Päť rád (nielen) začínajúcim GameMasterom (Časť druhá) - Roll 4 initiative!

Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.

Po dlhšej odmlke spôsobenej zhonom a prípravami na svadbu sa znovu hlásim so sériou piatich rád pre začínajúcich GM-ov. Osviežme si pamäť, ktorých Päť rád sme spolu prešli v prvej časti nášho seriálu alebo vhupnime rovno do toho:

Dungeons & Dragons - Fan art - Kompas v tvojej hlave / Zdroj Disclaimer

1. To, že vy viete, neznamená, že hráči vedia

Toto je asi najdôležitejšia vec, ktorú si treba uvedomiť pri gamemasterovaní. Samému mi to dlho trvalo a vlastne ešte stále robím tú istú radu chýb. Často sa stáva, že mám v hlave predstavu, ako scéna vyzerá, a teda viem, čo a ako sa deje, no opíšem hráčom len niektoré detaily a neuvedomím si teda, akú majú o scéne predstavu oni, keďže operujem s tou, čo mám v hlave ja. Stále si treba uvedomiť tú samozrejmú vec, že hráči vedia iba to, čo im GM prezradí.

Ďalší častý prípad tohto problému je vo vyšetrovacích prípadoch a riešení rôznych rébusov. To, čo sa GM-ovi zdá ako samozrejmý krok či interpretácia, nemusí byť rovnako samozrejmým pre hráčov, ktorí určite nemajú všetky informácie rovnaké ako GM. Treba si uvedomiť aj to, že GM vytvára takéto situácie opačným smerom, ako ich budu hráči riešiť. Najprv pozná záver a vytvorí situáciu, ktorá by k nemu mala viesť. To, že od záveru k danej počiatočnej situácii vedie jedna očividná cesta však ešte neznamená, že z pohľadu hráčov bude rovnako jednoznačne viesť cesta od počiatočnej situácie k záveru a že nejaká iná možnosť nebude podstatne logickejšia či očividnejšia.

Pozerajte sa teda na všetky scény kriticky a hlavne okom nezainteresovaného hráča, nie vševediaceho GM-a.

Dungeons & Dragons - Scéna - Zoznam neľudských mien / Zdroj Disclaimer

2. Stále majte pripravený zoznam mien

Nemyslím tým, že máte pomenovať všetky možné minimálne postavy a všetky si ich dopredu zapísať, ale práve naopak, mať len mená nepatriace nikomu. Nespočetne veľakrát sa stalo, že hráč si vymyslel, že sa ide rozprávať s tou najnepodstatnejšou postavou, ktorá mala byť len zákulisie a jednou z prvých otázok bolo: „Ako sa voláš?“. Vynikajúcou pomôckou je predpripravený zoznam mien, z ktorého stačí jedno vybrať, povedať ho hráčovi a zapísať si, že táto postava má toto meno. Nič nezabije vtiahnutie do hry rýchlejšie ako GM-ove 5-minútové rozmýšľanie nad vhodným menom alebo dlhosiahle hľadanie v poznámkach, ako sa to tá postava volala. Ak sa vám nechce vymýšľať mená dopredu, sú samozrejme k dispozícii aj rôzne webstránky, ktoré generujú náhodné mená. Niektoré ich dokonca delia podľa žánru či kultúry a rasy daných postáv.

Dungeons & Dragons - Inšpirované - Prekvapivý útok / Zdroj Disclaimer

3. Hráči vidia len to, čo im GM opíše

Vyzerám, že sa opakujem, lebo toto už bolo spomenuté vyššie, no teraz si to vezmeme z iného uhla. Keďže hráči nevedia, čo sa skrýva mimo práve opisovanej scény, môže byť GM flexibilný a použiť túto výhodu na lepšie zmanažovanie situácie. Nechcem v žiadnom prípade povedať, že máte používať lacné taktiky, ako zrazu sa vyrojace posily nepriateľa, ak hráčom ide boj príliš ľahko, ale práve naopak. Nebojte sa hráčov vyradiť a skončiť scénu tým, že sú všetci v bezvedomí. V ideálnom prípade si dať ešte pauzu alebo skončiť sedenie. Následne však môžete začať novú scénu dramaticky s tým, že sa postavy prebrali a sú v novej situácii, ktorú musia vyriešiť. Hráči nevedia, či okolo nešiel niekto, kto ich zachránil, alebo či nepriateľ s nimi nemá iné plány, ako ich len zabiť. Kým scénu nevidia, môže sa diať čokoľvek.

