Guardians of the Galaxy Vol. 2 – recenzia

Ak si odmyslíme Krásku a zviera s Emmou Watson v hlavnej roli a dokumentárny Born in China (ktorý bol síce uvedený už minulý rok v Číne, ale v USA až začiatkom roku 2017), tak noví Strážcovia galaxie sú prvým skutočným Disneyovským blockbusterom a prvou Marvelovkou tohto roku. A keďže prvý diel nastavil pomyselnú latku dosť vysoko, tak sa naskýta otázka, ako dopadla dvojka?
Hoc je na základe traileru asi každému jasné o čo pôjde, pokúsim sa obmedziť spoilery na minimum a k deju sa vyjadrím len veľmi stručne: nám už dobre známej partie z prvého filmu, Peter Quill aka Star Lord, Gamora, Rocket (Racoon – ale nehovorte mu to), Groot a Drax, sa nie veľmi vydarí jeden kšeft a teraz sú po úvodnej prestrelke prenasledovaní skrz celú galaxiu. Počas ich úniku stretnú Quillovho fotra, škaredú Mantis, poriešia sa nejaké tie rodinné problémy a dôjde k prevelikej bitke. Záver je klasický. Hrdinský. Epický. A so slzičkou v oku. Bez tanca.
Jo...a nesmieme zabudnúť na Michaela Knighta!!!
Ako fanúšik veľkolepej space opery musím jednoznačne napísať, že dvojka nesklamala. James Gunn stvoril pokračovanie, ktoré je farebnejšie, bombastickejšie, hudobnejšie a pulpovejšie než prvý diel. Na rozdiel od zvyšných filmov MCU, nie je žiadnym výrazným spôsobom zapojený do hlavnej dejovej línie, ktorá navzájom prepája väčšinu filmov Marvelu, a tak má v dejovej línii istú voľnosť. Nenarazíme teda ani na Thana, ani na Infinity Gems, i keď odkazov na prvý diel a šialeného titána bude dosť.
Dakde som počul, že James Gunn si natočil svoje Impérium vracia úder. A vskutku, niečo na tom je. Podobne ako jednotka, sa aj dvojka guardianov nesie v duchu zbesilej jazdy. Samé pew-pew, humor a akcia. No, podobne ako spomínaná Epizóda V, aj tento druhý diel sa nesie v riešení vážnejších tém, najmä rodinných vzťahov - Quill a jeho otec, Gamora a Nebula, Rocket a...nuž, všetci ostatní. Je však otázne, či to filmu prospieva, alebo škodí. Miestami by divák viac ocenil akciu, ale je len pochopiteľné, že sa režisér snažil do deja vniesť trochu viac svetla ohľadom vzťahov postáv.
Akousi klasikou v Marvel Cinematic Universe je humor. A pre Strážcov to platí dvojnásobne. Už prvý diel bol plný suchého humoru a hlášok, pokračovanie však pridáva riadnu dupľu. Ak sme si mysleli, že tvorcovia si dokážu so seba robiť pri jednotke srandu, pri pokračovaní sa zo seba, ale aj z iných, vyslovene rehocú. Film je plný sebaparodovania a robenie si prče z éry 80-tych rokov. Klasické slovné prestrelky medzi Peterom a Rocketom, humorná interakcia medzi Rocketom a úžasným mini-Grootom so svojim veľkými očami, či naivná Mantis, to všetko funguje a na tom všetkom si riadne precvičíte svoju bránicu. Divokým esom je však podľa môjho skromného názoru, Drax the Destroyer (pre kamošov len Drax...). Obrovitánsky chlapík s hláškami o to viac vtipnými, ak si uvedomíte, že on to naozaj myslí vážne.
Za veľké plus považujem snahu tvorcov dať tímu akési pozadie, minulosť, vývoj. Ukázať prostredie a kultúru Plieniteľov (Ravagers), v ktorej Peter vyrastal, ich kódex a usporiadanie. Dokonca dôjde aj na menšie prekvapenia - pre mňa osobne to bola rola Stakar Ogorda. Pre fanúšikov Marvelu bude iste zadosťučinením hľadať vo filme všetky easter eggy a narážky na Marvelovské postavy, a že ich je teda požehnane. Či už pôjde o postavičku Howard the Duck, alebo Watchermi obklopeného Stan Leeho.
Verdikt: Napriek všetkej snahe Jamesa Gunna (a Davida Hasselhoffa) nie je Guardians of the Galaxy Vol. 2 lepší film ako prvý diel. Je komediálnejší, to áno. Je vtipnejší. Hudobnejší (sto bodov za Cat Stevensa). Farebnejší. No, ako to už s druhými časťami býva, aj slabší. Napriek tomu je to bombastické, nadupané akčné scifíčko, plné vesmírnych lodí, pew-pew prestreliek, exotických tvorov, záporákov veľkých ako svet (doslova)...a citlivých duší. A stojí za to ho vidieť. V kine. Tam, kde to veľkolepým dobrodružstvám najviac sadne.
Takže, nech vás sila...ehm...tešíme sa na trojku ;)
Hodnotenie: 85%
PS: rozhodne si počkajte na potitulkové scény. Je ich celkovo až päť a minimálne v jednej sa dočkáte menšieho spoileru na tretí diel ;)