Wonder Woman 1984 (recenzia)

Rok 1984 sa zvykne spájať s Orwellovým rovnomenným dielom, ale najbližších pár mesiacov si ho ukradne bojovníčka za pravdu, Diana Prince a.k.a. Wonder Woman. Žiadny prevrat v žánri sa síce nekoná, ale plátna sa zhostila so cťou vianočného blockbustera.
xius
Už úvodná scéna odhaľuje, že toto nie je nízkorozpočtová sonda do duše Wonder Woman, ale akciou nabitý trhák. Amazonky s ľahkosťou zdolávajú prekážkovú dráhu v dychberúcich výškach, plachtia vzduchom, triafajú šípmi nemožne mrňavé ciele a vôbec, šíria správne fluidum nadľudskosti. A to najmä malá, asi desaťročná, Diana, ktorá so svojimi súperkami stíha držať krok. Ale vyhrať môže len jedna a skratky k úspechu majú svoju daň, hoc vám v žilách koluje krv samotných bohov. Veľkolepé otvorenie filmu ma vtláča do kresla a to nielen kvôli mojej hrôze z výšok. Atmosféru navodzuje správne veľkolepú, zostáva len nič príliš nepokaziť.
Wonder Woman 1984 Wonder Woman 1984
Wonder Woman 1984 Disclaimer
Diana Prince (Gal Gadot) v roku 1984 žije v štýlovom byte plnom odkazov na jej bohatú minulosť. Ale zatiaľ, čo jej šatník nadchýna, jej súkromný život vzrušujúci nie je. Drží sa bokom od spoločnosti ľudí. Naplnenie nehľadá vo vzťahoch či láske, ale v práci experta na antropológiu/archeológiu vo vedeckom inštitúte (múzeu?). Svojho osudového muža, Stevea Trevora (Chris Pine), doteraz nedokázala úplne opustiť. Napriek desaťročiam, ktoré od jeho smrti ubehli, jej ho pripomína každé jedno lietadlo brázdiace oblohu Washingtonu. Zároveň je aj neotrasiteľnou Wonder Woman, ktorá šíri nádej a dotyk mágie medzi ľudmi v ich každodenných životoch. Ale byť na to všetko sama, vyčerpáva aj tú najlepšiu z Amazoniek.
Do zabehaných dní na akademickej pôde prichádza nová kolegyňa, nesmelá Barbara Minerva (Kristen Wiig), ktorá v Diane vidí svoj idol a zosobnený sen. Ale tam, kde Diana vstúpi do miestnosti a všetci zataja dych, tam si Minervu nikto nevšíma, ba zabúda, že vôbec vošla. Pritom, zdá sa, že je to len v jej hlave. Barbara je úprimný človek s veľkým srdcom a nekonečným optimizmom. Navyše jej to myslí a má úctyhodné znalosti okolo drahých kameňov. A práve to ju spojí s televíznou osobnosťou, podnikateľom a ropným magnátom v jednej osobe, Maxwellom Lordom (Pedro Pascal). Nezastaviteľnej špirále sebeckých rozhodnutí, ktorú roztočí ich stretnutie, sa nevyhne naozaj nikto. Dokáže Wonder Woman inšpirovať k nesebeckosti celý svet, ak je v hre jej vlastné šťastie?
Wonder Woman 1984 Wonder Woman 1984
Wonder Woman 1984 Disclaimer
Žiadny superhrdinský film sa nezaobíde bez dobrého záporáka. Ak chce len tak z nudy zničiť svet a zároveň vyzerá, že na jeho CGI už nezostalo z rozpočtu, končí to zle. V tomto je najnovšia Wonder Woman niekde medzi. Jej protivníci cenu za originalitu nedostanú, ale kvalita hercov a priestor pre ich postavy to statočne vykrýva.
Pedro Pascal sa v Maxwellovi Lordovi úplne stráca. Slizký biznismen v jeho podaní zvláda do klišé vniesť nečakanú dávku energie. Akoby vybehol z epizód dobovej krimi šou so svojim oblekom a dokonalým chrupom. Na rozdiel od nich však nie je len dvojrozmernou paródiou na zlo, má svoje obyčajné, ľudské dôvody. Podobne, sledovať Barbarinu premenu na arogantnú a mocnú Cheetah je zábava. Hoci pocit, že sme to už veľakrát videli, nie je ľahké striasť. V osemdesiatych rokoch však prvykrát a Barbara Minerva sa nesnaží neoriginalitu konceptu zakrývať. Naopak, do retro polohy sa vrhá po hlave
Často som tŕpol, aby film neskĺzol do kvalít legendárnej „Martha“ scény z Batman vs Superman. A že veľakrát unikol len o vlas! Zopár trikov by si zaslúžilo viac času a peňazí. Niekoľko scén ukazujúcich Dianu ako dobrého človeka™ by pokojne mohli vystrihnúť. A jednému monológu by prospela zdravá dávka reality... Ale ono to celku nijako zvlášť neublížilo. Vo svete komiksových adaptácii proste fyzika neplatí a zázraky sa dejú. Na Gal Gadot sa strašne dobre pozerá, čo WW1984 vie a naplno využíva. Chris Pine dodáva triezvy comic relief pri jeho strete s moderným svetom a aj ako obyčajný smrteľník sa po boku Wonder Woman nestráca. Prostredie je neošúchané, nabité osemdesiatkami a robí aj z obyčajného fitnescentra vizuálny zážitok. Dej nikdy príliš nestojí na mieste, častokrát aj za cenu nedovysvetlenia detailov. Nudiť sa divák, skrátka, nestíha. Aj fanúšikov komiksovej Wonder Woman poteší, že hoci sa jej film drží len veľmi voľne, odkazuje statočne a často!
Wonder Woman 1984 Wonder Woman 1984
Wonder Woman 1984 Disclaimer
Vo finále sa pocit z prvej Wonder Woman opakuje – výšin špičkových marveloviek nedosahuje, ale žiarivou hviezdou DCEU zostáva. Možno je trik ozaj v postavení univerza na neohraných postavách? Supermanov a Batmanov sme sfilmovaných videli snáď až priveľa. A ako paralela k Iron Manovi mi Wonder Woman prekvapivo funguje. Keby v ďalšom filme po prvykrát stretla Clarka Kenta, pozrel by som si to s obrovským úsmevom na celú hlavu.
Od uvedenia Tenetu do kín som pred veľkým plátnom nesedel a tak skoro si to asi nezopakujem. Wonder Woman 1984 pre mňa ako rozlúčka s kinom funguje na výbornú. Ak aj vám chýba dávka superhrdinov, milujete osemdesiate roky, ste fanúšik Gal Gadot alebo sa proste len chcete zabaviť pri ozajstnom blockbusteri, nenechajte si film ujsť. Wonder Woman 1984 má superhrdinskú remeselnú kvalitu, vizuálny štýl, ktorý nesklame a kvalitných hercov.
Názov: Wonder Woman 1984
Rok: 2020
Réžia: Patty Jenkins