Prichádza Berserk! (recenzia mangy)

Krajinou kráča čierny šermiar, muž s veľkým mečom a za ním ostávajú desiatky mŕtvych. Asi takto by sa mohol dať popísať dej v známej dark fantasy mange Berserk. Bol by to však veľmi plochý a slabý popis, ktorý by absolútne nezodpovedal dielu.
Berserk. Obálka prvého českého vydania (Crew, 2020)
Berserk. Obálka prvého českého vydania (Crew, 2020) / Zdroj Disclaimer
Berserk je najznámejšie dielo Kentaró Miury (11. 7. 1966), ktorý vyšiel v Japonku už v 1989. Poňatím ide o číro číru dark fantasy, ako vyšité z nejakého sword and sorcery románu. Démoni a príšery, ľudia neschopní im čeliť a neohrozený hrdina, ktorý ich ako jediný dokáže poraziť. Až na to, že tentoraz to nie je hrdina bez bázne a hany. Guts, ako sa hlavná postava volá, je egoistický maniak ženúci sa za pomstou, ktorý necháva za sebou nielen hromady mŕtvych nepriateľov, ale i nevinných, ktorí sa mu pripletú pod nohy, respektíve pod meč. A ten je veru veľký, veľmi veľký. Tvarom i povahou skôr pripomína kus hrubo opracovaného železa, než krásny elegantný obojručák. Človek má až miestami pocit, že si jeho veľkosťou autor snaží niečo kompenzovať...
Berserk patrí medzi manga legendy, ktorý sa dočkal viacero vydaní aj v zahraničí a animovaného spracovania, pričom zatial poslednou je adaptácia Falcon of the Millennium Empire story arcu z r. 2017.
Poďme sa teda na Berserka pozrieť bližšie. V prvom čísle mangy dostávame tri krátke úvodné príbehy, v ktorých spoznávame svet a hlavnú postavu menom Guts.
Mangaka Kentaró Miura.
Mangaka Kentaró Miura. / Zdroj Disclaimer
V úvodnej poviedke s názvom Černý šermíř zavítame do malého mestečka, ktoré tyranizuje miestna skupina bandidov a žoldnierov. Ich vodca požaduje za to, že mesto nenapadne výpalné v podobe zlata a mladých žien a detí ako i slobodu pohybu a konania svojich žoldnierov v meste. Samozrejme, zavedené status quo padá v okamihu, keď do mesta dorazí Guts a pár vojakov bez akejkoľvek námahy zlikviduje. Časom sa ukáže, že mestom neprechádza náhodou ale že je na stope práve kapitánovi bandy. Dodajme len, že kapitán nie je tak úplne človek a malér nasledovaný epickým súbojom je na svete.
Berserk. Neštvite nám jašteričku!
Berserk. Neštvite nám jašteričku! / Zdroj Disclaimer
Tento príbeh nám po prvý raz ukazuje charakter hlavnej postavy, ktorý je ochotný obetovať všetkých len pre svoju vlastnú pomstu. Guts síce sem tam vykoná nejaké dobro, je to však vždy akýmsi neúmyselným spôsobom. V tomto smere je dokonale prepojený s inými známymi antihrdinami žánru sword and sorcery ako napr. Elric z Melniboné či Geralta z Rivie. Obaja skvelí šermiari, ani jednému však neradno sa pliesť do cesty.
Rovnako práve tu stretávame malého elfa menom Puk, ktorý robí čiernemu šermiarovi na cestách nechcenú spoločnosť. Ide o klasickú komickú postavu, ktorá však na rozdiel od iných nie je len do počtu ale už niekedy Gutsovi doslova zachráni kožu. Milo nakreslená androgynná komická figúrka má za úlohu odľahčiť temný a krvavý príbeh.
V Cejchu, v druhom z troch príbehov, odohrávajúci sa po udalostiach v meste stretávame Gutsa na úteku pred démonmi. Nielen minulosti ale aj tými skutočnými. Hlavnému hrdinovi na ceste zastaví voz, v ktorom sedí otec s dcérou a ponúknu mu odvoz. Obyčajná cesta sa zrazu zmení na boj o prežitie, keď sa všetci zúčastnení ocitnú na zabudnuto bojisku plnom mŕtvych tiel. To že všetko skončí utopené v krvi je asi už každému zrejmé.