Dungeons & Dragons - Inšpirované - TPK / Zdroj Disclaimer

4. Smrť je zábavná len, ak je dramatická

Predchádzajúca rada už bola určitým náznakom, ako sa vyhnúť zabíjaniu postáv. Nenabádam, aby ste postavy svojich hráčov v žiadnom prípade nezabíjali. Smrť a jej riziko sú predsa hlavné zložky dramatických situácií, no ak ide o smrť náhodnú alebo úplne nepredvídateľnú, radil by som ju radšej vynechať. Postava by vo väčšine prípadov mala zomrieť iba, ak robí buď očividne hlúpe rozhodnutia, ktoré ju dostávajú do život ohrozujúcich situácií, alebo sa sama vedome rozhodne podstúpiť smrteľné riziko. Zabiť postavu preto, že neuspela v jednom hode a spadla na ňu pasca, je rýchly spôsob ako dať hráčom najavo, že sa nemajú zžiť so svojou postavou, lebo o ňu môžu každú chvíľu znenazdajky prísť.

O možnej smrti svojej postavy by mal hráč, nie nutne jeho postava, byť stále dopredu informovaný. Možno nie práve očividne, ale minimálne v zrozumiteľných náznakoch.

Dungeons & Dragons - Scéna - Nudné scény v DnD / Zdroj Disclaimer

5. Čo nie je podstatné, tam nie je kamera

Väčšina dobrých filmov má jednú vec spoločnú. Nie sú v nich scény, kde sa nedeje nič podstatné pre dej ani rozvoj postáv. Kamera sníma iba scény potrebné pre príbeh a ostatné divákovi neukáže, aby príbeh nebol zbytočne roztiahnutý. Rovnako je to aj s RPG. Ak scéna nie je podstatná pre príbeh, ktorý sa odohráva, nie je dramatická a nerozvíja podstatne charakter niektorého z hrdinov, netreba na ňu strácať čas a stačí preskočiť k ďalšej nasledujúcej scéne, kde sa bude odohrávať niečo podstatné. Nebojte sa takto preskočiť aj celé týždne herného času. Ako je to v seriáloch, epizóda začína až vtedy, keď sa niečo deje.

Dúfam, že tieto rady vám pomôžu byť lepším GM-om a tým aj zlepšiť zábavu vašich hráčov.

Najdôležitejšie je ale vedieť, že sa každou hrou zdokonaľujeme a vyvíjame. Ak chcete o tejto a iných témach spojených s RPG diskutovať s ďalšími ľuďmi zdieľajúcimi vášeň pre hry na hrdinov, navštívte nás na našej spoločnej facebookovej skupine RPG na Slovensku.


Thanatophagous
Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.
Neregistrovaný užívateľ
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Súvisiace objekty SFDB

Ďalšie články a poviedky v téme Roll 4 initiative!

Päť rád (nielen) začínajúcim GameMasterom (Časť druhá) - Roll 4 initiative!

Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.

Byť niekým iným - Roll 4 initiative! (9. časť)

V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.

Hranie hier a rolí - Roll 4 initiative! (8. časť)

V dnešnom článku si trochu pofilozofujeme o metagamingu, o tom, či môže byť aj pozitívny a prečo metagamuje Gamemaster inak ako hráči.

Elektronické stolovanie - Roll 4 Initiative! (7. časť)

Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.

Pravdepodobnosť čiste náhodná

Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.

Neznalosť angličtiny nie je prekážkou

Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.

Najlepší neznamená vždy najzábavnejší (Roll 4 initiative!)

Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.

Päť rád (nielen) začínajúcim GM-om

Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (2. časť)

V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (1. časť)

V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.

RPG nie je iba raketomet - Roll 4 initiative! (úvod)

Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.