Zack Snyder's Justice League (recenzia)

Sny sa občas fanúšikom plnia a Justice League Zacka Snydera je toho jednoznačným dôkazom. Po štyroch rokoch sme sa konečne dočkali verzie, akú sme si všetci zaslúžili hneď na začiatku. Takzvaný Snyder Cut môžeme pritom s určitosťou označiť za úplne nový film. O nejakej rozšírenej verzii doplnenej novými scénami nemôže byť ani reč.
Zack Snyder vyrozprával celý príbeh nanovo a tentokrát podľa svojej vysnenej vízie. A je to konzistentne cítiť počas celej štvorhodinovej snímky. Dostali sme tak dosiaľ nevidené zábery, nové postavy, príbehové linky, dejovú hĺbku, vylepšené vizuálne efekty, hudobný sprievod, jednoducho úplne inú Justice League, ktorá sa tentokrát ale oplatí vidieť, a zároveň určite uspokojí veľké množstvo DC fanúšikov. Nám už teraz neostáva nič iné, než na pôvodný Whedonov nepodarok čo najskôr zabudnúť.
Prečo ale je okolo tejto snímky tak veľký rozruch? Prečo Zack Snyder nedokončil svoju verziu už pred štyrmi rokmi? Čo stálo na pozadí udalostiam, aké nemajú v celej histórii kinematografie obdobu? Poďme si v skratke pripomenúť, čo všetko tomu predchádzalo a čo to ten Snyder Cut vlastne znamená.
Zack Snyder's Justice League Zack Snyder's Justice League
Zack Snyder's Justice League Disclaimer
Písal sa rok 2017 a internet zaplavili správy, že Zack Snyder odchádza od pôvodného natáčania Justice League. Na režisérskej stoličke ho nahradil skúsený Joss Whedon, ktorý režíroval napríklad aj prvé dve tímovky Avengers (Avengers, Avengers: Age of Ultron). Whedon pritom úplne odignoroval Snyderovu víziu, podriadil sa požiadavkám Warner Bros., spravil neslávne známe pretáčky, kde zmenil už existujúce scény, a doplnil ich niekoľkými vlastnými. To všetko v snahe odľahčiť atmosféru, dodať humor a vytvoriť zábavnú multi-žánrovku pre celú rodinu. Pripomína vám to niečo? Presne tak, štúdio sa rozhodlo ísť cestou, ktorá Marvel vyniesla na jeho piedestál slávy, ale aj bohatstva. A tak pri snahe čo najviac okopírovať svoju konkurenciu, vyhorela ich nádej na vlastný filmový vesmír.
Justice League, ktorý vyšiel v danom roku, bol jednoducho odpad. Miešanec Snyderovej temnej epickej ságy a Whedonových kolotočových balónikov a cukrovej vaty jednoducho nefungoval. Film bol uponáhľaný, nekonzistentný, postavy sme nestihli spoznať, ich osud nám bol ukradnutý, vizuálne efekty boli príšerné a nedotiahnuté. Určite si pamätáte dokonca aj tu nezmyselnú dejovú linku s neznámou ruskou rodinkou, ktorá zo žiadneho uhla pohľadu nefungovala. Áno, aj tá bola výtvorom spomínaných Whedonových dotáčok. Tímovka, ktorá mala nakopnúť sériu sóloviek a ďalších filmov celého DCEU (DC Extended Universe), bola totálnym fiaskom, či už z kvalitatívneho alebo finančného hľadiska.
Film sa v recenziách prepadol, fanúšikovia ostali právom sklamaní a nahnevaní. Poslednú ranu všetkým, ktorí mali nádej, že sa neskôr dočkáme pôvodnej verzie, ale opäť zasadilo štúdio. Krátko po vydaní snímky prehlásilo, že ich kino-verzia je finálna a žiadna ďalšia nebude. Snyder Cut neexistuje. A čo na to fanúšikovia?
Hashtag #releasethesnydercut doslova zaplavil sociálne siete a petície za Snyderovu verziu sa začali podpisovať rad-radom. Hashtag sa dokonca objavil na obrazovkách Time Square, alebo aj na banneroch lietadiel, ktoré prelietavali nad budovami Warneru. A tlak fanúšikov neutíchal. Ani po roku, ani po dvoch, ani po troch. Milióny ľudí po celom svete sa spojili a vytvorili na štúdio ohromný tlak. A nemožné sa stalo skutočnosťou. Keď už mnohí z nás stratili akúkoľvek nádej, prišla správa, že Zack Snyder pracuje na vlastnej štvorhodinovej verzii filmu. Prečo ale režisér v prvom rade opustil svoju stoličku a nedokončil projekt už v roku 2017?
