Chevalier's Creed (Rytíři z Heliopole 1 - recenzia)

Nedávno prinieslo vydavateľstvo Crew ďalší historický fantasy komiks od Alejandra Jodorowského. Stojí za to?
Vo Francúzsku 18. storočia sa zmráka, krajina sa chystá do pekiel revolúcie požierajúcej vlastné deti, kráľ a kráľovná čoskoro prídu o hlavu. A práve v tejto krvavej dobe plnej hrôzy a desu v čase bolestivého pôrodu demokracie uzrú svetlo sveta dve deti. Obe sú potomkami Ľudovíta XVI, no len jedno prežije - mystický hermafrodit kráľovskej krvi. Vychová ho starobylý rád alchymistov, večných mudrcov snažiacich sa zlepšiť svet. No tá najväčšia skúška je ešte len pred ním.
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé. Prvé české vydanie (Crew, 2020).
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé. Prvé české vydanie (Crew, 2020). / Zdroj Disclaimer
Historické fakty vravia jasne: obe deti sťatého kráľa zomreli ako veľmi malé. Louis Joseph, dauphin a následník trónu, vo veku 7 rokov na tuberkulózu. Jeho mladšieho brata Louisa Charlesa čakal rovnaký osud: po väzení zomrel ako 10-ročný, pravdepodobne na tú istú chorobu. Tieto fakty, hoci smutné, rozhodne patria medzi záhady, na ktorých sa dá vystavať skvelý príbeh. Toho sa chopil legendárny Alejandro Jodorowsky a históriu o deťoch Ľudovíta XVI si upravil podľa seba. Hlavným hrdinom – alebo azda hrdinkou? - je Sedemnásť, tiež zvaný Asiamar, v utajení vychovávaný Ľudovít XVII. V mladosti ho zachránil doktor Fulcanelli, ktorý sa zároveň stal jedným z jeho učiteľom. Po rokoch štúdia musí mladý Sedemnásť dokázať, že je hodný stáť po boku svojich učiteľov, prejsť mentálnou metamorfózou a už s novým menom Asiamar získať elixír nesmrteľnosti.
Alejandro Jodorowsky
Alejandro Jodorowsky / Zdroj Disclaimer
Jodorowsky je známy svojim mysticizmom a metafyzikou, ktoré sa snaží napchať do všetkých svojich diel, či už s väčším, alebo menším úspechom. Tento komiks nie je výnimkou a prastarí mudrci zoskupení v starobylej alchymistickej organizácii Rytieri Héliopolu sú len začiatok. Hlavná postava je hermafrodit – bytosť s mužským aj ženským pohlavím (v komikse sa primárne označuje v mužskom rode a to zachovám aj v tejto recenzii). V diele nájdeme odkazy na starobylé mystické učenia či alchymistickú symboliku – napr. staré zlato ako najvyšší kov schopný zaručiť nesmrteľnosť. To sa prejavuje najmä v prvej knihe, no ani druhá kniha v tomto veľmi nezaostáva.
Kým v prvej časti komiksu, Nigrede - diele v čiernom, sme videli Asiamara ako skladá skúšky, v časti druhej - Albede, diele v bielom - sa posunieme trocha dopredu a stretneme sa s hrozbou, ktorá môže zničiť celý svet. Zosobnením apokalypsy nie je nik iný ako Napoleon Bonaparte, ktorý túži nájsť nesmrteľnosť. Podobne, tak ako v prvom diele, aj tu budeme veľkú časť príbehu sledovať retrospektívne: spolu grófom Saint-Germainom, ďalším príslušníkom tajomného rádu, sa zúčastníme Bonaparteho vojenského ťaženia do Egypta. Táto časť je skvelo vizuálne odprezentovaná, Napoleon sa ženie za nesmrteľnosťou presne v štýle šialenca hľadajúceho poklad. Veľmi dobre je ukázané aj sklamanie grófa, ktorý sa celý čas mylne domnieval, že Napoleon by mohol azda obohatiť zástupy Rytierov Héliopole.
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé - scéna.
