Stredná Európa v zamorení démonov (Recenzia knihy Hierarchia tmy)

Na slovenskú fantasy scénu pribudla nová tvár, mladá autorka Adriana Bolyová s prvotinou Hierarchia tmy. Ako kniha obstála v našom hodnotení?
Dearon
Young Adult je kategória kníh, ktorá často trpí nedostatkom kvality a nevyužitým potenciálom. Občas sa však nájde autor schopný ju spracovať na úrovni. A tak bolo veľmi milým prekvapením, keď sa debut mladej slovenskej spisovateľky Adriany Bolyovej, Hierarchia tmy, ukázal napriek drobným nedostatkom ako zábavný a svieži titul.
Dej sa odohráva v nám známom prostredí – v súčasnej strednej Európe – prevažne v rakúskom Innsbrucku, ale aj Prahe, Budapešti, atď., čo osobne považujem sa veľké plus. Navštevovať nám známe miesta pod rúškom mágie a čarov vždy dodá príbehu osobitú atmosféru.
Na tomto pozadí sa odohráva boj medzi démonológmi a démonmi, ktorí prenikajú do nášho sveta, ale taktiež medzi dvoma frakciami démonológov. Do víru udalostí je hodená hlavná hrdinka Radana, ktorá po útoku démona odhalí, že má určité schopnosti potrebné pre démonológov. Mať talent však nestačí, aby ho dokázala využiť, musí začať navštevovať školu pre démonológov v Innsbrucku. Rýchlo zisťuje, že je iná ako ostatní ľudia – narodila sa totiž splynutá s démonom z najvyššej hierarchie a môže byť rozhodujúcou zbraňou v nekonečnom boji. To ju zatiahne do konfliktu medzi viacerými frakciami, ktoré sa ju snažia dostať na svoju stranu.
Autorkin štýl mal naozaj veľmi rýchle tempo a knižka odsýpala jedna radosť. Akčné scény boli napísané svižne, nútili ma obracať stránku za stránkou. Je vidno, že autorka dala veľký dôraz na dynamiku deja a snažila sa vyhýbať vate. Musím však povedať, že v tomto prípade to je paradoxne na škodu. U väčšiny autorov je problémom to, že ich príbehy obsahujú príliš veľa vaty – opisovania, vykresľovania postáv a sveta, a ďalších často zbytočne detailných popisov. Tu dochádza k opačnému javu. Mnohé veci sú tak akosi nejasné a rozhodne by som uvítal ďalšie informácie. Hodilo by sa čitateľov viac zainteresovať do fungovania sveta, mágie, frakcií a aj do motivácií postáv.
Hierarchia tmy - Obálka
Hierarchia tmy - Obálka Disclaimer
V rámci deja sa zoznámime s viacerými postavami. Nadviažem na predošlý odsek – práve na postavách by do budúcnosti mala autorka viac popracovať a prehĺbiť ich. Aj keď aktéri majú načrtnutý charakter, zdá sa, že autorka sa ich až príliš snažila udržiavať v tzv. šedých zónach, a tak má niekedy čitateľ zmätok v tom, aké majú vlastne motivácie. Rovnako neboli úplne jasné ani vzťahy medzi jednotlivými postavami. Taktiež ich emocionálny postoj vyznieval chvíľami až príliš vlažne - čo by som chápal pri osobách, vo svojom obore skúsených, zvyknutých na nebezpečenstvo a smrť, no nie pri Radane, ktorá sa dostala do úplne nového sveta, a to, že zabije niekoľko ľudí, ju síce rozhodí, ale len do miery, aby sa nepovedalo. Opäť tu máme kontrast oproti iným YA, kde sú emócie postáv vybičované často až do patetických výšin.
Samotná hlavná hrdinka Radana mi prišla hysterická a impulzívna a taktiež nevyrovnaná správaním. Už som spomenul scénu, v ktorej usmrtí niekoľko ľudí a ju to nejako extrémne nevyvedie z miery. Naopak pri scéne kde jedna učiteľka mučí teliatko, Radana dobre, že nevyskočí z kože... Ďalej tu je postava Lareda, Radaninho nevlastného brata. Časť deja sa odohráva z jeho pohľadu. Predstavuje typického anti-hrdinu s túžbou po moci, ktorú hľadá v temných sférach, avšak stále má ľudské city a emócie, a nie je to úplný záporák. Je to také priemerné klišé, ale aspoň nepôsobí otravne. Našťastie, viac priestoru je venovaného Radane.
Mnou najmenej obľúbené klišé, romantický trojuholník, je bohužiaľ tiež prítomné. Trojuholník je vytvorený, ako inak, okolo Radany. Na jednej strane je jej celkom zaujímavý priateľ Filip, ktorý je zvláštnym spôsobom strelený, ale inak sympatický. Na druhej strane je Máte, taký typický YA alfasamec, ktorý je tiež niečo ako vyvolený a motá hrdinke hlavu. Samotné správanie postáv je podivne fungujúce a troška mi príde neuveriteľné, že Radana takmer bez rozpakov – nesedí mi to k jej charakteru – s oboma chalanmi drží "vzťah" a ani jednému to nevadí... Za sebou však máme iba prvý diel ságy, takže sa to môže ešte všelijako vyvŕbiť. Uvidíme, či a ako autorka svoj príbeh vylepší.
Knihu by som rád vyzdvihol po editorskej stránke. Jedným z problémov domácej scény je často prílišná horlivosť autorov. Hrnú sa do vydávania svojich diel, čo sa podpíše na kvalite – výtlačky obsahujú preklepy, gramatické prehrešky a iné nešváry. V tomto prípade to nehrozí, Ikar odviedol skvelú prácu, ako sa aj na také veľké vydavateľstvo patrí. Ani si nespomínam, že by som v nej našiel vôbec nejakú chybu.
Na záver ešte chcem vyzdvihnúť parádnu obálku od Rastislava Le, ktorá rozhodne pritiahne pozornosť.
Záver: Hierarchia tmy ma prekvapila. Napriek viacerým nedostatkom kniha bavila a čítala sa plynulo a dobre. Prostredie strednej Európy dáva dielu svojskú a zaujímavú auru. Múch na diele nájdeme viacej, ale na to, že ide o literárny debut mladej autorky, je to naozaj kvalita, ktorá prevyšuje mnoho súčasných diel v rámci YA a taktiež sa rozhodne nestratí medzi ostatnými dielami z domácej scény.

Hodnotenie: 7/10
Adriana Bolyová - Hierarchia tmy
Séria: Vojna spektra #1