Temná hmota – Michelle Paverová (recenzia)

Mrazivý príbeh z mrazivého severu...
Máme tu výborný duchársky horor odohrávajúci sa na odľahlých Špicbergoch počas zdanlivo nekonečnej a pochmúrnej polárnej noci. To znie teda mimoriadne lákavo! A aj keď si nevdojak pripomenieme fascinujúci Terror Dana Simmonsa, hlavne v kombinácii Arktída + strašidelný román, Paverová je predsa len iná. Na rozdiel od Simmonsovho bachantu je to kniha štandardnej hrúbky a ide skôr o kratší a komorný príbeh, kde nie je na nás hrôza vybalená hneď v úvode, ale skoro až v polovici deja, ktorý hlavne zo začiatku plynie veľmi nenútene a nenáhlivo. Je to však skvelo napísané napínavé čítanie podfarbené ponurou atmosférou, ktorá je zvýraznená hrôzou, čo sa vám dostane pod kožu ako silný mráz a len tak ľahko ju nevyženiete a jej účinkov sa nezbavíte prostým zatvorením knihy. Spojenie duchársky horor som použil zámerne, väčšina duchárskych príbehov pracuje s iným druhom strachu než hutný neriedený horor. Hovorím o strachu, ktorý vyvoláva zimomriavky, nezriedka i príjemné, ale tu sa stretneme s hrôzou, z ktorej naozaj mrazí.
Temná hmota, Prvé slovenské vydanie (Enigma, 2012)
Temná hmota, Prvé slovenské vydanie (Enigma, 2012) Disclaimer
Meno spisovateľky nie je ani našemu čitateľovi neznáme. Knižné série Bohovia a bojovníci a najmä Kroniky temného dávnoveku sú dielami, na ktorých je skvelé vyrásť. Michelle Paver sa presadila ako autorka dobrodružno-historických fantasy kníh pre mládež, ktoré si získali srdcia mnohých čitateľov a patrí k najlepším autorom súčasnosti, ktorí sa tomuto druhu literatúry cielene venujú, ale tu dokázala a aj vo svojom ďalšom, poslednom a nedávno vydanom románe, ktorý sa tiež dá označiť nálepkou "strašidelný", a ktorý onedlho vyjde v českom preklade, potvrdzuje, že jej talent nie je viazaný len na jednu formu a jeden žáner.
Anglická autorka fantasy a hororu Michelle Paver
Anglická autorka fantasy a hororu Michelle Paver Disclaimer
V tridsiatych rokoch sa organizuje neveľká britská expedícia na Svalbard, aby merali počasie a zistili zloženie ľadovca. Skupine však chýba zručný rádiový telegrafista, a tak na scénu prichádza náš hrdina a rozprávač v jednej osobe. Jeho denník, ktorý si počas výpravy vedie, predstavuje samotnú knihu – až na prológ a epilóg. To je skvelý nápad, pretože pokiaľ je denníková próza dobre zvládnutá, a to veru v našom prípade je, dodáva to potom príbehu ohromnú autenticitu a dokumentárnu kvalitu a vy pri čítaní budete chvíľami zabúdať, že to je "len" fikcia...
Najskôr sa kniha tvári ako zaujímavý dobrodružný román, sme svedkami príprav, cesty, zakladania tábora a každodenného boja s nehostinnou prírodou. Ale začínajú sa množiť aj zvláštne a znepokojujúce náznaky, ktoré prerastajú v neuveriteľné a hrozné zistenie; na tomto mieste straší!
Postupne sa zhoršujú vzťahy medzi jednotlivcami skupiny a už od začiatku expedíciu prenasleduje smola, a tak sa musia z najrôznejších príčin členovia výpravy vrátiť do civilizácie, až v základni ostáva iba jediný človek. Ako inak, je to náš hlavný hrdina. Jeho úlohou je udržiavať základňu v chode a pravidelne odosielať meteorologické údaje. Má to byť len dočasne, kým sa ostatní nevrátia. Ale rutina sa mení v boj o život. Je sám s nekončiacou studenou nocou, sám s... duchom, ktorý veru nie je priateľsky naladený. Zoči-voči nadprirodzenej hrozbe, čeliaci neustálemu strachu a blížiacemu sa šialenstvu sú tvrdé arktické podmienky tou najmenšou prekážkou. Jeho jedinými spoločníkmi sú záprahové psy, najmä jeden, s ktorým sa spriatelí. A pre čitateľa je tak pripravené pochmúrne a poriadne temné dobrodružstvo, ktorého úroveň nezráža ani ten jeden lacný filmový moment, čo sa vyskytne pri konci knihy.
Veľmi oceňujem autorkinu erudíciu v oblasti prežitia v divokej prírode. Znalosť prírody, láska k psovitým šelmám, cit pre verné vykreslenie dobrodružstiev, to je vlastné pre všetky jej knihy. Sama nie je žiadna pohovková spisovateľka a osobne navštívila miesta, kde sa odohráva dej románu, takže opis Arktídy dokáže sprostredkovať veľmi verne. Aby dokázala čitateľa preniesť do éry polárnych výprav, naštudovala si dobovú cestopisnú literatúru. Na záver, ako bonus, nás s ňou čaká pútavý rozhovor.
Ešte jednu vlastnosť jej písania, tak dôležitú pri dobrých autoroch hororov musím vyzdvihnúť. Paverová tu dokáže len narážkami a indíciami vytvoriť oveľa hrozivejší a aj drsnejší zážitok, než keby pred čitateľom detailne odhalila všetky hrôzy.
Poznámka: Kniha vyšla v češtine pod názvom Kroky v temnotě
Kroky v temnotě, Prvé české vydanie (Knižní klub, 2012)
Kroky v temnotě, Prvé české vydanie (Knižní klub, 2012) Disclaimer

Verdikt: Neznášam bombastické anotácie, ktoré slúžia ako reklama, ale táto, ktorá hlása, že ide o spojenie Jacka Londona a Stephena Kinga veľmi dobre vystihuje atmosféru knihy. Je to väčšmi jednoaktovka než dráma s mnohými dejstvami, ale to nijako knihe neblíži, nebyť "prepáleného" konca, je to doslova (a do písmena) vynikajúce.

Hodnotenie: 85%
Temná hmota (Dark Matter)
Autor: Michelle Paver
Vydavateľstvo: Enigma
Vydanie: prvé v tejto podobe
Rok vydania: 2012
Počet strán: 230
Väzba: pevná/viazaná bez prebalu
ISBN: 978-80-8133-016-2
Preklad: Eva Preložníková
Obálka: Ivan Medo

Som priateľ zvierat, nie som pyšný na to, že som človek, ako mnohí iní ľudia. Chcel by som byť vtáčikom, ale zaľubujem sa do mačiek. Vo fantastike hľadám mýtopoetiku, odraz dokonalej krásy, ktorá nie je z tohto sveta, pocit zázračna a večnú túžbu po dobrodružstve.