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé - scéna. / Zdroj Disclaimer
Rytíři z Heliopole dosť pripomínajú predchádzajúce Jodorowského dielo vydané v CRWI. Nielen veľkým formátom a skvelou vizuálnou stránkou, no najmä výpravnosťou. Na rozdiel od Královské krve je však tento príbeh realistickejší a drží sa viac pri zemi. Možno k tomu prispieva aj fakt, že alchymisti nie sú také veľké klišé ako upíri alebo vlkolaci. Navyše Francúzsko 18 storočia mi príde omnoho lepšie vykreslené než neznáma Alvarova fantasy ríša. Hlavný hrdina patrí k tým typom sympatických darebákov, ako je Robin Hood či Fanfán Tulipán, a okamžite si vás získa. Na druhej strane komiksu chýba komplexnosť, Asiamar je priamočiaro napísaná postava bez nejakých vnútorných konfliktov, ktoré by ju po psychologickej stránke lepšie vykreslili. Možno je to náhoda, no nedávno som čítal skvelého Jednorožca, v ktorom sa podobne ako v rytieroch využívajú prvky tajomna a skrytej alchymistickej histórie, tak typickej napríklad pre hernú sériu Assasin’s Creed, ku ktorej komiks niekto prirovnal... A áno, tento pocit z neho vyžaruje: tajomné spoločenstvá, telesne zdatná hlavná postava zručná v boji, historické zasadenie. To všetko sú prvky, ktoré fanúšika európskych komiksov a historickej tvorby isto zaujmú. Veľmi zaujímavo sa číta práve druhá časť, dobrodružnejšia a o niečo menej mystická. Bonapartovo ťaženie Egyptom, pátranie po mudrcoch a jeho posadnutosť nesmrteľnosťou patria podľa mňa k vrcholom diela.
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé - záchrana Ľudovíta XVII.
Rytíři z Heliopole 1: Dílo v černé, dílo v bílé - záchrana Ľudovíta XVII. / Zdroj Disclaimer
Ako už bolo naznačené, príbeh sa z veľkej časti odohráva retrospektívne: v prvom diele sa dozvedáme, kto vlastne Sedemnásť je, v druhej časti funguje tento štýl zasa na objasnenie, prečo je Napoleon takou veľkou hrozbou. Forma rozprávania možno nie je zvolená najšťastnejšie, keďže nás vytŕha z deja a k samotnému konaniu hlavnej postavy sa dostaneme často až na posledných pár stranách. Je to tak trocha filler, no na druhej strane treba objektívne uznať, že dobre vyrozprávaný a nádherne nakreslený.
Belgický ilustrátor Jérémy Petiqueux.
Belgický ilustrátor Jérémy Petiqueux. Disclaimer
Čím sa dostávame ku kresbe. Jodorowsky je známy tým, že si pre svoje komiksy vyberá majstrov ilustrátorov. Či už ide o legendárneho Moebia, Manaru alebo nemenej známeho Juana Gimenéza, Valentina Séchera alebo možno menej známeho, no veľmi talentovaného Dongziho Liua, vždy ide o nádherné grafické spracovanie príbehu, na ktorom môžete oči nechať. Podobne je to aj tu. O skvelú kresbu sa postaral Petiqueux Jérémy a farby Felideus Bubastis. Hoci mne osobne sedela viac kresba Dongziho Liua z iného Jodorowského historicko-fantastického príbehu, ani tejto niet čo vytknúť. Postavy sú spracované s veľkou precíznosťou. Skvelo spracovaná mimika a hra s tieňmi výborne dokresľuje charakter, myšlienky i konanie postáv, hoci v niektorých prípadoch sa mi zdá, že to všetko je okorenené istou dávkou sarkazmu, ba priam až karikatúry. Akčné scény dýchajú dynamikou a prirodzenosťou. Veľmi dobre je zobrazené pozadie panelov, plné tvarov a farieb, na každom z nich sa v pozadí niečo deje.
Chevaliers d'Heliopolis, par Jodorowsky et Jérémy Disclaimer
České vydanie vo veľkom formáte vyšlo na jednotku, no napriek tomu moju hnidopišskú dušu tak trocha zamrzelo, že prvá časť komiksu (Nigredo, dílo v černé) neobsahuje podobný úvodný list ako časť druhá (Albedo, dílo v bílém). To je však úplne minimálny detail, ktorý žiadnym spôsobom neznižuje kvalitu prvej polovice nového historického grafického románu z dielne Alejandra Jodorowského.
Zhrnutie: Tajomné spolky, hrdina predurčený pre boj so zlom (Bonaparte, hic!), alchymisti, dobrodružné pátranie po nesmrteľnosti... to všetko tu nájdete. Navyše zaklincované skvelým vizuálom z dielne dvojice Jérémy – Felideus. Pre fanúšika európskych (pseudo)historických komiksov jasná voľba. A ani toho alchymistického mysticizmu a ťažkej filozofie, tak typickej pre Jodorowského, tu nie je až tak veľmi veľa ;) Už teraz sa teším na pokračovanie.

Rytíři z Heliopole #01: Dílo v černé, dílo v bílé
Obsahuje: Nigredo, dílo v černé (Les chevaliers d'Héliopolis #01: Nigredo, l'œuvre au noir, (Glénat, 2017)) a Albedo, dílo v bílé (Les chevaliers d'Héliopolis #02: Albedo, l'œuvre au blanc (Glénat, 2018))
Séria: Rytíři z Heliopole
Scenár: Alejandro Jodorowsky
Kresba: Petiqueux Jérémy (Jérémy)