Alien: Covenant – recenzia po funuse

Posádka medzihviezdnej kolonizačnej lode Covenant zachytí po tom, čo dôjde k jej poškodeniu, signál vychádzajúci z neznámej planéty. Rozhodnú sa ju preskúmať, no na povrchu nájdu len samé otázky...a smrť. Ridley Scott sa vrátil k svojmu najznámejšiemu dielu. No zvládol to, alebo nás čaká sklamanie ako v prípade Promethea?
Alien: Covenant - Plagát -  thumb
Alien: Covenant - Plagát - thumb / Zdroj Disclaimer
Alien Ridleyho Scotta sa spolu s Carpenterovou Vecou považuje za vrchol scifi hororov. Filmov či kníh o príšerách terorizujúcich nevinné posádky vesmírnych lodí bolo síce už aj predtým požehnane (snáď najznámejším príkladom je pulpový The Black Destroyer od A. E. van Vogta, z ktorého Scott otvorene bral inšpiráciu), no Votrelec je len jeden. Teda vlastne dvaja. Kým jednotka bola skvelý survival horor, jeho pokračovanie, Aliens (réžia James Cameron), bol úžasným akčným military SF a jednotke sa minimálne vyrovnal, možno aj predčil.
Do votrelčej mytológie sa Scott snažil o niekoľko desiatok rokov neskôr vrátiť so snímkou Prometheus, no ako to dopadlo, vieme snáď všetci. Preto mnohí fanúšikovia už len vlažne prijali správu o chystanom pokračovaní Promethea, najskôr s názvom Prometheus 2, neskôr premenovaný na Alien: Covenant. Napriek tomu, že som aj ja patril ku skeptikom, bol som zároveň zvedavý, ako dobrodružstvá kpt. Elizabeth Shaw a androida Davida dopadnú. Takže, aký vlastne Covenant je?
Alien: Covenant - Scéna -
Alien: Covenant - Scéna - / Zdroj Disclaimer
Najskôr teda pozitíva:
Alien: Covenant JE lepší ako Prometheus. Takmer po všetkých stránkach. Je logickejší, menej naivný a obsahuje omnoho menej chýb, i keď sa stále nejaké nájdu - ale o tom neskôr. Navyše ponúka ďalšie kúsku skladačky do sveta ani nie tak Votrelcov ako ich poznáme z pôvodnej filmovej série, alebo poznali sme, ako skôr do mytológie ohľadom ich vzniku a pôvodu.
Po audiovizuálnej stránke ide o skvelý film. Trikoví majstri si dali záležať na detailnom spracovaní ako samotnej vesmírnej lode Covenant, tak aj uveriteľnému prostrediu planéty, na ktorej povrchu sa dej odohráva. Hudobnú stránku mal na starosti Jed Kurzel, ktorý do soundtracku zasadil známe motívy z Promethea (Marc Streitenfeld) a aj pôvodného Aliena (Jerry Goldsmith), čím sa snažil snímok ešte viac previazať s legendárnou predlohou.
Alien: Covenant - Plagát -
Alien: Covenant - Plagát - / Zdroj Disclaimer
Z hľadiska hereckých výkonov už klasicky kraľuje Michael Fassbender, ktorému zdarne asistuje Katherine Waterston v roli Danniels (aka o kúsok menej badass Ripley). Žiaľ, zvyšok posádky ostáva na úrovni krmiva pre psov...ehm, votrelcov. Fassbender v dvojroli androidov Davida8 a Waltera ponúkol naozaj skvelý výkon. David8 voči Walterovi pôsobí ako starší, sadistickejší brat (len tak na okraj - odkiaľ vzal David píšťalu?). Nejde len o samotné herectvo, ale aj o psychológiu postáv a rozpravu medzi nimi, ktorá je na vyššej úrovni, než vo všetkých doterajších Alienoch dohromady.
Navyše mám dojem, že práve vďaka tomu zapadá Covenant do Scottovej tvorby viac, než sa zdá. V pôvodnom Alienovi boli vlastne dvaja záporáci: mimozemský votrelec samotný a android Ash. Ten nechápal ľudí a konal...nuž tak ako konal. Už v Prometheovi sa črtal podobný motív, a v Alien: Covenant je o to výraznejší. David ľuďom nerozumie, chápe ich ako zastarané omyly evolúcie. Kým v prvom filme sa ich snažil pochopiť, v Covenante si uvedomil že im je nadradený. Je Bohom. Tvorcom. V podstate to isté pravdepodobne mohli cítiť aj Inžinieri voči ľuďom. Scott sa tu znova hrá s motívmi božského komplexu ale aj ľudskosti a jej chápania. V zásade rozvíja podobný motív, ktorý použil nielen pri pôvodnom Votrelcovi, ale aj napr. v sníme Blade Runner.
Ďalším plusom je pokus o vytvorenie kontinuálnej mytológie. Covenant sa snaží o akúsi kostru, okolo ktorej sa v budúcnosti budú môcť pridávať nové filmy. V podstate sa v štýle moderných ság tvoria akési expandované univerzum, ktoré však pozostáva len z úzko vybraných filmov. Ostáva len dúfať, že nepôjde len o ďalšie vyvražďovačky typu PvP (potvora vs. posádka), ale poskytnú nám mozaikový pohľad z rôznych uhlov a osud rôznych posádok, tak ako doteraz. Na jednej strane je to skvelá vec, nakoľko môžeme zabudnúť na veci typu Alien vs. Predator (alebo jeho ešte horšie pokračovanie), na strane druhej takéto oklieštenie znamená okrem iného aj pád Blokampovho Alien 5, ktorý mal byť rebootom Alien 3, čo je isto veľká škoda.
