Markus Heitz - Oneiros (Fantom print, 2017) – recenzia

Knihy od Markusa Heitza mám rád. Či už poznáme jeho ságu o trpaslíkoch, alebo Ulldart, všetko sú to podarené diela. V tomto titule sa však vydal na veľmi tenký ľad, zvládol to však brilantne. Spánok, smrť, intrigy, forenzná medicína, či starostlivosť o mŕtvych, toto všetko tu je. A ešte aj niečo navyše. Recenzia obsahuje spoljery tam, kde to bolo nevyhnutné na vysvetlenie hodnotenia. Zároveň autor robil recenziu bez nároku na honorár.
Oneiros - Tödlicher Fluch - Plagát - Titulka
Oneiros - Tödlicher Fluch - Plagát - Titulka / Zdroj Disclaimer
Dej knihy začína v Paríži, kde lietadlo za záhadných okolností narazí do terminálu na letisku a nechá za sebou stovky mŕtvych. V tom čas sa veci pohnú aj v Lipsku, kde tanatológ (človek, ktorý sa zaoberá smrťou a umieraním) a majiteľ pohrebnej služby Ars Moriendi Konstantin Korff dostane kontrakt na úpravu mŕtvoly dcéry slávneho francúzskeho magnáta. Aby toho nebolo málo, profesor Smyrnikov, pracujúci pre baronesu Sophie von Windau, vykonáva experimenty, za aké by v každej inej krajine dostal aspoň tri doživotia. Nebezpečný biznis so smrťou sa môže začať.
Celkovo sa mi kniha čítala dobre, napriek množstvu detailov, ktorými je miestami až presýtená, dej plynul bez väčšieho ukĺznutia. Naopak, každú maličkosť dokázal autor naplno využiť. Opisy starostlivosti o mŕtvych, experimentov za hranice predstavivosti, či osobných motívov, ktoré vedú protagonistov k realizácii svojich činov, všetko má svoj základ, je predstaviteľné a čitateľ sa s tým môže stotožniť. Práve toto hodnotím vysoko kladne. Opisy sú reálne, nezaťažujú, postavy majú motív. Síce miestami veľmi zvrátený, ale popravde, ako odlišné sú dôvody ľudí v skutočnosti?
Postáv je na román pomerne skromné množstvo, ale sú maximálne využité. Hoci na prvý pohľad pôsobia klasicky v štýle dobro verzus zlo (napr. Konstantin vs. Profesor Smyrnikov), zisťujeme, že aj tí dobrí majú na sebe nejakú tú škvrnu, naopak, za arogantným a ľahostajným vystupovaním leží choroba a strach o svojich najbližších. Postavu Sophie von Windau som neznášal, ale mal som voči nej súcit. Ak človek vie, že choroba sa môže a zrejme aj prenesie na jeho deti, je ochotný urobiť čokoľvek, aby ich buď vyliečil, alebo im kúpil toľko času, až sa raz budú môcť vyliečiť samé.
Oneiros - Tödlicher Fluch - Scéna - autor Markus Heitz
Oneiros - Tödlicher Fluch - Scéna - autor Markus Heitz / Zdroj Disclaimer
autor Markus Heitz
Čo sa nedostatkov týka, bolo ich pár, skôr ale drobnejšej povahy. Heitz je totiž puntičkár a ak chce, aby postava bola schopná husárskejších kúskov, dá jej na to všetko, čo potrebuje. Bežný človek by možno nezvládol to, čo Korff, ale majiteľ pohrebnej služby Ars Moriendi má ako hobby parkúr. Ak by som chcel nájsť niečo väčšie, musel by som byť riadny hnidopich a to si kniha takéhoto formátu a prevedenia rozhodne nezaslúži.
Ešte aj otázniky, ktoré moderná medicína nevie zodpovedať (samovoľné vyliečenie z rakoviny v poslednom štádiu) sú tu načrtnuté štýlom, ktorý im dáva fantasticky uspokojivé vysvetlenie. Ak je niekto nesmrteľný, neznamená to, že umrie na rakovinu. Len má viac času na jej prekonanie. Ak má teda všetko, čo potrebuje.
Záverečné materiály sú pomerne príjemnou bodkou za dejom. Jednak v nich autor vysvetľuje, čo a ako, nechýbajú odporúčania pre hudbu a iné spestrenia pre naše zmysly (vrátane drinkov), ktoré umocnia zážitok z deja. Zároveň oceňujem pohľad profesora neurochirurgie, s ktorým autor mal tú možnosť rozprávať a na základe toho vytvoriť uveriteľný dej.
Zhrniem to teda nasledovne. Markusa Heitza poznám ako autora čistej dark fantasy. Toto dielo je niečo ako vzburou proti predstave o ňom samotnom a pomerne úspešnou. Odporúčam prečítať, kniha má potenciál inšpirovať, či literárne, alebo dať niečo do života, prípadne prinúti premýšľať. Čo je to, čo od dobrej knihy čakáme. S pár bonusmi navyše.
Celkové hodnotenie: 93/100
Markus Heitz - Oneiros
Vydavateľstvo: Fantom Print