Recenzia – THE ENTITY (1982)

Retro horor THE ENTITY rozhodne patrí k zlatému fondu hororu osemdesiatych rokov a dnes si ho rozoberieme.
Lukáš Polák
Škatuľkovanie alebo "taggovanie" môže byť niekedy na škodu. Dnešný film na rozobratie je tomu dobrým príkladom. Dej rozoberá stretnutie postavy s neznámou silou (entitou) a dal by sa vysvetliť dvoma spôsobmi. Za (A) – naozaj došlo k stretnutiu so neznámou silou. Za (B) - všetko sa deje iba v hlave hlavnej postavy. Keď si však prečítate, že ide o „horor/mysteriózny“, tak možnosť (B) je okamžite preškrtnutá a víťazí možnosť (A). Na druhú stranu, kebyže tam je „psychologický“, tak si ho asi nevyberiem. Dosť bolo úvah, poďme sa na neho pozrieť.
Plagát k filmu The Entity/Bytosť (1982)
Plagát k filmu The Entity/Bytosť (1982) Disclaimer
Najviac palcov hore si tento film zaslúži za „nesranie sa“. Už v prvých piatich minútach dôjde k stretnutiu so zlou, nadprirodzenou silou a nebude to len taký vetrík, ktorý otvorí okienko alebo hmlistá postava v tieni, ale riadne brutálne a drsné znásilnenie (bolo mi riadne nepríjemne) a takýto stret sa zopakuje viackrát, akurát škoda, že strety nie sú moc inovatívne a opakujú sa, ale za to sú drsné a nechutné.
Málokedy vidíme, že postavy v hororoch rozmýšľajú logicky, tento film je svetlá výnimka. Keď dôjde k stretnutiu s neznámou silou, tak postava nejde vyhľadať kňazov, šarlatánov alebo exorcistu, ale ide za psychológom a až keď zistí, že jej nemôže pomôcť, tak osloví parapsychológov, ktorí sa jej pokúsia pomôcť. Keď som sa nad tým zamyslel, tak zrejme by som konal veľmi podobne. Klobúk dole, že si scenáristi túto časť premysleli.
Nemám rád závery, kedy všetko dobre dopadne alebo sa problém vyrieši magickým zázrakom. Kebyže áno, tak pozerám romantiku alebo komédie. Keď kukám horor, tak chcem temnotu a absenciu pozitivizmu. Tento film to zvládol na jednotku – žiadna nádej na vyriešenie problému. Mohli si akurát odpustiť tie záverečné titulky, bez nich by to bola dokonalosť.
Časť filmu so parapsychológmi mi prišla veľmi podobná ako v Poltergeist. Zaujímavé na tom je, že obidve filmy vznikli v rovnakom roku, takže netuším, kto od koho odpisoval a či vôbec. Rovnako to malo veľmi podobnú atmosféru. Nevieš s kým bojuješ, akurát, že tu to bolo o veľa drsnejšie. Kebyže sa s takým dačím stretli deti v Poltergeist, tak nechcem vedieť, čo by na to povedala ich matka.
Dnes mi už použité efekty (blesky, strieľajúce lasery) prídu ako retro a možno niekomu aj na smiech. Je pravda, že bez nich by to bolo oveľa viac temnejšie, ale mne tam vyložene nevadilo. Ich snaha bola doplniť atmosféru stretu s nadprirodzenou (hoci retro) silou, čo myslím, že celkom aj vyšlo.
Trailer k filmu The Entity/Bytosť (1982) Disclaimer
Záver: Retro horor THE ENTITY rozhodne patrí k zlatému fondu hororu osemdesiatych rokov. Je to drsné, nepríjemné a hrozivé stretnutie s neznámou entitou. Očarila ma atmosféra, logika deja a to, že film mal „gule“. Kebyže ešte boli stretnutia inovatívnejšie a neopakovali sa dookola, mohlo ísť o hotovú dokonalosť, ale i tak ide o vysoko nadpriemernú záležitosť.
Hodnotenie: 8/10

Lukáš Polák

Lukáš Polák