Chilling Adventures of Sabrina (recenzia 4. série)

Na naše televízne obrazovky sa vďaka streamovacej službe Netflix dostala štvrtá, posledná, a dá sa povedať, že aj najlepšia séria nového spracovanie príbehov Sabriny - mladej čarodejnice.
Netflixový seriál Chilling Adventures of Sabrina, ktorý vznikol podľa rovnomenného komiksu Roberta Aguirre-Sacasu a Roberta Hacka, sa dočkal štvrtej (a poslednej) série. Posledných osem dielov Sabriny dokonale vystihuje celý seriál - miešanie rôznych žánrov (romantika, tínedžerská dráma, horor) nie vždy funguje tak ako by malo a príbeh pôsobí miestami pomerne chaoticky, napriek tomu sa, trochu paradoxne, po mnohých stránkach jedná o Sabrininu najlepšiu sezónu. Poďme si teda všetko rozmeniť na drobné!

Začnime pekne po poriadku. Našu hlavnú hrdinku, Sabrinu Spellman v podaní skvelej Kiernan Shipka sme spoznali najprv ako napoly bosorku, napoly obyčajného človeka. Prežili sme s ňou jej štúdium na škole Baxter High a jej neveľmi úspešnú snahu udržať v rovnováhe svoju ľudskú a bosorácku identitu, jej vzťahy, aj štúdium na bosoráckej Academy of Unseen Arts, na ktorej sa Sabrina stala akýmsi stelesnením boja proti všadeprítomnému patriarchátu. Prešli sme si aj jej bojom proti nadprirodzeným silám, ktoré ohrozovali jej rodné mestečko Greendale.
Najväčším zlomom v Sabrininom príbehu ale bolo zistenie, že je v skutočnosti dcérou Lucifera Morningstara, teda samotného pána pekiel.
Jej vnútorný boj ohľadom tejto skutočnosti vyústil až do epického finále tretej série, kedy použila sama na seba kúzlo, vďaka ktorému mohla súčasne vládnuť so svojim otcom v podsvetí, ale aj stále žiť svoj obyčajný život s priateľmi v Greendale.
Chilling Adventures of Sabrina - Scéna - Chilling Adventures of Sabrina - Scéna - 4. séria Chilling Adventures of Sabrina - Scéna - 4. séria
Chilling Adventures of Sabrina - Scéna - Chilling Adventures of Sabrina - Scéna - 4. séria Disclaimer
Už pred samotným uvedením štvrtej série na obrazovky fanúšikov seriálu nepríjemne šokovala správa, že táto séria bude rovno aj poslednou. Cliffhanger z konca treťej série sľuboval ešte veľké množstvo zaujímavých dejových liniek a možností, ako sa príbeh môže ďalej vyvíjať. Minimálne zdvihnutie obočia spôsobil fakt, že tak zaujímavo rozbehnutý seriál dostáva stopku a má dospieť k uspokojivému koncu len v nadchádzajúcich ôsmich dieloch. Dá sa však povedať, že tento rázny koniec bol svojim spôsobom pre Sabrinu skrytým požehnaním.
Hlavným dôvodom je práve fakt, že aj keď scenáristi mali zrejme pripravených ešte viacero rôznych dejových zvratov a nových postáv, časová tieseň ich prinútila scenár výrazne zoškrtať a ponechať len crème de la crème. Dá sa povedať, že to z veľkej časti funguje. Štvrtá séria Sabriny je živá, vtipná, dynamická a akčná, stavia známe postavy do doposiaľ nevidených situácií a ponúka aj prekvapivo zaujímavý character development. Od začiatku tlačí na pílu a veľmi plynule, bez možnosti na vydýchnutie, postupuje k nádherne bizarnému finále. Absolútne finále Sabriny bude zrejme ešte geekmi vo veľkom rozoberané, pretože je v mnohých ohľadoch kontroverzné. Buď ho budete milovať, alebo absolútne nenávidieť, v tomto prípade neexistuje žiadne medzi.