Zack Snyder's Justice League Disclaimer
Natáčanie Justice League by sa dalo prirovnať k súboju Dávida s Goliášom. Šéfovia štúdia Warner Bros. mali o projekte značne inú predstavu ako Zack Snyder. Ako som už spomínal, chceli film viac ladený do veselšej atmosféry, aká by podľa nich viac sadla masovému publiku. Režisérovi dokonca pridelili dohľad, ktorý mal štúdio informovať o každom jeho kroku na projekte. Snyder musel do filmu vložiť požadované humorné sekvencie, dialógy, alebo na požiadavku štúdia dokonca natočiť konkrétne scény. Režisér ale neskôr priznal, že všetko robil premyslene a s citom, aby to nenarušilo konzistentnosť celého snímku. Sám veril, že v procese postprodukcie dokáže na štúdio zatlačiť, aby sa výsledná kino-verzia čo najviac podobala jeho vízii. K tomu už ale nedošlo.
Stalo sa nešťastie, s ktorým nikto nemohol rátať a Zack Snyder sa musel vzdať réžie kvôli rodinnej tragédii. Samovražda jeho dcéry spôsobila, že už viac neuniesol ťarchu celého projektu. Prehlásil, že musí svoj čas venovať rodine, a nikto mu to, samozrejme, nemohol vyčítať. Nekonečné hádky a naťahovanie s výkonnými riaditeľmi Warneru už psychicky nedokázal zvládať. A tak prišiel na rad Joss Whedon.
Výsledok už poznáme, dostali sme film, ktorý bol zlým guľášom troch rôznorodých vízii – Snyderovej, Whedonovej a samotného štúdia. Smutné na tom je, že pri Justice League z roku 2017 je dodnes uvádzané meno Zacka Snydera ako režiséra, pritom sa sám veľakrát vyjadril, že konečnú Whedonovú verziu dodnes nikdy nevidel.
Fanúšikovia ale dokázali niečo, čo v celej histórii kinematografie nemá obdobu. Štúdio podľahlo obrovskému tlaku a Zack Snyder dostal rozpočet na dokončenie svojej pôvodnej vízie. Vzdal sa dokonca celého svojho honorára, aby pri vyjednávaniach so štúdiom dokázal presadiť čo najviac svojich myšlienok. A tak sa zrodil Justice League Zacka Snydera. A ako teda dopadol?
Zack Snyder opäť dokázal, že je skutočným vizuálnym mágom. Efekty v novej snímke sú neporovnateľné a režisér si dáva záležať na každom jednom zábere. Strih, kamera, novo-pôvodná hudba od Junkie XL, všetko po audiovizuálnej stránke funguje na výbornú. Snyderov rukopis a nezameniteľná atmosféra je neskutočne cítiť v každej jednej minúte.
Po dejovej stránke už film nie je uponáhľaný, naopak, postavy stihneme spoznať a dostali svoju emocionálnu hĺbku. Výborným príkladom je Cyborg, ktorý už nie je len nudnou „musel tam byť“ postavou, ale dostal svoj vlastný plnohodnotný príbeh. Funguje dokonca aj humor, ktorý nezhadzuje epickosť a osudovosť snímky, ale naopak, decentne poteší a rozosmeje, hlavne vďaka tomu, že je konzistentne zameraný na postavu Flasha. Sú to práve tieto dve postavy, ktoré si počas snímky prejdú najväčšou vnútornou premenou.
Akčné scény sú v tomto filme samostatnou kapitolou samou o sebe. Nájdeme tam hneď niekoľko skvostov, ako napríklad Wonder Woman, ktorej súboje ohúria viac než za celé dva samostatné filmy. Snyderove vizuálne majstrovstvo sa nezaprie a tento aspekt filmu je jeho prednosťou. Dokonca aj opakujúce sa slowmotion či bullet-catching scény neomrzia a pokojne by som ich zniesol aj viac.
Zack Snyder's Justice League Disclaimer
Ak ale niekto čakal film preplnený akciou a súbojmi, ostane mierne sklamaný. Nadupaná prvá hodina vás síce nepustí od obrazovky a budete svojim hrdinom fandiť každou sekundou, následne sa však tempo spomaľuje a až do samotného záveru sa venuje skôr postavám a príbehu než bitkám. Problém u diváka môže robiť takmer štvorhodinová stopáž, pri ktorej sa samozrejme stáva, že tempo kolíše a napätie občas ochabne. Z môjho pohľadu je ale aj v tomto snímka dostatočne vyvážená a správne vygradovaná.
