Projekt Kronos - recenzia

Být hrdinou není ve skutečnosti ani zdaleka takové, jak se o tom píše v komiksech…
Píše se rok 2052 a to málo, co po válce ze světa zbylo, halí šero nukleární zimy. Attiona City, jednu z posledních výsep lidské civilizace, zevnitř požírá záhadná epidemie a společenské rozkoly. Zatímco prominentní občané v horní části města se vzpamatovávají z válečných hrůz, méně šťastní obyvatelé spodního Downtownu je stále prožívají. Drogový byznys jen kvete, ulicím vládnou konkurenční gangy a zoufalí Downtowneři se ocitají v čím dál větší izolaci. To vše jsou ale jen první výstřely do tmy předznamenávající občanskou válku.
Rasťo L.
Mladý Downtowner Jason Blake vždycky toužil být hrdinou. A teď se mu — k jeho smůle — tohle přání beze zbytku vyplní. Naproti tomu Luco Scarpa nikdy nechtěl nic jiného než prožít svůj život v klidu a míru. Přesto má pod taktovkou nejmocnější organizace světa lovit právě takové lidi, jako je Jason. A ačkoli o tom ani jeden z nich nemá nejmenší tušení, brzy se z nich mají stát pouhé figurky šachové partie, ve které se hraje o osud celého města.
Projekt Kronos - Obálka - Plagát
Projekt Kronos - Obálka - Plagát / Zdroj Disclaimer
Pôsobivá obálka, ktorej autorom je Karel Jerie, názvy kapitol začinajúce sa celostránkovou grafikou, rôznymi počitačovými screenshotmi, obrázkami výstrižkov a tiež reklamné slogany nasvedčujú, že Host na svojom nováčikovi nešetril, ale hrúbka knihy (568 stran), prípadne veľkosť elektronickej verzie (epub verzia - 16MB) môže čitateľa skôr odrádzať.
Projekt Kronos - Trailer - Pavel Bareš: Projekt Kronos / #1 Disclaimer
Projekt Kronos je literárnym debutom českého autora Petra Bareša. A treba povedať, že velmi podareným. V relatívne blízkej budúcnosti sa rozohráva zložitý príbeh o morálke, dôstojnosti a o tom, čo sa z ľudí stane, ked zapredajú svoju dušu. Mocenský boj, v ktorom nejde o slávu a bohatstvo, ale skôr o prežitie, intrigy a skryté machinácie vo vnútri tajných organizácií sú základom, okolo ktorého sa odvíja celý dej.
Fakt, že kniha je autorovým debutom, je dosť zjavný. Napriek jej impozantnej hrúbke a skvelému grafickému spracovaniu cítiť, že to je “Young adult urban fantasy”, ktoré sa snaží tváriť dospelo, ale namiesto toho, aby vyznelo komplikovane a komplexne, ide o relatívne jednoduchú zápletku so stereotypnými postavami. Časté brutálne scény vyznievajú prvoplánovo a idú do stratena. Počas prvých kapitol si autor necháva množstvo informácií pre seba, mení časové linky a čitateľ sa len pomocou krátkych vysvetliviek medzi kapitolami ako tak orientuje. Po tom, ako sa dej ako-tak ustáli, sa objavia klišé dejové linky, ktoré sme videli už mnohokrát - teenager-superhrdina a deti v elitnom vojenskom výcvikovom stredisku. Kniha sa ale číta rýchlo a hlavne druhá polovica je celkom podarená. Celkovo pôsobí dobrým dojmom a dá sa jednoznačne odporučiť.
Kniha je súčasťou plánovaného trojdielneho cyklu, recenziu druhého dielu prinesieme už čoskoro.
Hodnotenie: 7 z 10
Projekt Kronos