Tu sa dostávame ale k najväčšiemu mínusu najnovšej série Sabriny, ktorým je občasná neskutočná chaotickosť. Azda je to všetko len prirodzeným následkom už spomínaného zhutnenia celého existujúceho scenáru do len ôsmich dielov, ale aj tak nezrovnalosti a zmätočné skákanie medzi jednotlivými dejovými linkami výrazne zrážajú celkový dojem zo seriálu.
Druhé veľké mínus Sabriny je dlhodobejšie. Autori nedokázali, alebo možno skôr nechceli vyriešiť osudy viacerých postáv, ktoré v deji už nadsluhovali a stratili svoj význam. Typickým príkladom je napr. otec Blackwood, ktorý bol hlavným zloduchom v druhej sérii. Jeho dejová línia nebola nikdy dostatočne vyriešená a v konečnom dôsledku bola jeho prítomnosť v príbehu na škodu. Silný konflikt Sabriny, ktorá stelesňovala medzi bosorákmi stáročia utláčané ženy, a Blackwooda, ktorý stelesňoval stále všadeprítomnú mizogýniu, akosi vyšumel do prázdna a stratil na svojej údernosti. Rovnako to ovplyvnilo aj rozvoj ďalšej postavy, jeho dcéry Prudence, ktorá sa nikdy nevymanila zo snahy pomstiť sa svojmu otcovi za zlé detstvo, a nikdy nedosiahla svoj zo začiatku veľký potenciál.
Chilling Adventures of Sabrina - 4. séria Chilling Adventures of Sabrina - 4. séria
Chilling Adventures of Sabrina - 4. séria Disclaimer
Rovnako vyznieva aj príbeh Sabriniho kamaráta Thea, ktorý je trans mužom a v deji začínal ako dievča menom Susie. Susie a jej premena na Thea, akokoľvek umelo a silene mohla pôsobiť, bola zaujímavou a silnou bočnou dejovou líniou. Po jej uzavretí a všeobecnom prijatí Thea na strednej škole však akoby stratil v deji svoje opodstatnenie a dôležitosť, akoby scenáristi nevedeli, čo s ním ďalej. A toto je, bohužiaľ, osud mnohých pôvodne zaujímavých postáv tohto seriálu.
Štvrtá séria však napriek tomu všetkému ukončuje Sabrinin príbeh so cťou. Je silne inšpirovaná príbehmi H. P. Lovecrafta - hlavná hrdinka spolu so svojimi vernými priateľmi musí čeliť ôsmim tajomným príšerám, ktoré na svet (krásne jednu po druhej, jednu na každý diel) vypúšťa otec Blackwood. CGI príšer je decentné, v rámci televíznej zábavy ľahko nadpriemerné, určite neurazí. To, ako si naše postavy s nimi poradia, je spracované s nádhernou dávkou nonšalantnosti a kútiky vašich úst pritom budú zaiste tancovať. Je to typická netflixová jednohubka, zabaví, v pamäti vám ale zrejme dlho neostane.
Sabrina sa nikdy netvárila, že je bezchybný a geniálny seriál. Bola to tínedžerská zábava s veľmi ľahunkým hororovým nádychom, pocitovo azda čosi medzi Riverdale a Beetlejuice. Mala zaujímavé postavy, zábavný dej, krásne vizuály, všetko však akosi postupne stratilo dych, aby sa nám opätovne pripomenulo až teraz, poslednou sériou. Nikdy nedosiahla kvalít Buffy, kultového a azda najznámejšieho tínedžerského seriálu s prvkami hororu, s ktorým ju zo začiatku fanúšikovia často porovnávali. Sabrina mala svoje muchy (A že ich bolo dosť!), aj napriek tomu však bolo veľmi príjemné stráviť s ňou štyri série. Do (ne)videnia, Sabrina Morningstar!

Chilling Adventures of Sabrina - Trailer - Chilling Adventures of Sabrina - 4. séria trailer Disclaimer

Hodnotenie: 70 %

Chilling Adventures of Sabrina - štvrtá séria