Alien: Covenant - Plagát -
A teraz tie negatíva:
Prometheus priniesol náznak deja a napriek mnohým, priam prváckym chybám a nelogickostiam, aj istú snahu o prepracovanú mytológiu. Nastolil však aj mnoho otázok, na ktoré nedal žiadne odpovede. Scott mal teda pred sebou voľný ring a v Alien: Covenant mohol zodpovedať všetky otázky a sebe napraviť pošramotenú povesť. Žiaľ, nielen že sa tak nestalo, ale uspokojivo neukončil ani dejovú líniu s hlavnými hrdinami predchádzajúcej časti (čo sa naozaj stalo s Elizabeth Shaw? Ako to, že vesmírna loď po udalostiach popísaných vo filme (a aj v traileri) havarovala?). Celkovo to vyzerá tak, že si niekde počas produkcie tvorca Votrelca pravdepodobne uvedomil svoju chybu s Prometheom, rozhodol sa nechať ho ležať ľadom a ísť radšej odskúšaným smerom jedna príšera vs. posádka.
Vznikol tak akýsi dejový hybrid, príbeh sediaci na dvoch stoličkách – z ktorých jedna má tvar Engineerov z Promethea a tá druhá Votrelca. Tomu priamo zodpovedá aj nejasnosť ohľadom názvu a prispôsobenia ho smerom k úspešnejšiemu titulu (z nepopulárneho Promethea 2 na Alien: Covenant). To že Scott skĺbil dva filmy v jeden, by nebolo snáď až také hrozné, keby sa vyvaroval ďalším nedostatkom. Za skutočne obrovskú chybu, a jednoznačne premrhaný potenciál, považujem dejovú líniu okolo rasy Inžinierov (Engineers, predtým vo Votrelcovi nazvaných Space Jockeys). Tá je totiž v Covenante nulová a namiesto toho, aby nám Scott osvetlil ich konanie z predchádzajúceho filmu, ich motiváciu, myslenie, nedajbože ich kultúru, či históriu, rozhodol sa ich zbaviť (doslova a do písmena). A tak ani tentoraz nedostaneme odpoveď na to, prečo vlastne chceli zničiť Zem, ak nás chceli vyhladiť, tak prečo všade zanechali mapy aby sme ich našli, a prečo nás vlastne stvorili. A už asi ani nedostaneme. Alebo žeby áno, v pokračovaní?
Nanešťastie, nie sú to jediné chyby filmu. Covenant trpí typickou senilitou mnohých veľkých režisérov. Scott sa ani tentoraz nevyhol hlúpym školáckym chybám, ktoré neustále dookola opakuje. I keď nie sú také výrazné ako u Promethea, predsa len sa pri niektorých situáciách divák zarazí. Hrdinom filmu nie je nijak podozrivé, že planéta, ktorú pri stelárnej kartografii vôbec neevidovali, má zrazu dokonalé podmienky pre život. Posádka si na jej v zásade ZASA neberie žiadne skafandre (keď to šlo v jednotke, prečo to teraz nejde?), a podivne známa flóra a ekosystém (vrátane obrovskej pšenice) im tiež neprišli nijako výrazne zvláštne. To že v prípade nákazy nemajú žiadne postupy a miestnosti na izoláciu a ošetrenie pacienta (hoc v Prometheovi bol slušne vybavený autochirurg), veria tajomnému cudzincovi, ktorý sa z ničoho nič zjavil na svete kde by nemala byť ani pamiatka po pozemskej civilizácii a pri prvej príležitosti sa rozdelia, už ani radšej nespomínať. Za ďalšiu veľkú hlúposť považujem extrémny rast votrelca. Za pár minút (doslova) vyrastie z ani nie polmetrového mláďaťa dvojmetrový jedinec. A hoc sa tento istý kiks nachádza aj v legendárnej jednotke, fyzikálne zákony jednoducho nepustia.
Alien: Covenant - Plagát -
Záverom teda klasické zhrnutie: Aký je Alien: Covenant? Remeselne, audiovizuálne a sem tam aj atmosféricky je to dobrý film. Ale nič viac. Nie je to pôvodný Votrelec, no ruku na srdce, ak by sa Scott pokúsil o klasickú vyvražďovačku v štýle jednotky, tak by sa isto našli mnohí, ktorí by frflali čosi o vykrádaní samého seba. Prehlbovanie mytológie vesmíru isto stojí za to, ale diváci by radšej dostali odpoveď na mnohé otázky. Nebyť hlúpych chýb mohol byť Alien Covenant filmovou udalosťou roka. Pre prípad pokračovania (o ktorom sa už otvorene hovorí) by som odporúčal režisérovi, scenáristovi, ale de facto hlavne Scottovi, aby sa už vykašlal na nové príšerky (v Prometheovi Deacon, v Covenante Neomorph) a radšej pospájal voľné konce a zodpovedal otázky, vyhodil scenáristov a ukázal nám konečne tú pravú esenciu vesmírnej hrôzy.
Hodnotenie: 70%
PS: Škoda že nedošlo na plánovaný súboj medzi Neomorphom a Xenomophom...
Alien: Covenant - Fan art -