The Boys (recenzia druhej série)

Zvíta sa Butcher s Beccou? Má jej syn superpowers? Prehovorí Kimiko? Dá sa Homelander zabiť? Nie všetky otázky z prvej série tá druhá zodpovedala a to je jej najväčší problém. Ale inak si krvavá parafráza superhrdinského žánru, The Boys, vysoko nastavenú laťku udržala.
xius
The Boys vznikli podľa rovnomenného komiksu od Gartha Ennisa pod záštitou Amazonu a rozvlnili hladinu nadšencov superhrdinov. Títo „supes“ sú zlí, skorumpovaní mocou a nedotknuteľnosťou, lebo veď ako vravieval už strýko Ben: S veľkou silou prichádza veľká zodpovednosť. Ale čo ak chýba, hoci len náznak svedomia? Vôbec nepomáha, že za nimi stojí korporátna mašinéria Vogue. Našťastie je tu skupina spravodlivo nahnevaných smrteľníkov, ktorí nemajú, čo stratiť. Billy Butcher (Karl Urban), Hughie (Jack Quaid), Mother‘s Milk (Laz Alonso) a Frenchie (Tomer Capon) sa vracajú do našich binge večerov a víkendov, aby nám pripomenuli, že aj bohov medzi nami je možné zastaviť. Hlavne si musia prehnane veriť a nájsť vhodnú slabinu je potom už len otázkou času. Ale bojovať proti supes vlastnou hlavou má však svoje hranice a v zostave je preto vítaná pomoc dvoch superpowered žien – Annie (Erin Moriarty) a Kimiko (Karen Fukuhara). V prvej sérii sa skupine pomerne úspešne darilo nahlodávať a zdolávať zdanlivo nesmrteľné tváre Sedmičky, najmocnejšej superhrdinskej zostavy na planéte, ale nakoniec sa vždy zastavili pri rovnakom probléme. S ich vodcom, Homelanderom (Antony Starr), si skrátka poradiť nejde.
The Boys - celý tím The Boys - celý tím
The Boys - celý tím Disclaimer
Druhá séria sa rozbieha pomaly, nie je to žiadne napumpované in medias res, ale naopak, opatrne si skladáme dokopy predstavu, čo sa vlastne s chlapcami deje. A nevyzerá to vôbec dobre. Zmiznutie Billyho im vzalo vietor z plachiet a zdá sa, že len odpočítavajú dni, kým si ich Homelander nájde. Len Hughie a Annie, možno práve vďaka rodiacemu sa vzťahu medzi nimi, v snahách o zosadenie Vogue pokračujú. Nie všetci sú však nadšení z ich kontaktu a to ešte stále netušia, že Becca žije a Homelander má syna… Do vypätej nálady tímu sa konečne vracia Butcher a s novým zápalom pre pomstu môže ich križiacka výprava chytiť druhý dych! Ich misia sa však štiepi – potrestanie Sedmičky za ich zločiny proti ľudskosti a záchrana Beccy so synom. To prináša trenice a problémy, ale na druhú stranu, otvára priestor pre bližšie spoznanie členov tímu. Frenchie mal zjavne vždy talent na boj proti supes. Billy zase problém s odhadnutím hraníc. Kimiko si prešla hororom v detstve a nekončí, no napriek tomu sa snaží byť človekom a nie príšerou. Kontrast medzi nimi a superhrdinami rastie a prehlbuje sa každým dielom.
The Boys - druhá séria The Boys - druhá séria
The Boys - druhá séria Disclaimer
The Boys pokračujú v overenom rytme s dôrazom na vývoj postáv, popretkávaného explóziou vnútorností, krvi a mozgomiešneho moku či dokonca veľrybích čriev. Je to až akási meta hra, v ktorej sa nás autori snažia šokovať gore scénou, čo najviac nepripravených. Námietka, že je to lacný trik ako vyvolať prudké reakcie je možno na mieste, ale do cynického sveta, ktorý vníma životy ľudí ako vedľajšie škody, zapadá. A navyše funguje ako red bullom naliate premostenie medzi dejom, akciou a zase naopak. Je to skrátka nástroj využitý s citom a šťavnato, nevykráda sám seba a nebojí sa tento prvok využiť aj minimalisticky. Viď Blindspotov stret s Homelanderom. Odtrhnutá hlava sa nekonala, celé to trvalo pár sekúnd a predsa som to musel rozdýchať! Plne zdieľam zdesenie Ashley (Colby Minifie), novej „šéfky“ Sedmičky, ktorá sa od tej chvíle snažila vyhnúť akémukoľvek skríženiu ciest s Homelanderom. Totiž, tak ako ona, aj my naplno zisťujeme, že Homelander pohŕda úplne každým, nielen obyčajnými ľudmi. Paradoxne ho práve to robí lepším človekom ako nový zloduch a náhradník Deepa (Chace Crawford), Stormfront (Aya Cash).
