Thor: Ragnarok - recenzia

Áno, bola to moja prvá Marvelovka. Áno, bál som sa, že to bude blbosť, až to oči brzdí. Dokonca som na to vzal moju partnerku. Čuduj sa svete, nebolo to až také zlé, ako na adresu filmov, či už z Marvel alebo DC univerza počúvam. Respektíve, asi som aj mal šťastie. Recenzia obsahuje spojlery tam, kde to bolo nevyhnutné pre vysvetlenie hodnotenia. Autor zároveň robil recenziu bez nároku na honorár.
Thor: Ragnarok - Plagát
Thor: Ragnarok - Plagát Disclaimer
Aby som skrátil dôvody, prečo sme sa s drahou rozhodli ísť na tento film – v daný večer nič lepšie v našom kine nešlo. A tak sme skočili rovno do deja, kde sa Thor (Chris Hemsworth) ocitne uväznený v ríši boha Surtura (Surtra), ktorý hrozí, že rozpúta Ragnarok, skazu Asgardu a sveta, ako ho poznáme. Hneď od začiatku nás film častuje gagmi, ktoré k týmto dielam neodmysliteľne patria. Čuduj sa svete, sú celkom príjemné.
„I am Thor, son of Odin. And you must be Surtur, son of a... bitch.“
Takže, antagonista si musí pekne počkať, kým reťaz odrotuje na to správne miesto, aby mohol pokračovať v líčení svojho diabolského plánu, v tomto prípade skôr proroctva. Rovnako aj načasovanie správnych okamihov pokrikváva, čo je opäť plusový bod z mojej strany. Perfektné zhody okolností a dokonalé odvety klaďasov fičali na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Dnes je trend taký, aj hrdinovia, či bohovia, sú bytosti z mäsa a kostí a nie vždy im všetko (hneď) vyjde.
Thor: Ragnarok - Scéna - Thor na planéte Sakaar
Thor: Ragnarok - Scéna - Thor na planéte Sakaar Disclaimer
Čo sa týka samotného deja, nazval by som ho skôr striedaním obrazov a jednotlivých scén, čo je trošku škoda, na druhú stranu, je to, ako keby ste chceli od atléta v juniorskej kategórii skok do diaľky za hranicu deviatich metrov. Aj keby chcel, nedá to. Niektoré veci nepustia, trošku viac učesaného deja by však pozerateľnosti filmu len pomohlo.
Tak sa teda dostávame naspäť do Asgardu, kde nás miesto Heimdalla (Idris Elba) čaká Scourge (Karl Urban). Veci sa ale zvrtnú rýchlejšie, než by sme chceli, Odin (Anthony Hopkins) ohlási, že všetko už začalo. Na scénu prichádza hlavná záporáčka, bohyňa smrti a pekla Hela (Cate Blanchett). Karty sú rozdané, predstavenie sa môže začať.
Thor: Ragnarok - Scéna - Thor vs. Hulk
Thor: Ragnarok - Scéna - Thor vs. Hulk Disclaimer
Filmu kraľuje hviezdne obsadenie, v množstve lokácií sa mihnú aj hviezdy ako Benedict Cumberbatch (Dr. Strange), ktorý svoju rolu zvládol dokonale, či Jeff Goldblum (Grandmaster), ktorý nám predviedol intergalaktické gladiátorské zápasy. Plejádu postáv tak doplní aj samotný Hulk/Bruce Banner (Mark Ruffalo) a bývalá valkýra (Tessa Thompson), ktorá svoju osobnú prehru rieši tak, ako mnohí súčasníci, veľkým množstvom alkoholu. Fanúšikovia, a najmä fanynky, by ma ukameňovali, ak by som zabudol na Lokiho (Tom Hiddleston), ktorý ostal verný svojej povesti ľstivého a prefíkaného boha (má to koniec koncov v povahe :-P ).
Najväčším hereckým koncertom bolo pre mňa účinkovanie samotnej Cate Blanchett, ktorá si úlohu záporáčky vyslovene užívala. Mala v sebe všetko, čo antagonista má mať, dodávam zaujímavosť, že Hela bola v Marvele prvou ženskou záporáčkou nasadenou voči Thorovi. Thor bol taký dokonalo-nedokonalý, boli chvíle, kedy mal epické momenty, aby ich preložil takými klasickými ľudskými vlastnosťami (líška sa Hulkovi, potom Bruceovi, robí problémy, etc.). O Lokim som už písal, spomeniem ale aj vedľajšie postavy, ktoré rozhodne mali čo do deja povedať.
