Batman konečne rozpráva! (recenzia Batman/Fortnite: Bod Nula #4)

Dobrodružstvo Temného Rytiera vo svete Fortnite sa dostáva do druhej polovice. Podarí sa štvrtému číslu konečne posunúť príbeh alebo budeme naďalej prešľapovať na mieste?
Karty na stôl, priatelia! Tento crossover vo mne už nevzbudzuje absolútne žiadny záujem. Samozrejme, číslo som si prečítal a pozornosť som venoval každému panelu, ale necítim nič. Ak teda nepočítame horký povzdych pred otvorením zošita. Ja však svoju prácu recenzenta beriem vážne a Donald Mustard, ktorého považujem za arci-zlosyna tejto série, nadomnou nezvíťazí! Kdeže! Zatnem päste a prelížem sa touto šlamastikou. Čo na tom, že hrdinovia vraj takéto veci nerobia? Ja predsa žiadny hrdina nie som. Poďme teda na to!
Scenárista Christos Gage zakončil minulé číslo cliffhangerom, v ktorom starý známy záporák Deathstroke drží pri spánku Catwoman hlaveň pištole. Dočkáme sa budovania napätia tejto scény alebo bude celá dráma vyriešená okamžite a vyšumí do prázdna? No ták! Všetci predsa dobre vieme, čo je toto za komiks, no nie? Čo však považujem za pozitívum, je fakt, že postavy už konečne vedia rozprávať. Predpokladám, že Gage už dlhšie nedokázal dojiť schému, v ktorej sa striedali odkazy na brnení a zbraniach so znakovou rečou. Už e-mailová komunikácia v minulom čísle bol výkrik do tmy. Som preto veľmi rád, že sa konečne dočkáme aj skutočných dialógov.
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Prekérna situácia?
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Prekérna situácia? Disclaimer
Rovnako sa konečne aj posunul príbeh. Batman sa dostal z časovej slučky, ktorá účastníkom pri reštarte vymaže pamäť, a ako som spomínal, už mu nič nebráni rozprávať. Otázkou však je, kde presne sa teraz Batman vďaka opusteniu slučky nachádza. Je to rovnaký ostrov ako v slučke, ale bez záhadnej búrky? Kde sú v takom prípade ostatní bojovníci, ktorí zo slučky neunikli? Alebo sa jedná o druhý ostrov? V tom prípade k čomu konkrétne má tento druhý ostrov slúžiť? Nemajte však strach! Odpovedí na tieto otázky sa nedočkáme! Teda, aspoň nie v tomto čísle. Úprimne však pochybujem, že v ďalších číslach áno.
Aby som len nenadával, to, že sa príbeh posúva, považujem za dobrú vec, ktorú treba pochváliť. Okrem vyššie spomenutej trojice sa stretávame aj s ďalšími postavami. Sú to samozrejme postavy známe z hry, ktoré zo slučky unikli skôr. Niektoré už pred rokmi. S Batmanom ich spája spoločný cieľ a to dostať sa domov do svojich svetov. Chválim, že Batman je okamžite vo svojom živle a strategicky rozdeľuje úlohy na preskúmanie ostrova a snaži sa pritom využívať svoje deduktívne schopnosti. Predsa je to najlepší detektív na svete. Čo zamrzí, je, že odpovede nachádza dosť prvoplánovo a nikde nie je vidieť tú skutočnú detektívnu prácu. To mi chýba.
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Volajú ho Deathstroke.. hmm, aká náhoda
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Volajú ho Deathstroke.. hmm, aká náhoda Disclaimer