Ak by niekomu robila problém samotná minutáž snímky, film je rozdelený do šiestich kapitol a epilógu. Divák si tak teoreticky môže svoje sledovanie aj rozkúskovať.
Jedným z hlavných problémov ale ostáva, že forma jednoznačne vyhráva nad obsahom. Dočkáme sa síce množstva epických audiovizuálnych orgií, avšak samotný príbeh častokrát pokrivkáva a používa nezmyselné barličky, a to aj napriek tomu, že celková stopáž predstavuje 242 minút. Steppenwolf nám napríklad veľmi polopatisticky vysvetľuje celý svoj plán cez priamočiare repliky, ktoré miestami pôsobia neuveriteľne, hlúpo a rušivo. A takýchto skratiek, kde si informácia hľadá čo najrýchlejšiu cestu k divákovi je mnoho. Stretávame sa aj s nelogickosťami pri konaní postáv, alebo samotného búrania fyzikálnych zákonov, a to najmä pri akčných scénach, ale pri tomto žánri sme na to zvyknutí a nepokladal by som to nutne za negatívum. Určité veci jednoducho treba pri týchto snímkach brať s nadhľadom.
Písať o hereckom obsadení je asi viac-menej zbytočné. Na okúzľujúcu Gal Gadot ako Wonder Woman sme už všetci zvyknutí, podobne je to aj so sympatickým Henrym Cavillom ako Supermanom, alebo charizmatickým Jasonom Momoaom ako Aquamanom. Ezra Miller sedí v úlohe Flasha ako uliaty a Ray Fisher ako Cyborg síce ťahá za najkratší koniec, ale jeho výkon je stále uveriteľný a medzi svojimi hviezdnymi kolegami sa určite nestratil.
Veľmi príjemnou nostalgiou bol Ben Affleck ako Batman. A to hlavne z dôvodu, že herec opustil rolu netopierieho muža. Je veľmi príjemné si opäť pozrieť, ako v čiernom obleku maskovaného strážcu zachraňuje svet a vedie svoj tím superhrdinov. Pre každého fanúšika Bat-Afflecka je to určite veľkou srdcovou záležitosťou celého filmu a svojou zamračenou tvárou a hlbokým hlasom si berie všetku pozornosť zakaždým, keď príde na scénu.
Z vedľajších postáv sme sa opäť dočkali sympatickej Amy Adams ako Lois Lane, ale pozornosť určite upútal najmä Joe Morton ako Cyborgov otec, ktorý dostal oveľa viac priestoru ako naposledy, a patrične ho aj využil. Veľkým potešením pre divákov bol určite J.K. Simmons ako komisár Gordon, ale potešil aj návrat Jesseho Eisenberga ako Lexa Luthora.
Samostatnou kategóriou je samozrejme Jared Leto, ktorý sa dokonca zúčastnil Snyderových dotáčok, ktoré spravil špeciálne pre túto verziu. Jeho Joker tam jednoducho sedel a aj na veľmi krátkom časovom úseku sa dokázal geniálne vyblázniť, čím potvrdil svoje herecké kvality.
Justice League Zacka Snydera určite nie je dokonalým filmom a mám takú predtuchu, že divákov bude deliť na niekoľko táborov. Za celým projektom stojí silný príbeh a fanúšikom prináša určitý druh katarzie či zadosťučinenia. Má však svoje chyby a určite nemusí sadnúť každému, či už atmosférou, dĺžkou, alebo aj samotným vizuálom.
Zack Snyder's Justice League - Plagát
Zack Snyder's Justice League - Plagát / Zdroj Disclaimer
Nejedná sa teda o žiaden zázračný veľkofilm, ktorý je dokonalý v každom ohľade, ale určite dokáže uspokojiť veľkú časť svojich divákov. Osobne si tiež myslím, že každý fanúšik DC je za tento veľkolepý počin nesmierne vďačný.
Snažil som sa vyhnúť spoilerom a preto som nespomenul prekvapenia, ktoré vás vo filme čakajú. Či už v podobe nových obľúbených postáv, alebo samotného záveru. Verím však, že množstvo fanúšikov si po pozretí bude želať, aby sa v tejto ságe opäť pokračovalo. A prečo by aj nie? Keď sme to dokázali raz, môžeme to dokázať znova. Hor sa na sociálne siete.
#restorethesnyderverse

Originálny názov: Zack Snyder's Justice League
Krajina pôvodu: USA