Thor: Ragnarok - Scéna - Hela
Thor: Ragnarok - Scéna - Hela Disclaimer
Scourge sa vo filme niekoľkokrát obráti, raz je zlý, raz dobrý, pre niektorých oportunista, pre iných zobrazenie človeka, ktorý len chce prežiť. Naša história obsahuje takýchto Scourgov viac než dosť. Heimdall sa nakoniec ukáže, vo filme patrí ku kladným postavám, jeho plná rola je odhalená až v záverečnej tretine filmu. Všetko do seba krásne zapadne, film vrcholí epickým finále.
Bonusov v marvelovkách býva niekoľko. Vždy sa vyskytne vedľajšia postava, ktorá dáva také tie milé, miestami trápne, ale stále vtipné hlášky, aby trošku odľahčil situáciu, či navnadil na ďalší obraz. Tu to bol Korg (hlas Taika Waititi), ktorý so svojím hmyzím priateľom Meekom, plánujú revolúciu. Viac-menej (ne)úspešne. Ale zasa, stáli za to, celkom si získali moje sympatie.
Thor: Ragnarok - Scéna - Valkýra
Thor: Ragnarok - Scéna - Valkýra Disclaimer
Po vizuále filmu takmer nieto čo vytknúť. Rôzne prostredia, od Asgardu, cez Zem, či planétu Sakaar, všetky boli perfektné. Remeselné spracovanie, rôzne efekty, to je to, čo tieto filmy vedia a ja som im to žral aj s navijakom. Hudba za to veľmi neoslnila, nenašiel som nič také, čo by som vypichol ako top. Skôr to bol štandardný doprovod – keď bolo potrebné, gradovala, keď prišla reflexia, nechala vydýchnuť.
Film však v sebe má aj niekoľko hlbších momentov. Aj samotný Thor si musí uvedomiť, že predsa nie je bohom kladív, ale bohom hromov a bleskov. Odpoveď na otázku, prečo som vypichol práve tento moment sa nachádza vo filme, viac prezrádzať nebudem. Zároveň nám to ukáže, že niektorí sa nemenia, zradcovia sa môžu očistiť a nech je situácia akokoľvek zlá, vždy sa dá nejako pokračovať. A o tom to predsa vždy nakoniec je.
Thor: Ragnarok - Scéna - Hlavné postavy - Hore zľava - Hela, Hulk; Dole zľava - Scourge, Heimdall, Loki, Thor, Valkyrie, Odin, Grandmaster
Thor: Ragnarok - Scéna - Hlavné postavy - Hore zľava - Hela, Hulk; Dole zľava - Scourge, Heimdall, Loki, Thor, Valkyrie, Odin, Grandmaster Disclaimer
Vo filme plnom skokov, rozbitých hláv a mŕtvych nepriateľov, pretkanom gagmi, srandičkami a monumentálnymi panorámami, sa tak našlo aj miesto pre dej, posolstvo a všetko to, čo by sme od filmu čakali. Iste, nebude to dielo roka, ale je to decentný počin. Ak chcete začať s marvelovkami a potom si zúfať, že je to už len horšie, Ragnarok je skvelý štart. Alebo si ho nechajte na koniec a slastne vydýchnite, že to nebolo až také zlé. Rozhodne odporúčam a to som skôr odporca ako fanúšik týchto filmov.
PS: Aj v tomto filme si zahral Stan Lee. Zatiaľ to bolo jeho najvydarenejšie cameo, aké mal. Dodám len, že ho hľadajte na planéte Sakaar, viac už prezrádzať nebudem.
Thor: Ragnarok
Akčný / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2017, 130 min
Réžia: Taika Waititi
Predloha: Stan Lee (komiks), Larry Lieber (komiks), Jack Kirby
Scenár: Eric Pearson, Craig Kyle, Christopher Yost
Kamera: Javier Aguirresarobe
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrajú: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Mark Ruffalo, Cate Blanchett, Tessa Thompson, Idris Elba, Jeff Goldblum, Anthony Hopkins, Karl Urban, Zachary Levi, Ray Stevenson, Benedict Cumberbatch, Tadanobu Asano, Taika Waititi, Clancy Brown, Lou Ferrigno, Stan Lee, Rachel House, Rob Mayes, Sam Neill, Matt Damon, Luke Hemsworth, Charlotte Nicdao
Celkové hodnotenie: 76/100