Rovnako prvoplánovo, priam až úsmevne, na mňa pôsobila scána, kde sa postavy predstavujú nováčikom. To, že Fortnite postavy by si dali práve také prezývky, pod akými ich poznajú hráči, ešte beriem. Ale to, že Deathstroka pomenovali (úplnou náhodou) tiež Deathstroke, nemôžem nazvať inak, než lenivou spisovateľskou prácou. Nedať mu nejakú inú prezývku je premárnená šanca na dobrý vtip. Je toľko skvelých možností, kam mohol Gage túto scénu smerovať. Už len keby ho postavy volajú Terminátor (čo je tiež jeho prezývka, alebo skôr titul), bolo by to menej odfláknuté a zároveň by to bolo skvelé mrknutie smerom k skutočným fanúšikom postavy. Nevyužitý potenciál je podľa mňa horší než nedostatok talentu. Musím však povedať, že čo sa týka príbehu a scenáristickej stránky, je toto číslo podstatne lepšie než to minulé. Navyše, v celom čísle sa ani raz nemihne Harley! Za to by som mal dať body navyše, že?
Čo sa týka výtvarnej stránky, prichádza zmena! Na pozícii kresliča Reillyho Browna strieda Christian Duce. Ide o mladého ilustrátora, ktorý zatiaľ pracoval skôr ako pomocná sila pri väčších sériách ako Flash a Batman Detective Comics. Od kreslenia pozadí panelov sa vypracoval až na hlavného kresliča. Konkrétne v niektorých zošitoch Flasha v sérii, ktorú momentálne vydáva v češtine vydavateľstvo Crew. Aj keď mi Brownov štýl väčšinou nevadil, to, čo predvádza Duce, sa mi páči o niečo viac. Aj keď v tomto čísle neukázal nič, čo by mi vyslovene vyrazilo dych, stále mi príde jeho kresba o niečo dynamickejšia a viac mi sedí. Tento zošit obsahuje prakticky len jednu akčnú scénu a aj to veľmi krátku, takže veľa priestoru na predvedenie sa nedostal. Musím pochváliť kresbu postavy Voyagera, kde ma jeho štýl v kombinácii s danými farbami zaujal najviac. Tiež je zaujímavý spôsob, akým kreslí Fishsticka, pri ktorom mám pocit, ako keby sme sa na neho dívali cez šošovkou fish-eye. Takýto vlastný rukopis je niečo, čo vždy rád vidím a pochválim. Navyše, Duce nekreslí Batmana tak veľmi chlpatého ako zvykol Brown, čo tiež považujem za plus.
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Voyager a Fishstick
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Voyager a Fishstick Disclaimer
České vydanie celej série má na svedomí vydavateľstvo Crew a o preklad sa stará skúsený Ľudovít Plata. Pri písaní tohto odstavca mám pocit, že mi stačí spraviť len ctrl+c a ctrl+v z recenzií minulých čísiel, pretože nič sa nemení. Kvalita papiera a prekladu je stále rovnaká, čo znamená na najvyššej úrovni a ja teda nemám čo vytknúť. Crew štandardne dodržuje aj počet troch reklamných strán vo vnútri zošita, ktorými láka čitateľov na iné komiksi, ktoré v češtine vydáva. Najväčším lákadlom čísla je pre hráčov Fortnite opäť (klasicky) unikátny kód do hry. V tom aktuálnom fanúšikovia dostanú Deathstrokove rogalo.
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Obálka českého vydania
Batman/Fortnite: Bod Nula #4, 2021, Obálka českého vydania Disclaimer
Záver: Pri písaní tejto recenzie som prišiel na to, že to vlastne nebolo až také hrozné, ako sa mi zdalo. Nechápte ma zle, stále je to slabý priemer a nebyť kódov do Fortnite, tak by oň asi nikto nezakopol, ale oproti minulému číslu je to podstatne lepšie čítanie. Výtvarná stránka, ktorá mi väčšinou nevadila, sa tiež výmenou kresliča zlepšila. Žiaľ, stále sa jedná o scenáristicky často odfláknutú a skratkovitú prácu, ktorá častokrát zahadzuje aj to málo potenciálu, ktorý sa autorovi ponúka. A to sa prehliadnuť nedá. Kúpu zošita teda doporučujem hlavne hráčom Fortnite. Fanúšikovia Batmana ostávajú sklamaní.

Hodnotenie: 55%

Scenár: Christos Gage
Kresba: Christian Duce