Nechajte sa ukecať na výlet do Sveta na konci času (recenzia)

Vydavateľstvo Laser books koncom roka 2018 vypustilo do sveta nové vydanie hard sci-fi klasiky Svět na konci času. Ako kniha z roku 1990 obstojí v súčasnosti a u čitateľa, ktorý je zhodou okolností rovnako starý ako ona?
Príbeh románu Svět na konci času sa odvíja v dvoch dejových líniách. Prvá patrí zvláštnej bytosti menom Wan-To. Wan-To je v podstate inteligentná plazma, má neuveriteľne dlhý život, obýva vnútro hviezd a s časticami dokáže také čary, že by sa Veľký hadrónový urýchľovač závisťou uslintal k smrti.
Druhá hlavná postava sa volá Viktor Sorricaine. Keď sa s ním zoznámime, je ešte malý chlapec. S rodičmi na obrovskej vesmírnej lodi New Mayflower putuje do nového domova – patria ku kolonistom, ktorých životnou úlohou je osídliť vzdialenú planétu. Viktor vyrastá v úzkom kontakte s vedou, otec Pal mu aj namiesto rozprávok na dobrú noc rozpráva radšej o spektrogramoch a čiernych dierach.
Najlepší moment čítania pre mňa prišiel asi v polovici, keď mi začalo dochádzať, prečo sa kniha volá tak, ako sa volá, a ako autor plánuje zladiť príbeh človeka s príbehom bytosti, pre ktorú je tisíc rokov chvíľočka. Pohl sa dômyselne hrá s časovými paradoxmi, ale bez toho, aby vynašiel stroj času. A robí to v rozsahu, s ktorým som sa ja osobne ešte v žiadnom scifíčku nestretla, je to proste krásne logické a zaujímavé a už len pre tento motív by som knihu odporúčala.
Svět na konci času - Obálka
Svět na konci času - Obálka / Zdroj Disclaimer
Autor je okrem toho majstrom budovania sveta. Počas knihy vybudoval hneď tri rozdielne civilizácie, aby ukázal, ako sa s vonkajšími podmienkami na novej Zemi, planéte Newmanshome, mení život a priority ľudstva.
Keďže ide o hard sci-fi, čitateľ si samozrejme užije svoju dávku vedy a dômyselných vynálezov. Loď na antihmotový pohon požiera seba samú, roboty ťažia nerastné suroviny a potom ich spracujú vo svojom „tráviacom“ systéme, deti sa vyrábajú na zákazku pomocou genetického dizajnu. A samozrejme sa čitateľovi ujde aj veľa poznatkov z astronómie. Väčšinou sú však spracované pomerne prístupne – často ich napríklad vysvetľuje dospelá postava dieťaťu.
Trošku ťažšie sa sci-zložka ale sleduje vo Wan-Toovej línii. Tento plazmatický „čarodej“ sa totiž pohráva hlavne s mikročasticami (aj takými, ktorých existencia ešte nebola dokázaná) a takéto veci sú pre ľudský mozog, minimálne ten môj, dosť ťažko pochopiteľné.
Svět na konci času - obálka druhého českého vydania (Laser-books, 2018)
Svět na konci času - obálka druhého českého vydania (Laser-books, 2018) / Zdroj Disclaimer
Wan-To okrem toho stelesňuje klasickú filozofickú otázku „čo ak“. Čo ak vo vesmíre existujú bytosti, ktoré sú od nás tak odlišné, že ich len ne dokážeme spozorovať či pochopiť? Bytosti pre ktoré sme len mravcami, pre ktoré je náš život kratší a nepodstatnejší ako žmurknutie? Wan-To si s vesmírom robí, čo sa mu zachce. Ani mu nenapadne, ako tým môže zasiahnuť do života bytostí ako ľudia, skaziť ich úsilie, uvrhnúť ich do doby ľadovej. Vlastne mu dlho nenapadne, že by také niečo ako ľudia vôbec mohlo existovať.
Táto téma je na jednej strane dosť bežná. Napríklad aj v Mužoch v čiernom bol vesmír v guľôčke a s guľôčkou sa hrala obluda... guľôčky. Pohlove spracovanie je ale zaujímavé tým, že sa pokúsil opísať, ako by svet vyzeral z pohľadu takejto bytosti. A podarilo sa mu to dosť zručne, aby vyznela dostatočne cudzo, ale zároveň sme si ju dokázali predstaviť.
Frederik Pohl - Frederik Pohl
Frederik Pohl - Frederik Pohl / Zdroj Disclaimer
Veda, najmä astronómia, a vzťah spoločnosti k nej v knihe nie je len súčasťou deja, ale aj predmetom hlbších úvah. Keď majú kolonisti príliš veľa práce s prežitím, hviezdy ich príliš netrápia, keď majú zase príliš plné bruchá, myslia radšej na zábavu. Viktorovi tvrdia, že odpovede na otázku, prečo sa na oblohe deje to či ono, sú vlastne zbytočné a nemá sa nimi trápiť. Pritom však práve to, čo sa deje s nebeskými telesami, má na túto hypotetickú civilizáciu obrovský vplyv – na spôsob života a dokonca aj mentalitu. Pre mňa sa asi toto stalo hlavným odkazom knihy. Možno preto, že som sa nedávno ocitla v spoločnosti, kde niekto vyhlásil, že zaujímať sa o vznik vesmíru nemá nejaký veľký zmysel, a Pohlova odpoveď by sa mi v tej chvíli celkom zišla.
Na konci kniha trošku zmení tón, čo ma asi jediné trošku vyrušilo, ale chápem, prečo to autor tak chcel, a oproti tomu, čo vám Svet na konci času môže ponúknuť, je to už len taká taľafatka.
Skrátka a dobre, mne kniha sadla. Ak ste fanúšikom sci-fi a ešte ste sa k nej nedostali, ak vás zaujíma vesmír alebo len máte chuť prečítať si niečo naozaj precízne a dobre vymyslené, román je pre vás ako stvorený.
Frederik Pohl– Svět na konci času
Vydavateľstvo: Laser books
Rok vydania: 2018