V druhej poviedke sa ešte viac spoznávame Gutsovu Nietzscheovskú filozofiu o prežití silných a nutných obetiach slabých. V tomto smere pripomína divokého vlka ktorý ako apex predator má právo si vziať čo chce aby dosiahol svoje: prežiť. Na druhú stranu však máte miestami pocit, že celá filozofia je skôr o akomsi ospravedlňovaní toho, že nedokázal niektoré postavy, na ktorých mu záležalo, zachrániť. Systém „aj tak by zomreli“ je typický pre podobné príbehy rovnako ako antihrdinov, ktorí napokon zmenia svoje správanie. Len čas však ukáže, či to bude platiť aj v tomto prípade.
Berserk. Keď sa hlavný hrdina naštve...
Berserk. Keď sa hlavný hrdina naštve... / Zdroj Disclaimer
Posedným príbehom je prvá časť Strážneho anděla chtíče. Nemenované mesto je teroriovné svojim vládcom, ktorý v mene boja proti čarodejniciam a diablom terorizuje svojich poddaných. Guts sa stáva svedkom popravy nevinného dievčaťe. Nejde mu však o ňu, ani o to aby napravil krivdu, lež chce si vyrovnať dávne účty so spomínaným vládcom.
Ide o prvú časť šesťdielneho story arcu, v ktorom poodhalíme dačo z Gutsovej minulosti a hoc je len úvodná, už teraz som si istý, že mestom potečú potoky krvi. A nielen ľudskej.
Teraz sa na chvíľku zastavím. Už od prvých strán mangy sa stretávame s nejasnými narážkami na Gutsovu minulosť. Každou časťou nám autor dáva stopy v podobe omrviniek: raz zmienka o obeti, inokedy spomienka v podobe nočnej mory. Všetkému dominuje tajomný vypálený znak na Gutsovom krku. Je to práve to, čo spočiatku funguje ako ťahák. Čitatelia sú zvedaví, čo z minulosti dokáže človeka hnať za pomstou. Všetci poznáme Ahaba či Monte Crista. Všetci vieme, čo ich hnanie za pomstou spôsobilo. Tu nám ale navyše do príbehu vstupujú neľudské démonické bytosti, či náznaky o tajomnom kulte: Čo sú zač? Práve to je otázka, ktorá mňa čo by čitateľa prvej časti zatiaľ najviac trápi.
Berserk. Nočná mora, démon alebo navigáor z Duny?
Berserk. Nočná mora, démon alebo navigáor z Duny? / Zdroj Disclaimer
Podľa wiki má táto temná fantasy, miestami až hororová manga celkovo zatiaľ 40 zväzkov. Príbeh je plný akcie, násilia a krvi ale i tajomstva spojeným s Gutsovou minulosťou. Rozhodne nie je určený deťom, stránky sú doslova presiaknuté krvou. Autor sa nenecháva zviazať bežnými fantasy klišé a prípadné nevinné obete nepríde nikto na poslednú chvíľu oslobodiť, ale necháva ich kruto trpieť až do konca. Tomu zodpovedá aj skvelá kresba, ktorá si ale naozaj neberie servítky a je pritom jedno, či ide o dieťa nastoknuté na kopiji záporáka, useknutú hlavu dievčiny krivo obvinenej z kacírstva alebo črevá rytiera po blízkom zoznámení s Gutsovým mečom.
Berserk. Komiksový trailer českého vydania. Disclaimer

Zhrnutie: Záverom možno poznamenať, že Berserk je kvalitné dielo, ktoré však trpí zákonitým problémom všetkých prvých častí akejkoľvek série: úvodný diel príbehu a tak veľa otázok. Na druhú stranu, už teraz sa teším na pokračovania tejto skvelej dark fantasy mangy.

Názov: Berserk
Séria: Berserk 1
Scenár: Kentaró Miura