The Orville na druhý pokus (recenzia)

Tak som to znova skúsil. S odstupom troch dní som si znova pozrel prvý diel scifi komediálnej drámy/paródie menom The Orvill. A tu je výsledok:
Tak sme sa predsa dočkali. Nový Star Trek je tu! Teda...aspoň čiastočne. Nedávno totiž mala premiéru prvá epizóda amerického scifi seriálu The Orville. Klasická space opera star trekovského štýlu popretkávaná humorom a miestami vtipnými dialógmi, ktorá najviac zo všetkého pripomína ST: TNG z 90-tych rokov. To že má The Orville premiéru len chvíľu pred premiérou Star Trek Discovery isto nie je náhoda. Trekies ale aj iní fanúšikovia scifi na nový poriadny star trek seriál čakali dlhých dvanásť rokov (posledná epizóda ST: ENT bola odvysielaná 13. 5. 2005) a po traileri na ST: DSC, ktorí mnohí prijali značne kriticky, sa nádeje niektorých fanov obrátili k The Orville. No splní ich?
The Orville - Plagát - 1
The Orville - Plagát - 1 / Zdroj Disclaimer
Píše sa rok 2400 čosi a ľudstvo spolu s ďalšími inteligentnými bytosťami vytvorilo Spojenú Federáciu Planét. Teda Planetárnu Úniu. Jej chrbticou sú vesmírne lode so svojimi kapitánmi. A veru že ich je viac než dosť - ako sme sa mohli dozvedieť, flotila disponuje viac než troma tisíckami loďami. No náš príbeh sa bude točiť len okolo jednej jedinej. (USS Entterprise) USS Orville a jej kapitánom (Kirkom/Pickardom) Ed Mercerom (v hlavnej roli Seth MacFarlane). Spolu s ním sa stretávame s multirasovou posádkou lode, kde nechýba Spock (Lt. Commander Bortus v podaní Petera Macona, ktorého druh má len jedno pohlavie a ako sme sa dozvedeli dôležitú informáciu - na záchod chodí len raz ročne), Data (umelá inteligencia so šokujúcim menom Issac (v kovovom úbore Mark Jackson), ktorý chce pochopiť nižšie formy života - nás) a Worfa. Worficu. Hmmm...proste šéfku bezpečnosti Alaru Kitany (Halston Sage). Samozrejme v červenom (redshirt). Uvidíme či bude mať väčšiu životnosť ako tí klasickí z TOS. Nechýba ani doktorka, Dr. Claire Finn (Penny Johnson Jerald). Proste Beverly Crusher. Jo, a nesmieme zabudnúť na kormidelníka Gordon Malloya (v podaní Scott Grimesa), najlepšieho Scottovho kamoša a samozrejme na prvého dôstojníka lode Kelly Grayson (hrá ju Adrianne Palicki). Posádku by sme teda mali, poďme ďalej.
The Orville - Scéna -
The Orville - Scéna - / Zdroj Disclaimer
Posádka...
O deji prvej časti niet čo napísať. Vysunutá vedecká základňa narazí na OBJAV, ktorý by mohli zneužiť ZLÍ (fanúšik treku si podľa ľubovôle dosadí klingonov, romulanov alebo cardassianov). A tak sa pôvodne obyčajná zásobovacia misia, s medzizastávkou na výber prvého dôstojníka (Farpoint?), ktorý je mimochodom kapitánova exka, zmení na záchranu všetkých vedcov. Vlastne iba jedného. Veď taký dôležitý OBJAV vie isto ovládať iba on...
Orville je až do morku kostí viac než popretkávaný star trekovským a space operovým klišé. On je priamo zasadený v Roddenberryho svete. Svojim spôsobom je to fajn, klasické kulisy mocnej Federácie zo Star Treku vystriedala Planetárna Únia, namiesto warpu máme quantum drive, a zlí emzáci vyzerajú adekvátne škaredo. S divnými výstupkami na gumených maskách a s našpúlenými perami. Samozrejme, ostala aj loď zbytočného aereodynamického sexi looku (lebo veď vesmíre je aerodynamika veľmi dôležitá, však?).
The Orville - Scéna -
...a jej sexi loď.
Už spomínané klišé trochu odľahčuje humor. resp. rádoby humor, taký ten štýl na ktorý sme zvyknutý z niektorých amerických sitcomov. Nie, nebojte sa, zatiaľ žiadne prdenie ani tony ejakuátu neboli (i keď...). Miesto toho je prvá časť presýtená rýpavými poznámkami medzi oboma ex-manželmi a sem tam vtipnými komentármi pilota, kapitánovho starého kamoša. Samozrejme že ide o paródiu, a navážania sa do všetkým možných scén klasických scifi seriálov je teda takmer nutnosťou. Takže aj scéne v ktorej má prepieranie vzťahu ex-manželov fungovať ako zásterka na získanie času by mala fungovať...lenže nefunguje. I keď, fungovala v Guardiens of the Galaxy (trapný tanec Starlorda), tak prečo nie tu? A prečo má divák celkovo po zhliadnutí prvej epizódy pocit, že to proste nie je nejak tak úplne ono?
Odpoveďou je asi práve špecifický humor. The Orville je paródia na Star Trek a ako taká srší humorom. No žiaľ, ten ma nejakým divným spôsobom minul. Proste na mňa tak úplne nefunguje... The Orville sa akoby snažil hrať na Galaxy Quest, no ten mal predsa len lepší casting s charizmatickými hercami (Tim Allen, Sigourney Weaver a neprekonateľný Alan Rickman). Navyše Galaxy Quest bol v podstate o niečom inom – posádku tvorili starí znudení herci populárneho scifíčka, ktorí nechceli mať s dobrodružstvom nič spoločné. V porovnaní s ním si Orville tak trocha píli konár sám pod sebou. Celú pozornosť sa snaží na seba strhnúť Seth MacFarlane (kapitán Ed Mercer) a okrem exky, ktorá funguje ako pingpongový spoluhráč pri riešení ich manželských problémov, sa nedostane na žiadnu ďalšiu postavu. Ok, možno ešte na kormidelníka Malloya, ktorý funguje ako lodný trapko.
The Orville - Scéna - Krill
The Orville - Scéna - Krill / Zdroj Disclaimer
Lokální Klingoni. Alebo Romulania.
Aký je teda záver? Seriál sa snaží nadviazať tam, kde Galaxy Quest skončil. Na rozdiel od neho je však príbehom praštenej posádky vo vážnom star trekovskom svete. Chýba mu však humor filmu. Respektíve...humor tam je, ale pre mňa osobne ťažko uchopiteľný. Za celý čas som sa zasmial asi len raz. Čo je isto škoda. Pretože ubrať tamto, pridať hentam a vypustiť toto...a bolo by to. Takto sa zatiaľ Orville po prvej epizóde stáva seriálom , ktorý stojí za pozretie,. no myslím si že zatiaľ očakávanie nenaplnil. Uvidíme ako ďalej.
Žite dlho a rozvedene...
Hodnotenie: 65% (90% za Star Trek, 40% za humor)