Recenzia - The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

Do kín sa dostalo tretie pokračovanie úspešnej hororovej série The Conjuring s podtitulom: The Devil Made Me Do It. Ako to dopadlo?
Lukáš Polák
Séria THE CONJURING nepatrí k hororom, ktorí prekypujú originalitou alebo zavádzaním inovatívnych prvkov, no James Wan a jeho spolok ukuli vysokokvalitné dielo a dokázali vydesiť veľký počet ľudí. Osobne mám rád obidva filmy a považujem ich za jedny z najlepších hororov za posledných desať rokov. Pri treťom pokračovaní však stoličku James Wan prenecháva Michaelovi Chavesovi, ktorý natočil „len“ ľahký nadpriemer - The Curse of La Llorona. Mal som obavy, či kvalita série nepôjde rapídne dole. Ako to teda dopadlo?
V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol - Plagát - The Conjuring: The Devil Made Me Do It - Plagát 2
V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol - Plagát - The Conjuring: The Devil Made Me Do It - Plagát 2 / Zdroj Disclaimer
Najvýraznejšia zmena prichádza s celým spracovaním filmu. Tretia časť je oproti predchádzajúcim dvom dospelejšia. Kým jednotka a dvojka boli draví, nespútaní a energickí teenageri, ktorí nás chceli duševne roztrhať, tak trojka je o veľa viac vážnejšia, pokornejšia, vyrovnanejšia, výpravnejšia, zakladá si na deji a celkovo pôsobí, že nás nechce len vystrašiť, ale aj potešiť príbehom.
Ďalšia pozitívna zmena prichádza s dejom, ktorý je vrstevnatejší, obsiahlejší a bohatší. Už nie je príbeh jazda z bodu A do bodu C, s jedným bodom B, ale začína sa v bode A, prejde cez B, C, D, odskočí si aj na E či F a skončí v bode G. Taktiež sa príbeh vymaňuje z komorného prostredia – dom/kláštor (a podobne) do viacerých miest a lokácií, kde prebiehajú „mini“ deje.
The Conjuring: The Devil Made Me Do It - Trailer - CONJURING 3 Official Trailer (2021) Disclaimer
S touto zmenou prichádza aj jedno negatívum a to, že film stráca hutnú a mrazivú atmosféru klaustrofobického prostredia na úkor akčnosti deja. Postavy sa viac hýbu, viac riešia, viac pátrajú a na poctivé strašenie a budovanie „scary“ atmosféry akosi už nie je čas. Netvrdím, že vo filme nie sú momenty, kedy behá mráz po tele, no sú podstatne menej ako to bývalo v predchádzajúcich filmoch.
Zápletka filmu je tentokrát úplne z iného sveta hororu a svojím spôsobom ma prekvapilo, kde sa to až posunulo. Nechcem Vám prezradiť o čo ide, no mňa to rozhodne potešilo a beriem to ako pozitívnu zmenu, čo však nemusí každému sadnúť. Zároveň do filmu vsunuli prvky, ktoré tiež nie sú štandardom v duchárskych hororov - sú tučné a fyzicky nebezpečnejšie ako démony či mníška.
Kapitolou samou o sebe sú odkazy na staré klasiky. Pre niekoho to môže znamenať, že film vykráda staré kultové snímky, no cieľom tejto série nikdy nebolo hľadať nové a nevychodené chodníčky, ale dať poctu hororovému remeslu a práve takýmito odkazmi si uctiť piliere žánru. V úvodnej scéne narazíme na podobne „doskladaného“ chlapca ako z japonskej klasiky Ju-On (známej viac ako The Grudge, teda Nenávisť) alebo v poslednej sekcii na naháňačku, ktorá vám pripomenie scénu zo Shining (pohyb hlavného herca, podobná zbraň a celkový feeling) či maska „posadnutého“ pripomenie tvár Asha z Evil Dead 2, kedy „bojoval sám so sebou“.
V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol - Scéna - The Conjuring: The Devil Made Me Do It - Eugenie Bondurant
V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol - Scéna - The Conjuring: The Devil Made Me Do It - Eugenie Bondurant / Zdroj Disclaimer
Do technickej stránky sa nalialo dosť peňazí a je to vidno, čiže je aj zbytočne špekulovať, či ide o kvalitu. Je to Á-čková produkcia par excellence. Zároveň musím pochváliť aj hercov. Nie len ústrednú dvojicu - Vera Farmiga a Patrick Wilson (mimoriadne sympatická dvojica, ktorej žeriem to, že sú manželia), ale aj zápornú postavu, zahrala ju neznáma Eugenie Bondurant (tu casting riadne vyšiel), ktorá je správne „creepy a scary“ a rola jej padla ako uliata.
Nemôžem nespomenúť logické prešľapy v deji, ktoré občas až bili do očí. Najviac zamrzel deravý plán tajomného zla, ktorý stavil veľa vecí na náhodu a nám to prekladal pod nos ako keby šlo o hotový masterplan bez jedinej chyby. Takýchto prípadov by som našiel viac.
Záver filmu mi nesadol. Pre mňa bol až príliš sladký a dalo by sa povedať romantický a svojim spôsobom utopický ako poraziť veľké a temné zlo. Zase, na druhú stranu, mnohé dievčatá sa potešia a v A-čkovej produkcii by predsa štúdio nenechalo vyhrať zlo (ako to mám rád ja). To by asi znížilo tržby, nie?
Tretie pokračovanie série The Conjuring je dospelejšie, výpravnejšie a „viac“ dejové, no na úkor strašidelnosti a atmosféry. Zamrzeli aj logické prešľapy, no potešili odkazy na staré klasiky žánru či zasadenie príbehu do iných sfér, ako som bol pri tejto série zvyknutý. Spokojnosť nakoniec prevláda.

Hodnotenie: 75%

The Conjuring: The Devil Made Me Do It / V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol
Žáner: Horor / Mysteriózny / Thriller
Krajina: USA
Stopáž: 112 min
Rok: 2021
Réžia: Michael Chaves
Scénar: David Leslie Johnson-McGoldrick
Obsadenie: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Julian Hilliard, Regina Ting Chen, Mitchell Hoog, Andrea Andrade, Sterling Jerins, Charlene Amoia, Ruairi O'Connor, Ingrid Bisu, Shannon Kook, Eugenie Bondurant, ...

Lukáš Polák

Lukáš Polák
Fanúšik hororu, či už po knižnej, filmovej alebo hudobnej stránke.