Na bicykloch naproti času a dospelosti (Recenzia Paper Girls: Kniha první)

Napravte si retiazku, nafúkajte gumy, utiahnite sedlo a skontrolujte zvonček. Brian K. Vaughan nás totiž berie na nové dobroružstvo, v ktorom riešime dospievanie a cestovanie časom. Dupnime teda na pedál!
Hneď na úvod sa priznám, že v drvivej väčšine prípadov, keď píšem recenziu na u nás vydaný komiks, je to záležitosť, ktorú som už predtým čítal v angličtine. Je teda veľmi osviežujúce po dlhej dobe recenzovať príbeh, ktorý prežívam úplne po prvýkrát. Preto som okamžite skočil po príležitosti pozrieť sa bližšie na prvú knihu Paper Girls, ktorú nedávno vydalo vydavateľstvo Crew.
Paper Girls: Kniha první - Obálka - Paper Girls: Kniha První, obálka prvého českého vydania obálka prvého českého vydania
Paper Girls: Kniha první - Obálka - Paper Girls: Kniha První, obálka prvého českého vydania Disclaimer
Komiks pôvodne vychádzal od roku 2016 pod hlavičkou vydavateľstva Image Comics a v niekoľkých kategóriách vyhral Eisnerovu cenu, o ktorej by sme mohli hovoriť ako o komiksových Oscaroch. O scenár sa postaral americký komiksový a seriálový scenárista Brain K. Vaughan, ktorému už niekoľko komiksov vyšlo aj u nás. Spomeniem napríklad výbornú sériu Y: Poslední z Mužů, na námet ktorej vznikol aj televízny seriál, alebo space operu Sága. Obidve série vyšli pôvodne pre Image Comics, ale Vaughan pracoval napríklad aj pre Marvel Comics, kde písal série ako Wolverine, X-Men alebo Doctor Strange. Pre DC Comics prispel svojimi príbehmi pre série Batman, Wonder Woman alebo Young Justice. Pracoval aj na mysterióznych seriáloch ako Lost alebo Under the Dome.
Paper Girls: Kniha první, Baby v akcii Who run the world? Girls!
Paper Girls: Kniha první, Baby v akcii Disclaimer
Príbeh komiksu nás privádza do malého mestečka Kamenný Potok v Ohiu a sledujeme udalosti skorého rána po Halloweene roku 1988. Hlavnými hrdinkami sú 12 ročné dievčatá, partia roznášačok dennej tlače. Jedná sa teda o najklasickejšiu formu brigády americkej mládeže. Lenže toto skoré ráno nie je vôbec ničím klasické a dievčatá stretávajú zdegenerovaných mutantov, futuristicky vyzerajúcich bojovníkov, pterodaktylov a next-gen produkty Apple. Dôjde aj na cestovanie v čase, ale viac z príbehu prezrádzať nebudem. Aj keď, ako to už pri Vaughanových komiksoch býva zvykom, rozjazd trpí pomalším tempom, ale o nečakané zvraty nebude núdza.
Paper Girls: Kniha první, SKZZZT Bacha na oči
Paper Girls: Kniha první, SKZZZT Disclaimer
Paper Girls zvyknú byť často prirovnávané k seriálu Stranger Things. Áno, obe záležitosti sú cítiť 80tkovou nostalgiou a rozprávajú mysteriózne sci-fi príbehy, ale tu ich podobnosť končí. Okrem toho, že tu máme ako hlavné postavy dievčatá, sú Paper Girls rozhodne dospelejším príbehom, ktorý sa nebojí otvárať vážne zaujímavé témy. Tou hlavnou je zmena osobnosti v procese dospievania a núti čitateľa zamyslieť sa, ako veľmi sa zmenili tie ideály, za ktorými sme si stáli ako pubertiaci. A či sme ich nakoniec niekoľko cestou nestratili úplne. Vaughan je majster v spracovávaní hlbokej sebareflexie, ako to už dokázal v sérii Sága, kde skúmal fungovanie rodiny a vzťahov v nej. Tiež patrí medzi tých autorov, ktorí dokážu v čitateľovi prebudiť emócie. Priznám sa, že boli miesta, kde som Paper Girls odložil a doprial si chvíľku na predýchanie skutočne silných momentov.
Paper Girls: Kniha první, Mirror Zrkadielko,  zrkadielko...
Paper Girls: Kniha první, Mirror Disclaimer
O výtvarnú stránku komiksu sa postaral americký ilustrátor Cliff Chiang, ktorý pracuje hlavne na komiksoch pre DC Comics. Osobne som jeho kresbu prvýkrát zaregistroval v sérii Wonder Woman písanej Brianom Azzarellom, ktorú nám v češtine prinieslo vydavateľstvo BBArt. Priznávam, že jeho štýl ma neoslovil natoľko, aby som zbystril pozornosť vždy, keď zbadám na obálke jeho meno, ale nemožno mu uprieť nezameniteľný „rukopis“. Navyše, pre tento komiks sa jeho kresba hodí naozaj výborne, ale to je z veľkej časti zásluha Matta Wilsona, ktorý sa postaral o farby. Tie sú dosť minimalistické a aj práca s tieňmi je veľmi skromná. Kresba tak dostáva zaujímavý neónový nádych, ktorý sa dokonale hodí k atmosfére 80tych rokov, ktorou má komiks dýchať.
Paper Girls: Kniha první, skeleton Skeleton party
Paper Girls: Kniha první, skeleton Disclaimer
Crew prvú knihu vydalo v brožovanej verzii, ale obsah nej je totožný s americkou Deluxe edíciou, ktorá pôvodne vyšla v nadrozmernej pevnej väzbe. Čiže dostávame brožované vydanie, ktoré obsahuje prvých 10 zošitov série, teda ide o pomerne hrubý komiks. Chápem, že brož sa predáva lepšie, ešte keď sa jedná aj o nesuperhrdinský komiks. Aj keď moje srdce by potešilo vydanie totožné s americkým formátom, hlava však toto vydavateľské rozhodnutie plne rešpektuje a chápe. O preklad sa postaral Michael Talián a nie je čo vytknúť. Nič sa nestratilo v preklade a z toho, čo som porovnával s originálom, nebolo ani nič zjemnené. Všetko sa drží štýlu, ktorým Vaughan komiks písal.
Záver: Paper Girls sú výborným dospelým komiksom, ktorý nepatrí medzi tie akčné. Rozhodne sa jedná o silnú emočnú jazdu, na pozadí ktorej dostávame pomaly plynúci mysteriózny sci-fi komiks s originálnou kresbou a prácou s farbami. Pomalší rozjazd je jediné, čo by mohlo čitateľa odradiť, na to sme ale u Vaghana zvyknutí, a preto chválim aj rozhodnutie Crew vydať komiks v hrubšej verzii. Paper Girls doporučujem každému, kto od komiksu čaká viac, než akčnú zábavu a nebojí sa sebareflexie. Osobne sa neviem dočkať druhej knihy.

Scenár: Brain K. Vaughan
Kresba: Cliff Chiang
Preklad: Michael Talián