The Boys - Stormfront The Boys - Stormfront
The Boys - Stormfront Disclaimer
Tam, kde nás v prvej sérii ohurovala Homelanderova nedotknuteľnosť a všadeprítomná hrôza z jeho holej existencie, plus to takmer nebadateľné fluidum šialenstva, ktoré okolo seba tu-a-tam šíril, tam plachtí Stormfront v pokračovaní so sebavedomím a ľahkosťou Stvoriteľa. Jej úvodná drzosť, otvorená ignorácia nevôle vodcu Sedmičky a frontálny útok s pomocou sociálnych sietí, z toho padá sánka. Konečne sa niekto mocný stavia na stranu tých dobrých! Manipuluje, lieta, zastrašuje! Je ťažké sa netešiť z jej výsmechu zabehanej rétorike okolo superhrdinov a nedržať jej všetky prsty v domácnosti až do momentu, kým ich sama bezcitne nezlomí. Lebo Homelander za svoj pokrivený pohľad na svet vlastne nemôže. Bol mu priam chirurgicky voperovaný. Naopak, Stormfront si ten svoj s nadšením vybrala a bola ochotná mu obetovať všetko. Bolo by zaujímavé sledovať interakciu tejto dvojice dlhšie. Ich vášnivé momenty pripomínajú stret terminátorov a ľavou-zadnou vyhrávajú onú šokovú hru s divákom. Jedinou nezhodou medzi nimi sú selektívne názory Stormfront na ľudí, ktorí si nezaslúžia existovať. Prehltnutie podráždenia Homelandera, vždy keď ich vytasí nejde prehliadnuť. A vôbec, minimalistický prejav jeho tlmenej nenávisti voči každému okolo je vždy radosť sledovať. Antony Starr mu vdýchol nielen desivosť, ale aj uveriteľné utrpenie. A to verne štýlu série, bez príliš veľkej dávky slov, len stisnutím zubov či pridlhým pohľadom. Každá scéna s ním patrí k tým najlepším momentom. Stále síce nedostane príležistosť prejaviť sa v plnej sile, ale je nám dopriané si užiť jeho posmešný tanec pri stretnutí so superteroristom, aby sme si zase raz pripomenuli nekonečnú priepasť medzi ním a ostatnými supes.
Jeho hrôzu naháňajúci vzťah s Madelyn Stillwell (Elisabeth Shue) dostane mierne repetitívne zbohom s klasicky šokujúcim záverom a potom ho už naplno nahradí vzťah nový, so samotným CEO Vogue, Stanom Edgarom (Giancarlo Esposito). Jeho príchod na scénu poteší tých, ktorí čítali komiksovú predlohu. Edgar sa Homelandera nebojí a nie je to predstierané, žiadny zvýšený tlak, potenie a zrýchľujúci sa tlkot srdca. Edgarov nekonečný pokoj a precízna dikcia súťaží s Architektom z Matrixu a vzbudzuje podobný rešpekt. A ono to stačí. Neporaziteľný superhrdina, ktorý si podľa vlastných slov môže robiť, čo chce, odrazu krotne ako dieťa prichytené rodičom pri nezbednosti. Koniec éry Stillwell mrzí, ale Edgar prináša svieži vietor.
The Boys - Scéna - The Boys - Stan Edgar The Boys - Stan Edgar
The Boys - Scéna - The Boys - Stan Edgar Disclaimer
Popri hlavnom deji okolo zosadenia Vogue paralelne beží aj Deepova snaha o vykúpenie a návrat do Sedmičky. S hlavnými hrdinami sa prelína minimálne, ale bola by chyba ju odsúdiť ako prázdnu výplň. Jednak nám prináša jeho psychedelický súboj s akceptovaním žiabier, ale hlavne odhaľuje ďalšie prvky sveta, v ktorom žije. Nie formou info dumpu ústami niektorej z postáv, ale nenápadne, scénami, ktoré zdanlivo príbeh nijako neposúvajú.
