovu prácu s postavami, ktorá ma navnadila na ďalší vývoj situácie v sérii Aquaman a určite jej budem venovať pozornosť. Ak hľadáte dobre nakreslený akčný komiks na jedno prečítanie, tak Potopte Atlantidu! je jasnou voľbou.

Aquaman/Sebevražedný Oddíl: Potopte Atlantidu!
Pôvodný názov: Aquaman/Suicide Squad: Sink Atlantis!
Scenár: Rob Williams, Dan Abnett