Church of the Collective, kult bežiaci Deepovi na pomoc, je bez akýchkoľvek pochýb len ďalší stroj na peniaze skrývajúci sa za tvár dobra. Superhrdinovia majú dátum expirácie a keď nastane, pobijú sa o nich menší hráči. Rozhovory s možnými partnerkami pre odvrhnutého superhrdinu sa zjavia mimo kontext a pokračujú až do konca epizódy bez akéhokoľvek vysvetlenia. Vyzerajú ako útržky z dokumentu o vzťahoch a Deepova povrchná reakcia na ich konci je bodkou za akýmikoľvek ilúziami o jeho, a superhrdinov vôbec, ceste k bytiu lepším človekom. Lebo superhrdinovia sú hlavne celebrity, a podobne ako ony, nemajú prakticky žiadnu šancu vôbec pochopiť, čo robia zle. Jedine kontakt s bezmocným človekom milión im dokáže zabrániť v rezignácii. Maeve (Dominique McElligott) zmietaná snahou vedenia z nej vymodelovať LGBTQ ikonu práve s pomocou takého človeka, svojej ex Eleny (Nicola Correia-Damude), sa na chvíľu na dobro obracia a podáva Boys pomocnú ruku. Pre Starlight je oným lakmusovým papierikom ľudskosti zase Hughie. No obávaný vrah superhrdinov si prechádza hneď niekoľkými krízami, či to celé má vôbec nejaký zmysel. A nie je sa mu veľmi, prečo diviť, pretože napriek odhaleniu Compound V verejnosti, čo do kolien posiela aj členov Sedmičky, Vogue len s malým zakopnutím napreduje ďalej.
The Boys - Scéna - The Boys - Deep The Boys - Deep
The Boys - Scéna - The Boys - Deep Disclaimer
Stretneme aj doteraz len spomínaného Lamplightera (Shawn Ashmore, malý easter egg? zahral si Ice Mana v pôvodnej trilógii X-Men) s veľmi vďačnými scénami v ústave s experimentálnymi superľuďmi, ktorú by bola škoda akokoľvek spoilnúť. A druhá séria nezabudla ani na veľkú hrozbu pre západnú civilizáciu, superteroristov. Nakoniec však o nič nejde, je to len PR kampaň. Škoda. Na stret kultúr a bohov som sa tešil, ale dáva to zmysel. The Boys akciu nikdy nestavali príliš do popredia, hovoriť o nich ako o akčnej šou by bolo zavádzanie. Investovali do postáv a uveriteľnosti, konzistencii sveta. Každý uhol pohľadu, dobrý alebo temný a zlý, má za sebou príbeh. Ten býva poriadne pritiahnutý za vlasy, posunutý až do neľudskej roviny a teda uveriteľný.
Akurát je tu tých postáv a ich príbehov trochu priveľa. Nové otázky sa sypú zo všetkých strán a odpovede neprichádzajú vôbec (ako teda zastaviť Homelandera?) alebo sú akési uponáhľané (odhalenie okolo Stormfront). Napriek pocitu, že niektoré informácie nám sú opakované ad nauseum (Vogue je prázdne hovado a superhrdinovia narobia viac škody ako naopak), pár dielov navyše by, verím, vôbec neuškodilo. Je to ale problém, ktorý sa v celkovej kvalite rozpúšťa takmer bez stôp.
The Boys sa pomerne blízko drží svojej predlohy a tak hádať záporaka tretej série nie je príliš náročná mentálna gymnastika. A ako nový prírastok do Sedmičky už bol ohlásený Soldier Boy, ktorého si zahrá Jensen Ackles. Zároveň by mohli zodpovedať ten tucet otvorených otázok, ktoré nám predostreli. Tých pár odolných nadšencov, ktorí The Boys odkladajú a potom preletia tromi sériami počas jedného upršaného víkendu, bude mať prakticky nulový priestor na výčitky. My ostatní musíme len povzdychnúť a počkať si ďalší rok, aby sme si užili krutý výlet do sveta za oponou neoprénových oblekov a plášťov s vlajkou. Koniec potom môžeme zapiť plechovkou Fresca.
Hodnotenie: 85%

xius

xius